40-vuotias, miten hoidat itseäsi ettet rupsahtaisi lähivuosina?
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeimmät vinkkini nuorekkuuteen:
- Ei aurinkoa! Aina varjossa tai aurinkosuoja. Aurinko vanhentaa järjettömästi etenkik keski-iässä
- Ei lapsia. Ei tarvi selittää.
- Ei miestä. No man, no cry ;).
- Hyvät yöunet joka yö.
- Leppoisa elämäntyyli, ei stressiä.
- Vettä, kasviksia, lihaa, rasvaa. Ja viiniä sielun onnellisuuden ylläpitämiseksi.
Entäs kun en ole omaan napaan tuijottaa, tästä voi ottaa tietty tuon liiallisen auringon pois ja nauttia rennosta elämästä ja viinistä. Aikuiset lapset, joita pidän ainoana asiana mitä minusta tänne jää kuoltuani. Niin, ja nautin työstäni joka on erittäin mielenkiintoista, kun ei tee liikaa.
Saat nauttia ihan mistä haluat. Itse en hankkisi niitä lapsia vaikka maksettaisiin.
Ei se lasten oleminen tai olemattomuus ole mitenkään erityisen merkittävää nuorekkuuden kannalta. Ainakaan jos ne lapset on tehnyt jo nuorena, silloin ne ruuhkavuodet on sitten keski-iässä takana päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pian 47. Syön vähähiilihydraattisesti, harrastan juoksua monta kertaa viikossa, hoidan hyvin hiuksia (pitkät ja paksut) ja ihoa.
Mutta tärkein, siis aidosti tärkein asia on tämä:
Tietoisesti pysyn iloisena, hyväntuulisena ja ajattelen positiivisesti, etten muutu kärttyiseksi ja katkeraksi. Hymy ja iloinen mieli nuorentaa!Ihan kuin kärttyisäksi ja katkeraksi muuttuminen olisi tietoinen valinta :) Kannattaa lukea vaihdevuosista. Aika ilkeää ja syyllistävää mitätöidä vaihdevuosien todistetusti aiheuttamat muutokset mielialaan ja psyykkeeseen Epä- postiivisten ihmisten tietoisena valintana
Katkeruus on lisäksi kyllä yleensä elämänkokemusten aikaansaamaa. On helppo pysyä positiivisena ja ei-katkerana, jos asiat on hyvin. Jotkut toki osaa vaikkei olisikaan, mutta oman luonteen muuttaminen on tosi vaikeaa ja kaikki menneisyydessä vaikuttaa siihen millaiseksi kasvaa. Plus tosiaan ne vaihdevuosioireet.
Mutta hyvä tietysti että yrittää parhaansa pysyä positiivisena. On se parempi kuin että ei yrittäisi.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllähän vanheneminen ja rupsahtaminen on tosiasia ja vauhti kiihtyy huomattavasti 40-50 välillä.
Ei voi verratakaan tätä rupsahtamisen nopeutta edeltävään vuosikymmeneen. Olen elänyt ihan samalla tavalla koko ajan.
Nyt pian 48v enkä minä kyllä näytä sitä päivääkään nuoremmalta. Eikä kyllä siltä tunnukaan.
En ole nähnyt erityistä vaivaa, on ihan hyvät peruselämäntavat - toki paljon ollut surua, stressiä ja kuormitusta sekä unettomuutta.
Mutta tätä kaikkea elämäni oli myös aiemmin. Kuormitusta, surua ja stressiä on kohdalleni riittänyt. Lisäksi tosi monta kroonista sairautta.
Eilen viimeksi katsoin ihastellen hyvää kaveriani, joka pn samanikäinen. Elämänsä oikeasti on ollut helppoa ja huoletonta tänne asti, tiedän sen.
Rahaakin tosi paljon, rikkaasta kodista ja jatkuvia ihania lomia, matkoja, ravintolaillallisia, teatteria y m s.
Ei yhtään sairauksia, muu"
Hänellä voi olla ollut helpompi elämä, mutta ei se varmaa ole. Voi olla, ettei puolisonsa ole halunnut lapsia ja niitä ei siksi ole. Saattaa olla iso möykky esimerkiksi joku tän tyypin asia hänen rinnassaan. Ei ne hienot vaatteet kerro ihmisestä muuta kuin ettei kehtaa olla tavallisemmin pukeutunut -> huonompi itsetunto? Matkustelu ei tee ketään sen onnellisemmaksi. Hyvä suhde puolison kanssa kyllä tekee. Jos et ainuttakaan huolta tai murhetta hänen elämästään tiedä, niin silloin tiedämme varmaksi sen, että hän ei vaan niistä murheistaan kerro. Jokaisella on jotain murhetta kyllä.
