Hei te "vain yhden punaviinilasillisen juojat"?
Nyt on pakko avautua. Palstalla ja tosielämässä toistuu jatkuvasti hokema jossa joku hienosti ja kohtuullusesti ottaa vain yhden punaviinilasin ja senkin vain harvoin. Miksi se on muuten juuri punkku, miksei valkkari, olut, viski tai muu? Ok, siideri voi olla myös, tyyliin "otan vappuna yhden siiderin".
Todellisuudessa määrä voi olla aivan muuta. Kuka ostaa punaviinipullon ja ottaa 12 cl ja seuraavan kerran ottaa vasta puolen vuoden päästä?
Kommentit (232)
Työssäni ikäihmisten palveluohjauksessa tulee kysyttyä usein alkoholinkäytöstä. Hyvin yleinen vastaus on, että ”lasi viiniä ruuan kanssa”. Määrät voi olla sitten todellisuudessa mitä vaan, kun vähän tarkemmin jutellaan:)
Vierailija kirjoitti:
Työssäni ikäihmisten palveluohjauksessa tulee kysyttyä usein alkoholinkäytöstä. Hyvin yleinen vastaus on, että ”lasi viiniä ruuan kanssa”. Määrät voi olla sitten todellisuudessa mitä vaan, kun vähän tarkemmin jutellaan:)
Juuri tässäkin asia tulee esiin. Esitetään lähes raitista. Vanha kulttuuri eli että ei ole sopivaa ottaa enemmän joten otetaan salaa.
Minä juon kyllä kaksi lasillista, mutta kyllä meillä pullo menee, vaikka joisin vain yhden lasillisen. Mies juo kaksikin pulloa helposti.
Mitähän tämäkin aloitus hakee takaa? Kyllä minä juon alkoholia ihan rehellisesti, jos koko pullon, niin sitten koko pullon. Jos yhden lasin, niin sitten yhden lasin. Viini on hyvää ja elämä paskaa, siispä nautin juuri siitä mistä haluan ja niin paljon kuin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Ja se on vielä lasi HYVÄÄ viiniä ruuan kanssa 🤣🤣
Nyt käytetään alkoholia vähiten viimeisen 30 vuoden ajalta. Niitä alkaa olla yhä enemmän, jotka ottaa yhden silloin tällöin, tai ei yhtään juuri koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tässäkin asia tulee esiin. Esitetään lähes raitista. Vanha kulttuuri eli että ei ole sopivaa ottaa enemmän joten otetaan salaa.
Alkoholin haitoista puhutaan niin paljon että moni vähentelee määriä kyselyissä. Ihan itse kannattaisi kuitenkin tiedostaa, että jos valehtelee määrää pienemmäksi, niin alkoholi on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Nyt käytetään alkoholia vähiten viimeisen 30 vuoden ajalta. Niitä alkaa olla yhä enemmän, jotka ottaa yhden silloin tällöin, tai ei yhtään juuri koskaan.
Niin on ja hyvä niin. Mutta sitten on tämä porukka mikä ottaa oikeasti reippaasti mutta esittää sitä yhden punkun ottajaa. Ja ketjussakin on myönnetty monessa viestissä se että vaimo voi ottaakin vain yhden lasin mutta mies kiskoo sitten senkin edestä. Ja nämä salapullottelijat päälle.
Miten vaimo voi olla huomaamatta? Kyllä mä huomaisin miehestäni jos olisi vain yhden muka ottanut ja oikeasti 6 annosta. Vaikkei olla edes tunnettu kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Ikäihmisille se alkoholi onkin tabu. Oma äitini (70v) pitää kaikkea alkoholin juomista kännäämisenä, myös sitä yhtä lasia punaviiniä tai yhtä saunaolutta. Aina alkaa se paheksunta "taasko sitä pitää ruveta ryyppäämään.. valivalivali", jos otan lasillisen viiniä hänen läsnäollessaan. Peruja varmaan siitä, kun hänen isänsä, miehensä ja miehen veljet sekä molemmat vanhemmat olivat alkkiksia, niin ei pysty käsittämään, että alkoholia voi käyttää myös vähän. Se on kaikki tai ei mitään, hänen mielestään.
Todennäköisesti isäni, joka siis myös melkoinen sieppo, vähättelisi terkalle alkoholin käyttöään, koska sitä on aina paheksuttu ja todellisia määriä ei ole hyväksyttyä kertoa vaan aina on pitänyt vähätellä, että "enhän minä oikeastaan koskaan mitään ota...".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se on vielä lasi HYVÄÄ viiniä ruuan kanssa 🤣🤣
No kuka sitä nyt pahaa juo?
Miehen kanssa ostetaan pikku pullo puoliksi ruokajuomaksi muutama kerta vuodessa eli molemmille siinä on yks lasillinen. Ja pienimmät pullot on yhden annoksen pulloja jos itselle yhden lasillisen tarvii.
Mikäs se alkoholistin tunnusmerkki on?
Mä otan vaan yhden 🙂
Näitäkin tietenkin on, mutta suurin osa vähättelee juomista..
No mitäpä muuta voi olettaa alkoholin suurkuluttaja maassa..
Mä ajattelin opetella ottamaan lasillisen punaviiniä päivittäin ruoan kanssa, koska mulla on pyrkimys välimerelliseen ruokavalioon ja se on olennainen osa sitä. Ihan terveysvaikutusten vuoksi.
Punaviiniä maun vuoksi, ei sitä kuulu hörppiä ja kiskoa kuin jotain sidukkaa, vaan kulautella hitaasti ja antaa viipyillä suussa ennen nielaisua.
