Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei te "vain yhden punaviinilasillisen juojat"?

Vierailija
17.02.2022 |

Nyt on pakko avautua. Palstalla ja tosielämässä toistuu jatkuvasti hokema jossa joku hienosti ja kohtuullusesti ottaa vain yhden punaviinilasin ja senkin vain harvoin. Miksi se on muuten juuri punkku, miksei valkkari, olut, viski tai muu? Ok, siideri voi olla myös, tyyliin "otan vappuna yhden siiderin".

Todellisuudessa määrä voi olla aivan muuta. Kuka ostaa punaviinipullon ja ottaa 12 cl ja seuraavan kerran ottaa vasta puolen vuoden päästä?

Kommentit (232)

Vierailija
141/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmäilin ketjua ja onko oikeasti kovinkin monille ongelma se, jos säilyttää kotona alkoholia? Houkuttelee juomaan? Sellaista en ymmärrä. Meillä on aina viinaa, meillä on myös aina karkkia ja muita herkkuja. Mut kyllä ne saavat lojua ihan rauhassa kaapissa, eikä ne siellä ketään himota. 

Vierailija
142/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmäilin ketjua ja onko oikeasti kovinkin monille ongelma se, jos säilyttää kotona alkoholia? Houkuttelee juomaan? Sellaista en ymmärrä. Meillä on aina viinaa, meillä on myös aina karkkia ja muita herkkuja. Mut kyllä ne saavat lojua ihan rauhassa kaapissa, eikä ne siellä ketään himota. 

Mun miehelle on ongelma. Se vetää kitusiinsa heti kaiken alkoholin, minkä löytää. Joudun piilottelemaan omiani, että saan edes joskus sen lasillisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4Vierailija kirjoitti:

Siis oikeasti joku pakastaa viiniä? Täähän on kuin jauhen lihan pesu. Täysin psykoottista.

No mutta. Pakastetaanhan makaroninkeitinvettäkin. Siitä on ihan oma ketju.

Kukin tyylillään🙄

Vierailija
144/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne juokaan koskaan vaan sitä yhtä. Nolointa siinä on että valehtelevat itselleen. Samoja feikkisanoja on saunasiideri, saunakalja, lenkkilonkero.

Aviomiehen saunakalja: yksi tai kaksi otetaan vaimon nähden, loppuilta käydään huuli pitkällä autotallin kossupullolla. Oluesta on saatu alkoholin haju mutta salapullot narahtelee.

Toki salapullot voi olla oluttakin mutta hankala juoda nopeasti ja sitten ongelma että mihin tyhjät pullot. Toki auton poksiin.

Vaimo ei anna lupaa kuin parille, siksi tämä käytäntö.

Ysärillä myös perheen nuoret otti salaa pohjia jossain nurkassa. Eli isä autotallissa kossulla, teinit kellarissa irvisteli Lippistä juoden. Sitten tultiin äidin luo keittiöön kunnes taas tuli asiaa kellariin ja autotallin. Teinit lähti sitten kartsalle myöhään illalla ja yritti piilottaa krapulaansa isän lailla sunnuntaina aamulla.

Vierailija
145/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks mua huvittaa aina nämä jouluaterialla yhden lasin juojat ja hyvässä seurassa hyvän viinin juojat.

Ihan kuin se yhden lasin juonti noilla perusteilla olisi jotain parempaa viinin juontia.

Mä vedän lasin tai pullon kerralla, en tarvitse siihen seuraa, edes sitä hyvää, enkä joulua.

No minä olen juuri tuollainen kuvailemasi viinin juoja, mutta en minä kyllä ajattele, että se on jotain "parempaa viinin juontia". Alkoi itse asiassa ihan naurattaa tuo.

Olen huomannut kyllä, että monien sellaisten, jotka käyttävät enemmän alkoholia ja aika usein myös humalahakuisesti, on jotenkin vaikea ymmärtää, että joillakin toisilla ei ole mitään "erityissuhdetta" alkoholiin, vaan siihen voi suhtautua niin kuin esim. mihin tahansa muuhun juomaan.

