Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Meillä kaikki kala pyydetään itse. Suomessa on paljon jokia ja järviä. Aloittakaa kalastus, mukava uusi harrastus ja hyödyllinen.
Lopetin herkkujen ostamisen kaupasta. Itse tehtynä tulee edullisemmaksi.
Luovuimme kesämökistä Merenkurkun saaristossa ja samaan syssyyn myimme pois purjeveneen. Muutimme omakotitaloon Näsijärven rannalle, joten nyt voimme nauttia rantamaisemasta vuoden ympäri. Olemme eläkeläisiä, joten ei tarvinnut pohtia näitä päätöksiä sen enempää. Aika kiva, kun lapset perheineen asuvat Tampereen seudulla.
Teen vähemmän töitä jotta voin lomailla halvemmissa maissa enemmän. Esimerkiksi ruoka on Espanjassa paljon halvempaa kuin täällä paska Suomessa.
Olen jo pari lehtitilausta irtisanonut ja seuraavan lopetan Hesarin. Se vain kertyy nurkkiin, enkä ehdi koskaan lukemaan. Ei meillä ole pakko säästää kun ei olla kumpikaan mitään tuhlapyttyjä. Ruokaa teen itse ja laitan annoksina pakkaseen. Teen vanhanaikaisia ruokia, patoja ja keittoja. Ei ole ollut mitään pulaa vielä tiedossa. Koti on maksettu,eikä lainaa ole. Lasten perheille annetaan rahaa.
Piensijoittaja kirjoitti:
Joka kuukausi jää nettopalkasta 2000€ säästöön ja lisäksi tulee 700€ pääomatuloja. Ei ole kummosta kompensoinnin tarvetta. Tosin ostamme punalappuisia niin kuin aina ennenkin.
Säälittävä pummi! Asut varmaan jollain pikkupaikkakunnalla etkä ole kouluja käynyt?
Hinnat on kyllä nousseet, pakko myöntää. En silti ajatellut tinkiä mistään ja alkaa ostamaan punalaputettuja ruokia.
Ehkä nuo heräteostokset voisi jättää vähän vähemmälle esim. ostin viime viikolla pleikkari vitosen kun sattui gigantissa olemaan.
Täytyy varmaan aloittaa seuraamaan paljonko tuota rahaa kuussa menee, koska nyt ei ole mitään käsitystä kuukauden menoista. Tilin saldoa en ole seurannut enää vuosiin, koska tiedän että pitää ostaa jotain järkyttävän kallista ennenkuin se menee miinuksen puolelle.
Ostan vaatteet ja tavarat kirpputorilta. On halvempaa eikä raha päädy K- tai S-ryhmälle, jotka tahkoavat valtavia voittoja, vaan tavallisille ihmisille. Ruokatarvikkeita ostan suoraan toreilta ja suoramyynnistä niin paljon kun pystyn, sekä kasvatan ja teen itse.
Piensijoittaja kirjoitti:
Joka kuukausi jää nettopalkasta 2000€ säästöön ja lisäksi tulee 700€ pääomatuloja. Ei ole kummosta kompensoinnin tarvetta. Tosin ostamme punalappuisia niin kuin aina ennenkin.
Hauska provo yritys
Kirkosta eroamisella säästää kelpo summan, itse olen olen eronnut jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kirkosta eroamisella säästää kelpo summan, itse olen olen eronnut jo vuosia sitten.
Myös vihreän sähkön tilaaminen kannattaa lopettaa ja hesari.
Vierailija kirjoitti:
Niin huonosti minulla ei onneksi vielä mene.
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin katse kannattaa siirtää ay maksuihin ja pyrkiä niistä kiireesti eroon, jos ei vielä ole älynnyt jutun juonta.
Alkoholit tilaan ulkomailta. Lopetan "support your local" -puheiden kuuntelun ja ostan sieltä mistä halvimmalla saan. En myöskään enää karta kauppojen omien tuotemerkkien ostamista.
En muuta mitenkään toimintaani. Harrastan kuten ennenkin, käyn kampaajalla 3 kk:n välein jne. Myös lapsen ja miehen harrastukset jatkuvat samalla tavoin. Lapsi aloittaa myös yhden uuden harrastuksen.
Vierailija kirjoitti:
Teen vähemmän töitä jotta voin lomailla halvemmissa maissa enemmän. Esimerkiksi ruoka on Espanjassa paljon halvempaa kuin täällä paska Suomessa.
Muuta pois täältä "paska Suomesta", vai eikö sinusta ole siihen(kään)?
En ole huomannut vielä mitään käytännössä vaikuttavaa kallistumista. En ilmeisesti ole riittävän persaukinen.
Vierailija kirjoitti:
En muuta mitenkään toimintaani. Harrastan kuten ennenkin, käyn kampaajalla 3 kk:n välein jne. Myös lapsen ja miehen harrastukset jatkuvat samalla tavoin. Lapsi aloittaa myös yhden uuden harrastuksen.
Harrastuksia varmaan loppuu, jos ei ole tarpeeksi osallistujia ja moni joutuu rahatilanteen takia lopettamaan.
Esim. kelasta voi pienituloinen saada harrastusrahaa lapselle 200 vuodessa, mutta ei se mihinkään jääkiekkoon riitä eikä jalkapalloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastuksia varmaan loppuu, jos ei ole tarpeeksi osallistujia ja moni joutuu rahatilanteen takia lopettamaan.
Esim. kelasta voi pienituloinen saada harrastusrahaa lapselle 200 vuodessa, mutta ei se mihinkään jääkiekkoon riitä eikä jalkapalloon.
Talvella irtisanotaan varmasti paljon remonttimiehiä, partureita, myyjiä esim. vaatekaupat, sisustusliikkeet, lisäksi kahvilatyöntekijöitä ja ravintolatyöntekijöitä.
Toimiikohan tämä myös kunta-alalla?