Mut noi mitat, 12cl jne. ovat ihan höpöhommaa. Se suositeltu annos, jolla punaviinin terveyshyödyt saa, mutta haittavaikutuksia alkoholista ei tule, on naisilla n. 1,5 ja miehillä n. 2dl. Se on ihan reilu lasillinen. Tällaisessa tarkoituksessa jos juo viiniä, ei sen tarvitse olla mitään luomulaatuista vuosikertaviiniä, vaan vaikka ihan vaan hanapakkaus jääkaapissa. Se säilyy kyllä ja kun antaa lasillisen lämmetä juomakelpoiseksi huoneenlämmössä, niin viini ehtii hengittääkin sopivasti siinä ja maku on hyvä.
Sit joskus jos huvittaa, voi viikonloppuna juoda koko pullon.
Vierailija kirjoitti:
Miks mua huvittaa aina nämä jouluaterialla yhden lasin juojat ja hyvässä seurassa hyvän viinin juojat.
Ihan kuin se yhden lasin juonti noilla perusteilla olisi jotain parempaa viinin juontia.Mä vedän lasin tai pullon kerralla, en tarvitse siihen seuraa, edes sitä hyvää, enkä joulua.
Ok.
Mulle ei maistu yksin eikä ilman ruokaa. Ok sekin.
Laskin että parhaillaan viinikaapissa on 15 pll kuohu-, valko- ja punaviiniä. Toisessa kaapissa sitten n 30 pll muita juomia.
Minä kuulun yhden lasin juojiin. Migreeni on niin inhottava riesa, että sen vuoksi jätän aina yhteen lasiin ja senkin nautin vain harvoin. Viime vuonna taisin maistella 3 lasillista viiniä.
Itsellä se alkoholi on tyypillisesti punkkua siksi, että se on ainoa juoma josta alkoholittomana ei löydy edes siedettävää versiota. Valkkarista löytyy nykyään ainakin pari juotavaa alkoholitonta, samoin skumpasta ja siidereistä. Jopa oluita on nykyään ihan hyvän makuisina alkoholittomina.
Väkeviä en kaipaa, en ole koskaan pitänyt niistä, joten en tuhlaisi harvinaislaatuista tilaisuutta maistellakseni konjakkia tai rommia, kun voin saada hyvän lasillisen punkkua.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä pikkupullojakin.
Mutta joo, jos viinipullon avaan niin kyllä se viikonlopussa tyhjenee. Avattu pullo muuttuu aika nopeasti etikkaiseksi ja minusta on tyhmää maksaa 20e viinipullosta ja juoda siitä vain lasillinen ja jättää pilaantumaan.
Ruoan kanssa vaikkapa kolmena peräkkäisenä päivänä sen saa kulumaan pois happanemasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulun yhden lasin juojiin. Migreeni on niin inhottava riesa, että sen vuoksi jätän aina yhteen lasiin ja senkin nautin vain harvoin. Viime vuonna taisin maistella 3 lasillista viiniä.
Itsellä se alkoholi on tyypillisesti punkkua siksi, että se on ainoa juoma josta alkoholittomana ei löydy edes siedettävää versiota. Valkkarista löytyy nykyään ainakin pari juotavaa alkoholitonta, samoin skumpasta ja siidereistä. Jopa oluita on nykyään ihan hyvän makuisina alkoholittomina.
Väkeviä en kaipaa, en ole koskaan pitänyt niistä, joten en tuhlaisi harvinaislaatuista tilaisuutta maistellakseni konjakkia tai rommia, kun voin saada hyvän lasillisen punkkua.
136 jatkaa vielä.
Pyrin ostamaan pieniä pulloja, jolloin ei jää yli niin paljon. Mies ei oikein välitä punkusta, joten isosta pullosta jäisi aika reilusti juomatta. Jos nyt kuitenkin olen sortunut isompaan pulloon, niin lopuista voi kyllä tehdä vaikka punkkukastikkeen. Alkoholi keittyy pois, joten ei ole ongelma migreenin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkö sitä juodaan? Meillä usein 3-5 aikuista jakaa sen pullon. Aika usein siis kyläillään, melkein joka viikonloppu. Joka viikonloppu ei kuitenkaan tarvi juoda, mutta jos mieli tekee, niin pullo avataan.
Ai 5 aikuista jakaa yhden viinipullon? Sehän on jo aivan naurettavan pihiä :D Kyllä on ihmeellistä viinanpelkoa ja suhtautumista. Meneppä jollekin keskieurooppalaiselle ehdottaa, että "jaetaas viiteen pekkaan tämä viinipullo". Mua kyllä hävettäis olla noin pihi isäntä/emäntä jaalkaa mitan kanssa jakamaan YHTÄ viinipulloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten - miksi salaa?
Meillä on otettu se lasillinen viiniä ihan lastenkin läsnäollessa, samassa pöydässä kun syödään.
On ilmeisen vaikea uskoa ettei kaikilla ole addiktiota alkoholiin tai tarvetta tissutellaan toisen selän takana:)
Mulla taitaa ennemminkin olla addiktio suklaaseen, näin talvella on tosi vaikeaa tyytyä vain yhteen palaan tai edes 1 riviin! Mutta pystyn siihenkin koska haluan pitää suklaan nautintoaineena enkä jokapäiväisenä tapana;)
Miks mua huvittaa aina nämä jouluaterialla yhden lasin juojat ja hyvässä seurassa hyvän viinin juojat.
Ihan kuin se yhden lasin juonti noilla perusteilla olisi jotain parempaa viinin juontia.
Mä vedän lasin tai pullon kerralla, en tarvitse siihen seuraa, edes sitä hyvää, enkä joulua.