Perjantai-dokkari KÖYHÄ PERHE
https://areena.yle.fi/1-50950538
Mitä mieltä uudesta Perjantai dokkarista? Työttömillä on siis viisi kasvavaa poikaa, kaksi koiraa ja auto.
Kommentit (272)
Jos on oikeasti rahasta pulaa niin silloin ei hommata tatskoja tai juoda appelsiinimehua. Silkkaa rahan tuhlausta tarpeettomasti.
kun omat tulot oli alle köyhyysrajan niin ei käynyt mielessäkään appelsiinimehun ostaminen.
Sisältäpäin ei koti näyttänyt köyhältä.
Lapset hyvin pukeutuneita ja hiukset siististi leikattu.
Paljonko heillä oli rahaa käytössä/ kk?
Paljonko olivat menot?
Oliko asunto oma vai vuokra-asunto?
Oliko mökki vuokramökki?
Mikä on äidin ammatti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun ns. hyvätuloisiin, mutta minulla ei silti ole rivitalo-asuntoa, kahta koiraa, autoa eikä viittä lasta. Lasten kasvattaminen on kallista, joten lapsiluku jäi yhteen. Mielelläni asuisin rivitalo-asunnossa, jonka pihalla olisi lapselle tramppa, mutta pääkaupunkiseudulla on ollut pakko tyytyä kerrostalo-asuntoon. Auton olen jättänyt hankkimatta osin taloudellisista syistä, koska auton kuukausittaiset kulut ovat suuret. Toisaalta minulla ei olekaan vanhempien kesämökkiä, jonne olisi "pakko" päästä. Perheen äidin mielestä lasten hankkiminen ei voi olla taloudellinen kysymys, mutta itse näkisin, että jokaisen olisi ennen lasten hankkimista mietittävä, millä rahalla lapset on tarkoitus elättää, kun ei sitä vastuuta voi kenellekään muulle ulkoistaa. En myöskään ymmärrä, miksei pienintä lasta laiteta päivähoitoon (muut jo koululaisia) ja isä mene töihin. Eihän se työnteko kenellekään aina herkkua ole, mutta ei kai terve ihminen voi jäädä kotiin makaamaan ja tukia nostelemaan?
Vaikutat v ittumaiselta oman sädekehän kiillottajalta. Omituista muuten kuinka useinkaan ei ajatella että pitäisi tienata tosi hyvin että saisi maksettua ne päivähoidon todelliset kustannukset takaisin, puhumattakaan kaikesta muusta mitä yhteiskunta meille tarjoaa läpi elämän. Monesti lasten kotona hoitaminen on tosiasiassa yhteiskunnalle halvempaa, tätä ei kai haluta nähdä kun monille on niin mielekästä vain paheksua.
Onhan tuo muuten isompienkin kannalta ihan hyvä kun on vanhemmat läsnä. Paljon tuntuu olevan niitäkin jotka ylpeilee ahkeruudellaan ja työnteollaan ja lapset on sitten ihan heitteillä, kyllä sekin aiheuttaa kustannuksia yhteiskunnalle jos lapset alkavat reagoida jotenkin itselleen ja/tai muille haitallisella tavalla.
Ai että ihan vaikutan vittumaiselta sädekehän kiillottajalta, kun ihmettelen, miten "köyhällä" perheellä on varaa asioihin, mihin minulla vuosikausia kouluttautuneena ja joka päivä töissä käyvänä ei ole varaa? Toki minäkin voisin jäädä kotiin makaamaan yhteiskunnan elätiksi, mutta pitemmän päälle tämä yhteiskunta ei valitettavasti toimi niin, että kaikki makaavat kotona "rahapäivää" odottamassa, vaan ikävä kyllä meidän vittumaisten sädekehän kiillottajien on kustannettava myös teidän yhteiskunnan elättien eläminen.
