Hei te "vain yhden punaviinilasillisen juojat"?
Nyt on pakko avautua. Palstalla ja tosielämässä toistuu jatkuvasti hokema jossa joku hienosti ja kohtuullusesti ottaa vain yhden punaviinilasin ja senkin vain harvoin. Miksi se on muuten juuri punkku, miksei valkkari, olut, viski tai muu? Ok, siideri voi olla myös, tyyliin "otan vappuna yhden siiderin".
Todellisuudessa määrä voi olla aivan muuta. Kuka ostaa punaviinipullon ja ottaa 12 cl ja seuraavan kerran ottaa vasta puolen vuoden päästä?
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasillinen voi olla myös 16 tai 24 cl. Yksi annos on kyllä 12 cl, mutta se on eri asia.
Kyllä kyllä, mutta kun minä otan sen jouluaterialla.
Kunnon perheessä ei jouluna oteta pisaraakaan. Annetaan lapsille raitis joulu.
Miten se vaikuttaa lapseen, jos aikuinen juo lasin viiniä?
Miehen kanssa ostetaan joskus pikkupullo punkkua, siitä saa juuri sen kaksi lasillista. Joskus jokin liharuoka suorastaan vaatii hyvää punaviiniä kyytipojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasillinen voi olla myös 16 tai 24 cl. Yksi annos on kyllä 12 cl, mutta se on eri asia.
Kyllä kyllä, mutta kun minä otan sen jouluaterialla.
Kunnon perheessä ei jouluna oteta pisaraakaan. Annetaan lapsille raitis joulu.
Miten se vaikuttaa lapseen, jos aikuinen juo lasin viiniä?
Meillä minä olen se lapsi (50v) ja juon vain yhden lasillisen, jotta voin kuskata vanhempani aterian jälkeen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan kanssa vain niitä pikkupulloja. Eilen join ravintolassa juuri lasin punkkua.
Mä myös pakastan ylijäämät. Menee hyvin kastikkeisiin tai valkoviini esim risottoon.
Vaimo on näitä yhden lasin juojia. Itse olen kohtuullinen juoja. Ärsyttää kun on jotkut juhlat, bileet, häät tms niin aina täytyy mennä takseilla ym hankalasti. Omalla autolla ei voi mennä koska itse nyt otan sen normimiehen perusmäärän, en kuitenkaan sikaile tms. Vaimo ottaa sen yhden jonka vuoksi hirveä kallis ja hankala kyyti ongelma. Etenkin kun yhdestä lasista ei edes tule promillet täyteen ja juoman jälkeen ollaan vielä tuntikausia juhlissa.
Mutta ei. Ei mene perille. Perustelu on se että hän saattaa ottaa enempikin. No 13 v on mennyt eikä tätä ole tapahtunut. Olen nähnyt vaimon näinä vuosina 5 kertaa humalassa.
Veljeni häät jäivät tämän takia väliin koska juhlat oli paikassa missä ei ole hotellia, julkisia ym ja paikka oli 150 km päästä kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan kanssa vain niitä pikkupulloja. Eilen join ravintolassa juuri lasin punkkua.
Mä myös pakastan ylijäämät. Menee hyvin kastikkeisiin tai valkoviini esim risottoon.
Vaimo on näitä yhden lasin juojia. Itse olen kohtuullinen juoja. Ärsyttää kun on jotkut juhlat, bileet, häät tms niin aina täytyy mennä takseilla ym hankalasti. Omalla autolla ei voi mennä koska itse nyt otan sen normimiehen perusmäärän, en kuitenkaan sikaile tms. Vaimo ottaa sen yhden jonka vuoksi hirveä kallis ja hankala kyyti ongelma. Etenkin kun yhdestä lasista ei edes tule promillet täyteen ja juoman jälkeen ollaan vielä tuntikausia juhlissa.
Mutta ei. Ei mene perille. Perustelu on se että hän saattaa ottaa enempikin. No 13 v on mennyt eikä tätä ole tapahtunut. Olen nähnyt vaimon näinä vuosina 5 kertaa humalassa.
Veljeni häät jäivät tämän takia väliin koska juhlat oli paikassa missä ei ole hotellia, julkisia ym ja paikka oli 150 km päästä kotoa.
