Jos ei olisi rahasta kiinni, niin asuisitko omakotitalossa, rivitalossa, paritalossa, luhtitalossa vai kerrostalossa?
Helppo, no omakotitalossa tietenkin. Toisena rivari, sitten paritalo, luhtitalo, ja kerrostalo viimeisenä.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa maalla, kuten nytkin asun. Nuo muut ei ole edes vaihtoehtoja. Kaikki on koettu paitsi luhtitalo, ja kaikki on huonoja asumismuotoja tätä nykyistä lukuunottamatta. Paritalo ehkä pahin, rivari "hyvänä" kakkosena, okt taajamassa on käytännössä sama asia kuin rivari paitsi pihaa on enemmän plus kaikki muut okt:n huonot puolet muttei mitään hyviä, kuten omaa rauhaa jne. Kerrostalo on se vähiten huono huonoista vaihtoehdoista, jos se on ns. hyvällä alueella, eikä siinä asu lapsiperheitä.
Miksi porukka valittaa omakotitaloissa pihatöistä? Itse pidän niistä, joten en ymmärrä miksi ne lasketaan huonoiksi puoliksi. Laiskaa porukkaa. Ite pidän käsillä tekemisestä. Muuttakaa kerrostaloon valittamaan jos ei piha työt maita.
Niinhän täällä moni on sanonut, että muuttaisi kerrostaloon koska ei halua tehdä pihatöitä. Ja vastauksena okt-asujat kauhistelevat, että hyi sellaiseen koirankoppiin! Eli mikään ei kelpaa...
Vierailija kirjoitti:
En käsitä miten kukaan suostuu asumaan paritalossa.
Itse asuisin ok-talossa, kuten nytkin, mutta erilaisessa ja eri paikassa, henkilökuntaa tarvitsis myös. Tai siis puutarhurin, siivooja jo käy. Toinen vaihtoehto on penthouse.
Me asutaan uudessa paritalossa. Ei tämä eroa juuri mitenkään omakotitalosta, yhteisiä seiniä ei ole kun asuntojen välissä on iso autokatos. Roskakatos on yhteinen ja pieni pätkä pihatietä.
Nyt aivan Helsingin ytimessä ullakko/kattohuoneisto. Sauna, terassit, 60 m2 olkkari, 500 m Espalle. Hiljaista kuin nukkumalähiössä meidän kulmilla. Hulinaan pääsee halutessaan kävellen 5 minuutissa.
Taisi olla 2,5 miljoonan kattoterassihuoneisto Katajanokan Keskon vanhassa pääkonttorissa, joka hieman herätti mielenkiintoa, mutta ei taloudellisesti halua niin paljon laittaa asuntoon enää. Sinne olisin suostunut muuttamaan. Kerrostalo siis sekin.
Vastaus on siis kerrostalo.
Toki ottaisin vastaan muutaman miljoonan omarantaisen omakotitalon Lauttasaaresta tai Kuusisaaresta, mutta en vaihtaisi päikseen pelkkänä "asumisoikeutena", viihdyn keskustassa. Jos rahaa olisi rajattomasti niin sitten kesäpaikaksi vastaava Suvisaaristosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asuisin ok-talossa, kuten nytkin, mutta erilaisessa ja eri paikassa, henkilökuntaa tarvitsis myös. Tai siis puutarhurin, siivooja jo käy. Toinen vaihtoehto on penthouse.Me asutaan uudessa paritalossa. Ei tämä eroa juuri mitenkään omakotitalosta, yhteisiä seiniä ei ole kun asuntojen välissä on iso autokatos. Roskakatos on yhteinen ja pieni pätkä pihatietä.
Minun elämä oli 2 vuotta helvettiä paritalossa. Naapuri oli tuttu ja uskalsin lopulta muuttaa siihen kun maanitteli.
Paljastuikin melko psykoksi. Yhtäkkiä saatoin olohuoneen ikkunasta huomata että tämä nainen istui pimeässä minun verannalla huppu syvään vedettynä, vain tupakan oranssi valo näkyi kun poltti siinä samalla kun kyttäsi minua. Tätä tapahtui muutaman kerran.
Kävi välillä myös koputtelemassa oveen tai ikkunoihon.
Karmivaa, muutin pois heti kun pystyin.
