Jos ei olisi rahasta kiinni, niin asuisitko omakotitalossa, rivitalossa, paritalossa, luhtitalossa vai kerrostalossa?
Helppo, no omakotitalossa tietenkin. Toisena rivari, sitten paritalo, luhtitalo, ja kerrostalo viimeisenä.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tavallaan tykkään kerostalosta, JOS vaan jossain olisi erinomaiset äänieristykset - vielä ei ole tullut vastaan. Olen asunut jo monessa ja eri vuosikymmenten kerrostaloissa, jopa 2010 rakennetussa, ja aina naapureiden äänet ym. möykkä/koirien haukunta kuuluu selkeästi.
Olen iän myötä herkistynyt äänille ja joudun tällä hetkellä elämään vastamelukuulokkeiden ja korvatulppien kanssa - ei kivaa ja ei kovin laadukasta elämää. 😒
Nyt moni ihmettelen miksi en muuta esim. omakotitaloon, no siksi koska ei ole varaa. Olen aina ollut huono-osainen, pätkätyöläinen köyhä, joten mikään muu asumismuoto ei tule kyseeseen, koska niissä muissa on asumiskulut suuremmat kuin kerrostalossa.
Muutin hiljattain uuteen asuntoon ja sain sen käsityksen asuntoon tutustuessa, että olisi hiljainen ja rauhallinen - näin minulle mainostettiin. Ja sillä hetkellä olikin. Totuus tuli ilmi muutaman viikon asumisen jälkeen, ei mitään rauhaa.Eli jos nyt voittaisin lotossa, niin joku kiva pikku ok- talo hyvillä maisemilla ja äänieristyksillä, mikä kuitenkin sijaitsisi palveluiden ja hyvien kulkuyhteyksien lähellä.
Tai jos löytyisi kerrostaloasunto - ylin kerros, iso lasitettu parveke, sauna ja tilava kylpyhuone, erillinen wc, kunnon keittiö, pari huonetta - missä äänieristykset olisivat huippuluokkaa niin, ettei edes alakerran bileet, koira kuuluisi minun asuntoon. 😊
Miten niin muissa asumismuodoissa eläminen kalliimpaa? Eihän rivi, pari tai luhtitalossa ole sen kalliimpaa jos on vuokralla, esim. sähkö saman hintaista kuin kerrostalossa? Omakotitalossa on kalliimpaa.
Olen seuraillut paljon mm. rivitalon, paritalon ja luhtitalojen vuokria ja niissä on aina 150+ € kalliimmat vuokrat mitä kerrostalossa. Vaikka olisi pienempikin rivitaloasunto mikä minulla nyt kerrostalossa, niin silti vuokra on suurempi. Tätä tarkoitin kalliimmin elämisellä.
Ja joissakin rivi- tai paritaloissa saattaa olla mm. lattialämmitys kylpyhuoneessa > nostaa sähkölaskua, muuten kallis lämmitysmuoto (aina ei kuulu vuokraan), vesimaksut isommat ja veden tasauskulut kerran vuoteen. En ole ottanut selvää miten jätemaksut menevät ed. asumismuodoissa vuokralla ollessa, mutta jos niistäkin pitää erikseen maksaa, niin nostaahan ne kuluja.
Nyt minulla on vuokra, laajakaista ja vesimaksu kiinteä yht. 400 €, ja samalla summalla ei paikkakunnallani löydy muita kuin kerrostaloasuntoja. Yhtä vuokrattavaa pienehköä ok- taloa olen himoinnut jo monta kuukautta, ja vaikka vuokran ehkä saisin jotenkin maksettua, niin muita kuluja en.
Tässä pienessä vaatimattomassa torpassa pysyn vaikka kuinka tulisi rahaa. Olen 100% tyytyväinen lumitöineen ja nurmikonleikkuineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tavallaan tykkään kerostalosta, JOS vaan jossain olisi erinomaiset äänieristykset - vielä ei ole tullut vastaan. Olen asunut jo monessa ja eri vuosikymmenten kerrostaloissa, jopa 2010 rakennetussa, ja aina naapureiden äänet ym. möykkä/koirien haukunta kuuluu selkeästi.
Olen iän myötä herkistynyt äänille ja joudun tällä hetkellä elämään vastamelukuulokkeiden ja korvatulppien kanssa - ei kivaa ja ei kovin laadukasta elämää. 😒
Nyt moni ihmettelen miksi en muuta esim. omakotitaloon, no siksi koska ei ole varaa. Olen aina ollut huono-osainen, pätkätyöläinen köyhä, joten mikään muu asumismuoto ei tule kyseeseen, koska niissä muissa on asumiskulut suuremmat kuin kerrostalossa.
Muutin hiljattain uuteen asuntoon ja sain sen käsityksen asuntoon tutustuessa, että olisi hiljainen ja rauhallinen - näin minulle mainostettiin. Ja sillä hetkellä olikin. Totuus tuli ilmi muutaman viikon asumisen jälkeen, ei mitään rauhaa.Eli jos nyt voittaisin lotossa, niin joku kiva pikku ok- talo hyvillä maisemilla ja äänieristyksillä, mikä kuitenkin sijaitsisi palveluiden ja hyvien kulkuyhteyksien lähellä.