Miten tää muuten hoituu sivistysmaissa? Pidetäänkö juhlat jossain syrjässä eli täytyy olla kuivin suin? Maissa joissa viini on jo arkijuoma. Ja kaikilla ei ole autoa tai korttia. Kimppakyyti on tuuripeli, sattuuko joku kutsutuista asumaan lähellä. Ja sitten joku joutuu olla vesilinjalla muiden kilistäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten voinut olla selvä veljesi häissä, että olisit päässyt paikalle omalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks mua huvittaa aina nämä jouluaterialla yhden lasin juojat ja hyvässä seurassa hyvän viinin juojat.
Ihan kuin se yhden lasin juonti noilla perusteilla olisi jotain parempaa viinin juontia.Mä vedän lasin tai pullon kerralla, en tarvitse siihen seuraa, edes sitä hyvää, enkä joulua.
Mä todellakin olen "jouluaterialla" ja hyvässä seurassa (yleensä ravintolassa syödessä" lasillisen punkkua juova tapaus, enkä pidä sitä tai itseäni yhtään parempana. Mulla menee yöunet jo siitä yhdestä lasillisesta jos juon sen klo 20 jälkeen. Krapula tulee jo puolikkaasta pullosta, siksi lopetin humalahakuisen juomisen kokonaan jo vuosia sitren, ja siirryin lasilliseen ruoan kanssa käyttäjäksi. Ja tuo lasillinen tulee juotua alle 5 kertaa vuodessa.
Joskus harvoin, jos on ns. tyttöjen ilta ja oikein hauskaa, saatan juoda jopa pullon viiniä, mutta tätä tapahtuu enintään kerran-pari vuodessa. En siis ole absolutisti tai sievistelijä.
Jos ei tulisi krapulaa, ja olisi hyvää seuraa, voisin juoda useamminkin, mutta yksin asuvana iltaunisena 21-22 nukkumaan menevänä en saa mtn kiksejä siitä, että joisin yksin kotona alkoa, ja koko vkl menisi pilalle väsymyksen ja krapulan takia.
Ikää on jo yli 50v, ja terveellinen säännöllinen elämä on mulle prioriteetti nro 1.
Mikä ihmeen sievistelijä? Miksi alkoholia juomattomaan ihmiseen liitetään tällaisia sanoja? Kaikki eivät vaan pidä alkoholista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkkaria minä ainakin juon ja yleensä se viinipullo menee pahaksi. Siitä voi kahtena päivänä juoda sen lasillisen ruuan kanssa, mutta sitten ei maistu.
Opettele käyttämään loput ruuanlaitossa. Vaikkapa risottoon tai alppien juustopastaan.
Kaikki ei syö riisiruokia ja pastaruokia = höttöhiilaria
No, mä otan vain yhden lonkeron ja senkin harvoin. Punaviini on pahaa, sitä en ota yhtään lasillista ikinä. Oletko nyt tyytyväinen, ap?
Jos otan viiniä illalla, niin seuraava päivä on lepopäivä, kyllä siitä krapula tulee, vaikka ei olisi kovin iso annos. Itsellä se on noin puoli tai kolmasosa pulloa kerralla ja seuraavana päivänä loput. Miksi ostaisin viiniä, jota en juo. Sitten pitää taukoa, ettei osta ollenkaan. Olen sinkku ja kotona otan yksin. Yleensä loma tai muu stressin poisto syynä. Jos ostaa pullon ja tissuttelee lasin päivässä viikon, niin voi käydä niin, että tekee mieli ostaa perään uusi pullo. Kuka on sanonut, että lasillinen kerralla olisi yhtään parempi tapa, jos se on lähes päivittäistä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten voinut olla selvä veljesi häissä, että olisit päässyt paikalle omalla autolla.
Menee äijän maine jos muut ottaa häppää ja yksi ottaa vaan vissyä. Etenkin kun tämän vaimo pyörittää koko illan sitä yhtä punkkuaan. Ei muut tiedä ettei hänkään ota, mutta se NÄYTTÄÄ siltä. Välttääkseen tossusankarimaineen on näissä parempi olla menemättä jollakin tekosyyllä.
Ymmärrätte asian jos on ihmistuntemusta. Joku ituhippi ei olisi millään mutta kuvittele tähän sellainen iso ruma leijonakoruäijä, niin ymmärrät kuvion.
