Hei te "vain yhden punaviinilasillisen juojat"?
Nyt on pakko avautua. Palstalla ja tosielämässä toistuu jatkuvasti hokema jossa joku hienosti ja kohtuullusesti ottaa vain yhden punaviinilasin ja senkin vain harvoin. Miksi se on muuten juuri punkku, miksei valkkari, olut, viski tai muu? Ok, siideri voi olla myös, tyyliin "otan vappuna yhden siiderin".
Todellisuudessa määrä voi olla aivan muuta. Kuka ostaa punaviinipullon ja ottaa 12 cl ja seuraavan kerran ottaa vasta puolen vuoden päästä?
Kommentit (232)
Votkaa sen olla pitää. Tai viskiä. Juon yleensä ostamani pullon kerralla. Tosin tätä tapahtuu vain muutaman kerrabn vuodessa.
Pitääkö sossu tai naapurin tädit mua alkiksena ei kiinnosta yhtään. Mä vaan juon ja pissaan , muut saa selittää.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kannattaa ostaa sellainen ilmauslaite ja -korkkeja. Tosi näppäriä. Viini säilyy näin hyvänä monta päivää, ei tosiaan tarvitse kerralla juoda kaikkea. En nyt itse ymmärrä mitä ihmeellistä siinä on, jos vaikka jouluna tai vappuna juo lasillisen; yleensähän noita juhlia vietetään isommassa ryhmässä. Pullon voi jakaa monen ihmisen kesken.
Miksi ei voi ostaa niitä näppäriä pieniä pulloja?
Koska laatuviiniä ei saa pikkupulloissa. Pikkupullojen valikoima on hyvin rajallinen.
Kuinka laadukasta sen viinin pitää olla? Jos puolikas pullo maksaa noin kympin, niin kyllä se ainakin minulle on kelvannut. Mitä merkkiä yleensä nautit?
Minä juon oikeasti vain yhden annoksen kerrallaan, mutta kyllä se tapahtuu ennemminkin kerran viikossa eikä vuodessa. Yhdestä annoksesta tulee kivan "kupliva" olo ja seuraavista annoksista tulee haettua vain sitä kuplivaa oloa uudestaan, vaikkei sitä enää saa vaan lähinnä olo on turta. Siksi otan vain sen yhden annoksen nykyään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kannattaa ostaa sellainen ilmauslaite ja -korkkeja. Tosi näppäriä. Viini säilyy näin hyvänä monta päivää, ei tosiaan tarvitse kerralla juoda kaikkea. En nyt itse ymmärrä mitä ihmeellistä siinä on, jos vaikka jouluna tai vappuna juo lasillisen; yleensähän noita juhlia vietetään isommassa ryhmässä. Pullon voi jakaa monen ihmisen kesken.
Totta kai voi, mikä ettei. Valikoima taitaa vaan olla paljon suurempi tavallisen kokoisissa pulloissa.
Alkon valikoimasta löytyy noin sata 0,375 tai pienempää punkkua. Toki yhden lasin juojat ovat niin laatutietoisia, että mikään näistä ei sovi heille. Ja sitäpaitsi instassa näyttää paremmalta kuva siitä isosta pullosta.
Juon punaviiniä, koska tykkään sen mausta. Kuohuviinistä en niin välitä, mutta seurassa juon sitäkin sen lasillisen. Valkkari on ok sopivan ruoan kanssa. Väkevistä en tykkää. Siideri turvottaa, mutta juon välillä saunajuomana tölkin, ja olut ei maistu hyvältä.
Ravintolassa menee ruoan kanssa lasillinen viiniä (12 tai 16 cl) + juhlahetkinä alkumaljaksi kuohuvaa. Kotona ruoan kanssa 1 tai 2 lasillista viiniä. Yleensä jää siihen yhteen, kun ei tee mieli enempää. Osa viinistä käytetään ruoan valmistukseen. Joskus saattaa jäädä pullon pohjalle jotain juomatta.
Ilmeisesti se, että alkoholia juodaan maun vuoksi, ei humalan takia, on jotenkin uskomaton ajatus niille, jotka tällaisia asioita miettii, niin kuin nyt tämä ap. Sitten selitellään itselle, että kyllä tuo yhden lasin juoja on piilojuoppo ja oma kulutus on parempaa.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa lukea näitä siveyden sipuli-selityksiä. Itse voin juoda viinipullollisen kerralla, hyvin menee. Eikä siinä tarvitse lihapatoja tai suurta juhlaa tueksi.
