Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Täys stoppi turhalle kulutukselle suomessa.
Ulkomaanmatkoilta lääkkeet,kampaajat,vaatteet yms
Tilaan alkot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaan viinit, pavut ym. kuivaruoat ja vaatteet ulkomaisista nettikaupoista.
Suomesta ei saa kuivia papuja! Olen etsinyt kunnon säkkejä kohtuuhintaan, mutta ei. Muuallahan pavut, etenkin kuivat, ovat erittäin edullisia. Iso pussi jo,lain dollarilla. Suomessa saat maksaa itsesi kipeäksi jostain 2.5 desin go green kidneypapupakkauksesta.
Ja valikoima on surkea.Saanko kysyä, mistä ostat pavut?
Noita ei tosiaan enää Prismoista tai K-Marketeista saa, mutta "etnisistä" kivijalkakaupoista kylläkin. Esim. itse ostin paikallisesta turkkilaisesta puljusta 20kg kuivattuja papuja ja toiset 20kg basmati-riisiä halvalla, ei vain ole nettimyyntiä.
En kyllä tajua miksi kotimaiset kaupat ei enää myy kuivattuja papuja.
Paljon maksoi muuten nuo? Itse kanssa menossa hakemaan jos fiksu hinta
Tosiaan suomikaupat ottaa 6e per kg helposti pavuista ...
Vierailija kirjoitti:
Täys stoppi turhalle kulutukselle suomessa.
Ulkomaanmatkoilta lääkkeet,kampaajat,vaatteet yms
Tilaan alkot
Meinaatko että sillä tilanne korjaantuu ja helpottuu?
Juon itseni rikkaaksi ennen kauppaan lähtöä.
Toimeentulotukiasiakkaana olen elänyt suu säkkiä myöten jo niin monta vuotta (mukaan lukien marjastus, sienestys yms. mitä nyt on ollut mahdollista) että mistään ei ole enää mahdollista nipistää, ellen ryhdy varastamaan. Eli en siis voi tehdä osaltani tämän enempää ja pa..ka osuu kohdallani tuulettimeen hintojen noustessa.
Ostan enää yhden tai kaksi logollista 1000-5000 euron luksusmerkkilaukkua kuukaudessa, aiemmin ostin 3 tai 4.
t: Sohva
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelen ostokset tarkkaan. Käyn Lidlissä vaikka se on kauempana, mutta ostan enemmän kerralla. Lopetan tai ainakin vähennän minimiin ravintoloissa syömisen. Jos eläimille tulee jotain sairautta niin otan lopetuspiikin. Karua, mutta pakko. Entinen "puskuri" ei vaan enää riitä.
Lidl ei ole enää halvin, ole tarkkana. Nostanut törkeästi hintoja, ratsastaa edelleen sillä halvan imagolla. Ja sanon tämän pitkäaikaisena Lidlin asiakkaana, joka on alkanut katsoa muita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä kulutan muutenkin niin vähän ja nykyään vähemmän kuin koskaan, joten inflaatio ei vaikuta minuun.
Sama juttu eli yritän pärjätä noin mutta pidemmän päälle vähäinen säästäminen kutistuu edelleen inflaation myötä.
Lähinnä kurjistaa öljylasku, 380 e/kk. Sähköt päälle. Asun vanhassa ok-talossa, jään just eläkkeelle, vähän pelottaa selviäminen.
Ostan ruoan halpamerkeissä ja yritän säästää niissä niin paljon kuin mahdollista. Vaatteita en osta, en aja taksilla, enkä käy kahviloissa tai harrasta muita kalliita palveluita. Pudotan kulutusta monilta osin pienemmäksi. Sähköä säästän sammuttamalla laitteita kun en käytä ja valot pois kun ei oikeasti tarvita mutta näissä en ala niuhottamaan. Leikkaan ennenmmin kaikenlaisten palvelujen käyttöä ja tuotteiden ostoa. Lämmitys hoituu entistä enemmän puilla koska takka löytyy.