En ikinä vaihtaisi tätä neljän lapsen äitinä olemista johonkin hienostelu elämään ilman lapsia. Olisi aika onttoa touhua. Olisi pelkästään työ ja sen jälkeinen vapaa-aika, ehkä muutama sukulainen. Elämä kuluisi puunatessa sitä hienoa kotia ja leikkiessä jotain hienompaa kuin onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllähän vanheneminen ja rupsahtaminen on tosiasia ja vauhti kiihtyy huomattavasti 40-50 välillä.
Ei voi verratakaan tätä rupsahtamisen nopeutta edeltävään vuosikymmeneen. Olen elänyt ihan samalla tavalla koko ajan.
Nyt pian 48v enkä minä kyllä näytä sitä päivääkään nuoremmalta. Eikä kyllä siltä tunnukaan.
En ole nähnyt erityistä vaivaa, on ihan hyvät peruselämäntavat - toki paljon ollut surua, stressiä ja kuormitusta sekä unettomuutta.
Mutta tätä kaikkea elämäni oli myös aiemmin. Kuormitusta, surua ja stressiä on kohdalleni riittänyt. Lisäksi tosi monta kroonista sairautta.
Eilen viimeksi katsoin ihastellen hyvää kaveriani, joka pn samanikäinen. Elämänsä oikeasti on ollut helppoa ja huoletonta tänne asti, tiedän sen.
Rahaakin tosi paljon, rikkaasta kodista ja jatkuvia ihania lomia, matkoja, ravintolaillallisia, t
Hienot vaatteet-> huonompi itsetunto? Ei jessus mikä tunkkainen päätelmä. Entä jos ihminen vain sattuu pitämään kauniista vaatteista ja niihin on varaa. Mut ei, rumat ne vaatteilla koreilee
Lainaus meni väärin, tuo hienot vaatteet= huonompi itsetunto meni tuolle itseriittoiselle neljän lapsen äidille
Vierailija kirjoitti:
Vähähiilarinen on kusetusta. Iho menee romuksi. Suolisto tarvitsee kuituja ja keho kivennäisiä.
Tiedoksi, että vähähiilihydraattista kasviksista saa juurikin noita kuituja ja kivennäisiä. Suolisto tykkää ja se näkyy kasvojen hyvänä kuntona.
Noh, jos aina olet tosi sliipattu, niin eipä sitä kovin äkkiä kehtaa työmaalleen mennä mökkiverkkareissa ilman meikkiä. Mulle yks työkaveri sanoi, kun kerran menin ilta-aikaan käymään toimistolla ns. kotikamppeissa, että "onpa virkistävää nähdä sut ei laittautuneena" :D Silloin vielä mua laittautuminen kiinnosti. Voisin myös ostaa kalliin auton, mutta ennemmin sijoitan rahat niihin sijoitusinstrumentteihin mitä ymmärrän ja ajan vanhalla parin tonnin rutkullani. Olen ns. ex-hieno.
Terv. se kelle vastasit
Syön paljon marjoja, hedelmiä, kasviksia ja siemeniä, helposti 500-1000 g päivässä. Pihvejä rakastan, kanaa syön toisinaan. Kollageenia olen syönyt nivelten vuoksi jo kymmenen vuotta ja se todella vaikuttaa ihonkin kuntoon.
Oliivi-, tyrni- ja hamppuöljyt kuuluvat ruokavalioon myös. Lisäravinteista olen käyttänyt kalsiumia, magnesiumia, D-vitamiinia, pycnogenolia ja ubikinonia.
Hoidan ihoani yksinkertaisilla, hajusteettomilla, mielellään luonnonmukaisilla tuotteilla, joissa hapan pH. Kasvovesi, seerumi, ihoöljyt, yöksi balmi. Retinoli ei sovi iholleni, käytän bakuchiolia. Joskus guashaan tai kasvoharjaan. Vartalonkin kuivaharjaan ennen suihkua.
