Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?

Vierailija
13.02.2022 |

Kulutatko vähemmin vai teetkö enemmin töitä?

Kommentit (1638)

Vierailija
1141/1638 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisille tulossa tuntuvat vuokrankorotukset, joten ei vaikuta omaan elämään.

Sittenhän niitä kokoomuksen ehdottamia rikkaiden veronalennuksia ei tarvita kun kaikki hoituu vuokrien korotuksilla.

Kyllä tarvitaan, koska kaikki ihmiset eivät ole asuntosijoittajia.

Noin typerän viestin voi kirjoittaa vain demarien äänestäjä....

Vierailija
1142/1638 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerännyt kotivaraa jo pidempään, eli vaikka rahat loppuisivat nyt, niin vielä kolmisen kuukautta saataisiin syötyä mahat täyteen, loppuviikkoina saattaisi olla eksoottisempia yhdistelmiä.

En siis ole erikseen mitään hamstrannut - lukuunottamatta spagettia, jota kävin ostamassa kymmenen pakettia (eli 10 kg) Lidlistä, kun siellä se vielä oli 0,89 €, kun muissa kauppaketjuissa sen hinta onkin jo yli euron. Ostin talvella 0,39 € hinnalla saman satsin, mutta johan se on käytetty.

Keväällä istutin ja kylvin kasvimaalle vähän enemmän viljeltävää, sellaisia, jotka ovat helposti varastoitavia (eli kurpitsaa, perunaa, kurkkua, lehtivihanneksia, papuja jne).

Tavoistani poiketen olen jo kerännyt mustikkaa - yleensä en sitä pakkaseen laita, mutta koska lapset pitävät mustikkapiirakasta, niin ajattelin, että teen sitten satunnaisesti sitä pitkin talvea, niin silloin ei ainakaan tarvitse kaupasta ostaa mitään makeaa juuri sillä kertaa. Muut marjat odottelevat vielä kypsymistä, joten sadonkorjuukauden urakka on vasta edessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1638 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan viinit, pavut ym. kuivaruoat ja vaatteet ulkomaisista nettikaupoista.

Vierailija
1144/1638 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomesta ei saa kuivia papuja! Olen etsinyt kunnon säkkejä kohtuuhintaan, mutta ei. Muuallahan pavut, etenkin kuivat, ovat erittäin edullisia. Iso pussi jo,lain dollarilla. Suomessa saat maksaa itsesi kipeäksi jostain 2.5 desin go green kidneypapupakkauksesta.

Ja valikoima on surkea.

Saanko kysyä, mistä ostat pavut?

Vierailija
1145/1638 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisille tulossa tuntuvat vuokrankorotukset, joten ei vaikuta omaan elämään.

Sittenhän niitä kokoomuksen ehdottamia rikkaiden veronalennuksia ei tarvita kun kaikki hoituu vuokrien korotuksilla.

Kyllä tarvitaan, koska kaikki ihmiset eivät ole asuntosijoittajia.

Noin typerän viestin voi kirjoittaa vain demarien äänestäjä....

Tarkoitit varmaan Sannan äänestäjä?

Vierailija
1146/1638 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauto pitäisi ostaa jo näillä tavallisen auton kuluilla  (ei mikään hieno) niin lataisin sen työpaikalla firman piikkiin. Löpöllä ajaminenkin on liian kallista nyt. Mopoauto on liian hidas vaikka tarpeeksi halpa olisi ajaa muuten.

Ostan halvimpia elintarvikkeita ja ale-tuotteita mahdollisimman paljon, teen isompia eriä simppeleitä ruokia josta töihin lounas ja seuraavalle päivälle.

Vierailija
1147/1638 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen ostokset tarkkaan. Käyn Lidlissä vaikka se on kauempana, mutta ostan enemmän kerralla. Lopetan tai ainakin vähennän minimiin ravintoloissa syömisen. Jos eläimille tulee jotain sairautta niin otan lopetuspiikin. Karua, mutta pakko. Entinen "puskuri" ei vaan enää riitä.

Vierailija
1148/1638 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama tuhat euroa säästyi korona- aikana (siis 2 henkeä), kun ei matkusteltu ja itse laitettiin ruoka, ja kasvimaalla kasvaa sinisiä ja punaisia perunoita ja porkkanoita viitamiiniksi syksyksi.

Vierailija
1149/1638 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En siis ole erikseen mitään hamstrannut - lukuunottamatta spagettia, jota kävin ostamassa kymmenen pakettia (eli 10 kg) Lidlistä, kun siellä se vielä oli 0,89 €, kun muissa kauppaketjuissa sen hinta onkin jo yli euron. Ostin talvella 0,39 € hinnalla saman satsin, mutta johan se on käytetty.

Minäkin olen hamstrannut pastaa ja spaghettia, mutta tuota lidlin merkkiä en osta. On häpeällistä kutsua sitä spaghettiksi. Olen ostanut Rummoa ja DeCeccoa lähinnä.