Ja harvan työelämässä olevan vanhemman lapset on heitteillä, ainakaan siksi, että vanhemmat työskentelevät ja lapset ovat päiväkodissa, vaan kyllä siinä on sitten taustalla jotain pahoja elämänhallinnan ongelmia, jos lapset heitteille jäävät. Veikkaan kyllä, että jos jotain tilastoa tehtäisiin esim. lastensuojelun piirissä olevista lapsista, niin eiköhän ne elämänhallinnan ongelmat ja heitteille jääneet lapset ole siellä kotona makaavien piirissä huomattavasti yleisempiä kuin itsensä omalla työllään elättävien keskuudessa! ;D
Mitä kommenttisi oli jos ei sädekehän kiillotusta, ja miksi oletat että olen työtön? Tässäkin keskustelussa olisi tietysti helpompi asettua paheksumaan dokumentin perhettä sen sijaan että yrittäisi ymmärtää heidän tilannettaan tai edes jättäisi heidät rauhaan. Kertoo paljon kommentoijien (sinunkin) empatiakyvystä kun sivukaupalla on haukuttu etenkin perheen äitiä.
Ei ole mitään syytä vihoitella työttömille tai kadehtia heitä. Sinulla on halutessasi ihan yhtäläiset mahdollisuudet elää työttömänä. Miksi et siis vain luovu työpaikastasi, jos kerran koet elämän työttömänä mielekkäämmäksi? Veikkaan että vinkumisestasi huolimatta hankkimasi (tai tosi asiassa saamasi) koulutus ja työpaikka tuovat elämääsi myös positiivisia asioita. Itse et ehkä sitä halua myöntää ettei se veisi hohtoa marttyyriudeltasi.
Tietenkään läheskään kaikilta työssäkäyviltä ei lapsista huolehtiminen unohdu enkä mielestäni niin sanonutkaan, mutta kyllä heitäkin on. Tiedän itsekin lapsia jotka on vanhempiensa työn vuoksi olleet paljon ilman minkäänlaista valvontaa mikä on sitten johtanut ongelmiin. Ei nyt kuitenkaan ollut tarkoitus vertailla kahta tosi isoa ihmisryhmää keskenään vaan lähinnä mietin juuri tuon perheen tilannetta. Muuten ajatuksesi että vain harvalla työssäkäyvällä olisi lastensa kanssa haasteita on tosi vahingollinen, ja tuon tyyppisten asenteiden takia lapset saattaa joskus kärsiä kohtuuttomasti. Näkyviinkään ongelmiin ei välttämättä puututa jos kyseessä on ns. hyvä perhe (eli vanhemmat töissä). Työelämässäkin on kuitenkin ihan kaikentasoista porukkaa. Vaikka pärjäisikin töissä niin ei se välttämättä kerro kotioloista tai henkilökohtaisista haasteista mitään.
Itse laihduin eron jälkeen huomattavasti.
Olin kokoa 44-46 ja laihduin puuroa syömällä 36. Nyt oon 38.
Makeaa ei ole juurikaan ja satokauden mukaan ostokset.
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikeasti rahasta pulaa niin silloin ei hommata tatskoja tai juoda appelsiinimehua. Silkkaa rahan tuhlausta tarpeettomasti.
kun omat tulot oli alle köyhyysrajan niin ei käynyt mielessäkään appelsiinimehun ostaminen.
Mehut lihottavat! Ne ovat rasvoittamassa maksaa ja ovat muutenkin epäterveellisiä. Jätin muutama vuosi sitten yhden lasin tuoremehua aamupalalta pois samoin jukurtin ja paino lähti laskuun!
Sydämen vajaatoimintaa aiheuttaa verenpainetauti ja sepelvaltimotauti. Molempiin voi vaikuttaa voimakkaasti syömällä terveellisesti ja liikkumalla! Pahimmillaan se tappaa tai ainakin invalidisoi kuten nähdään tuossa! Itsellä on verenpainetautiin lääkitys ja olen edelleen lihava, vaikka paino on onneksi laskenut 10 kg lääkityksen aloittamisesta. Tulin äsken kävelylenkiltä, vaikka en pidä liikkumisesta. Jokainen liikuntakerta on kuitenkin eteen päin. En halua saada sydämen vajaatoimintaa ja onneksi sydäntutkimuksissa ei ole mitään vaurioita havaittukaan.
