Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä aivan arkipäiväinen juttu sinua nolottaa/pelottaa?

Vierailija
27.06.2015 |

Voin aloittaa.. Mulla joku fobia vessaääniin! Olen itse sairaanhoitaja ja tiedän, että ne ovat aivan normaaleja juttuja. Silti en pystynyt kahden vuoden yhdessä asumisen aikana käymään kakalla kun toinen oli kotona. Jouduin kerran ripulissa lähtemään koiran kanssa ylimääräiselle lenkille ja kyykistymään metsään.
Onko kellään samoja pelkoja?

Kommentit (147)

Vierailija
141/147 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään monia sähkölaitteita ): Sain nuorempana pahan sähköiskun lampusta ja jouduin hetkeksi sairaalaan. Vieläkin 20v myöhemmin ahdistaa laittaa johtoa pistokkeeseen ja välttelen sähkölaitteiden käyttöä kun olen yksin kotona. Tietysti voin esim tietokoneen/telkkarin avata, mutta kaikki ylimääräinen (esim vedenkeitin, sähkövatkain) yms välttelen.

Vierailija
142/147 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:01"]Käytännönasioiden hoito puhelimitse. Saatan jännittää soittoa esim kelaan koko päivän ja valmistautua siihen henkisesti :D en ymmärrä mikä siinäkin niin vaikeaa. Olen siis jo keski-iän kynnyksellä!
[/quote]

Tää on vähän sama. Jos soitin Kelaan tai lääkäriin tai minne vaan niin jankkasin päässäni sanojani mitä sanon tai kirjoitin lapulle asiani, tässä meni helposti kymmeniä minuutteja kun istuin puhelin kourassa ja mietin millon uskallan painaa nappia. Viimeiset pari vuotta olen tehnyt niin että hylkäsin paperit ym ja en mietI etukäteen mitä sanon. Siitä vaan puhelu auki ja sitä mukaa mietin kun suuni käy. Tulee joskus jotain ajatuskatkoja ym mutta niin paljon stressittömämpää tehdä noin.
[/quote]Mulla oli myös sama pelko pitkään. Pelkäsin kaikkia virallisia puheluita, kirjoittelin lappuja Ym. Töissä en pelännyt, kun sai puhua yrityksen edustajan roolissa (paitsi edelleen pelkään silloin, jos pitää puhua englanniksi). No, aloin systemaattisesti aivopestä itseäni, että ihminen se vaan on siellä toisessakin päässä ja se on hänen tehtävänsä auttaa minua jne. Viimeistään lasten syntymän myötä on ollut pakko alkaa vaan soittaa, eikö pelätä. Eikä enää pelotakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/147 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranen aika, mitä vanhojapiikoja! Piilotatteko myös alushousut ja liivit kuivumaan muiden pyykkien väliin tai peräti alle? Siis maha kuralla metsään paskomaan! Entä jos et olisi ehtinyt ja ruikulipaska olisi valunut pitkin kinttuja kotimatkalla? Aromi olisi ollut mahtava, eikö!

Vierailija
144/147 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään apinoita. Joo, onneksi eläviin apinoihin ei noin arkena kovin törmää, mutta kuvatkin apinoista (tai vaikka tv-mainos jossa on apina) aiheuttaa miltei paniikkikohtauksen.

Vierailija
145/147 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 19:03"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:38"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:59"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 20:57"]Somalit [/quote] Rasismi ja fobia, kaksi eri asiaa.

[/quote]

Niin ovat, ja siksi on ihan mahdollista pelätä somaleita olematta rasisti. Joku toinen voi pelätä vaikka albiinoja. Yleensä siihen on syynsä, kuten aikaisemmat huonot kokemukset.

[/quote]

No johan oli vertaus. Useissa Afrikan maissa suhtaudutaan albiinoihin vähintäänkin huonosti, heitä inhotaan ja vieroksutaan, useissa maissa heitä vainotaan ja joissakin maissa, erityisesti Tansaniassa ja Burundissa, he todella saavat pelätä henkensä puolesta. Afrikan maissa albinismi on huomattavasti yleisempää, kuin omilla leveysasteillamme. 

Syynä ei ole paikallisten huonot kokemukset albiinoista. Syynä on raha ja taikausko. Paikalliset noitatohtorit maksavat albiinojen ruumiista ihan huikeita summia. 

Peruste on jotakuinkin yhtä naurettava, kuin Suomessa henkilön pelätessä jokaista Somalia, tai missä tahansa maailmankolkassa mitä tahansa kansallisuutta tai etnistä ryhmää vieroksuttaessa.

[/quote]

Ymmärsit ilmeisen tahallasi väärin, joten väännän rautalangasta vielä kerran: joku toinen voi pelätä vaikka punatukkaisia. Tai kaljuja. Vieläkö jaksat inttää?

[/quote]

No mikä sinusta on sen puhtaampaa rasismia, kuin kokonaisen kansan leimaaminen vaaralliseksi? Uskaltaisin arvata, että et sinä kansallisuutta käy edes kysymässä, kun kohtaat sopiviin ulkonäkökriteereihin istuvan henkilön, vaan leimaat heidät kaikki.

Vierailija
146/147 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua käydä kakkoshädällä muuta kuin kotona. Tämä johtuu ärtyvän suolen oireyhtymästä. Vatsa ei toimi kunnolla, on joko ripulilla tai ummella. Vessassa käyminen kestää mulla siis kauan ja aiheutan aina kauheet hajuhaitat... Nolottaa. Tosin joskus on pakko käydä, mutta onneksi harvoin.
--------
Lisäksi "pelkään" itse vessanpönttöjä. Tai siis niitä vetonuppeja/painikkeita. Pelkään ettei pönttö vedäkään (on käynyt pari kertaa, kiva kun tuotokset jää vaan lillumaan) tai että nappi jää pohjaan (käynyt useamman kerran). Sitten se pönttö jää hurisemaan ja laskee vaan vettä lisää ja lisää, ja panikoin että miten saan sen napin takaisin normaaliin asentoon, ettei se jäisi jumiin lähdettyäni. Eli jos uudessa paikassa kyläillessä tarttee käyttää vessaa, pöbpöntön vetäminen aina kauhistuttaa ja odotan kädet hikoillen, että toimiiko pönttö normaalisti ja loppuuhan se huuhtelu joskus. Joo, oon epänormaali, mutta ei oo kiva jumittaa jonkun toisen vessaa :/
N21

Vierailija
147/147 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 14:28"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:17"]Oi että olen kateellinen parhaalle ystävälleni joka ei häpeä mitään. On niin sinut itsensä kanssa. Ilmoittaa vain, että käy nyt kakalla. Pystyy olemaan alasti kenen edessä vain ja muutenkin tosi avoin ja ihana ihminen. Minä taas olen aivan päinvastainen [/quote] Älä vaan sano että joku aikuinen ihminen käyttää sanaa "käydä kakalla"? Aaaarrghh!!! [/quote] Mitä pitäisi sanoa? :D "Anteeks meen nyt paskalle/hetkinen niin piipahdan ulostamassa!"

[/quote]

Ihan vaan, että käyn vessassa, pitääkö sitä ilmoittaa, että mitä aikoo ulos pukata?