Miksi keität itsellesi kahvia pikakahvin sijaan?
Kahvinkeitin on kiva ja kätevä silloin kun juojia on paljon ja/tai käytössä on laadukasta kahvia. Mutta vannoutuneena teenjuojana en tajua, miksi niin moni yksin asuva keittää itselleen yksittäisen kupillisen tai mukillisen jotain juhlamokkaa keittimellä. Yhden annoksen peruskahvia saa niin kätevästi, kun keittää vettä 70-asteiseksi vedenkeittimessä, laittaa pikakahvijauhetta mukin pohjalle ja kaataa veden päälle. Se tulee halvemmaksikin eikä tule yhtään ylimääräistä tiskiä eikä roskia. Pikakahvit on nykyään ihan kelpo peruskahvia, joten miksinähdä vaivaa kahvinkeittimen kanssa, ellei juo jotain mikä on oikeasti hyvää?
Kommentit (115)
Kahvinkeittimen porina ja keittimestä kantautuva kahvin tuoksu kuuluu olennaisesti kahvinjuojan kahvielämykseen. Tuntuisi ankealta keittää vaan jotain vettä ja heittää sekaan pikakahvia. Hyh.
Vierailija kirjoitti:
Pikakahvi on kalliimpaa.
Missä kaupoissa? Ainakin Prismassa pikakahvi on ihan yhtä halpaa kuin ennenkin, vaikka kahvipakettien hinnat on noussut niin että hirvittää. Tällä hetkellä pikakahvi on todellakin hintatietoisen valinta.
Itselleni en keitä suodatinkahvia, olen sen verran laiska. Pärjään yhden päivän silloin tällöin pikakahvillakin, ei se minusta ole edes hullumman makuista. Sen jälkeen suodatinkahvi maistuu taas entistä paremmalle.
Minusta on outoa, että kukaan ei ole vielä maininnut syyksi sitä, että suodatinkahvi on sydän- ja verisuonitautien kannalta jokapäiväisessä käytössä terveellisempi vaihtoehto, sillä huonoa kolesterolia sisältävät ainesosat jäävät siihen suodattimeen. Se on terveellisempää kuin pikakahvi, pannukahvi tai esim. espressokapselit. Pikakahveissa ja kapseleissa on kyllä jonkin verran eroja tämän suhteen, mutta siihen en ole perehtynyt tarkemmin. Tästä syystä olen kuitenkin itse valinnut jokapäiväiseen peruskäyttöön suodatinkahvin. Minulla ei ole edes itse asiassa keitintä, mutta valutan kahvin suodatinkupissa (sellaisessa irrallisessa suodatinastiassa) valkaisemattoman suodatinpaperin läpi.
Tykkään kyllä monen pikakahvin mausta ja erilaisista ns. erikoiskahveista muuten.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin sodan jälkeen juomaan sikurivettä ja kaikki pikakahvit maistuu sikurilta🤮
Kuka pakotti juomaan korviketta?
En minä viitsi yksin asuvana keitellä sitä yhtä kupillista kahvia, vaan menen johonkin baariin juomaan sen valmiiksi keitettynä. Tosi on, että kahden baarikupillisen hinnalla saa paketin kahvia, 50 kupillista, mutta eihän tämä ole taloudellinen, vaan mielenvirkeyskysymys! Enkä pidä pikakahvin mausta, mieluummin juon kotona vaikka Iivanan teetä!
Mulla on kahvinkeitin muttei vedenkeitintä. Siksi.
Ei minulla ole vedenkeitintä. Voin keittää kattilassakin. Ja niin keitänkin jos teetä juon. Mutta se on hitaampi kuin Moccamaster. Join pikakahviakin välillä, ne vaan meni vanhaksi. Kun ei ne niin hyviä ollut.
Piti ihan katsoa foodiesta pikakahvin hintoja, yllätyin että se on oikeasti halvempaa kuin suodatinkahvi. En silti halua siirtyä pikakahviin. Kuten todettua, kahvinkeittimen porina on osa nautintoa. Vaivaahan kahvinkeitossa ei ole, helposti ja nopeasti keitän moccamasterilla sen yhden kupin itselleni aina kun kahvihammasta kolottaa.