Omakotitalossa ja toivon etten joudu enää koskaan kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mini ok-talo, luhtitalo tai rivitalo. Siten että saa huoltopalvelut pihaan tai sisälle, ne mitä ei voi itse tehdä. Kerrostalon kerros "korkealla" voi olla kiva jos osuu oikea maisema, mutta haittapuolet eivät innosta esim. melu, hajut, naapuriongelmat, sotkut, erimielisyys asioiden hoidosta (osa hoitaa ne jossain kabinetissa, osa joutuu olemaan hiljaa ja kaikki ei toimi).
Tämäpä! Mua myös pelottaa kerrostalojen raput, jotenkin todella ahdistavia paikkoja. Aina myös sotkussa kun jotkut ei viitsi edes kenkiä pyyhkiä mattoon, vaan lompsitaan kuin jossain hotellissa, verta myös ollut rapussa, ovi käy yhtenään, melutaan öisin, joten ei kiitos! Ei siinä maisemat paljoa vaakakupissa paina kun naapurissa ei osata olla yöllä edes hiljaa! Kerrostalossa myös äänet kuuluu rakenteista todella hyvin, paremmin kuin muissa asumismuodoissa, koska asukkaita voi olla esim. viidessä kerroksessa. Vaikea kuvitelle, että pitäisi parinkymmenen ihmisen kanssa asua.
Aika hurjaa porukkaa siinä kalliissa omistuskerrostalossa tuntuun asuvan. Missä päin tuo sijaitsee?
Porvoossa.
Asuisin omakotitalossa maalla jossa olisi omaa maata ympärillä ja meri tai järvi lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki asumismuodot läpi käyneenä en vaihtaisi kerrostalokotiani mihinkään.
Sama
Kaikki koettu rivitaloa lukuunottamatta. Omakotitalon valitsisin.
Asuisin kauniissa, tilavassa, saunallisessa ja parvekkeellisessa kerrostaloasunnossa mielellään vanhassa kivitalossa, joka sijaitsee puistoisella alueella kaupungin keskustan lähellä. Minulla kävisi säännöllisesti siivooja.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minä tavallaan tykkään kerostalosta, JOS vaan jossain olisi erinomaiset äänieristykset - vielä ei ole tullut vastaan. Olen asunut jo monessa ja eri vuosikymmenten kerrostaloissa, jopa 2010 rakennetussa, ja aina naapureiden äänet ym. möykkä/koirien haukunta kuuluu selkeästi.
Olen iän myötä herkistynyt äänille ja joudun tällä hetkellä elämään vastamelukuulokkeiden ja korvatulppien kanssa - ei kivaa ja ei kovin laadukasta elämää. 😒
Nyt moni ihmettelen miksi en muuta esim. omakotitaloon, no siksi koska ei ole varaa. Olen aina ollut huono-osainen, pätkätyöläinen köyhä, joten mikään muu asumismuoto ei tule kyseeseen, koska niissä muissa on asumiskulut suuremmat kuin kerrostalossa.
Muutin hiljattain uuteen asuntoon ja sain sen käsityksen asuntoon tutustuessa, että olisi hiljainen ja rauhallinen - näin minulle mainostettiin. Ja sillä hetkellä olikin. Totuus tuli ilmi muutaman viikon asumisen jälkeen, ei mitään rauhaa.
Eli jos nyt voittaisin lotossa, niin joku kiva pikku ok- talo hyvillä maisemilla ja äänieristyksillä, mikä kuitenkin sijaitsisi palveluiden ja hyvien kulkuyhteyksien lähellä.
Tai jos löytyisi kerrostaloasunto - ylin kerros, iso lasitettu parveke, sauna ja tilava kylpyhuone, erillinen wc, kunnon keittiö, pari huonetta - missä äänieristykset olisivat huippuluokkaa niin, ettei edes alakerran bileet, koira kuuluisi minun asuntoon. 😊
Omakotitalossa, ehdottomasti. Ihmiset eivät osaa enää elää kerrostaloissa. Lapsilauma riehuu aamusta yöhön, aikuiset huutavat, tekevät vasaratöitä illalla…kauhea möykkä harva se päivä. Jos ei ole ulkkiksia huutamassa vieressä ja yläkerrassa, niin sit siellä asuu joku jonne, joka huutaa pelimikkiin koko yön vastamelukuulokkeet korvilla. Oi kun olisikin rahaa, ostaisin heti omakotitalon isolla tontilla, ei naapureita lähellä…
Muuttaisin johonki varakkaiden kerrostaloon isoine parvekkeineen. Omakotitalossa tuntisin olevani hyvin yksinäinen.
