Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun nainen tunkee miesten saunailtaan

Vierailija
25.06.2015 |

Mun mies ja hänen yläastekaverinsa ovat yläasteesta lähtien järjestäneet saunaillan, jossa on siis miehen yläasteaikaisia kavereita. Saunaillassa on perinteisesti ollut myös yksi nainen, "Hilma". Hilma on aina ollut ns. yksi jätkistä ja hänen läsnäolo on ollut aina ok kaikille. "Hilma" oli yläasteella luokan suosituin tyttö, ja hänellä on vieläkin jokin maaginen asema näiden miesten keskuudessa, koska hän on ollut aina jutuissa mukana, on ollut kaikkien miesten ihastus ja oikeastaan koko yläaste pyöri hänen ympärillä. Mutta kaikille meille muille vaimoille ja puolisoille Hilman osallistuminen tuohon poikien iltaan on enempi kuin ok, eikä hän edes sauno sillä pitää sitä epäsopivana.

No, yksi näistä miehistä oli nyt alkanut seurustella. Nyt hänen tuore naisystävänsä oli saanut päähänsä että koska Hilmakin on siellä niin hänenkin täytyy päästä. Vaikka nainen ei missään tapauksessa ole ollut osana kaveriporukkaa yläasteella, ei edes tunne näitä kaikkia miehiä. Silti piti päästä.

Ja voi pojat siellä oli ollut show. Tämä nainen oli tietysti haukkunut Hilmaa koko illan, koko saunomisen idea oli mennyt kun tämä tuore nainenkin halusi päästä saunaan. Ei ollut ymmärtänyt vihjailua että tämähän on miesten sauna. Mun mies soitti kesken illan ja pyysi hakemaan. Eikä kuulemma aio osallistua enää jos sinne nyt alkaa kaikki puolisoitansa raahaamaan. Ne illat ovat erikseen.

Mikä ihme tuon naisen motiivi on? Mikä se on että yhtä iltaa vuodesta ei voi suoda miehelle ja tämän kavereille, varsinkin kun koko porukka on kerääntynyt ympäri Suomea ihan tätä yhtä perinteistä iltaa varten?
Jos sinä nainen luet tämän niin häpeä. 

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan näyttää siltä, että Hilma itse on tämän ketjun aloittaja. Sopikaa keskenänne, että vain alkuperäiset luokkakarukset mukaan lukien mahdolliset muut kiinnostuneet luokan tytöt tulevat saunailtaan, ja saunassa pidetään myös naisten vuoro. Vaihtoehtoisesti kaikki mahdolliset mukaan, jolloin tilaisuus laajenee.

Vierailija
142/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Minulle olisi tyttöystävänä ihan sama, vaikka miesten saunaillassa olisi Hilma mukana, ja olihan tuon tyttöystävän touhu noloa ja läpinäkyvää.

Sen sijaan ulkopuolisena tarkkailijana minua aina vähän huvittaa tällaiset kuviot siksi, että yleensä se menee juuri noin: on jätkäporukka, johon kuuluu yksi Hilma, "yksi jätkistä", joka ei yleensä suvaitse porukkaan yhtään toista Hilmaa. Koska tytöt ovat tyhmiä kanoja, paitsi Hilma, joka on siis yksi jätkistä. Hilmalla on oltava Hilman erityisasema, muutenhan Hilma ei olisi Hilma.

Jotenkin hassu asetelma vain. Sekalainen kaveriporukka olisi ihan looginen: muutenkin on outoa, että aikuisina tytöt pyörivät tyttöporukoissa ja pojat visusti poikaporukoissa, kun käytännössähän yläasteella yms. roikutaan vielä aika lailla sekaporukoissa. Tuntuu vain hullunkuriselta, että yleensä näissä aikuisten jätkäporukoissa on tosiaan kaverina vain yksi "Hilma". Useampaa Hilmaa ei mahdu joukkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ymmärrän kyllä sen että useampaa Hilmaa ei joukkoon mahdu. Miksipä mahtuisi, kun heillä on porukka pysynyt samana yläasteelta saakka! 

Vierailija
144/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:05"]No joo. Minulle olisi tyttöystävänä ihan sama, vaikka miesten saunaillassa olisi Hilma mukana, ja olihan tuon tyttöystävän touhu noloa ja läpinäkyvää.

Sen sijaan ulkopuolisena tarkkailijana minua aina vähän huvittaa tällaiset kuviot siksi, että yleensä se menee juuri noin: on jätkäporukka, johon kuuluu yksi Hilma, "yksi jätkistä", joka ei yleensä suvaitse porukkaan yhtään toista Hilmaa. Koska tytöt ovat tyhmiä kanoja, paitsi Hilma, joka on siis yksi jätkistä. Hilmalla on oltava Hilman erityisasema, muutenhan Hilma ei olisi Hilma.

