Mikä aivan arkipäiväinen juttu sinua nolottaa/pelottaa?
Voin aloittaa.. Mulla joku fobia vessaääniin! Olen itse sairaanhoitaja ja tiedän, että ne ovat aivan normaaleja juttuja. Silti en pystynyt kahden vuoden yhdessä asumisen aikana käymään kakalla kun toinen oli kotona. Jouduin kerran ripulissa lähtemään koiran kanssa ylimääräiselle lenkille ja kyykistymään metsään.
Onko kellään samoja pelkoja?
Kommentit (147)
Minulla myös soittelu. En mielelläni soita kellekään. Mutta, minua ei niinkään virastosoittelu ahdista, vaan yksyityisille ihmisille soittaminen, eli lähes aina se on joku muu, joka soittaa. Koirat, vaikka ne olisivat kytkettyinä - tosin tähän liittyy lapsuudesta naapurin koira, jota kaikkien oli syytäkin pelätä.
Mä olen jo päässyt ritiläportaiden pelosta, siis pelkäsin niitä vaikka oli ihan tyyliin pari porrasta. Ennen pelkäsin liikennympyröitä, mutta nykyään ne on vain hyvä juttu. Kova tuuli pelottaa enemmän maalla kuin vesillä. Vesillä ei ole itselleni mitään sattunut, mutta maalla tippui kerran iso oksa päähän. Onneksi oli pyöräilykypärä päässä.
Junassa vaunusta toiseen kulkeminen, erityisesti junan liikkuessa. Pelkään, että tipun vaunujen välistä raiteille tai että ne paineilmaovet menee kiinni ennen kuin ehdin alta pois.
Check-in lentokoneeseen, erityisesti nykyaikana. On niitä automaatteja, tiskejä, self-serviceä, bag droppia ja luggage check iniä niin moneen makuun etten koskaan oikeen tiedä mihin pitäisi mennä ja minne ne laukut tulisi jättää...
Mä pelkään mikroaaltouuneja. En uskalla laittaa kättä mikron sisälle tai olla käynnissä olevan sellasen lähellä. En omista mikroa ja töihin otan kylmät eväät tai käyn ulkona syömässä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 20:57"]Somalit [/quote] Rasismi ja fobia, kaksi eri asiaa.
[/quote]
Niin ovat, ja siksi on ihan mahdollista pelätä somaleita olematta rasisti. Joku toinen voi pelätä vaikka albiinoja. Yleensä siihen on syynsä, kuten aikaisemmat huonot kokemukset.
[/quote]
No johan oli vertaus. Useissa Afrikan maissa suhtaudutaan albiinoihin vähintäänkin huonosti, heitä inhotaan ja vieroksutaan, useissa maissa heitä vainotaan ja joissakin maissa, erityisesti Tansaniassa ja Burundissa, he todella saavat pelätä henkensä puolesta. Afrikan maissa albinismi on huomattavasti yleisempää, kuin omilla leveysasteillamme.
Syynä ei ole paikallisten huonot kokemukset albiinoista. Syynä on raha ja taikausko. Paikalliset noitatohtorit maksavat albiinojen ruumiista ihan huikeita summia.
Peruste on jotakuinkin yhtä naurettava, kuin Suomessa henkilön pelätessä jokaista Somalia, tai missä tahansa maailmankolkassa mitä tahansa kansallisuutta tai etnistä ryhmää vieroksuttaessa.
[/quote]
Ymmärsit ilmeisen tahallasi väärin, joten väännän rautalangasta vielä kerran: joku toinen voi pelätä vaikka punatukkaisia. Tai kaljuja. Vieläkö jaksat inttää?
On lohduttavaa miten näitä järjellä ajatellen,aivan älyttömiä pelkoja on niin useilla ihmisillä.
Tuolla aiemmin joku pelkää sänkyyn menoa,kuinka joku tarttuu nilkasta.Täällä toinen samanmoinen....aivan hullua itsestäkin.
Toinen on liukuportaat ,ei ole sattunut mitään,silti jännitän miten kaadun rähmälleni ja esimerkiksi Helsingissä metroon mentäessä pitkät liukuportaat saavat aikaan melkein paniikkikohtauksen,huimaa ja pelottaa todella.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:17"]Oi että olen kateellinen parhaalle ystävälleni joka ei häpeä mitään. On niin sinut itsensä kanssa. Ilmoittaa vain, että käy nyt kakalla. Pystyy olemaan alasti kenen edessä vain ja muutenkin tosi avoin ja ihana ihminen. Minä taas olen aivan päinvastainen
[/quote]
Älä vaan sano että joku aikuinen ihminen käyttää sanaa "käydä kakalla"? Aaaarrghh!!!
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:08"]Puhelinsoitot. :-D Ja tuo kakalla käynti. Pienenä ei ollut ongelma, mutta nyt se on ja vaan pahentuu koko ajan. En pysty käymään kotona enää isolla hädällä jos joku on talossa samaan aikaan. En pysty käymään vieraissa paikoissakaan. Pisin aika käymättä kakalla on ollut lomamatka kaksi viikkoa... Oli kyllä kamala olo sen jälkeen.