Liikun paljon. Joogaan, käyn uimahallissa, teen puutarhatöitä. Pidän huolta lihasvoimasta. Kesäisin työskentelen ulkona, jolloin suojaan itseni leveälierisellä hatulla ja aurinkovoiteella sääriä lukuunottamatta. Kävelen paljon, istun vähän.
Meditoin ja pyrin käsittelemään huolet pois. Pyrin pitämään mielen joustavana opettelemalla uutta.
Alkoholi- ja tupakkatuotteiden käytön lopettaminen oli eduksi iholle. Sokeria vältän. Juon paljon vettä ja yrttiteetä.
Nukun 7-9 tuntia yössä ja pidän kiinni säännöllisestä nukkumaanmenoajasta.
Kai teen jotain oikein, sillä saan kuulla olevani poikkeuksellisen hyvin säilynyt nelikymppinen.
Olen 51v enkä ole millään lailla rupsahtanut.
Käyn pari kertaa viikossa salilla lihaskunnon kehittämisen ja ylläpidon vuoksi.
En syö mitään eläinperäisiä.
Herkkuja syön vain viikolippuisin
Alkoholia harvakseltaan, ehkä kolmisen kertaa vuodessa
Kävelen joka päivä koiran kanssa aamu- ja iltapäivälenkit. Koiran innosta riippuen yhteensä 1- 3h kävelyä
Kerran viikossa käyn kehonhuoltotreeneissä, joka sisältää myös kuntoa kohottavaa aerobista liikuntaa.
Syön vitamiineja (d, c, biotiini, k2, jodi, b12, folaatti)
Käytän mahdollisimman paljon paljasjalkakenkiä. Niillä liikkuvuus ja tasapaino kehittyvät/pysyvät yllä
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina hoitanut itseäni yli nelikymppisenä. Pitänyt painon kurissa, jumpannut, elänyt terveellisesti. Syönyt kollageenia, laittanut kasvonaamioita, hyviä naamarasvoja. Jne,
Olen 53 v nyt. Ei mahda mitään. Silti ikäännyn. Hamsterinpussit tekevät tuloaan ja kulmat valahtaneet alaspäin. Edelleen purkeissa retinolia yms.
Ei normaali ikääntyminen ole rupsahtamista. Jos taas päästää itsensä siihen kuntoon, ettei nivelet kestä normaalia liikkumista ja ruokavalio sisältää lähinnä sipsiä, pekonia, nugetteja, karkkia, pitsaa yms., niin se on rupsahtamista.
Täällä nyt sekoitetaan iloisesti vanhentuminen rupsahtamiseen ja moni näyttää tavoittelevan ulkonäöllistä nuorekkuutta.
Paastoan. En rasita elimistöä turhilla ravinteilla kuin tarvittaessa. Liikunnan jälkeen juon lasin kevytmaitoa tai soijamaitoa, jos ei ole, niin otan banaanin.
En siis syö kovinkaan paljoa. En totuta elimistöä ahmimiselle joka kuormittaa kroppaa turhaan.
Liikunnassa kuuntelen elimistöä ja annan aina 10% enemmän tehoa, koska elimistö on laiska ja haluaa vetää hitaammalla tempolla kuin kykenisi. Eli en tee liian kovaa vaan sopivasti. Toisinaan lisään tehoja 20%.
Muuten elimistö tekee liian matalan suorituksen.
Olen siis 47 ja minua luullaan edelleen noin kolmekymppiseksi. Kolmekymppisenä minua luultiin usein lukiolaiseksi.
Röökiä menee kaksi askia päivässä parhaimmillaan ja tykkään juoda pitkin päivää voimakkaita viiinashotteja, josta saan työelämään energiaa. Kahvin juonti ei sovi minulle lainkaan. Viinaa otan aika rankasti. Päivän aikana menee noin seitsemän annosta. Niiden ansiosta en tarvitse kolesterolilääkitystä. Tämä on verikokeissa todettu.
Lääkäri totesi että noin viisikymppisenä minun pitää miettiä uudestaan ikäiselle sopivaa lääkitystä. Viinan haitat kuulemma voimistuu ikääntyneillä ihmisillä. Mikään kohta naamasta ei vielä roiku lainkaan.
Tutkikaa kolesterolitasonne. Suomalaisilla on usein piilevänä ongelmana ja se tukkii suonet ja kudokset. Näkyy vanhenemisena.
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen ruoka, alko pois, ei sokeria, kevyttä liikuntaa raittiissa ilmassa, vedenjuonti.
