Jos ei olisi rahasta kiinni, niin asuisitko omakotitalossa, rivitalossa, paritalossa, luhtitalossa vai kerrostalossa?
Helppo, no omakotitalossa tietenkin. Toisena rivari, sitten paritalo, luhtitalo, ja kerrostalo viimeisenä.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mini ok-talo, luhtitalo tai rivitalo. Siten että saa huoltopalvelut pihaan tai sisälle, ne mitä ei voi itse tehdä. Kerrostalon kerros "korkealla" voi olla kiva jos osuu oikea maisema, mutta haittapuolet eivät innosta esim. melu, hajut, naapuriongelmat, sotkut, erimielisyys asioiden hoidosta (osa hoitaa ne jossain kabinetissa, osa joutuu olemaan hiljaa ja kaikki ei toimi).
Tämäpä! Mua myös pelottaa kerrostalojen raput, jotenkin todella ahdistavia paikkoja. Aina myös sotkussa kun jotkut ei viitsi edes kenkiä pyyhkiä mattoon, vaan lompsitaan kuin jossain hotellissa, verta myös ollut rapussa, ovi käy yhtenään, melutaan öisin, joten ei kiitos! Ei siinä maisemat paljoa vaakakupissa paina kun naapurissa ei osata olla yöllä edes hiljaa! Kerrostalossa myös äänet kuuluu rakenteista todella hyvin, paremmin kuin muissa asumismuodoissa, koska asukkaita voi olla esim. viidessä kerroksessa. Vaikea kuvitelle, että pitäisi parinkymmenen ihmisen kanssa asua.
Aika hurjaa porukkaa siinä kalliissa omistuskerrostalossa tuntuun asuvan. Missä päin tuo sijaitsee?
Kuka puhui kalliista omistuskerrostalosta vai onko lukuhärö?
Kun otsikko on "Jos ei olisi rahasta kiinni...", niin kuka kertoo silloin pahimmasta kaupungin vuokrakerrostalosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan Helsingissä kerrostalossa ja tykkään asua kerrostalossa, tosin haluaisin isomman asunnon jossa olisi iso terassiparveke ja mahdollisuus grillata.
Grillaus on ehkä ainoa pitkä miinus kerrostalossa asumiselle.
Kesäisin ollaan niin paljon mökillä, että saan tarpeeksi ruohonleikkuusta ja muusta kuopsuttelusta maan pinnassa.
Jos ei olisi mökkiä, niin en tiedä vastausta silloin. Silloin saattaisi vastaus olla talo. Rivari on pahin. Ne on järjestäen pimeitä ja ankeita, paitsi vanhat 60-l rivarit, joissa oli L-pihat. Niissä taas toiset ongelmat eli rakennusteknisesti aika huterat.
Ja oliko luhtitalo vaihtoehto? Ihan kuin slummi.
Sinulla ei selvästi ole kokemusta kovin monesta rivitalosta jos olet sitä mieltä että kaikki on pimeitä ja ankeita. Työkaveri asuu rivarissa järven rannalla, kolme kerrosta ja valtavat ikkunat järvelle, siinä omassa rannassa venekin. Naapurit on kuulemma kivoja. Kaikkea muuta kuin pimeää ja ankeaa.
Ei kai nämä kerrostalo höperöt tajua mitään kunnon elämästä, kun ikuisuus asuttu kerrostalossa joka muistuttaa koirankoppia!
Kerrostalon kattohuoneistossa, jossa olisi valtava "parveke". Viljelisin siellä kaikkea ja istuisin porealtaassa.
Omakotitalossa maalla, kuten nytkin asun. Nuo muut ei ole edes vaihtoehtoja. Kaikki on koettu paitsi luhtitalo, ja kaikki on huonoja asumismuotoja tätä nykyistä lukuunottamatta. Paritalo ehkä pahin, rivari "hyvänä" kakkosena, okt taajamassa on käytännössä sama asia kuin rivari paitsi pihaa on enemmän plus kaikki muut okt:n huonot puolet muttei mitään hyviä, kuten omaa rauhaa jne. Kerrostalo on se vähiten huono huonoista vaihtoehdoista, jos se on ns. hyvällä alueella, eikä siinä asu lapsiperheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan Helsingissä kerrostalossa ja tykkään asua kerrostalossa, tosin haluaisin isomman asunnon jossa olisi iso terassiparveke ja mahdollisuus grillata.
