Jos ei olisi rahasta kiinni, niin asuisitko omakotitalossa, rivitalossa, paritalossa, luhtitalossa vai kerrostalossa?
Helppo, no omakotitalossa tietenkin. Toisena rivari, sitten paritalo, luhtitalo, ja kerrostalo viimeisenä.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan Helsingissä kerrostalossa ja tykkään asua kerrostalossa, tosin haluaisin isomman asunnon jossa olisi iso terassiparveke ja mahdollisuus grillata.
Grillaus on ehkä ainoa pitkä miinus kerrostalossa asumiselle.
Kesäisin ollaan niin paljon mökillä, että saan tarpeeksi ruohonleikkuusta ja muusta kuopsuttelusta maan pinnassa.
Jos ei olisi mökkiä, niin en tiedä vastausta silloin. Silloin saattaisi vastaus olla talo. Rivari on pahin. Ne on järjestäen pimeitä ja ankeita, paitsi vanhat 60-l rivarit, joissa oli L-pihat. Niissä taas toiset ongelmat eli rakennusteknisesti aika huterat.
Ja oliko luhtitalo vaihtoehto? Ihan kuin slummi.
Sinulla ei selvästi ole kokemusta kovin monesta rivitalosta jos olet sitä mieltä että kaikki on pimeitä ja ankeita. Työkaveri asuu rivarissa järven rannalla, kolme kerrosta ja valtavat ikkunat järvelle, siinä omassa rannassa venekin. Naapurit on kuulemma kivoja. Kaikkea muuta kuin pimeää ja ankeaa.
Aina on rahat riittäneet omakotitaloon pienen kaupungin keskustassa. Samoin lapsilla, tontin pitää olla, ja meillä kaikilla on, yli 2 000 m2.
Kaikkialle pääsemme kävellen, töihin, kouluun, harrastuksiin, kauppoihin, viihteelle jne. Toki kaikilla autot on, lapsilka perheissä autoja kaksi, minulle riittää yksi.
Tuosta puuttuu erillistalo, omasta mielestä se paras vaihtoehto. Ei ole seinänaapureita, tontti voi olla oikeasti iso mutta et ole itse yksin vastuussa kaikista hommista.
Paritalokin on ihan ok, mutta jos siihen iskee huono naapuri niin ihan kauheeta.
Rivitalo kolmosena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan Helsingissä kerrostalossa ja tykkään asua kerrostalossa, tosin haluaisin isomman asunnon jossa olisi iso terassiparveke ja mahdollisuus grillata.
Kesäisin ollaan niin paljon mökillä, että saan tarpeeksi ruohonleikkuusta ja muusta kuopsuttelusta maan pinnassa.
Jos ei olisi mökkiä, niin en tiedä vastausta silloin. Silloin saattaisi vastaus olla talo. Rivari on pahin. Ne on järjestäen pimeitä ja ankeita, paitsi vanhat 60-l rivarit, joissa oli L-pihat. Niissä taas toiset ongelmat eli rakennusteknisesti aika huterat.
Sinulla ei selvästi ole kokemusta kovin monesta rivitalosta jos olet sitä mieltä että kaikki on pimeitä ja ankeita. Työkaveri asuu rivarissa järven rannalla, kolme kerrosta ja valtavat ikkunat järvelle, siinä omassa rannassa venekin. Naapurit on kuulemma kivoja. Kaikkea muuta kuin pimeää ja ankeaa.
Minulla on rivarikolmio, isot ikkunat etelään, näillä ilmoilla kaihtimet on pakko olla. Onneksi viilennys kesällä toimii.
Kerrostalohelvettiin minua ei saa vaikka kuinka olisi kesämökkejä. On ankeaa asua muitten mölinöitä kuunnellen iso osa vuotta. Hyi!
Upouusi kattohuoneisto + kattoterassi esim. Kreikasta, Espanjasta tai Portugalista. Avoin konsepti, jonka yhteydessä iso parveke merinäkymällä. Siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erillistalossa. Taloyhtiö mutta ei seinänaapureita. Myöhemmin omakotitalo. Ei kyllä oikeestaan nytkään ole rahasta kiinni asuminen, asun kerrostalossa, vaan enemmänkin olosuhteista.
