Mikä aivan arkipäiväinen juttu sinua nolottaa/pelottaa?
Voin aloittaa.. Mulla joku fobia vessaääniin! Olen itse sairaanhoitaja ja tiedän, että ne ovat aivan normaaleja juttuja. Silti en pystynyt kahden vuoden yhdessä asumisen aikana käymään kakalla kun toinen oli kotona. Jouduin kerran ripulissa lähtemään koiran kanssa ylimääräiselle lenkille ja kyykistymään metsään.
Onko kellään samoja pelkoja?
Kommentit (147)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 10:58"]Voin aloittaa.. Mulla joku fobia vessaääniin! Olen itse sairaanhoitaja ja tiedän, että ne ovat aivan normaaleja juttuja. Silti en pystynyt kahden vuoden yhdessä asumisen aikana käymään kakalla kun toinen oli kotona. Jouduin kerran ripulissa lähtemään koiran kanssa ylimääräiselle lenkille ja kyykistymään metsään.
[/quote]
Tavallaan ymmärrän sinua. Seurustelusuhteen alussa keksin aina jotain kotoa haettavaa, jos paskahätä yllätti poikaystäväni luona.
Siinä sitten kengitin autoa kotia kohti perse räjähtämispisteessä. :(
Hyvin nopeasti suhde normalisoitui. Pyysin miestä laittamaan musiikkia että saan käydä rauhassa vessassa.
[/quote]
:D
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:01"]Käytännönasioiden hoito puhelimitse. Saatan jännittää soittoa esim kelaan koko päivän ja valmistautua siihen henkisesti :D en ymmärrä mikä siinäkin niin vaikeaa. Olen siis jo keski-iän kynnyksellä! [/quote] Tää on vähän sama. Jos soitin Kelaan tai lääkäriin tai minne vaan niin jankkasin päässäni sanojani mitä sanon tai kirjoitin lapulle asiani, tässä meni helposti kymmeniä minuutteja kun istuin puhelin kourassa ja mietin millon uskallan painaa nappia. Viimeiset pari vuotta olen tehnyt niin että hylkäsin paperit ym ja en mietI etukäteen mitä sanon. Siitä vaan puhelu auki ja sitä mukaa mietin kun suuni käy. Tulee joskus jotain ajatuskatkoja ym mutta niin paljon stressittömämpää tehdä noin.
[/quote]
Minäkin pelkään ja hermoilen puhelinsoittoja ja kirjoittelen paperille asioita ja muuten olen vielä rohkea, tosi outo ristiriita.
Pelkään autolla ajamista, sitä että ajan jonkun päälle tai kolarin.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:01"]
En pelkää paskalla käymistä mutta puolisoni ei ole ikinä tod näk kuullut kun käyn paskalla vaikka yhdessä asuttu jo 6 vuotta. Valutan vettä ja käytän paperia pehmentämässä loiskahdusta. Ei kyse ole pelosta mutta haluan minimoida tämän paskalla käynti ääniasian että romantiikka ja halut pysyisi tallella. Puolisoni tekee onneksi samoin.
[/quote]
Mun mies harrastaa tuota veden lorotusta paskalla käydessään. Se lorotus on sama kuin huutaisit että HEI OLEN NYT PASKALLA! Kyllä siitä arvaa mitä olet tekemässä. Vinkkinä, peitä perseen taa jäävä aukko esim. taitellulla kylpypyyhkeellä niin molskahdus ei kuulu.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 20:57"]
En pelkää paskalla käymistä mutta puolisoni ei ole ikinä tod näk kuullut kun käyn paskalla vaikka yhdessä asuttu jo 6 vuotta. Valutan vettä ja käytän paperia pehmentämässä loiskahdusta. Ei kyse ole pelosta mutta haluan minimoida tämän paskalla käynti ääniasian että romantiikka ja halut pysyisi tallella. Puolisoni tekee onneksi samoin.