Kesäisin ollaan niin paljon mökillä, että saan tarpeeksi ruohonleikkuusta ja muusta kuopsuttelusta maan pinnassa.
Jos ei olisi mökkiä, niin en tiedä vastausta silloin. Silloin saattaisi vastaus olla talo. Rivari on pahin. Ne on järjestäen pimeitä ja ankeita, paitsi vanhat 60-l rivarit, joissa oli L-pihat. Niissä taas toiset ongelmat eli rakennusteknisesti aika huterat.
Sinulla ei selvästi ole kokemusta kovin monesta rivitalosta jos olet sitä mieltä että kaikki on pimeitä ja ankeita. Työkaveri asuu rivarissa järven rannalla, kolme kerrosta ja valtavat ikkunat järvelle, siinä omassa rannassa venekin. Naapurit on kuulemma kivoja. Kaikkea muuta kuin pimeää ja ankeaa.
Ei kai nämä kerrostalo höperöt tajua mitään kunnon elämästä, kun ikuisuus asuttu kerrostalossa joka muistuttaa koirankoppia!
Olen asunut omakotitalossa, mutta pienkerrostalo on just sopiva ainakin minulle. Vaikka voittaisin lotossa, en muuttaisi omakotitaloon. Mieluummin ostaisin tosi upean kattohuoneiston isolla parvekkeella.
Mistä tietää, että on pääsiäinen, vappu tai juhannus? Muuta kerrostaloon, niin tiedät.
Iso kämppä modernin ja laadukkaan kerrostalon ylimmässä kerroksessa, keskustassa tai sen välittömässä läheisyydessä.
Omakotitalossa, jossa nyt asunkin.
Toiseksi kaikkein mieluummin noista vaihtoehdoista kerrostalossa. Rivarissa kaikkein viimeisimmäksi. Olen asunut sellaisessa. Luulin, ettei tarvitse olla naapureitten kanssa tekemisissä, mutta siinä vasta jouduinkin.
Yksi hyvä ystäväni asuu aika hauskassa paikassa. Se on jonkunlainen siis liiketalo, eli alakerrassa rengasliike ja autokorjaamo, yläkerrassa kaksi asuntoa ja toimistotila. Vähän keskustan ulkopuolella, eli luontoa lähellä.
Ja aina voi kuulemma mennä kysymään apua tai neuvoa työmiehiltä, milloin mihinkin. Omistaja teetti ystäväni koirallekin tarhan takapihalle. Joku voisi epäillä rauhattomaksi paikaksi, mutta kaverini sanoi, että ei ollenkaan niin äänekästä kuin luulisi. Se vähä mitä on, siihen tottuu.
Joko sellainen noin 75-100 neliöinen asunto luhtitalo/pienkerrostalo/rivitalo mitä ne onkaan, sellainen vanha kivitalo Välimeren rannalta, tai sitten vanha kaunis kivitalo (okt) jostain saarelta trooppisesta ilmastosta (päiväntasaajan seutu tai vähän alempaa).
Niin, että olisi oma rauha, lämpö, kukat ja meri, tuore ruoka ympärillä jne.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa maalla, kuten nytkin asun. Nuo muut ei ole edes vaihtoehtoja. Kaikki on koettu paitsi luhtitalo, ja kaikki on huonoja asumismuotoja tätä nykyistä lukuunottamatta. Paritalo ehkä pahin, rivari "hyvänä" kakkosena, okt taajamassa on käytännössä sama asia kuin rivari paitsi pihaa on enemmän plus kaikki muut okt:n huonot puolet muttei mitään hyviä, kuten omaa rauhaa jne. Kerrostalo on se vähiten huono huonoista vaihtoehdoista, jos se on ns. hyvällä alueella, eikä siinä asu lapsiperheitä.
Mä en ymmärrä missä rivarissa porukka on asunut? Kun itse asun hyvässä rivarissa, jossa on tarpeeksi pihaa, eihän nykyiseissä omakotaloissakaan ole valtavia pihoja, asun yksin ja rivarin piha on riittävä, pihatyöt hoitaa taloyhtiö, ei ole talkoita. En näe mitään huonoa, ellei seinän takana olevia naapureita lasketa mutta nekin on rauhallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mini ok-talo, luhtitalo tai rivitalo. Siten että saa huoltopalvelut pihaan tai sisälle, ne mitä ei voi itse tehdä. Kerrostalon kerros "korkealla" voi olla kiva jos osuu oikea maisema, mutta haittapuolet eivät innosta esim. melu, hajut, naapuriongelmat, sotkut, erimielisyys asioiden hoidosta (osa hoitaa ne jossain kabinetissa, osa joutuu olemaan hiljaa ja kaikki ei toimi).
