Jos ei olisi rahasta kiinni, niin asuisitko omakotitalossa, rivitalossa, paritalossa, luhtitalossa vai kerrostalossa?
Helppo, no omakotitalossa tietenkin. Toisena rivari, sitten paritalo, luhtitalo, ja kerrostalo viimeisenä.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa 4h ja keittiö. Nyt asun omakotitalossa ja kertakaikkiaan menee hermot kun vuohenputki valtaa kasvimaat ja perennapenkit. 4h ruohenleikkuuta/kerta kun ei päältä ajettavaa, taloa pitää maalata ja kunnostaa muutenkin. Kokoajan jotain pitäisi tehdä.
Näinhän se on. Omakotitaloasuminen on elämäntapa. Minulle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin omakotitalossa. Tilalla ei ole niin väliä, sen puolesta minulle riittäisi vähän kompaktimpi kerrostaloasuntokin. Mutta se äänettömyys, etenkin yöaikaan! Ei voisi vähempää kiinnostaa kuunnella naapurien töminöitä, huutoja, paiskomisia, pianon pimputuksia ja vessalorinoita, ja pahimmassa tapauksessa joutua elämään heidän vuorokausirytminsä mukaisesti.
Ja joo, tiedän että naapurit voivat möykätä myös pihallaan, mutta jatkuva häiritsevä mölyäminen tuskin on joka yö kovinkaan yleistä omakotitaloalueilla (parempi elintaso jne.). Eikä ainakaan öisin tarvitsisi kuunnella kenenkään norsuaskelia ja vedenvalutuksia. Ulkoa kuuluvat äänet voi myös helposti blokata korvatulpilla; sen sijaan kerrostalossa tulpat eivät auttaneet peittämään esimerkiksi yläkerran naapurin kolistelua.
Näinhän se menee, ei minuakaan kiinnosta kuunnella toisten elämisen ääniä etenkään öisin. Entinen kerrostalo asukki ja voi mahoton sitä öistä meteliä. Nyt asun rivarissa väliaikaisesti, kunnes löydän mieluisan omakotitalon. Rivari ollut rauhallinen maaseudulla, järkeviä asukkaita, ei tänne nuoret halua meluamaan ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en muuttaisi omakotitaloon. Naapurissa asuu pimeän viinan trokari, toisessa koiraa irti pitävä kiukkuinen vanhus, ulkovessa on ällöttävä ja vesien raahaaminen sisään ja ulos on työlästä. Jos pesulle haluaa, niin pitää lämmittää ulkosauna.
Juu näinhän kaikissa omakotitaloissa asutaan, ilman sisävessaa ja vesijohtoja...
Meidän omakotitalossa on ainakin sisävessa ja itseasiassa 2 kpl sisävessoja :D
Vierailija kirjoitti:
1. Omakotitalo
2. Rivitalo
3. Kerrostalo
4. Luhtitalo
5. Paritalo
Siis minkä ihmeen takia paritalo vasta viimeinen? Miksi niin moni moittii paritaloa? Kävin katsomassa paritaloa mutta en saanut sitä, hakijoita kymmenkunta, vuokra asunto. Oli hieno.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa mukavaa ja turvallista.
Upporikkaana omakotitalossa, siis eetä voisi palkata henkilökunnan talon töihin.
Ai turvallista, meidän yläkerran naapuri meinasi tuikata koko kerrostalon tuleen kun oli huumeissaan.
Omakotitalo. Voi olla vaatimatonkin kunhan puutarhaa on silmänkantamattomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa mukavaa ja turvallista.
Upporikkaana omakotitalossa, siis eetä voisi palkata henkilökunnan talon töihin.
Ai turvallista, meidän yläkerran naapuri meinasi tuikata koko kerrostalon tuleen kun oli huumeissaan.
Kaikki ei asu slummissa kuten sä asuit.
Vierailija kirjoitti:
Minä tavallaan tykkään kerostalosta, JOS vaan jossain olisi erinomaiset äänieristykset - vielä ei ole tullut vastaan. Olen asunut jo monessa ja eri vuosikymmenten kerrostaloissa, jopa 2010 rakennetussa, ja aina naapureiden äänet ym. möykkä/koirien haukunta kuuluu selkeästi.
Olen iän myötä herkistynyt äänille ja joudun tällä hetkellä elämään vastamelukuulokkeiden ja korvatulppien kanssa - ei kivaa ja ei kovin laadukasta elämää. 😒
Nyt moni ihmettelen miksi en muuta esim. omakotitaloon, no siksi koska ei ole varaa. Olen aina ollut huono-osainen, pätkätyöläinen köyhä, joten mikään muu asumismuoto ei tule kyseeseen, koska niissä muissa on asumiskulut suuremmat kuin kerrostalossa.
Muutin hiljattain uuteen asuntoon ja sain sen käsityksen asuntoon tutustuessa, että olisi hiljainen ja rauhallinen - näin minulle mainostettiin. Ja sillä hetkellä olikin. Totuus tuli ilmi muutaman viikon asumisen jälkeen, ei mitään rauhaa.Eli jos nyt voittaisin lotossa, niin joku kiva pikku ok- talo hyvillä maisemilla ja äänieristyksillä, mikä kuitenkin sijaitsisi palveluiden ja hyvien kulkuyhteyksien lähellä.