[/quote]
Voiko joku oikeasti olla 2vko paskantamatta ?! Hiljaiseksi vetää.
Minä pelkään hakea postia.
Exmieheni ahdisteli minua vuosia ja teki perättömiä rikosilmoituksia ja lähetti uhkailukirjeitä ja tilasi kaikkea paskaa nimelläni. Ikinä ei tiennyt mitä seuraavaksi kun haki postin. Vältin ja yhä vältän postin hakua viimeiseen asti.
Jätti pysyvät arvet sieluuni.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:17"]Oi että olen kateellinen parhaalle ystävälleni joka ei häpeä mitään. On niin sinut itsensä kanssa. Ilmoittaa vain, että käy nyt kakalla. Pystyy olemaan alasti kenen edessä vain ja muutenkin tosi avoin ja ihana ihminen. Minä taas olen aivan päinvastainen
[/quote]
Älä vaan sano että joku aikuinen ihminen käyttää sanaa "käydä kakalla"? Aaaarrghh!!!
[/quote]
Mitä pitäisi sanoa? :D "Anteeks meen nyt paskalle/hetkinen niin piipahdan ulostamassa!"
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:17"]Oi että olen kateellinen parhaalle ystävälleni joka ei häpeä mitään. On niin sinut itsensä kanssa. Ilmoittaa vain, että käy nyt kakalla. Pystyy olemaan alasti kenen edessä vain ja muutenkin tosi avoin ja ihana ihminen. Minä taas olen aivan päinvastainen
[/quote]
[/quote]
Mitä pitäisi sanoa? :D "Anteeks meen nyt paskalle/hetkinen niin piipahdan ulostamassa!"
[/quote]
*paskantamassa
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 06:34"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 14:31"]
Autolla ajaminen :(
[/quote]
Mulla on sama. :( ja miestä ahdistaa, kun en aja. Kerran kun riideltiin, sanoi, että haluaa sellaisen kumppanin joka ajaa... Lapsi tulossa, eikä asioiden hoito käy niin helposti, jos vain toinen on "ajokykyinen".
[/quote]
Tiedän muutamia naisia jotka eivät aja vaikka on ajokortit. Miehet ovat aivan väsyneitä toimimaan takseina joka paikkaan. Lasten harrastukset ym.
Mulla on toi julkikakkaus. En voisi kuvitellakaan meneväni paskalle jos uudempi tuttavuus on meillä tai minä sen luona.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:18"]
Nukkumaan menoa, tai siis silmien kiinni laittamista yksin ollessa sängyssä varsinkin pimeässä. Pelkään siis, että huoneeseen tulee joku tai että sängyn alla/komerossa/vaatehuoneessa on joku. Silloin, kun joku muu on samassa huoneessa nukkumassa ei ole mitään ongelmaa. Yksin ollessa jätän valon päälle ja vain makaan ja odotan, että uni tulee. Sama pelko on ollut lapsesta asti. Tämän vuoksi aloin sinkkuaikana tehdä pelkkää yövuoroa, koska aamuisin oli helpompi nukahtaa, kun on valoisaa ja tarpeeksi väsynyt. Saattoi siis mennä kaksikin vuorokautta ennen kuin nukuin vapailla ja silloinkin päiväsaikaan. Nykyään olen naimisissa, mutta teen yhä edelleen pelkkää yövuoroa. Tämä pelko on siis vaikuttanut koko elämääni ja olen yli kolmenkymmenen... Nykyään koirien nukkuminen samassa sängyssä auttaa hieman.
[/quote]
Mulla on sama. Etenkin kun luin Stephen Kingin novellin möröstä.
Toinen on tuo kasvojen ja hampaiden pesu, pelkään koko ajan mitä voisi olla mun selän takana. Peilit myös pelottaa pimeällä.
Syöminen julkisesti. Mulla ahdistaa nielemisen ääni.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 18:30"]
Pelottaa törmätä naapureihin. Asun kerrostalossa. Pahinta olisi joutua samaan hissiin naapurin kanssa
[/quote]
Itse jaan postia kesäisin, ja muakin aina pelottaa kulkeeko rapussa joku samaan aikaan kun itse siellä rymyän. Jos kuulen rapussa liikkuvan jonkun muun, yritän aina paikantaa tyypin ja hiljennän tai nopeutan vauhtia, ettei vain kohdattaisi :D Inhoan myös postin viemistä yrityksiin, joissa se pitää ojentaa jollekulle henkilökohtaisesti. Miksi eivät voi hankkia postiluukkua, hitto vie!
t. ihmispelkoinen
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 04:44"]Take away ruuan ostaminen. En vaan pysty ekaks paattamaan mista, sitten mita ja viela hapean sen ostamista yli kaiken, joten laitan muehen asialle jos tekee mieli, harvoin tosin niinkaan, ehka kerran kahdessa kuukaudessa. Olen perati kerran ostanut itse aikuisena, tuolloin olin lomalta tulossa, jaakaappi tyhja ja kaupat kiinni jo seka kamala nalka joten oli pakko uskaltaa.
[/quote]
sama täällä. Mäkkäristä pystyn sentäs ostamaan... Se on ihan ok, ja varsinkin jos on kotipaikkakunnan mäkkäri.