Jotenkin hassu asetelma vain. Sekalainen kaveriporukka olisi ihan looginen: muutenkin on outoa, että aikuisina tytöt pyörivät tyttöporukoissa ja pojat visusti poikaporukoissa, kun käytännössähän yläasteella yms. roikutaan vielä aika lailla sekaporukoissa. Tuntuu vain hullunkuriselta, että yleensä näissä aikuisten jätkäporukoissa on tosiaan kaverina vain yksi "Hilma". Useampaa Hilmaa ei mahdu joukkoon.
[/quote]

Minä olen ihmetellyt samaa, siis sitä, miksi kaveriporukat yhtäkkiä aikuisena eriytyvät sukupuolittain. Vielä opiskeluaikana kaveripiirit ovat usein sekaporukoita, mutta vakiintumisen myötä eri sukupuolta olevat kaverit ja tuttavat usein jäävät pois. Esimerkiksi polttareita vietetään harvoin sekaporukassa. Ihmettelen, että tällainen ilmiö on voimissaan vielä 2000-luvulla.

Vierailija
145/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole siitä että muut on kanoja. Moni Hilma varmasti tahtoisi naispuolisia ystäviä, mutta syystä tai toisesta ovat jotenkin liian suoria olemaan naisten kanssa. Minä olen yksi tällainen Hilma, ja mulle on todella kova pala etten istu naisten joukkoon. Toivotan kyllä naiset meidän porukkaan mieluusti tervetulleiksi, mutta yleensä nämä vierailevat naiset tekevät itsestään shown tai haluavat korostaa sitä että me ollaan tässä tyttöjä, mennään kahdestaan vessaan. Minä taas suhtaudun meihin kaikkiin yksilöinä, ja kuuntelen mielummin ystävieni kuulumisia kuin kärjistetysti juttua siitä kuinka "toi mikko ihan salee tsekkailee sua, vitsi, näkisitpä miten se sua kattoo siis eiks teil oikeesti ole mitään?"

No, ehkä meidän porukkaa ei tosiaan mahdu toista naista. Ei sillä, ei meidän porukkaan kyllä mahdu mitään uutta miestäkään. Sitäkin on nimittäin kokeiltu! 

Vierailija
146/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:15"] Esimerkiksi polttareita vietetään harvoin sekaporukassa. Ihmettelen, että tällainen ilmiö on voimissaan vielä 2000-luvulla.

[/quote]

Itsekin olen yhdenlainen Hilma, mutta polttareitani en kyllä miesten kanssa juhlisi! Se on tyttöjen ilta! Ei miehet ymmärrä sellaisista juttuista! Valitettavasti mulla ei naispuolisia kavereita ole siskon lisäksi kuin yksi, mutta kaipa me saadaan kolmestaankin bileet aikaan! :) 

Parissa miesten polttareissa olen ollut mukana, toisissa gorillapukuun pukeutuneena. Aika harva nainen lähtisi sellaista iltaa viettämään kuin mitä ne ovat olleet. Toisessa oli kalastusta, kännäämistä ja grillaamista ja toisissa (missä mulla oli se gorillapuku) ahtauduttiin muutamaan amisautoon ja käytiin kiertämässä baareja joissa sitten oli typeriä tehtäviä. 

Naisporukassa saa toteuttaa omaa naiseuttaa, miesporukassa omaa miehisyyttään. Varmaan siksi jakaannutaan porukoihin. 

Vierailija
147/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 18:48"]Eiköhän se ole se Hilma joka on tunkeutunut väärään paikkaan, syyttäkää sitä, älkää tätä uutta naista!
[/quote]
Ai millähän logiikalla? :o
[/quote] Miksi muut naiset eivät saisi tulla sinne,jos Hilmakin saa?

Vierailija
148/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:17"]

Ei kyse ole siitä että muut on kanoja. Moni Hilma varmasti tahtoisi naispuolisia ystäviä, mutta syystä tai toisesta ovat jotenkin liian suoria olemaan naisten kanssa. Minä olen yksi tällainen Hilma, ja mulle on todella kova pala etten istu naisten joukkoon. Toivotan kyllä naiset meidän porukkaan mieluusti tervetulleiksi, mutta yleensä nämä vierailevat naiset tekevät itsestään shown tai haluavat korostaa sitä että me ollaan tässä tyttöjä, mennään kahdestaan vessaan. Minä taas suhtaudun meihin kaikkiin yksilöinä, ja kuuntelen mielummin ystävieni kuulumisia kuin kärjistetysti juttua siitä kuinka "toi mikko ihan salee tsekkailee sua, vitsi, näkisitpä miten se sua kattoo siis eiks teil oikeesti ole mitään?"