[/quote]
Mun mies harrastaa tuota veden lorotusta paskalla käydessään. Se lorotus on sama kuin huutaisit että HEI OLEN NYT PASKALLA! Kyllä siitä arvaa mitä olet tekemässä. Vinkkinä, peitä perseen taa jäävä aukko esim. taitellulla kylpypyyhkeellä niin molskahdus ei kuulu.
[/quote]
Hyi, tosi epähygieenistä jotain pyyhettä alkaa pöntön päälle taittelemaan. Vähän paperia pönttöön, niin ongelma ratkeaa
KYSYMYS: Te joita hirvittää se että oma kakkaaminen kuuluu; mitä mieltä olette siitä että te itse kuulette kun joku kakkaa? Minua ei itseäni häiritse se että kakka ääni kuuluu, mutta sitten jos rupeaa ajattelemaan että se sitä toista häiritsee kauheana niin siitä tulee huono fiilis. Kaikista paras on jos kaikki vaan paskos menemään, jokainen sitä tekee anyways eli ihan luonnollista.
Liikenne, etenkin autolla liikkuessa olen aivan paniikissa.
Väenpaljous ahdistaa ja ahdistuessani saan putkinäön ja törmäilen joka paikkaan, tosi noloa.
Vieraassa paikassa minulla on iso kynnys mennä vessaan. Pidätän kyllä viimeiseen asti, mutta joskus on tietenkin mentävä.
Rappukäytävään en mielelläni mene, jos kuulen vielä sisältä, että siellä on joku.
Kauniit/laittautuneet naiset ahdistaa. Minua on kiusattu nuorempana pissisten toimesta, joten näteillä ihmisillä on vähän hankalampaa sulattaa sydämeni. Se tosin on mahdollista!
Mua pelottaa sähköpostien luku, jos odotan vastausta omaan sähköpostiini. Myös pelottaa käydä kurkkaamassa onko joku kommentoinut mun foorumipostauksia (olen täällä hakemassa siedätyshoitoa, meni varmaan vuosi ennen kuin uskalsin kirjoittaa mitään :))
Myös puhelimessa puhuminen ja soittaminen oikeastaan kelle tahansa pelottaa. Viralliset puhelut on kamalimpia ja mieluiten marssin paikalle hoitamaan asiat kasvotusten.
Kakkosella käyminen jos puoliso tai isot lapset kotona. Vieraassa paikassa ei onnistu lainkaan.
Puhelut!
Siteiden ja tamponien osto, kuukautisista puhuminenkin.
Urheilu julkisesti, siis esim juokseminen niin että joku näkee.
Hammaslääkärissä käynti!
En uskalla palata keskustelupalstoilla ketjuun, johon olen vastannut. Heihei siis tämäkin mielenkiintoinen aihe! Pelkään saavani jotain palautetta. Tai sitä ettei kukaan huomaa. Olisi niin ihanaa keskustella keskustelupalstalla, mutta aristelen liikaa. Pelkään myös sähköpostien ja tekstiviestien saamista jos saatan saada vastauksia johonkin henkilökohtaiseen muilta kuin läheisimmiltä.
Pelkään myös puolituttuja, naapureita (etenkin lapsia) sekä silmiin koskemista. En voi käyttää piilareita tai suunnitella laserleikkausta koska silloin täytyisi räplätä silmiä. Lapsena kärsin pahoista vessaneurooseista, esim. yläasteen aikana kävin vessassa koulussa ehkä kolmesti. Nytkin välillä ujo rakko mutta muuten tuo on helpottanut huomattavasti. Sosiaalisia pelkoja suurin osa peloistani.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:08"]
Puhelinsoitot. :-D Ja tuo kakalla käynti. Pienenä ei ollut ongelma, mutta nyt se on ja vaan pahentuu koko ajan. En pysty käymään kotona enää isolla hädällä jos joku on talossa samaan aikaan. En pysty käymään vieraissa paikoissakaan. Pisin aika käymättä kakalla on ollut lomamatka kaksi viikkoa... Oli kyllä kamala olo sen jälkeen.