Jos sanoisin jollekin, että ei tule niin hirveästi tuoremehua juotua, että ehkä kerran parissa kolmessa kuukaudessa ostan tölkin, niin tuskin kukaan hirveästi ihmettelisi. Tai jos sanoisin, että en ole niin makeiden leivonnaisten perään, mutta syön kyllä joskus jonkun viinerin tai leivoksen kahvin kanssa, jos joku tarjoaa. Ihmettelisikö joku tätä kovasti ja ajattelisi, että olen jotenkin "parempi pullansyöjä"? :D

Vierailija
146/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi sietää siideriä, olutta, viskiä, konjakkia tms.

Valkkari närästää mutta kesäisin otan ruuan kanssa lasillisen roseta ja talvella punaviiniä. Yleensä otamme miehen kanssa ne lasilliset ja loppu puolikas pullo juodaan viikon kuluttua. Hyvin harvoin 1 viinipullo menee kahteen pekkaan la-su aterioilla

Jos juon drinkin se on cosmopolitan, caipirosca, Hugo tai Aperol ( tosin näissä jo liikaa litkittävää)

Täällä on kyllä raitista porukkaa ja hyvä niin. Itselle maistuu kyllä useamminkin. Hatunnosto teille, itse en tuohon pysty. Mikään deeku en ole silti.

Olen utelias, onko elintapanne muutenkin esimerkilliset?

Sanoisin että normaalit.

Arvostamme hyvää itsetehtyä ruokaa, liikutaan liian vähän, syödään liikaa makeaa joskus, mies tupakoi satunnaisesti, käydään töissä ja kasvatetaan lapsemme.

Enemmän alkoholia ruuan kanssa otetaan vain illallisilla ystävien kanssa kuten rapujuhlissa. Kesän aperol lasillista lukuunottamatta en/emme juo koskaan ilman ruokaa.

Tässä se tuli, eli moni suht raitis syö makeaa paljon. Moni raitis on pulska ja kohtuukäyttäjä hoikka. Kun puhutaan keski-ikäisistä. Ja huom. Sanoin kohtuukäyttäjä, en ongelmakäyttäjä.

😂 mainitsinko että olisimme pulskia??

Koko perhe hoikkia, normaalipainoisia, 2 jopa laihaa. Me +/- 60v:t, aikuiset lapset ja lastenlapsetkin.

Me vain pidämme leipomisesta, huomennakin perhepäivällisellä täytekakku kun juhlimme 2x synttäreirä ja 2x hääpäivää

Hyvä niin mutta oletteko muistaneet mittauttaa kolesterolit? Se on kansantauti joka tulee rasvasta ja sukurasitteesta. Kerroit ettette liiku ja mies tupakoi vielä. Kyllä kohtuullinen viininotto olisi terveellisempää kuin liikkumattomuus, rasvat, sokeri ja spaddu.

Vierailija
147/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäni ikäihmisten palveluohjauksessa tulee kysyttyä usein alkoholinkäytöstä. Hyvin yleinen vastaus on, että ”lasi viiniä ruuan kanssa”. Määrät voi olla sitten todellisuudessa mitä vaan, kun vähän tarkemmin jutellaan:)

Ja se on vielä lasi HYVÄÄ viiniä ruuan kanssa 🤣🤣

Niin on! :) hoetaan jostain rypälelajikkeista mistä se hyvä viini on tehty. Todellisuudessa keittiössä on kolmen litran pänikkä! :)

Vierailija
148/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkkari närästää mutta kesäisin otan ruuan kanssa lasillisen roseta ja talvella punaviiniä. Yleensä otamme miehen kanssa ne lasilliset ja loppu puolikas pullo juodaan viikon kuluttua. Hyvin harvoin 1 viinipullo menee kahteen pekkaan la-su aterioilla

Jos juon drinkin se on cosmopolitan, caipirosca, Hugo tai Aperol ( tosin näissä jo liikaa litkittävää)

Täällä on kyllä raitista porukkaa ja hyvä niin. Itselle maistuu kyllä useamminkin. Hatunnosto teille, itse en tuohon pysty. Mikään deeku en ole silti.

Sanoisin että normaalit.

Arvostamme hyvää itsetehtyä ruokaa, liikutaan liian vähän, syödään liikaa makeaa joskus, mies tupakoi satunnaisesti, käydään töissä ja kasvatetaan lapsemme.

Enemmän alkoholia ruuan kanssa otetaan vain illallisilla ystävien kanssa kuten rapujuhlissa. Kesän aperol lasillista lukuunottamatta en/emme juo koskaan ilman ruokaa.