Selvisikö dokumentista, mikä koulutus ja työpaikka naisella oli ollut ennen sydämen vajaatoimintaa ja omaishoitajaksi ryhtymistä?
T-800 Arska kirjoitti:
Pari juttua kirjoitti:
Tässä on käynyt vähän sama kuin siinä taannoisessa Hesarin haastattelussa jenkkiperheistä - huonoa tuuria, mutta myös vääriä/hölmöjä valintoja.
Paria asiaa en ymmärrä. Kumpikaan vanhemmista ei käy töissä, joten miksi heillä on auto? Missä he asuvat, onko siellä julkista liikennettä? Olemme usean lapsen perhe Espoosta ja keskituloisia, mutta meillä ei ole autoa koska ei yksinkertaisesti ole varaa eikä toisaalta ehkä myöskään haluttaisi autoon niin paljon laittaa, koska julkisillakin pääsee. Olen käsittänyt että sen ylläpito maksaa kaikkine kuluineen useita satoja euroja kuussa. Todella iso raha, kun ruoka ja asuminen on tosi kallista!
Toisekseen - alamäki alkoi 10 vuotta sitten. Miksi lapsia on hankittu monta vielä sen jälkeenkin? Se on tietoinen valinta, ei oikein voi tehdä niin että on tietoinen köyhyydestä, hankkii ison liudan lapsia ja sitten valittaa sitä köyhyyttä. Valintoja täytyy tehdä.
"Tässä on käynyt vähän sama kuin siinä taannoisessa Hesarin haastattelussa jenkkiperheistä - huonoa tuuria, mutta myös vääriä/hölmöjä valintoja."
Voiko joku linkittää tämän artikkelin? en löytänyt Hesarin sivuilta mitään tämän tyyppistä.
Vierailija kirjoitti:
Sydämen vajaatoimintaa aiheuttaa verenpainetauti ja sepelvaltimotauti. Molempiin voi vaikuttaa voimakkaasti syömällä terveellisesti ja liikkumalla! Pahimmillaan se tappaa tai ainakin invalidisoi kuten nähdään tuossa! Itsellä on verenpainetautiin lääkitys ja olen edelleen lihava, vaikka paino on onneksi laskenut 10 kg lääkityksen aloittamisesta. Tulin äsken kävelylenkiltä, vaikka en pidä liikkumisesta. Jokainen liikuntakerta on kuitenkin eteen päin. En halua saada sydämen vajaatoimintaa ja onneksi sydäntutkimuksissa ei ole mitään vaurioita havaittukaan.
On niitä vajaatoiminnan syitä kyllä monia muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino naisella vaatii ainakin yli 1900 kcal joka päivä. Se on paljon. osalla lapsilla myös ylipainoa. Köyhä syö kaloririkasta ruokaa......
En halua osallistua keskusteluun ko. rouvan painosta, mutta siis halpa ruokahan lihottaa. Halvalla saa hiilaria - pastaa, perunaa, paahtoleipää jne. Päälle margariinia ja halvinta leikkelettä. Tällä hetkellä esim. kurkku maksaa yli 4,5€/kg, salaattipussi 1,70€ ja vaikkapa rasia marjoja 3€. Ja paremminhan vaikka voikkari täyttää kun esimerkiksi salaatti tai annos marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi joku on lahjoittanut erilaista ylihintaista jokerikamaa, tietokoneen, kunnollisenkokoiseen televisioon jne.
Jos tuo on köyhyyttä, niin miltä mahtaa näyttää keskiluokkaisuus?
Facebookin Naistenhuoneella joku sanoi, että Brother Christmas on järjestänyt näille keräyksiä ja niiden kautta ovat saaneet lahjoituksia.
En katsonut ohjelmaa. Seuraan vain keskusteluja.
