Miksi keität itsellesi kahvia pikakahvin sijaan?
Kahvinkeitin on kiva ja kätevä silloin kun juojia on paljon ja/tai käytössä on laadukasta kahvia. Mutta vannoutuneena teenjuojana en tajua, miksi niin moni yksin asuva keittää itselleen yksittäisen kupillisen tai mukillisen jotain juhlamokkaa keittimellä. Yhden annoksen peruskahvia saa niin kätevästi, kun keittää vettä 70-asteiseksi vedenkeittimessä, laittaa pikakahvijauhetta mukin pohjalle ja kaataa veden päälle. Se tulee halvemmaksikin eikä tule yhtään ylimääräistä tiskiä eikä roskia. Pikakahvit on nykyään ihan kelpo peruskahvia, joten miksinähdä vaivaa kahvinkeittimen kanssa, ellei juo jotain mikä on oikeasti hyvää?
Kommentit (115)
Koska minulle ei ole mikään suuri vaiva ja ponnistus keittää kahvia kahvinkeittimellä.
Yhdessä pienemmässä kaupungissa tre:n naapurissa menin kahvinhaluisena lahjatavaraliikkeeseen joka mainosti myös kahvinsaamista. Ei tuoksunu kahvi, ihmettelin mielessäni kun tilasin. Sain kupillisen yhtäkkiä. Pettymys oli, kun paljastui sen olevankin pikakahvia! Kahvielämykseen kuuluu olennaisena se TUOKSU. Ja kotona ja kylässä keitettäessä myös se kahvinkeittimen rupsutus, kuten moni täällä on kirjannut.
Koska kahvi on nautinto. Joskus ennen perhettä jaksoin jopa jauhaa itse pavut, tehdä kahvin pressopannulla ja vaahdottaa maidon. Sama kuin kysyisi, miksi kukaan tekee oikeaa ruokaa valmiin ravintoliuoksen sijaan.
Keitän tavallisesti 3 kupillista suodatinkahvia iltapäivisin, niin että se vastaa kahta mukillista kahvia. Sen ohella minulla on Nescafe Gold Vanilla Latte ja Mocha pikakahveja, jotka laitan korkeaan mukiin ja lisään kiehuvaa vettä ja ripauksen kermaa. Juon kuitenkin huomattavasti useammin Presidentti-suodatinkahvia kevytkerman kanssa ilman sokeria.
Teetä juon tavallisesti aamulla tai aamupäivästä ja minun teenjuonti perustuu Twiningsin pussiteihin: Earl Grey, Lady Grey, Lemon, Vanilla ja Green Tea & MInt. Vihreää teetä lukuunottamatta juon teen aina lisäämällä hiukan kurria ja teelusikallisen sokeria.
Räikkösen Minttuko täällä ihmettelee? En jaksa hetkeäkään uskoa, että Minttu juo vaan pikakahvia. Niillähän on kokki, varmaan se kahvitkin keittelee?
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta joku oikeasti kokee kahvinkeittämisen vaivanloiseksi, niin niin sellainen sellainen ihminen ylipäänsä selviää elämästä?
Aika moni ei halua käyttää aikaa kahvin keittelyyn, vaan nopeasti kahvinsa ja aika jää sitten muuhun. Melkoisen paisuttelua, ettei selviäisi ihan elämästä, jos haluaa kahvin nopeasti. Ylipäätään suodatinkahvinkin voi keittää nopeammin ja ekologisemmin suppilolla kuin itse keittimellä. Myös ammattilaiset kahvinmaistajat suosivat suppiloa.
Lisäksi moni ei edes pidä kahvin mausta, vaan juo sitä vain virkistyäkseen, joten kahvinkeitin ei tuo mitään lisäarvoa hajun tai rupsuttelun kuuntelemisen ihanuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Räikkösen Minttuko täällä ihmettelee? En jaksa hetkeäkään uskoa, että Minttu juo vaan pikakahvia. Niillähän on kokki, varmaan se kahvitkin keittelee?
En usko minäkään. Tyyppi on kaikinpuolin aivan feikki. En suosittelisi kenellekään ulkomaisia kahvimerkkejä, vaan vain suomalaista.
Vierailija kirjoitti:
Suodatinkahvi on hyvää. Pikakahvikin voi olla ihan okei, mutta ei pikakahvi suodatinkahville pärjää. Minulla on pikakahvia kaapissa ja käytän sitä joskus, kun haluan vain yhden kupillisen kahvia ja/tai en jaksa kahvinkeitintä viritellä. Kahvinkeittimen joutuu aina tiskaamaan tai vähintään huuhtomaan, mutta pikakahvi on nopea ja helppo. Puolensa siinäkin.
Keitän vettä ja se saa valua suodattimen läpi mukiin. Saan juuri itselle sopivan määrän. Käytän kahvinkeitintä, jos on vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli vuosikymmeniä sitten suodatinkahvista johtuva närästys. Ostin sitten mutteripannun ja espressokahvia ja närästys loppui heti. Juon tasan kolme espressoa päivässä, aamulla paljon kuumaa maitoa joukkoon. Lounaan jälkeen toinen ja klo 17 kolmas. Suodatinkahvia en ole sen koommin missään enää juonut. Suomessa on kahvibaareissa pahaa ja kallista espressoa ja aina kysytään otanko tuplat. Miksi tuplat?
Miksi itse juot kahvia, jos kerran kyseenalaistat sen juomisen?
Onko pikakahvi halvempaa?
-kolme kuppia päivä
Brasero Tokmannilla tarjouksessa ja klubijäsenyydellä vielä 10€ pois :D
Tämä on joku pikakahvihullu. Turhaan vastaatte. Trollailee täällä ihan tahallaan, kun tietää, että vastaanväittäjiä löytyy todella paljon. En tiedä, miksi jaksaa. Näitä viestiä on useasti.
Minusta se on parempaa kun pikakahvi, maista sinäkin vaikka molempia.
Samalla voidaan kysyä että miksi elät elämäsi ?
Keitän aina täyden pannullisen kerralla ja juon siitä muutaman päivän. Sitten kun loppuu keitän uuden pannullisen. Tykkään juoda kahvini kylmänä niin on kätevää että kahvi on aamulla valmiiksi keitettynä ja jäähtynyttä.
Join pikakahvia ja olipahan vahvan makuista. Joutuu höystöineen juomaan pikakahvin ja siksikö se on pahaa maultaan
Juonn pääosin kahvia joka päivä todella usein. Harvoin saatan juoda jotain limua lasillisen tai kaksi mutta juon niin paljon kahvia että en tiedä onko toista joka juo yhtä paljon.
Vaihtelevasti juon pikakahvia ja keitän kahvia.
Mulla oli vuosikymmeniä sitten suodatinkahvista johtuva närästys. Ostin sitten mutteripannun ja espressokahvia ja närästys loppui heti. Juon tasan kolme espressoa päivässä, aamulla paljon kuumaa maitoa joukkoon. Lounaan jälkeen toinen ja klo 17 kolmas. Suodatinkahvia en ole sen koommin missään enää juonut. Suomessa on kahvibaareissa pahaa ja kallista espressoa ja aina kysytään otanko tuplat. Miksi tuplat?