Ostetaan pikkupullo, siitä saadaan lasilliset kumpainenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ostetaan pikkupullo, siitä saadaan lasilliset kumpainenkin.
Mistä te löydätte näitä miehiä joille tuo on riittävästi?
Jos haluan viiniä, ostan usein pikkupullon. 0,75 litran pullon avaan vaan, jos on useampi juoja.
Jotkut kertoo rehellisesti tottumuksistaan. Toiset taas kaunistelee juomiostaan "ihan vaan hyvän ruoan kanssa otetaan yksi lasi" ja todellisuudessa ollaan jo alkoholisteja. Miten nämä voi erottaa toisistaan? Ei kai mitenkään, ellei ole jo ulkoisia merkkejä näkyvissä. Sama puheenparsi voi siis kätkeä taakseen melkein mitä tahansa.
Juon lasilliseni ravintolassa, vierailulla tai kotona. Kotona se loppu pullo jää aina moneksi viikoksi kuleksimaan jääkaappiin. Olipa sitten valko- tai punaviiniä. En ole koskaan ostanut punaviinipulloa, mutta jouluisin ollaan silloin tällöin jostain saatu, joten sitten joskus se pitää avata. Punaviinistä on usein kyse tässä ”yhdessä lasillisessa”, kun ruuan kanssa tarkoitus nauttia. Mutta myös pari kertaa vuodessa kuohuva kyseessä juhlistuksen vuoksi. Ja sekin saattaa jäädä kuleksimaan. Parempi olisi käyttää ruuanlaittoon, mutta säästelen aina kuvitellen juovani sen vielä, mut viemäriin menee yleensä.
Tuliko selityksiä ap:lle?
Vierailija kirjoitti:
Juon lasilliseni ravintolassa, vierailulla tai kotona. Kotona se loppu pullo jää aina moneksi viikoksi kuleksimaan jääkaappiin. Olipa sitten valko- tai punaviiniä. En ole koskaan ostanut punaviinipulloa, mutta jouluisin ollaan silloin tällöin jostain saatu, joten sitten joskus se pitää avata. Punaviinistä on usein kyse tässä ”yhdessä lasillisessa”, kun ruuan kanssa tarkoitus nauttia. Mutta myös pari kertaa vuodessa kuohuva kyseessä juhlistuksen vuoksi. Ja sekin saattaa jäädä kuleksimaan. Parempi olisi käyttää ruuanlaittoon, mutta säästelen aina kuvitellen juovani sen vielä, mut viemäriin menee yleensä.
Tuliko selityksiä ap:lle?
Niinjoo, se selitys, miksi se unohtuu jääkaappiin, eikä tule juotua enempää:
Ei tee mieli. Jotenkin sitä aina muistaa niiden maistuvan paremmalta, mutta se yksi lasi tosiaan riittää ja muistaa, ettei se nyt niin kovin erityistä ole maun tai pienen hiprakan osalta.
Mä todellakin olen "jouluaterialla" ja hyvässä seurassa (yleensä ravintolassa syödessä" lasillisen punkkua juova tapaus, enkä pidä sitä tai itseäni yhtään parempana. Mulla menee yöunet jo siitä yhdestä lasillisesta jos juon sen klo 20 jälkeen. Krapula tulee jo puolikkaasta pullosta, siksi lopetin humalahakuisen juomisen kokonaan jo vuosia sitren, ja siirryin lasilliseen ruoan kanssa käyttäjäksi. Ja tuo lasillinen tulee juotua alle 5 kertaa vuodessa.
Joskus harvoin, jos on ns. tyttöjen ilta ja oikein hauskaa, saatan juoda jopa pullon viiniä, mutta tätä tapahtuu enintään kerran-pari vuodessa. En siis ole absolutisti tai sievistelijä.
Jos ei tulisi krapulaa, ja olisi hyvää seuraa, voisin juoda useamminkin, mutta yksin asuvana iltaunisena 21-22 nukkumaan menevänä en saa mtn kiksejä siitä, että joisin yksin kotona alkoa, ja koko vkl menisi pilalle väsymyksen ja krapulan takia.
Ikää on jo yli 50v, ja terveellinen säännöllinen elämä on mulle prioriteetti nro 1.