No, ehkä meidän porukkaa ei tosiaan mahdu toista naista. Ei sillä, ei meidän porukkaan kyllä mahdu mitään uutta miestäkään. Sitäkin on nimittäin kokeiltu! 

[/quote]Kuulostaa aika oudolta. Joo, aina ei kemiat natsaa, mutta eihän kaikki naiset ole tuollaisia "toi mikko ihan salee tsekkailee sua" -tyyppejä. Itse olen ollut aika monenlaisissa kaveripiireissä, enkä kyllä mitenkään menisi yleistämään, miten uudet tyypit yleensä porukassa käyttäytyvät. Ehkä minulle on tullut sitten vähän monipuolisempia tuttavuuksia vastaan.

Vierailija
149/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tämä nainen ole tervetullut jos siellä jo ennestään on yksi hakemassa huomiota?

Vierailija
150/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 18:25"]"Hilma" oli yläasteella luokan suosituin tyttö, ja hänellä on vieläkin jokin maaginen asema näiden miesten keskuudessa, koska hän on ollut aina jutuissa mukana, on ollut kaikkien miesten ihastus ja oikeastaan koko yläaste pyöri hänen ympärillä.

---

Ei ollut ymmärtänyt vihjailua että tämähän on miesten sauna. [/quote]

Jos se oli miesten sauna, niin mitä helvettiä Hilma siellä tekee? Vai onko Hilma mies? Ovatko miehet homoja, jos ovat kaikki olleet ihastuneita Hilmaan? Joku tässä ei nyt ihan täsmää :-)

Jos tavataan vanhojen kavereiden kesken, sovitaan yhdessä, sopiiko jos siippa tai muu seuralainen tulee mukaan.  Jos mukana oleminen on ok, niin ei ole sopivaa, että yksi jätetään ulkopuolelle kun muut saunoo. Sekaan vaan, tai sitten jako vaikka naisten ja miesten vuoroon. Jos yksi ainoa olisi eri sukupuolta, eikä joku haluaisi sekasaunaan, ainoa mies/nainen joutuu tyytymään yksin saunomiseen.

Vierailija
151/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:29"]Miksei tämä nainen ole tervetullut jos siellä jo ennestään on yksi hakemassa huomiota?
[/quote]

Kyseessä oli vanha kaveriporukka. Eivät varmaan uudet miehetkään, jos vaikka joku porukasta olisi homo ja hänen kumppaninsa mies, olisi yhtään sen enempää tervetulleita. Vanhoilla kaveriporukoilla on sisäpiirijutut, ja joko ulkopuolinen tuntee olonsa tosiaan ulkopuoliseksi tai sitten koko muu porukka menee tämän ulkopuolisen ehdoilla. Tällaisissa illanvietoissa muistellaan menneitä ja tyyliin vitsaillaan entisistä opettajista ja juoruillaan vanhojen luokkakaverien kuulumisista (kyllä, myös miehet tekevät tätä). Ketä ulkopuolista sellainen edes kiinnostaa?

Vierailija
152/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joiden mielestä "Hilman" olisi pitänyt jäädä pois, milloin tämän olisi pitänyt tapahtua? Missä iässä täytyy hylätä vastakkaista sukupuolta olevat ystävät? Heti yläasteen päätyttyä? 18-vuotiaana? Sitten kun porukan ensimmäinen vakiintuu? Vai vasta kun kaikki ovat vakiintuneita? Jos kyseessä tosiaan on tiivis ystäväporukka, jonka kokoonpano sattuu nyt olemaan tuollainen, muuttaisi koko porukan dynamiikkaa se, että yksi pitäisi potkia pois.

Vierailija
153/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:24"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:38"] Saunailta, jossa yksi ei sauno? [/quote] Mä olen joskus ollut ainoana naisena työpaikan saunaillassa lähinnä sillä periaattella, että en hemmetti jätä kivaa iltaa väliin vaan sen takia ettei kukaan muu nainen meidän miesvaltaiselta työpaikalta joko päässyt tai ollut kiinnostunut sillä kertaa. En välitä saunomisesta hirveästi muutenkaan saati sitten niiden äijien kanssa, ei ne siellä kaikki kerralla ole kuitenkaan joten juttelen niitten kanssa jotka on jo käyneet. [/quote] HUORA. Taidat olla teidän työpaikan jakorasia joka ramppaa joka päivä eri miesten työpöydillä heiluttelemassa römpsää ja perjantaisin kokoonnutat kaikki ja vaadit että sua nussitaan joka aukkoon.