Välillä ihmettelen miten työttömillä on varaa kaikkeen. Itse tienaan bruttona 1860€/kk, eikä mulla ole varaa edes ostaa koiraa. Ja mulla on vain yksi lapsi. Enkä minä tupakoi. Aina jaksan ihmetellä miten ”köyhillä” on varaa tupakoida.
Mökkiviikonloppu on aika kallista, vaikka mökki ei olisikaan oma. Meillä menee mökkireissuihin 2-3x enemmän rahaa, kuin norm. viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Välillä ihmettelen miten työttömillä on varaa kaikkeen. Itse tienaan bruttona 1860€/kk, eikä mulla ole varaa edes ostaa koiraa. Ja mulla on vain yksi lapsi. Enkä minä tupakoi. Aina jaksan ihmetellä miten ”köyhillä” on varaa tupakoida.
Kyllä sinulla olisi varaa koiraan jos luopuisit jostain muusta. Outoa kuinka aina jaksetaan mainostaa ettei itsellä olisi muka varaa siihen ja siihen. Monesti on kuitenkin kyse ihan valinnoista ja elämäntyylistä. Monella tuntemallani pienituloisella (huom. työssäkäyvällä) on koira ja ihan hyvin vaikuttavat pärjäävän.
Vierailija kirjoitti:
Mökkiviikonloppu on aika kallista, vaikka mökki ei olisikaan oma. Meillä menee mökkireissuihin 2-3x enemmän rahaa, kuin norm. viikonloppuna.
Voi miettiä että mistä ne ylimääräiset kulut syntyy ja onko kaikki ihan välttämätöntä. Ei kai mökillä käymisen ole pakko aina olla tuhlaamista. Esim. matkakuluista toki voi olla vaikea säästää.
Ihme märinää tuosta autosta ja sen kuluista. Jos tuon kokoinen perhe asuisi meilläpäin, bussikortit koko perheelle maksaisi 300 e/kk, ja tuohon hintaan saisi liikkua vain kantakaupungin alueella. Oma auto on tuon kokoiselle perheelle aivan varmasti halvempaa, kuin julkiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinulla olisi varaa koiraan jos luopuisit jostain muusta. Outoa kuinka aina jaksetaan mainostaa ettei itsellä olisi muka varaa siihen ja siihen. Monesti on kuitenkin kyse ihan valinnoista ja elämäntyylistä. Monella tuntemallani pienituloisella (huom. työssäkäyvällä) on koira ja ihan hyvin vaikuttavat pärjäävän.
Minulla oli aiemmin yorkshirenterrieri. Silloin tuloni olivat tuplasti nykyisen. Eläinlääkäriin meni pahimmillaan melkein 4000€!! Kyllä, ihan oikeasti 4 tonnia! Tuplasti koiran arvo! Jos ei olisi ollut säästöjä, en tiedä miten olisin selvinnyt!
Eli ensin pitäisi olla se koiran hinta ja sitten vielä varata se eläinlääkärimaksu.
Olen oikeasti köyhä. Tulot n. 700-800 € kk. Silti pidän koiria, niillä on vakuutukset ja niitä huolletaan kuten urheilukoiria kuuluu.
Mutta ei tulisi mieleenkään vinkua rahan puutetta tai kerjätä ruokaa ja tavaraa mistään. Tai valittaa kun raha ei riitä. Tämä on minun valintani. Typerä kenties monesta, mutta koirien avulla jaksan muuten tylsää ja yksinäistä arkeani. Ilman koiria olisin jo tehnyt itsemurhan. Nyt tulee liikuttua, harrastettua ja tavattua ihmisiä. Yhteiskunnalle merkityksetöntä, minulle kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työtön ja mulla on koiran lisäksi 2 hevosta
Vanhin lapsi (16-v.) oli myös yhtä laiha kuin isä. Tällä taisi olla myös kaveri käymässä, sillä yhdessä kohtauksessa ruokapöydässä istui 4 perheen lasta sekä joku toinen hoikka poika 16-vuotiaan vieressä.
13-vuotias sen sijaan oli todella pyöreä. Mehuja ei kannattaisi ruokajuomaksi ostaa...