Mä juon arkiaamuisin 5 kupillista ja viikonloppuisin 6, joten on päivän selvää, että käytän kahvinkeitintä. Joskus äärettömän harvoin tekee iltapäivällä mieli kahvia ja silloin kyllä juon pikakahvia sen yhden kupillisen.
Kukaan tuntemistani kahvinjuojista ei juo aamuisin vain yhtä kuppia. Itse tykkään myös siitä kahvinkeittimen porinasta ja hiljalleen voimistuvasta kahvin tuoksusta, kun samalla voitelen aamupalaleipiä. Aamukahvin keittäminen on ihana rutiini ja Jennin Pääskysaarta lainatakseni myös minä monesti iltaisin jo odotan sitä, että aamulla saa juoda kahvia :)
Itse ostan vain reilun kaupan pikakahvia. Suodatinpusseissa on todettu myrkkyjäämiä. Kapselikahvista en pidä lainkaan ja monet suodatinkahvitkin ovat kitkeriä. Makuja on monenlaisia ja yleensä siihen tottuu, mitä juo ja pitää parhaimpana. Veden lämmitän ekologisesti mikrossa yhden kupin verran. Vedenkeitin on taloudellisempi, mutta yhden kupin lämmitys on vaikeaa ja vedenkeittimeni meni rikki tyhjänä kuumennettaessa.
Kun keittää keittimellä maku ja tuoksu on täyteläisempi. Ja tykkään myös keittää kahvia, se kahvinkeittimen ääni on ihana
Aika tuohesta saa suu olla, jos jonkun mielestä pikakahvi on oikeasti erityisen hyvää. Pikakahvi on ihan ok vaikka telttaretkellä tai jollain muulla reissulla. Ei ne halvimmat teepussitkaan mene kuin paremman puutteessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on jo alkoholiton olut niin miksi ei ole kofeiiinitonta kahvia.
Eikö Suomessa muka ole kofeiinitonta kaffetta kaupoissa?
Sori, mutta joku oikeasti kokee kahvinkeittämisen vaivanloiseksi, niin niin sellainen sellainen ihminen ylipäänsä selviää elämästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on jo alkoholiton olut niin miksi ei ole kofeiiinitonta kahvia.
Onhan sitä, mutta se maistuu paskalta.
Kofeiini siis osittain peittää kahvin ominaismaun?
Enemmänkin niin että kofeiini korostaa aromeja. Tuo sellaista puhtia, terää.
Mistä tulee mieleen että murukahvi on ohan erilainen juoma kuin suodatettu. Voiko näitä tosissaan edes verrata. Tuoksu on iso osa kahvinkeittoa.
Itse keitän isomman satsin 6-8kuppia kerralla vahvahkoa tummaa kahvia, juon siitä aamukahvit ja napsautan virran pois. Lämmitän tuosta maitokahvia vielä päivän mittaan ja ihan hyvältä maistuu 😌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin sodan jälkeen juomaan sikurivettä ja kaikki pikakahvit maistuu sikurilta🤮
Kuka pakotti juomaan korviketta?
Mitäs luulet. Kahvi oli kortilla ja köyhällä ei ollut varaa mustan pörssin tuotteisiin.
Onko aukko historian tiedoissa.
Se etu siitä oli, että tunnistan pikakahvissa sen korvikkeen maun.
Tekisi hyvää sullekin.
Vierailija kirjoitti:
Just tein pikakahvia ja huomasin, että se on nykyään pääosin ainoa kahvi mitä juon. Olen tullut vain niin laiskaksi. Eiköhän se nyt ole järkevämpää keittää kahvinsa keittimellä.
Muutama viikko sitten tein samoin. Sen jälkeen en ole käyttänyt tavallista kahvia. Olisi kiva tietää, mitä pikakahvimerkkejä ihmiset käyttävät. Mikä on paras kahvi?
Maidon sijaan käytän joskus vaniljajäätelöä kahvissani.
No onpa ihan hirveä vaiva keittää keittimellä itselleen kahvia 😂
Pikakahviako pitäisi olla ettei tarvitsisi nähdä edes tuollaista "vaivaa". Kaikilla ei ole tarve päästä joka asiassa sieltä mistä aita on matalin. Sitä paitsi kahvinjuoja kyllä tietää, että pikakahvi ja keittimellä keitetty kahvi on täysin eri asiat.