Tai jos löytyisi kerrostaloasunto - ylin kerros, iso lasitettu parveke, sauna ja tilava kylpyhuone, erillinen wc, kunnon keittiö, pari huonetta - missä äänieristykset olisivat huippuluokkaa niin, ettei edes alakerran bileet, koira kuuluisi minun asuntoon. 😊
Miten niin muissa asumismuodoissa eläminen kalliimpaa? Eihän rivi, pari tai luhtitalossa ole sen kalliimpaa jos on vuokralla, esim. sähkö saman hintaista kuin kerrostalossa? Omakotitalossa on kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tavallaan tykkään kerostalosta, JOS vaan jossain olisi erinomaiset äänieristykset - vielä ei ole tullut vastaan. Olen asunut jo monessa ja eri vuosikymmenten kerrostaloissa, jopa 2010 rakennetussa, ja aina naapureiden äänet ym. möykkä/koirien haukunta kuuluu selkeästi.
Olen iän myötä herkistynyt äänille ja joudun tällä hetkellä elämään vastamelukuulokkeiden ja korvatulppien kanssa - ei kivaa ja ei kovin laadukasta elämää. 😒
Nyt moni ihmettelen miksi en muuta esim. omakotitaloon, no siksi koska ei ole varaa. Olen aina ollut huono-osainen, pätkätyöläinen köyhä, joten mikään muu asumismuoto ei tule kyseeseen, koska niissä muissa on asumiskulut suuremmat kuin kerrostalossa.
Muutin hiljattain uuteen asuntoon ja sain sen käsityksen asuntoon tutustuessa, että olisi hiljainen ja rauhallinen - näin minulle mainostettiin. Ja sillä hetkellä olikin. Totuus tuli ilmi muutaman viikon asumisen jälkeen, ei mitään rauhaa.Eli jos nyt voittaisin lotossa, niin joku kiva pikku ok- talo hyvillä maisemilla ja äänieristyksillä, mikä kuitenkin sijaitsisi palveluiden ja hyvien kulkuyhteyksien lähellä.
Tai jos löytyisi kerrostaloasunto - ylin kerros, iso lasitettu parveke, sauna ja tilava kylpyhuone, erillinen wc, kunnon keittiö, pari huonetta - missä äänieristykset olisivat huippuluokkaa niin, ettei edes alakerran bileet, koira kuuluisi minun asuntoon. 😊
Miten niin muissa asumismuodoissa eläminen kalliimpaa? Eihän rivi, pari tai luhtitalossa ole sen kalliimpaa jos on vuokralla, esim. sähkö saman hintaista kuin kerrostalossa? Omakotitalossa on kalliimpaa.
Omakotitalossa on ylivoimaisesti halvimmat asumiskulut per neliö: https://www.salkunrakentaja.fi/2020/04/asumisen-hintavertailu/
Halvinta on asua omassa itse tehdyssä omakotitalossa joka on niin hyvin tehty ettei mitään remonttia tule lähiaikoina.
paljasti, että omakotitalossa asumiskulut ovat asuinneliötä kohden noin alle puolet kerrostaloasukkaan kuluista. Omakotitalossa asumiskulut ovat 3,5 euroa neliömetriltä eli tyypillisessä 146 neliön talossa 511 euroa kuukaudessa. Rivitalossa kulut ovat 5,7 euroa neliömetriltä eli tyypillisessä 87 neliön rivitaloasunnossa 435 euroa kuukaudessa. Kerrostalossa asumiskulu on 7,6 euroa neliömetriltä, eli tyypillisessä 75 neliön huoneistossa yhteensä 570 euroa kuukaudessa.
https://www.salkunrakentaja.fi/2020/04/asumisen-hintavertailu/
Meillä tehdään kaikki huoltotyöt itse eikä makseta ulkopuolisille.
Vierailija kirjoitti:
Rivari olisi (oli) pahin painajainen. Yhtään ei tiedä, minkälaisia naapureita olisi ja niiden kanssa joutuisi enemmän tekemisiin kuin kt-asunnossa.
Kokemusta on ja kaikista vihelijäisin homma on tehdä sopimus, että asukkaat hoitavat lumityöt ja muut pihahommat.
Rivarissa nimenomaan ei joudu, on oma ovi, pihalla riittää moi, jos jonkun tapaa, harvemmin tapaa. Kerrostalossa asukkaita enemmän, rapussa/hississä aina joku. Ja se meteli, jos muuten äänieristys joten kuten toimii niin rapussa mekastetaan ja töminä kantautuu joka tapauksessa ja yölliset metelit. Ja ne hajut, samassa ilmanvaihdossa kaikki, hyi. Rivarissa oma ilmanvaihto jokaisella, vesimittaus oma, pihatyöt tekee yhtiö, omaa pihaa sopivasti, väliaidan takaa kukaan ei pihalleni näe.
Kerrostaloon minua ei saa millään, kaikki ystäväni jotka sellaisesta asuvat kiroilevat kun joutuvat siihen helvettiin.