Tämäpä! Mua myös pelottaa kerrostalojen raput, jotenkin todella ahdistavia paikkoja. Aina myös sotkussa kun jotkut ei viitsi edes kenkiä pyyhkiä mattoon, vaan lompsitaan kuin jossain hotellissa, verta myös ollut rapussa, ovi käy yhtenään, melutaan öisin, joten ei kiitos! Ei siinä maisemat paljoa vaakakupissa paina kun naapurissa ei osata olla yöllä edes hiljaa! Kerrostalossa myös äänet kuuluu rakenteista todella hyvin, paremmin kuin muissa asumismuodoissa, koska asukkaita voi olla esim. viidessä kerroksessa. Vaikea kuvitelle, että pitäisi parinkymmenen ihmisen kanssa asua.
On olemassa kerrostaloja, joissa asuu varakkaita, omat asuntonsa ostaneita ihmisiä. Melkoisessa kolhoosissa olet asunut, jos kokemus on tuo.
Vierailija kirjoitti:
Miksi porukka valittaa omakotitaloissa pihatöistä? Itse pidän niistä, joten en ymmärrä miksi ne lasketaan huonoiksi puoliksi. Laiskaa porukkaa. Ite pidän käsillä tekemisestä. Muuttakaa kerrostaloon valittamaan jos ei piha työt maita.
Kerrostalossa ylimmässä kerroksessa.
Olen asunut elämäni aikana kerrostalossa, rivitalossa ja omakotitalossa ja viihdyn kerrostalossa parhaiten.
Kerrostaloasunnossa Helsingissä, kuten nyt. Mielellään ottaisin selvästi isomman täältä Töölöstä, mutta neliöt vaan maksaa 6500 € ja enemmän, niin jokainen lisää tekee tiukkaa.
Jos olisi pakko muuttaa kerrostalosta pois, seuraava vaihtoehto olisi omakotitalo. Toivottavasti olisi myös ylimääräistä rahaa, koska minua ei yhtään kiinnosta pihatyöt tai rtalon kunnossapito.
Jossain kauniissa jugendkerrostalossa, ylimmässä kerroksessa. Avarat, korkeat huoneet, kaunis näkymä ikkunoista ja paksut, paikalla rakennetut seinät.
Itse haluaisin asua omakotitalossa. Tykkään tehdä pihatöitä, laittaa puutarhaa, remontoida .. Tykkään, että aina on tekemistä ja mikä parasta, ei naapureita. Ei ainakaan seinänaapureita. Olen kyllästynyt kerrostaloelämään. Jouduin nytkin yöllä kuuntelemaan, kun naapurin äijä kuorsasi.. Ainakin omasta kerrostaloasunnosta myös puuttuu kodikkuus, kun taas omakotitalot tuntuvat niin kotoisilta ja ihanilta.
Jos oikeasti ei olisi rahasti mitenkään kiinni niin toki aidosti haluaisin asua kartanossa, jonka pihalla olisi iso navetta ja ympärillä paljon metsää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi porukka valittaa omakotitaloissa pihatöistä? Itse pidän niistä, joten en ymmärrä miksi ne lasketaan huonoiksi puoliksi. Laiskaa porukkaa. Ite pidän käsillä tekemisestä. Muuttakaa kerrostaloon valittamaan jos ei piha työt maita.
Niinpä. Itse käyn välillä huvikseen tekemässä kavereiden omakotitalojen pihatöitä, koska koen ne suorastaan meditatiivisiksi :D
Mukavaa puuhastelua, tosin ymmärrän kyllä, että silloin kun se on oma piha, niin joillekin siitä voi tulla sellainen vältettävä velvollisuus ja pakkopulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun "koirankoppini" on 85m² ja asun 9. ylimmässä kerroksessa. Kotitaloni on Päijänteen rannalla ja sitä käytetään nykyään vain kesäisin.
En asusi ollenkaan. Lähtisin fillarilla maailmanympärimatkalle.