Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Turhapa tänne mitään neuvoja antaa, kun kaikki lytätään ja alapeukutetaan, pitäkää surkea elämänne!
-Kapanteri.- kirjoitti:
Pidän ns. nollapäiviä eli en silloin osta mitään. Myös laman aikana oli vastaava käytäntö.
Nyt on pahempi kuin ysärilama.
Myyn peppua puoli tuntia enemmän viikossa.
En sijoita kaikkia osinkotuloja uudestaan, vaan otan osan, vaikka 500 euroa kuussa kulutukseen. Vaihdan sisäfileen ulkofileeseen, shamppanjan prosekkoon jne.
Minulla on varastossa vuodeksi ruokaa perheelleni. Pitäisi riittää, vaikka ei käytäisi enää ollenkaan kaupassa.
Kaikki tulee käytettyä.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Pidän ns. nollapäiviä eli en silloin osta mitään. Myös laman aikana oli vastaava käytäntö.
Mullakin on yleensä 6 pv viikossa etten osta mitään, käyn kerran viikossa ruokakaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Turhapa tänne mitään neuvoja antaa, kun kaikki lytätään ja alapeukutetaan, pitäkää surkea elämänne!
Ei ap neuvoja pyytänyt. Kysyi vain muiden tapoja toimia.
Hain ja sain uuden homman saman työnantajan palveluksessa. Uuteen hommaan kuuliuu mielenkiintoisempien hommien ohella palkankorotus, mikä osaltaan auttaa kustannusten noustessa.
Säästöillä lyhennettiin asuntolaina lähes minimiin. Sähköautoon vaihdetaan. Matkaillaan halvemmin. Kotiruokaa kokkaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoon vaihdetaan.
Miten sähköautoon vaihtaminen laskee vuotuisia kulujanne? Polttoainekulut korvautuvat suuremmilla pääomakuluilla.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Siis ostaako ihmiset joka päivä muka jotain? Minä ainakin käyn vain pari kertaa viikossa kaupassa.
Eiköhän ne voi kompensoida työntekijöiden selkänahasta, sitä kun riittää.
Vuokralaisille tulossa tuntuvat vuokrankorotukset, joten ei vaikuta omaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisille tulossa tuntuvat vuokrankorotukset, joten ei vaikuta omaan elämään.
Sittenhän niitä kokoomuksen ehdottamia rikkaiden veronalennuksia ei tarvita kun kaikki hoituu vuokrien korotuksilla.
En käytä palveluita: ravintola, parturi, hieroja.
Ostan vain halpoja peruselintarvikkeita.
Kauppiaana olen pystynyt siirtämään jo hieman etukäteen kustannuksia elintarvikkeisiin. Näin olen suojautunut inflaatiolta. Näissä sisäänheittotuotteissa kuten esim olut ei tietysti pysty nostamaan hintaa, mutta perus ruuan hintaa pystyy hyvin hiilaamaan muutama sentti kerrallaan.
Leikkaan ruokakuluista. Ostan muutenkin aivan liikaa ruokaa heräteostoksena.
Yksi suht radikaali askel olisi muuttaa vanhempieni kakkosasuntoon, jolloin asuntolaina jäisi pois kuukausimenoista.
Vierailija kirjoitti:
Kauppiaana olen pystynyt siirtämään jo hieman etukäteen kustannuksia elintarvikkeisiin. Näin olen suojautunut inflaatiolta. Näissä sisäänheittotuotteissa kuten esim olut ei tietysti pysty nostamaan hintaa, mutta perus ruuan hintaa pystyy hyvin hiilaamaan muutama sentti kerrallaan.
Minä taas olen varastanut sinulta vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varastossa vuodeksi ruokaa perheelleni. Pitäisi riittää, vaikka ei käytäisi enää ollenkaan kaupassa.
Kaikki tulee käytettyä.
Ja kateelliset alapeukuttaa??