Vierailija
1150/1638 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Pidän ns. nollapäiviä eli en silloin osta mitään.  Myös laman aikana oli vastaava käytäntö.

Nyt on pahempi kuin ysärilama.

No höpöhöpö. Oletko syntynyt joskus 2002?

Vierailija
1151/1638 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Pidän ns. nollapäiviä eli en silloin osta mitään.  Myös laman aikana oli vastaava käytäntö.

Nyt on pahempi kuin ysärilama.

No höpöhöpö. Oletko syntynyt joskus 2002?

Silloin ihmiset menettivät koko omaisuutensa kun pankki irtisanoi lainat. Firmoja meni konkurssiin ja asunnot myytiin halvalla rahamiehille. Tuhannet tekivät itsemurhan. Työttömyysprosentti oli 20 luokkaa kuten myös pankkien pyytämä korko lainasta. Töitä joutui hakemaan satojen kilometrien päästä kun ei ollut vaihtoehtoja.

Mitään tällaista ei ole nähty ja on jopa työvoimapula. Työnteko ei monia edes kiinnosta kun tukia saa sossusta niin paljon. Olen itsekin miettinyt töiden lopettamista ja säästöillä elämistä vaikka on hyvä työpaikka sairaalassa.

Vierailija
1152/1638 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastan, leivän ja riisin sijasta ajattelin syödä kaurahiutaleita mikropuurona :D

Luovun kahvista. Samalla loppuu kaurajuoman ostokin, kun olen käyttänyt vain kahvissa sitä.

Vierailija
1153/1638 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen hamstrannut pastaa ja spaghettia, mutta tuota lidlin merkkiä en osta. On häpeällistä kutsua sitä spaghettiksi. Olen ostanut Rummoa ja DeCeccoa lähinnä.

Miksi? Samat kalorit siitä varmaan saa.

Vierailija
1154/1638 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jonkun tuotteen hinta nousee kipurajan yli, jää ostamatta kokonaan. Jääpä siinä kauppias nuolemaan näppejään, koska vähiä ovat lopulta ne asiat, joita ilman ei pärjäisi. 

Vierailija
1155/1638 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on samanlainen bulkkituote kuin Prisman ja Citymarketin halvin spagetti. Mutta kun syöjinä on neljä teiniä, niin aivan sama. Tai ei aivan, kun joudun keittämään sen kilon paketin kerrallaan... On meillä sitten ihan laatupastaa ja erikoisuuksiakin, kerran kuussa suurinpiirtein raaskin tehdä jotain tryffelipastaa tai mustekalalla värjättyä pastaa, nää on Italiasta, niin oletan, että ne on kuitenkin vähintään sikäläisittän myllyn paras- laatua ;-D

Ostamalla enimmäkseen halvinta pastaa pystyn välillä sitten ostamaan kalliimpaakin. Kun ne ajat on minulla takana, ettei ollut väliä, minkä hintaista ostoskärryihin lappasi.

Vierailija
1156/1638 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun keskiluokka ottaa ostohousut pois jalasta, alkaa talous todella hyytyä. Hintojen nousua käsittelevissä lehtijutuissa tuntuu olevan se perusoletus, että ostaja kuitenkin aina maksaa, vaikka kiroillen. Entäs jos ei enää maksakaan? 

Vierailija
1157/1638 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ja kun keskiluokka ottaa ostohousut pois jalasta, alkaa talous todella hyytyä. Hintojen nousua käsittelevissä lehtijutuissa tuntuu olevan se perusoletus, että ostaja kuitenkin aina maksaa, vaikka kiroillen. Entäs jos ei enää maksakaan? 

Totta. Kauppias joutuu sitten myymään -60% ilta-alessa kun kukaan ei normihintaan ostanutkaan.

Vierailija
1158/1638 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne nyt niin paljon ole nousseet että se missään tuntuisi.

Omat kulutustottumukset vaikuttavat tässä aika paljon.

Vierailija
1159/1638 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomesta ei saa kuivia papuja! Olen etsinyt kunnon säkkejä kohtuuhintaan, mutta ei. Muuallahan pavut, etenkin kuivat, ovat erittäin edullisia. Iso pussi jo,lain dollarilla. Suomessa saat maksaa itsesi kipeäksi jostain 2.5 desin go green kidneypapupakkauksesta.

Ja valikoima on surkea.

Saanko kysyä, mistä ostat pavut?

Noita ei tosiaan enää Prismoista tai K-Marketeista saa, mutta "etnisistä" kivijalkakaupoista kylläkin. Esim. itse ostin paikallisesta turkkilaisesta puljusta 20kg kuivattuja papuja ja toiset 20kg basmati-riisiä halvalla, ei vain ole nettimyyntiä.

En kyllä tajua miksi kotimaiset kaupat ei enää myy kuivattuja papuja.

Vierailija
1160/1638 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole velkaa, jukotan kotona ja autolla ajan vain välttämättömät ajot.