Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Käyttäjä42386 kirjoitti:
Paras lääke inflaatioon on rahaavähentävälle vaikutukselle ,on ettei kuluta niin paljonkuin ennen.Aloittaa vaikka laihdutuskuurin tai osto lakon.Näin rahanmäärä korvaa sen menetetyn arvon,kunkorkojenousu taas nostaa rahan arvoa ja onkin sitä sitten enemmän.Helppoa vaikka pienituloiselle kasvattaa saldoa.
No enpä tiedä. Minulla on tasan kolmekymppiä käytössä per viikko ruokaan. Ostan sillä mitä saan. Loput jää kauppaan, sillä neljällä kympillä en voi ostaa, sillä sitä extrakymppiä ei ole.
Pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Otan toisen työn.
Kannattaako Suomessa kahden työn tekeminen? Sinua vaan verotetaan enemmän.
Syön vähemmän, en osta paljoa,onneksi asun yksin,ollaan mekin Suomalaiset kummia maksetaan vaan kiltisti kaikesta ja nuristaan vauva yms palstalla muualla päin maailmaa on mellakat pystyssä mielivaltaa ja korruptiota vastaan?
Teen itse mahdollisimman paljon vrt. maksan muille:
-Puoliso leikkasi juuri hiukseni, lopputulos on valehtelematta hyvännäköinen ja maksoi saksien hinnan 6€.
-Rakastan aasialaista ruokaa, joten on ostanut kotiin paljon välineitä, joilla tehdä sitä itse.
-En maksa kehystämölle reilua satasta kehyksistä, vaan ostan joko käytettynä yhtä hienot tai hankin perusmalliset kympillä-kahdella uutena.
Semmoinen jolla on varaa ostaa noin kalliita laukkuja, ei varmaankaan roiku tällä palstalla.
Korona-aikana yritin pitää rahan liikkeellä ja tukea yrittäjiä, mm. ostamalla pikkuputiikeista markettien sijasta, vaikka tiesin, että saisin samat asiat marketeista puolet halvemmalla. Nyt tuntuu, ettei pysty enää tukemaan muita. Ei ainakaan saman verran kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne nyt niin paljon ole nousseet että se missään tuntuisi.
Omat kulutustottumukset vaikuttavat tässä aika paljon.
Älä puhu sontaa.
Meidän 5 henkisen perheen ruokakulut on noussut 500€ kuussa. Vrt tammikuu/toukokuu
Ei siinä mitään kompensoitavaa ole, kaikki menee mikä tuleekin, kuten tähänkin asti.
Pesen pyykkiä entistä harvemmin. Ja käytän puolet vähemmän pesuainetta.
Siirryn kuusipäiväiseen työviikkoon.
En mitenkään. Menee vaan hitusen vähemmän rahaa säästöön. En rupea mitään makaroneja venyttämään.
Jätän ostamatta kaiken mitä ei ole pakko ostaa. Esim 400g Oivariinipaketti tai aurajuusto maksaa jo neljä euroa! En maksanut, jätin kauppaan. Mieluummin laitan sitten vaikka voita leivälle ja hienommat juustot saa jäädä syömättä kunnes hinta on järkevämmällä tasolla. Samoin savulohi, hinta aivan törkeä, ei sitä sitten osteta enää, tilalle tonnikalaa tai ei mitään kalaa.
En ole käynyt juuri koskaan parturissa, mies leikkaa hiukset ja värjään ne itse. Leivät leivon nykyään itse, kerran viikossa, jauhot maksaa 1€/kerta. Pullaa leivon myös, keksejä ym ei osteta tai syödä ollenkaan. Jäätelöä ei ole tänä kesänä juurikaan ostettu. Kerään sieniä ja marjoja jos pystyn, vaikka selkä on kipeä. Tänä kesänä opettelin myös tekemään mehuja raparperista ja mansikasta, aion jatkaa viinimarjoilla mehustusta kunhan ne kypsyy. Pakko alkaa tehdä itse asioita enemmän että säästää jossain.
Aika hankalaahan se on kun jo muutenkin syynää kilohintoja. Mutta onneksi 90-luvun lamassa on niksit opittu.
1. Luottokortti halki ja maksetaan pois. Tämä köyhdyttää ihmistä eniten
2. Lihan ostaminen kielletty yli 6e kg.. ilta-alesta napsitaan. Kananmunilla korvaantuu suurin osa vaikke nekin jo älyttömissä hinnoissa. Kasviksetkin ostan edullisesti ja einekset nyt ei edes ole ruokaa.
3. Auton romu. Jos tuo romu leviää, en toista osta kun ei ole pakko tehdä työreissuja. Vuokraaminen tulee halvemmaksi jos joskus pitää maalla käydä. Ehdotomasti talouden suurin rahareikä tämä.'
4. En enää osta yhtään viihdettä, videopelejä, suoratoistopalveluita tai muutakaan. Täysin turhia kun hyllyissä ja koneilla on paljon musiikkia eri muodoissa äänilevyistä mp3:siin, leffoja ja pelejäkin on paljon sellaisia kertynyt joita ei edes ehtinyt mennä läpi.
5. Myyn ylimääräistä mutta hyvää tavaraa pois. Mitä ihmettä teen jollain muka arvokkailla koriste-kipoilla nurkissa?
6. Tukka voi kasvaa ja hiusvärit unohtaa. Ei ole väliä miltä karvat näyttää kun olen läskimahaukko.
7. Vaatteet, sama kuin edellinen. Minulla on jo kaikki tarvitsemani vaatteet. Kengät pitää ens vuonna ostaa.
En usko että "syö vähemmän" mentaliteetti pidemmän päälle toimii. Pikku hiljaa sitä ruokaa menee suuhun sama määrä kuin ennenkin.
- Pekka Mulqvist, Lukihäiriyden ammattilainen, tasa-arvon kannattaja, puolueisiin kuulumaton.
Syön vähemmän ja rehkin enemmän, kunnes en tarvitse ruokaa enää ollenkaan.
Itse ei ole tarvinnut tehdä vielä lisään radikaaleja muutoksia, toki aina on mietitty onko kyse oikeasta tarpeesta vai vaan halusta. Kauppalaskusta löytyy kyllä herkkujen verran karsittavaa mutta toisaalta ne parikymppiä kuussa myös nostavat arjen miellyttävyyttä.
Vaadin palkankorotusta firmalta. Firma tehnyt voittoa eli on varaa maksaa korkeampaa palkka työntekijöille.
Jos ei korotusta tule niin vaihdan työpaikkaa.
Muistakaa että firma kyllä yrittää repiä teiltä paidankin päältä. Jos haluavat pitää osaavan työvoiman niin sitten maksavat siitä <3
Paras lääke inflaatioon on rahaavähentävälle vaikutukselle ,on ettei kuluta niin paljonkuin ennen.Aloittaa vaikka laihdutuskuurin tai osto lakon.Näin rahanmäärä korvaa sen menetetyn arvon,kunkorkojenousu taas nostaa rahan arvoa ja onkin sitä sitten enemmän.Helppoa vaikka pienituloiselle kasvattaa saldoa.