Tässä se tuli, eli moni suht raitis syö makeaa paljon. Moni raitis on pulska ja kohtuukäyttäjä hoikka. Kun puhutaan keski-ikäisistä. Ja huom. Sanoin kohtuukäyttäjä, en ongelmakäyttäjä.

Koko perhe hoikkia, normaalipainoisia, 2 jopa laihaa. Me +/- 60v:t, aikuiset lapset ja lastenlapsetkin.

Me vain pidämme leipomisesta, huomennakin perhepäivällisellä täytekakku kun juhlimme 2x synttäreirä ja 2x hääpäivää

Hyvä niin mutta oletteko muistaneet mittauttaa kolesterolit? Se on kansantauti joka tulee rasvasta ja sukurasitteesta. Kerroit ettette liiku ja mies tupakoi vielä. Kyllä kohtuullinen viininotto olisi terveellisempää kuin liikkumattomuus, rasvat, sokeri ja spaddu.

No mies käy salilla viikoittain, itse teen mieluummin 8h puutarhatöitä kesällä kuin juoksen lenkillä. Nyt lähdössä uimaan avantoon. Pilatesta talvisin. Ei tosiaan mitään superliikkujia. Minulla on tuo sukurasite eikä siihen auta viinikään.

Vierailija
149/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäni ikäihmisten palveluohjauksessa tulee kysyttyä usein alkoholinkäytöstä. Hyvin yleinen vastaus on, että ”lasi viiniä ruuan kanssa”. Määrät voi olla sitten todellisuudessa mitä vaan, kun vähän tarkemmin jutellaan:)

No kuka sitä nyt pahaa juo?

Miksei kukaan sitten totea juovansa hyvää siideriä tai hyvää lonkeroa? Ihmeellistä snobismia.

Vierailija
150/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks mua huvittaa aina nämä jouluaterialla yhden lasin juojat ja hyvässä seurassa hyvän viinin juojat.

Ihan kuin se yhden lasin juonti noilla perusteilla olisi jotain parempaa viinin juontia.

Mä vedän lasin tai pullon kerralla, en tarvitse siihen seuraa, edes sitä hyvää, enkä joulua.

No minä olen juuri tuollainen kuvailemasi viinin juoja, mutta en minä kyllä ajattele, että se on jotain "parempaa viinin juontia". Alkoi itse asiassa ihan naurattaa tuo.

Olen huomannut kyllä, että monien sellaisten, jotka käyttävät enemmän alkoholia ja aika usein myös humalahakuisesti, on jotenkin vaikea ymmärtää, että joillakin toisilla ei ole mitään "erityissuhdetta" alkoholiin, vaan siihen voi suhtautua niin kuin esim. mihin tahansa muuhun juomaan.

Jos sanoisin jollekin, että ei tule niin hirveästi tuoremehua juotua, että ehkä kerran parissa kolmessa kuukaudessa ostan tölkin, niin tuskin kukaan hirveästi ihmettelisi. Tai jos sanoisin, että en ole niin makeiden leivonnaisten perään, mutta syön kyllä joskus jonkun viinerin tai leivoksen kahvin kanssa, jos joku tarjoaa. Ihmettelisikö joku tätä kovasti ja ajattelisi, että olen jotenkin "parempi pullansyöjä"? :D

Parempi pullansyöjä :)))))) repesin:)) kiitos naurusta.

Vierailija
151/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kukaan sitten totea juovansa hyvää siideriä tai hyvää lonkeroa? Ihmeellistä snobismia.

Öh, olen luullut että ihmiset juovat niitäkin maun takia mutta ehkä tässä tuli taas esiin se humalahakuisuus?? Ihan sama mitä kunhan saa kännit?

Kyllä ainakin Ranskassa ollessa maisteltiin eri siidereitä ihan maun takia

Vierailija
152/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että normaalit.

No mies käy salilla viikoittain, itse teen mieluummin 8h puutarhatöitä kesällä kuin juoksen lenkillä. Nyt lähdössä uimaan avantoon. Pilatesta talvisin. Ei tosiaan mitään superliikkujia. Minulla on tuo sukurasite eikä siihen auta viinikään.

Suku rasite minullakin. Kyllä tällöin tulee kiinnittää huomiota syömisiin. Toisaalta se etu kun on motivaatio syödä terveellisesti niin säilyy hoikkana. Ja käytän alkoholia kohtuudella.