Tai jos löytyisi kerrostaloasunto - ylin kerros, iso lasitettu parveke, sauna ja tilava kylpyhuone, erillinen wc, kunnon keittiö, pari huonetta - missä äänieristykset olisivat huippuluokkaa niin, ettei edes alakerran bileet, koira kuuluisi minun asuntoon. 😊
Miten niin muissa asumismuodoissa eläminen kalliimpaa? Eihän rivi, pari tai luhtitalossa ole sen kalliimpaa jos on vuokralla, esim. sähkö saman hintaista kuin kerrostalossa? Omakotitalossa on kalliimpaa.
Olen seuraillut paljon mm. rivitalon, paritalon ja luhtitalojen vuokria ja niissä on aina 150+ € kalliimmat vuokrat mitä kerrostalossa. Vaikka olisi pienempikin rivitaloasunto mikä minulla nyt kerrostalossa, niin silti vuokra on suurempi. Tätä tarkoitin kalliimmin elämisellä.
Ja joissakin rivi- tai paritaloissa saattaa olla mm. lattialämmitys kylpyhuoneessa > nostaa sähkölaskua, muuten kallis lämmitysmuoto (aina ei kuulu vuokraan), vesimaksut isommat ja veden tasauskulut kerran vuoteen. En ole ottanut selvää miten jätemaksut menevät ed. asumismuodoissa vuokralla ollessa, mutta jos niistäkin pitää erikseen maksaa, niin nostaahan ne kuluja.
Nyt minulla on vuokra, laajakaista ja vesimaksu kiinteä yht. 400 €, ja samalla summalla ei paikkakunnallani löydy muita kuin kerrostaloasuntoja. Yhtä vuokrattavaa pienehköä ok- taloa olen himoinnut jo monta kuukautta, ja vaikka vuokran ehkä saisin jotenkin maksettua, niin muita kuluja en.
Minä muutin kerrostalosta rivariin. Kerrostalossa oli kaukolämpö, lämmitys kuului vuokraan mutta toki käytöstä maksoin, vesi 12 euroa kk, vuokra 550. Oli myös lattialämmitys kylppärissä.
Nyt rivarissa jossa vuokra 650, vesi 20 euroa, kaukolämpö myöskin jossa lämmitys kuuluu vuokraan. Molemmissa autopaikka kuulu vuokraan enkä kummassakaan maksa jätemaksua. Eipä siis suurta eroa, ainakaan täällä Pohjois-Pohjanmaalla. Vuokra nyt ainoastaan nousi 100 ja veden nousu niin pientä. Veden tasaus on myös kerrostalossa kerran vuoteen, ainakin minulla oli. Koen kuitenkin, että saan tuolla 100 euron nousulla paljon enemmän mitä sain kerrostalossa, nimittäin rauhaa. Ei tarvi enään kuunnella naapurin lorinoita vessassa, naapuritkin rauhallisempia, ei yöllistä melua eikä kantapää jyskettä.
Omakotitalossa, ehdottomasti.
Vihaan kerrostaloasumista ja muuttaisin omaan kotiin jos vain olisi vara.
Ennen ajattelin palveluiden läheisyyden olevan plussa keskustassa asumisessa.
Sitten muutin vähän kauemmaksi ja totesin, että kyllä sitä palveluita on täälläkin. Ja kun kaiken saa tilattua nykyisin netistä. Ja on paljon puhtaampi ilma ja rauhallisempaa.
Kerrostalossa ehdottomasti. Niinkuin nytkin. Jos ei olisi rahasta kiinni, asuisin vaan paremmalla paikalla ja paremmin varustetussa talossa kuin nyt.
Espanjassa meren äärellä modernissa omakotitalossa.
Omakotitalossa taajaman ulkopuolella ja siellä asunkin.
Muut vaihtoehdot on ihan mahdottomia ajatuksenakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa maalla, kuten nytkin asun. Nuo muut ei ole edes vaihtoehtoja. Kaikki on koettu paitsi luhtitalo, ja kaikki on huonoja asumismuotoja tätä nykyistä lukuunottamatta. Paritalo ehkä pahin, rivari "hyvänä" kakkosena, okt taajamassa on käytännössä sama asia kuin rivari paitsi pihaa on enemmän plus kaikki muut okt:n huonot puolet muttei mitään hyviä, kuten omaa rauhaa jne. Kerrostalo on se vähiten huono huonoista vaihtoehdoista, jos se on ns. hyvällä alueella, eikä siinä asu lapsiperheitä.
Miksi porukka valittaa omakotitaloissa pihatöistä? Itse pidän niistä, joten en ymmärrä miksi ne lasketaan huonoiksi puoliksi. Laiskaa porukkaa. Ite pidän käsillä tekemisestä. Muuttakaa kerrostaloon valittamaan jos ei piha työt maita.
Ei tarvitse valittaa, se on yksi syistä miksi valitsen kerrostalon. Omassa kodissa ei pidä joutua tekemään hommia ellei välttämättä halua.
Linnassa tai kartanossa.
Sisäuima-allas ja talvipuutarha pitää löytyä.