[/quote]
Anteeksi, mutta mä en usko tätä. Kyllä se paska punkis kahdessa viikossa väkisinkin läpi, tai sitten saisit jonkun suolitukoksen tms. Siis kaksi VIIKKOA sontimatta?? Ilman ummesta tai muuta. Höpöhöpö.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 20:57"]
[/quote]
[/quote]
Hyi, tosi epähygieenistä jotain pyyhettä alkaa pöntön päälle taittelemaan. Vähän paperia pönttöön, niin ongelma ratkeaa
[/quote]
Ei sitä tarvitsekaan sen jälkeen käyttää... Meillä pyörii aina kylppärissä käytetyt pyyhkeet kuivumassa ennen pesua, sellasen voi ihan hyvin napata tuota varten ja heittää sitten koneeseen. Mun mielestä se pöntön vuoraus kauhealla paperiläjällä tai veden lorotus on inhottavan epäekologista ja turhaa tuhlaamista.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 20:57"]Somalit
[/quote]
Rasismi ja fobia, kaksi eri asiaa.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 08:23"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 18:31"]
Pelkään sammakoita yli kaiken. Inhoan muiden hampaiden pesua. Jos vaikka tv mainoksessa pestään hampaita niin kylmät väreet menee ja kanava vaihtuu äkkiä. En voi käsittää että jotkut pariskunnat ehkä pesevät hampaitaan toisen nähden. Kammottavaa
[/quote]
Mä menen kanssa sanattomaksi kohta -- en ole tajunnut miten PALJON näköjään päästänsä jollain tavalla sairaita onkaan, tai estyneitä...ihan miten vaan.
[/quote]
Kyllä meillä kaikilla ihmisillä on omat erikoisuutemme, eikä se tee meistä sairaita vaan inhimillisiä. Myös sinussa on jotain "outoa".
Tuo vessassa käymisen häveliäisyyshän on esim. Japanissa niin tavallista, että monessa pöntössä saa napista painamalla peiteäänen, mihin omien toimintojen äänet sulavasti sekoittuvat.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 20:57"]Somalit [/quote] Rasismi ja fobia, kaksi eri asiaa.
[/quote]
Niin ovat, ja siksi on ihan mahdollista pelätä somaleita olematta rasisti. Joku toinen voi pelätä vaikka albiinoja. Yleensä siihen on syynsä, kuten aikaisemmat huonot kokemukset.
Minullakin on vessapelko. Pelkään vieraiden vessojen lukkoja. Kokeilen lukon sulkemista ja avaamista aina ennen oven sulkemista, mutta silti pelkään että jään sinne lukkojen taakse. En tiedä mistä tuo on peräisin, en ole koskaan jäänyt vessaan jumiin enkä tiedä ketään jolle niin olisi käynyt, mutta olen pelännyt sitä lapsesta asti.
Toinen arkinen jännitys liittyy laskujen maksamiseen. Se ei ole pelko eikä ongelma, mutta sen verran jännää että tarkistan kaiken moneen kertaan ennen hyväksymistä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 10:58"]Voin aloittaa.. Mulla joku fobia vessaääniin! Olen itse sairaanhoitaja ja tiedän, että ne ovat aivan normaaleja juttuja. Silti en pystynyt kahden vuoden yhdessä asumisen aikana käymään kakalla kun toinen oli kotona. Jouduin kerran ripulissa lähtemään koiran kanssa ylimääräiselle lenkille ja kyykistymään metsään.
[/quote]
Tavallaan ymmärrän sinua. Seurustelusuhteen alussa keksin aina jotain kotoa haettavaa, jos paskahätä yllätti poikaystäväni luona.
Siinä sitten kengitin autoa kotia kohti perse räjähtämispisteessä. :(
Hyvin nopeasti suhde normalisoitui. Pyysin miestä laittamaan musiikkia että saan käydä rauhassa vessassa.