Tämä, plus kunnolliset yöunet ja perus hygieniasta huolehtiminen säännöllisesti.
Verisuonista huolehtiminen. Hiussuonet on tärkeät ettei tuki niitä kovilla rasvoilla kuten eläinrasvoilla.
Kun verisuoni menee tukkoon, niin sen alueen kudokset tuhoutuu ja iho on yksi tärkein paikka mikä tarvitsee tärkeitä hiussuonia pysyäkseen toimintakykyisenä.
Naamasta se näkyy lerpahtamisena ja turpeutena. Naama tavallaan kuolee ihon alueelta.
Kylmälle altistuminen ja auringonvalo tuhoaa myös kudosta ja verenkiertoa.
Verenkierto on tärkein asia nuorekkuudessa.
En mitenkään, mutta olenkin jo 43-vuotias. No tietenkin suihkussa käyn säännöllisesti, pesen hampaani ja rasvaan kasvoni, mutta siinäpä se. Syön mitä huvittaa, milloin huvittaa, paitsi lihaa en sitten 90-luvun. Juon ja poltan liikaa. En harrasta liikuntaa. Henkkarit kysyttiin viimeksi marraskuussa. Hiukan huvitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina hoitanut itseäni yli nelikymppisenä. Pitänyt painon kurissa, jumpannut, elänyt terveellisesti. Syönyt kollageenia, laittanut kasvonaamioita, hyviä naamarasvoja. Jne,
Olen 53 v nyt. Ei mahda mitään. Silti ikäännyn. Hamsterinpussit tekevät tuloaan ja kulmat valahtaneet alaspäin. Edelleen purkeissa retinolia yms.
Aika alkaa käydä säännöllisesti kosmetologilla.
Kasvojooga päivittäisohjelmaan.
Ei enää koskaan aurinkoa tekemään tuhojaan.
Ei noihin ongelmiin kosmetologi auta vaan lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlin ikääntymistä, en stressaa vanhenemisesta.
Tämä sama! Jokaisesta terveestä päivästä loppuelämää aion nauttia täysillä, enkä murehdi ryppyjä tai mitään muitakaan iän vaikutuksia. Nauran vaikka tulee naururypyt, ihmeissäni kurtistelen kulmia vaikka sibeliusrypyt syvenee, jos tekee mieli syön leivoksen tai otan lasin viiniä vaikka ne on "epäterveellisiä", liikun sen mukaan mikä minusta on mukavaa enkä vain terveyden takia hinkkaa pakkomielteisesti jotain 10 000 askelta askelmittariin tai käy salilla lihasmassaa kasvattamassa (koska en siitä nauti). Ikä on iloinen asia, eikä sitä tarvi piilotella.
Ilman lihasten kasvatusta elämän loppupää on kaikkea muuta kuin täysillä elämistä. Sitten ei naurata, kun ei pääse itse edes sängystä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeimmät vinkkini nuorekkuuteen:
- Ei aurinkoa! Aina varjossa tai aurinkosuoja. Aurinko vanhentaa järjettömästi etenkik keski-iässä
- Ei lapsia. Ei tarvi selittää.
- Ei miestä. No man, no cry ;).
- Hyvät yöunet joka yö.
- Leppoisa elämäntyyli, ei stressiä.
- Vettä, kasviksia, lihaa, rasvaa. Ja viiniä sielun onnellisuuden ylläpitämiseksi.
Entäs kun en ole omaan napaan tuijottaa, tästä voi ottaa tietty tuon liiallisen auringon pois ja nauttia rennosta elämästä ja viinistä. Aikuiset lapset, joita pidän ainoana asiana mitä minusta tänne jää kuoltuani. Niin, ja nautin työstäni joka on erittäin mielenkiintoista, kun ei tee liikaa.
Saat nauttia ihan mistä ha
Ei se lasten oleminen tai olemattomuus ole mitenkään erityisen merkittävää nuorekkuuden kannalta. Ainakaan jos ne lapset on tehnyt jo nuorena, silloin ne ruuhkavuodet on sitten keski-iässä takana päin.
Niinpä. Mä olen 44 ja mun lapset on jo aikuisia ja huolehtivat itse itsestään. Ruuhkavuodet oli mulla jo aikoja sitten ja nyt saan nukkua hyvät yöunet ja käydä vaikka kasvohoidoissa.
Geenit on hyvät ni ei tarvi tehä mitään.