Asuin joskus täällä.
https://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/0b/01/ae/06/teeleidi-is…
Vierailija kirjoitti:
paljasti, että omakotitalossa asumiskulut ovat asuinneliötä kohden noin alle puolet kerrostaloasukkaan kuluista. Omakotitalossa asumiskulut ovat 3,5 euroa neliömetriltä eli tyypillisessä 146 neliön talossa 511 euroa kuukaudessa. Rivitalossa kulut ovat 5,7 euroa neliömetriltä eli tyypillisessä 87 neliön rivitaloasunnossa 435 euroa kuukaudessa. Kerrostalossa asumiskulu on 7,6 euroa neliömetriltä, eli tyypillisessä 75 neliön huoneistossa yhteensä 570 euroa kuukaudessa.
Minä ostin eläkepäivien asunnoksi uudehkon rivarin päätykolmion, 80 m2, vastike 230 € kk, sis. kaukolämmön, veden, pihatyöt, jätehuollon, kiint.vakuutuksen ja korjaukset, oma vedenmittaus, vuosittain saan palautusta.
Pihaa on sopivasti, eikä naapurin pihalta näy pihalleni, mikään ääni ei kuulu ja ilmanvaihto on jokaisella oma.
Kotini on pienen kaupungin keskustassa, kaikkialle voi kulkea kävellen, toki minulla autokin on.
Eipä parempaa asumista eläkeläiselle, jolla jo selkää kolottaa, olekaan. Kuin omakotitalossa, jollainen minulla aikaisemmin oli, mutta vailla pihatöitä.
Pikkukaupungin etuja, asumiskustannukset kohtuulliset. Ja niille jotka ulisee, että saatko myytyä, sen on ihan se ja sama mitä kuoltuani tapahtuu, kerrostalopaskaan en sen takia lähde kärsimään, että perikunta hyötyy. Hullu jo ajatuksenakin.
Omistamani kerrostalon kattohuoneistossa järven/meren rannalla isohkon kaupungin keskeisellä paikalla. mielellään jossain vähän etelämpänä kuin Suomi. Esim. Sveitsi, Pohjois-Italian järviseudut, Nizza, Monaco
Luonnollisesti huvipurteni olisi parkissa siinä taloyhtiöni laiturissa.
Ja vuokralaiset maksaisivat tämän kaiken.
Paritalossa, jos ei muita osakkaita, ja naapurille tulee talousongelmia tai mielenterveys heittää tms. niin ei hyvä juttu. Samoin myös, jos tulee muita kiistoja vaikkapa korjauksista. Myös hyvin pienet rivitaloyhtiöt voi olla ahdistavia ja hankalia samoista syistä. Käytiin kerran katsomassa yhtä, jossa kolme asuntoa - kaikki isoja asuntoja ja korjausvelkaa oli. Yhdessä asunnossa näytti asuvan yli 80-vuotias henkilö. Ei ruvettu ostamaan, vaikka asunto oli hieno. Nyt kun siitä kulkee ohi, niin näkee, että mihinkään remontteihin ei ole ryhdytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin eläkepäivien asunnoksi uudehkon rivarin päätykolmion, 80 m2, vastike 230 € kk, sis. kaukolämmön, veden, pihatyöt, jätehuollon, kiint.vakuutuksen ja korjaukset, oma vedenmittaus, vuosittain saan palautusta.
Pihaa on sopivasti, eikä naapurin pihalta näy pihalleni, mikään ääni ei kuulu ja ilmanvaihto on jokaisella oma.
Kotini on pienen kaupungin keskustassa, kaikkialle voi kulkea kävellen, toki minulla autokin on.
Eipä parempaa asumista eläkeläiselle, jolla jo selkää kolottaa, olekaan. Kuin omakotitalossa, jollainen minulla aikaisemmin oli, mutta vailla pihatöitä.
Pikkukaupungin etuja, asumiskustannukset kohtuulliset. Ja niille jotka ulisee, että saatko myytyä, sen on ihan se ja sama mitä kuoltuani tapahtuu, kerrostalopaskaan en sen takia lähde kärsimään, että perikunta hyötyy. Hullu jo ajatuksenakin.
Haaveilen samasta, taloni on myynnissä, kaupat ensi viikolla, sitten teen kaupat isosta rivarikaksiosta.
Kerrostalolle ehdoton ei, sen verran surkeat on kokemukset tuttavilla, aina on joku joka ei naapureista piittaa vaan metelöi yökaudet. Kauhea asumismuoto. Ehkä vanhat kerrostalot on parempia, ei kaikki niistäkään, mähinta niihin on niin kova, etten halua sellaista asumisesta maksaa. Haluan elääkin, enkä vain asua.
Kerrostalossa 4h ja keittiö. Nyt asun omakotitalossa ja kertakaikkiaan menee hermot kun vuohenputki valtaa kasvimaat ja perennapenkit. 4h ruohenleikkuuta/kerta kun ei päältä ajettavaa, taloa pitää maalata ja kunnostaa muutenkin. Kokoajan jotain pitäisi tehdä.