Minä en muuttaisi omakotitaloon. Naapurissa asuu pimeän viinan trokari, toisessa koiraa irti pitävä kiukkuinen vanhus, ulkovessa on ällöttävä ja vesien raahaaminen sisään ja ulos on työlästä. Jos pesulle haluaa, niin pitää lämmittää ulkosauna.
Vierailija kirjoitti:
Jos oletetaan että elämä noin muuten säilyisi about samana, ja asuntoa vaan muutettaisi koska rahaa juuri siihen olisi jostain syystä laittaa loputtomasti, niin ostaisimme uskoakseni kerrostaloasunnon tämän kaupungin keskustasta. (Nyt asumme lähiössä.)
Asunnon pitäisi olla keskeisellä paikalla jotta kävellen pääsee lähes kaikkialle, ja tämän kaupungin tapauksessa saisi luvan olla myös järvinäköala kun niitä järviä kuitenki kaksi tuolla keskustan tienoilla on. Pohjapiirroksen pitäisi miellyttää minua tai remonttia vaihtoehtoisesti ehkä joutuisi lisäksi tekemään, ja asunnon pitäisi olla hyvin tilava ja makuuhuoneita neljä, ehkä jopa viisi.
On sen verran mulla noita mielipiteitä "täydellisestä" asunnosta että vois olla vaikea jopa löytää moista.. Jostain pienestä vois tietenkin tinkiä :)
Unohdin vielä mainita kattoterassin! Tietenkin sellainen että voisi illastaa kesäisin ulkona ja ois upeat näkymät joka suuntaan. Eipä taida olla moista asuntoa olemassakaan, ainakaan siis tässä kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asuisin ok-talossa, kuten nytkin, mutta erilaisessa ja eri paikassa, henkilökuntaa tarvitsis myös. Tai siis puutarhurin, siivooja jo käy. Toinen vaihtoehto on penthouse.Me asutaan uudessa paritalossa. Ei tämä eroa juuri mitenkään omakotitalosta, yhteisiä seiniä ei ole kun asuntojen välissä on iso autokatos. Roskakatos on yhteinen ja pieni pätkä pihatietä.
Minun elämä oli 2 vuotta helvettiä paritalossa. Naapuri oli tuttu ja uskalsin lopulta muuttaa siihen kun maanitteli.
Paljastuikin melko psykoksi. Yhtäkkiä saatoin olohuoneen ikkunasta huomata että tämä nainen istui pimeässä minun verannalla huppu syvään vedettynä, vain tupakan oranssi valo näkyi kun poltti siinä samalla kun kyttäsi minua. Tätä tapahtui muutaman kerran.
Kävi välillä myös koputtelemassa oveen tai ikkunoihon.
Karmivaa, muutin pois heti kun pystyin.
Niinpä, ainoa ihminen jonka mä kelpuuttaisin mun paritalonaapuriksi on mun mies... Just jos sattuisi joku kyylä, täysmulkku tms siihen naapuriksi...
Omakotitalossa jos rahaa olisi tarpeeksi ostaa kaikki tarvittavat palvelut. Rännien putsaukset, kaikki edes etäisesti remonttia muistuttavat asiat, ehkä osin lumityöt yms.
Perustaisin ison maatilan niin lähelle Granin keskustaa kuin mahdollista.
Junassa tai veneessä olisi mukava asua,
Jos oletetaan että elämä noin muuten säilyisi about samana, ja asuntoa vaan muutettaisi koska rahaa juuri siihen olisi jostain syystä laittaa loputtomasti, niin ostaisimme uskoakseni kerrostaloasunnon tämän kaupungin keskustasta. (Nyt asumme lähiössä.)
Asunnon pitäisi olla keskeisellä paikalla jotta kävellen pääsee lähes kaikkialle, ja tämän kaupungin tapauksessa saisi luvan olla myös järvinäköala kun niitä järviä kuitenki kaksi tuolla keskustan tienoilla on. Pohjapiirroksen pitäisi miellyttää minua tai remonttia vaihtoehtoisesti ehkä joutuisi lisäksi tekemään, ja asunnon pitäisi olla hyvin tilava ja makuuhuoneita neljä, ehkä jopa viisi.
On sen verran mulla noita mielipiteitä "täydellisestä" asunnosta että vois olla vaikea jopa löytää moista.. Jostain pienestä vois tietenkin tinkiä :)