Jos söisin rasvaa ja sokeria paljon, olisin varmasti lääkityksellä jo tai jopa kuollut. Nyt olen 54 v eikä lääkkeitä, veriarvot suht ok. Isä kuoli sydänkohtaukseen 43 v iässä ja äiti 53v.

Olen myös lapseni ohjannut että söisi ja eläisi kohtuudella.

Vierailija
153/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, olen luullut että ihmiset juovat niitäkin maun takia mutta ehkä tässä tuli taas esiin se humalahakuisuus?? Ihan sama mitä kunhan saa kännit?

Kyllä ainakin Ranskassa ollessa maisteltiin eri siidereitä ihan maun takia

No onhan ranskalainen siideri ihan eri kun nää meidän pirkka golden cap sun muut joita kyllä juodaan. Myös nämä yhden vappusiiderin juojat ostaa näitä. Mikähän makuelämys se pirkka siideri on? Eli kyllä sitä humalaa haetaan, muuten voisi ottaa mehua.

Vierailija
154/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me juodaan pullo kimppaan miehen kanssa viikonlopun aikana ja minusta se on kohtuukäyttöä..en ymmärrä viemäriin kaatamista😅Käyn kerta pari vuoteen ulkomailla ja tuon silloin juomia kaapit täyteen, mutta ne säilyy kyllä eikä polttele, että pakko juoda heti. Välillä käy vieraitakin ja kiva kun voi tarjota paukun tai pari🙂

Vierailija
155/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että normaalit.

Suku rasite minullakin. Kyllä tällöin tulee kiinnittää huomiota syömisiin. Toisaalta se etu kun on motivaatio syödä terveellisesti niin säilyy hoikkana. Ja käytän alkoholia kohtuudella.

Jos söisin rasvaa ja sokeria paljon, olisin varmasti lääkityksellä jo tai jopa kuollut. Nyt olen 54 v eikä lääkkeitä, veriarvot suht ok. Isä kuoli sydänkohtaukseen 43 v iässä ja äiti 53v.

Olen myös lapseni ohjannut että söisi ja eläisi kohtuudella.

Syömiset on kunnossa. Se että rakastaa makeaa ei tarkoita sitä että syö sitä päivittäin. Joskus syömme liikaa, esim juhlissa ja jouluna.

Hyviä rasvoja saa päivittäin oliiviöljystä, pähkinöistä ja vaikka avokadosta, transrasvoja emme syö ellei satunnaista jäätelöä laske mukaan yleensä sekin itsetehtyä.

Kuten sanottu ei ylipainoa kenelläkään perheessä ja kaikki syövät terveellisesti mutta nauttivat myös herkuista kohtuudella.

Vierailija
156/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei ole eteen tullut sellaista kuin hyvä siideri ja lonkerot maistuvat ja tuntuvat akkuhapolta? Kuohuvat juomat ei muutenkaan ole kovin hyväksi sisuskaluille. Niistä ei tule samanlaista mukavaa suutuntumaa, eikä niitä voi juoda yhtä lämpöisenä kuin viiniä. Kylmä kuohuva juoma on itseasiassa aika kamalaa nyt kun asiaa tarkemmin mietin.

Vierailija
157/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasillinen voi olla myös 16 tai 24 cl. Yksi annos on kyllä 12 cl, mutta se on eri asia.

Kyllä kyllä, mutta kun minä otan sen jouluaterialla.

Kunnon perheessä ei jouluna oteta pisaraakaan. Annetaan lapsille raitis joulu.

Vierailija
158/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan yleensä 1,5 litran hanapakkauksen. Se säilyy... no ei nyt loputtomiin, mutta ainakin kolme viikkoa. Usein se on mulla jääkaapissa paljon pidempäänkin ja käytän sen ei-enää-niin-hyvän-makuisen viininlopun ruokiin. Normaalisti otan lasillisen perjantaina töiden jälkeen ja toisen lauantain päivällisen yhteydessä. 

Minä taas otan vain jouluaterialla, yhden lasillisen.

Vierailija
159/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan kanssa vain niitä pikkupulloja. Eilen join ravintolassa juuri lasin punkkua.

Mä myös pakastan ylijäämät. Menee hyvin kastikkeisiin tai valkoviini esim risottoon.

Vierailija
160/232 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tarvi kuin sen jouluaterian. Minä kun juon vain jouluaterialla lasin viiniä.