Boikotoin suomen hintoja tilaamalla vähäiset ulkomailta
Lähiostarilla on K ja S ryhmän kaupat ja Lidl. vertaan hintoja. Ollaan kaksin miehen kanssa. Ruoka tehdään itse. Onneks ei kuitenkaan tartte aina halvinta ostaa, molemmat kuitenkin käydään töissä. Vaatteet vain tarpeen mukaan. Ei heräteostoksia. Miehelle auto työn takia pakollinen, siihen menee rahaa.
Sinkkus.. vapaana kuljeksiminen.
Ei hätiä mitiä. Olen katsonut eteeni. ja säästänuyt , eläkkeelle jäädessäin..
Olen yksinmaksavana/leskenä, ottanut huoioon asumisessa kaiken oleellisen.
Minusta ei kenenkään tarvite omistaa, mitä ei kannattaa itse ylläpitää!
Asun, vaatimattomasti, kuitenkin nykyprioriteetit huomioiden.
En kaipaa, hybridiautoja, kuitenkin auto oltava, vaikka vanhahko pienikulutuksinen.
Minun imagoni, ei ole yht. mitenkään siihen, mitä materiaa miun kotipihassain on..autoja myöten!
Eikä persoonaani vaikuta muut, v..ain jos itse haluan!
Joten, olen yksin / itekseeneläjä , ..niin kauan kun tulee mies....joka vie jalat alta!?
20% käyttövaroista meni ennen ruokaan, 80% viinaan. Olen lopettanut alkossa käynnin ja teen kiljut kylpyammeessa. Nyt jää sen verran rahaa yli, että voi välillä käydä lähipubissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta ei saa kuivia papuja! Olen etsinyt kunnon säkkejä kohtuuhintaan, mutta ei. Muuallahan pavut, etenkin kuivat, ovat erittäin edullisia. Iso pussi jo,lain dollarilla. Suomessa saat maksaa itsesi kipeäksi jostain 2.5 desin go green kidneypapupakkauksesta.
Noita ei tosiaan enää Prismoista tai K-Marketeista saa, mutta "etnisistä" kivijalkakaupoista kylläkin. Esim. itse ostin paikallisesta turkkilaisesta puljusta 20kg kuivattuja papuja ja toiset 20kg basmati-riisiä halvalla, ei vain ole nettimyyntiä.
En kyllä tajua miksi kotimaiset kaupat ei enää myy kuivattuja papuja.Enkä minä. Etnisestä kik-herneitä!
Ihan tavallisilla suomalaisilla herneillä voi korvata nekin jos ruoan kotimaisuusaste on tärkeä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kapanteri.- kirjoitti:
Pidän ns. nollapäiviä eli en silloin osta mitään. Myös laman aikana oli vastaava käytäntö.
Nyt on pahempi kuin ysärilama.
No höpöhöpö. Oletko syntynyt joskus 2002?
Silloin ihmiset menettivät koko omaisuutensa kun pankki irtisanoi lainat. Firmoja meni konkurssiin ja asunnot myytiin halvalla rahamiehille. Tuhannet tekivät itsemurhan. Työttömyysprosentti oli 20 luokkaa kuten myös pankkien pyytämä korko lainasta. Töitä joutui hakemaan satojen kilometrien päästä kun ei ollut vaihtoehtoja.
Mitään tällaista ei ole nähty ja on jopa työvoimapula. Työnteko ei monia edes kiinnosta kun tukia saa sossusta niin paljon. Olen itsekin miettinyt töiden lopettamista ja säästöillä elämistä vaikka on hyvä työpaikka sairaalassa.
Kela ne rahat jakaa. Ulkomaan eläteille myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua miksi kotimaiset kaupat ei enää myy kuivattuja papuja.Enkä minä. Etnisestä kik-herneitä!
Ihan tavallisilla suomalaisilla herneillä voi korvata nekin jos ruoan kotimaisuusaste on tärkeä asia.
No eikä voi.
Syön aamupalan ja juon päivän kahvit työpaikalla sekä ennen kotiin lähtöä syön vielä hedelmiä firman piikkiin. Kotiin jää vain illallinen, jos on enää nälkä.
Enkä minä. Etnisestä kik-herneitä!