[/quote]

Nainen on HUORA, jos juttelee miesten kanssa? Miten sekopäinen voi ihminen olla, että tulee tuollaisia mielikuvia...

Mahdollinen puolisosi ei varmaankaan saa käydä töissä, jos siellä on toisenkin sukupuolen edustajia, sillä hänhän varmaan silloin käy heiluttelemassa sukuelimiään työkavereiden pöydillä. Huoh. 

Vierailija
154/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:23"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:15"] Esimerkiksi polttareita vietetään harvoin sekaporukassa. Ihmettelen, että tällainen ilmiö on voimissaan vielä 2000-luvulla.

[/quote]

Itsekin olen yhdenlainen Hilma, mutta polttareitani en kyllä miesten kanssa juhlisi! Se on tyttöjen ilta! Ei miehet ymmärrä sellaisista juttuista! Valitettavasti mulla ei naispuolisia kavereita ole siskon lisäksi kuin yksi, mutta kaipa me saadaan kolmestaankin bileet aikaan! :) 

Parissa miesten polttareissa olen ollut mukana, toisissa gorillapukuun pukeutuneena. Aika harva nainen lähtisi sellaista iltaa viettämään kuin mitä ne ovat olleet. Toisessa oli kalastusta, kännäämistä ja grillaamista ja toisissa (missä mulla oli se gorillapuku) ahtauduttiin muutamaan amisautoon ja käytiin kiertämässä baareja joissa sitten oli typeriä tehtäviä. 

Naisporukassa saa toteuttaa omaa naiseuttaa, miesporukassa omaa miehisyyttään. Varmaan siksi jakaannutaan porukoihin. 
[/quote]

Minä taas haluaisin ehdottomasti viettää polttarini sekaporukassa. En ole mikään "Hilma" siinä mielessä, että olisin minkään kaveriporukan ainoa nainen, mutta en toisaalta ole myöskään suuri tyttöjen iltojen ystävä. Joku morsiussauna-meikkiopastus-tankotanssitouhu on ihan kauheaa. Viihdyn parhaiten sekaporukassa, ja mieluiten ehkä niin, että mukana on sekä varattuja että sinkkuja, näin keskustelut eivät jää pyörimään yhden aiheen tai elämäntyylin ympärille.

Vierailija
155/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun hieman varauksella minäkin näihin "Hilmoihin". Jätkä jätkien joukossa, joka nauttii suojatin asemaa poikien keskellä. Ja suojatin asema kyllä, koska hän on tervetullut miesten saunailtaan, muut naiset eivät "kuulu porukkaan". 

Kyllä tuo minuun vaikuttaisi kumppanina, myönnän sen täysin avoimesti. Vaikka tuo uusi tyttöystävä toimi melkoisen tökerösti, inhimillinen tunne sielläkin on takana. Miksi Hilmalla on asemansa tässä porukassa, ja miksi hän voi pois tiehensä olla istumassa iltaa miesten keskellä "miesten illassa", jos kerran kukaan muukaan nainen ei saa? 

Kyllähän parisuhteet aina balanssia muuttavat, vaikkei sitä haluaisi myöntää. :) Minulla on itsellänikin ollut miespuolisia ystäviä, mutta kun he ovat tahoillaan menneet suhteeseen, kyllä sitä kumppaniakin kohden täytyy olla huomaavainen, vaikkei "hän kuulukaan jengiin". 

Vierailija
156/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä puhua "miesten / poikien saunaillasta" jos mukana on naisiakin? Aika vaikea on moista selittää siipalle. Miksei kutsuta vaikka vanhojen koulukavereiden tapaamiseksi, jos ei haluta puolisoita mukaan?

Vierailija
157/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 21:14"]Suhtaudun hieman varauksella minäkin näihin "Hilmoihin". Jätkä jätkien joukossa, joka nauttii suojatin asemaa poikien keskellä. Ja suojatin asema kyllä, koska hän on tervetullut miesten saunailtaan, muut naiset eivät "kuulu porukkaan". 

Kyllä tuo minuun vaikuttaisi kumppanina, myönnän sen täysin avoimesti. Vaikka tuo uusi tyttöystävä toimi melkoisen tökerösti, inhimillinen tunne sielläkin on takana. Miksi Hilmalla on asemansa tässä porukassa, ja miksi hän voi pois tiehensä olla istumassa iltaa miesten keskellä "miesten illassa", jos kerran kukaan muukaan nainen ei saa? 