Ja vielä pahempi, mieluiten juon giniä ja rommia, eikä yksi annos riitä niissäkään. Pidän molempien mausta, rentouttaa mukavasti milloin vain.
Olen varmaan poikkeus tässä Suomen maassa.
Miten ne on sipuliselityksiä? Toiset ei vaan tykkää viinistä/alkoholista niin paljon kuin toiset. Jos minulle riittää yksi lasillinen aina joskus harvoin, niin ei siinä ole mitään piilomerkityksiä taustalla. Ja kun se juominen ei ole terveellistäkään, niin ei ole mitään ideaa ryhtyä väkipakolla juomaan enempää.
Jep. Viini on hyvää ja yksi lasillinen riittää mulle. Tykkään myös suklaasta, mutta en syö koko levyä kerralla vaan pari palaa tai rivi riittää hyvin. Samoin sipsit, ei niitä tarvitse vetää koko pussia kerralla vaan sen nautinnon saa vähemmästäkin. Joku toinen haluaa nauttia koko pullon, levyn tai pussin kerralla, eikä siinä mitään.
Niin, ensin otetaan yksi pieni viinilasi illassa, ja sitten yksi pullo illassa. Kyllä sen alkoholisimin saa näinkin kehkeytymään. En välitä viinin tissuttelusta enkä juo viiniä ruokien kanssa, koska en pidä viinien mausta. Minusta ne ovat hirvittävää kuraa ja kusivettä. Juon mieluummin vaikka vettä kuin lasiakaan viiniä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Koska laatuviiniä ei saa pikkupulloissa. Pikkupullojen valikoima on hyvin rajallinen.
Kuinka laadukasta sen viinin pitää olla? Jos puolikas pullo maksaa noin kympin, niin kyllä se ainakin minulle on kelvannut. Mitä merkkiä yleensä nautit?
No esim. lempiviiniäni Aalto PS (Ribera del Ruedo) ei saa Alkosta pikkupulloissa.
Jaa-a. en tiedä, itse satun pitämään eniten juurikin punaviinistä ja kuivasta siideristä. Ja juon niitä nimenomaan harvakseltaan ja melkein aina vain yhden kerrallaan. En kaada loppuja pullosta pois, vaan pullot ovat yhteisiä jonkun/joidenkin muiden kanssa tai sitten tilaan yhden ravintolassa. Joskus nuorempana kun olin kiinnostuneempi ruoanlaitosta eivätkä lasten maut dominoineet ruokalistaa saatoin myös käyttää punkkua kastikkeisiiin tai patoihin.
Vierailija wrote:
Voihan sitä juoda sen yhden lasillisen ravintolassakin.
Mä en oo ihminen, joka ottaa sen yhden lasin viiniä kerran puolessa vuodessa (vaan juon alkoholia ihan säännöllisesti), mutta kyllä mä voin ihan hyvin juoda kerralla vain yhden lasillisen jotain ja jättää siihen.
Samoin! Viimeksi eilen avasin viinipullon ruuanlaittoa varten, join yhden lasilisen, tänään varmaan juon toisen.
Sitten voi mennä mitä tahansa 1 päivän ja puolen vuoden välillä että juon mitään alkoholipitoista. Juon silloin kun tekee mieli tai siihen on joku syy (juhlat tms)
Vierailija wrote:
Mä oon aina luullut että toi "käytän alkoholia niin että juon silloin tällöin lasin viiniä hyvän ruoan kanssa" -selitys on vitsi.
Tää ketju on outo. Mitä ihmeellistä siinä nyt on jo jotkut tykkäävät alkoholista enemmän ja toiset vähemmän?
Ja että meille joillekin tulee krapula tosi helposti emmekä halua viettää päiviä huonossa olossa.
Jos jollekulle on mahdoton ajatus juoda edes joskus vähemmän, niin silloin kyllä jo haiskahtaa alkoholismi.
Minä kyllä juon joko pullon kerralla enkä edes salaile asiaa.
🇺🇦🇮🇱