Kyllähän parisuhteet aina balanssia muuttavat, vaikkei sitä haluaisi myöntää. :) Minulla on itsellänikin ollut miespuolisia ystäviä, mutta kun he ovat tahoillaan menneet suhteeseen, kyllä sitä kumppaniakin kohden täytyy olla huomaavainen, vaikkei "hän kuulukaan jengiin". 
[/quote]

Hilma on siellä koska on kuulunut samaan porukkaan aina, ihan sieltä yläasteella. Ei ole siis kyseessä kenenkään tyttöystävä joka on jossain vaiheessa liittynyt porukkaan vaan yksi vanhoista kavereista ja tämä porukka haluaa sen illan viettää sillä vanhalla porukalla. Selkiskö?

Vierailija
158/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:53"]

Te, joiden mielestä "Hilman" olisi pitänyt jäädä pois, milloin tämän olisi pitänyt tapahtua? Missä iässä täytyy hylätä vastakkaista sukupuolta olevat ystävät? Heti yläasteen päätyttyä? 18-vuotiaana? Sitten kun porukan ensimmäinen vakiintuu? Vai vasta kun kaikki ovat vakiintuneita? Jos kyseessä tosiaan on tiivis ystäväporukka, jonka kokoonpano sattuu nyt olemaan tuollainen, muuttaisi koko porukan dynamiikkaa se, että yksi pitäisi potkia pois.

[/quote]silloin, kun saunomisesta tuli miesten juttu, joka menee pilalle, jos nainen menee mukaan.

Vierailija
159/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen miesvaltaisella alalla - mutta en tajua, miksi monet kirjoittavat siihen tyyliin kuin olisivat alan ainoita naisia. Meillä oli aikoinaan luokan saunaillat ja meitä naisia oli kaksi. Saunoimme keskenämme, jos saunoimme, joskus ei huvittanut toista ja sitten ei viitsinyt toinenkaan (lue=kuukautiset). Kun aloin seurustella toisen luokan pojan, nykyisen aviomieheni kanssa, aika nopeasti tuli selväksi, että miehillä ei ole mitään sitä vastaan että pyörin samassa porukassa, sen sijaan sen luokan ainoa tyttö oli nyrpeä, eli loppujen lopuksi hyvin naisellinen kova jätkä. Sanoin sitten miehelleni, että en tule heidän porukohin kun en oikein kuulu sinne. Hän kysyi, että kuka niin sanoi, en oikein viitsinyt sanoa että se naispuolinen kaveri. Muiden tyttöystävät eivät olleet porukassa, koska eivät asuneet samalla paikkakunnalla. Aikuisiällä porukka erkaantui joka tapauksessa, koska ihmiset nyt vain aikuistuvat. Itsekin olin silloin "naiset sitä ja tätä", mutta iän myötä olen oppinut, että yksi jätkä -tyyppiset naiset ovat kaikkein pahimpia "nainen on naiselle susi" -susia. Heidän porukkaansa ei muita naisia mahdu ja kaikki muut naiset on tyhmiä kanoja, näin kärjistetysti, heidän mielestään. Loppujen lopukksi heissä on kaikista eniten meidän naisten ikäviä piirteitä - mitä ronskimpi, sitä pahempaa on juoru, mitä suusta ulos tulee. 

Vierailija
160/169 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 21:19"]

Hilma on siellä koska on kuulunut samaan porukkaan aina, ihan sieltä yläasteella. Ei ole siis kyseessä kenenkään tyttöystävä joka on jossain vaiheessa liittynyt porukkaan vaan yksi vanhoista kavereista ja tämä porukka haluaa sen illan viettää sillä vanhalla porukalla. Selkiskö?

[/quote]

Luin kyllä keskustelua, enkä ole hidasälyinen. Mutta edelleen: parisuhteet muuttavat ryhmädynamiikkaa, halusipa sitä tai ei. Se ei tarkoita, että puolison tulisi olla mukana ihan kaikkialla, saati että kaikki omat ystävät tulisi hylätä tai "jakaa" täysin. Mutta kyllähän siinä olisi suotavaa huomioida niitä puolisojakin. Ehkä se jätkä-Hilma on ihan ok tyyppi ilman mitään taka-ajatuksia, mutta vähänkin tyyppiä tuntemattomalle asia voi oikeasti tuntua epäilyttävältä. Yksinkertaistettuna: "Miksi nainen on poikien illassa, johon minä naisena en ollut tervetullut?" 

En ymmärrä huonoa käytöstä (tyttöystävän osalta), mutta ymmärrän kyllä, että tuo kuvio saattaa joistakin kumppaneista tuntua kummalliselta.