Mikä on erillistalo? En oo koskaan kuullukaan.
Kuten okt mutta kuuluu taloyhtiöön.
Helvetinmoinen riitely ja tontti postimerkinkokoinen. Ystävät yrittävät omaa helvettiään kukaan ei osta.
Ainoa paikka, missä en haluaisi asua on Helsinki. Siellä synnyin, siellä asuin 30 ensimmäistä vuottani ja sieltä muutin pois. Nyt on hyvä asua täällä Kainuussa.
Kerrostalossa mieluiten. Kesällä huvilassa maalla.
Vierailija kirjoitti:
Mini ok-talo, luhtitalo tai rivitalo. Siten että saa huoltopalvelut pihaan tai sisälle, ne mitä ei voi itse tehdä. Kerrostalon kerros "korkealla" voi olla kiva jos osuu oikea maisema, mutta haittapuolet eivät innosta esim. melu, hajut, naapuriongelmat, sotkut, erimielisyys asioiden hoidosta (osa hoitaa ne jossain kabinetissa, osa joutuu olemaan hiljaa ja kaikki ei toimi).
Tämäpä! Mua myös pelottaa kerrostalojen raput, jotenkin todella ahdistavia paikkoja. Aina myös sotkussa kun jotkut ei viitsi edes kenkiä pyyhkiä mattoon, vaan lompsitaan kuin jossain hotellissa, verta myös ollut rapussa, ovi käy yhtenään, melutaan öisin, joten ei kiitos! Ei siinä maisemat paljoa vaakakupissa paina kun naapurissa ei osata olla yöllä edes hiljaa! Kerrostalossa myös äänet kuuluu rakenteista todella hyvin, paremmin kuin muissa asumismuodoissa, koska asukkaita voi olla esim. viidessä kerroksessa. Vaikea kuvitelle, että pitäisi parinkymmenen ihmisen kanssa asua.
Omakotitalossa helvetin isolla rantatontilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mini ok-talo, luhtitalo tai rivitalo. Siten että saa huoltopalvelut pihaan tai sisälle, ne mitä ei voi itse tehdä. Kerrostalon kerros "korkealla" voi olla kiva jos osuu oikea maisema, mutta haittapuolet eivät innosta esim. melu, hajut, naapuriongelmat, sotkut, erimielisyys asioiden hoidosta (osa hoitaa ne jossain kabinetissa, osa joutuu olemaan hiljaa ja kaikki ei toimi).
Tämäpä! Mua myös pelottaa kerrostalojen raput, jotenkin todella ahdistavia paikkoja. Aina myös sotkussa kun jotkut ei viitsi edes kenkiä pyyhkiä mattoon, vaan lompsitaan kuin jossain hotellissa, verta myös ollut rapussa, ovi käy yhtenään, melutaan öisin, joten ei kiitos! Ei siinä maisemat paljoa vaakakupissa paina kun naapurissa ei osata olla yöllä edes hiljaa! Kerrostalossa myös äänet kuuluu rakenteista todella hyvin, paremmin kuin muissa asumismuodoissa, koska asukkaita voi olla esim. viidessä kerroksessa. Vaikea kuvitelle, että pitäisi parinkymmenen ihmisen kanssa asua.
Aika hurjaa porukkaa siinä kalliissa omistuskerrostalossa tuntuun asuvan. Missä päin tuo sijaitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on rivarikolmio, isot ikkunat etelään, näillä ilmoilla kaihtimet on pakko olla. Onneksi viilennys kesällä toimii.
Kerrostalohelvettiin minua ei saa vaikka kuinka olisi kesämökkejä. On ankeaa asua muitten mölinöitä kuunnellen iso osa vuotta. Hyi!
Sama täällä, sillä erotta, että asun tilavassa rivari kaksiossa, kaikki uutta, vasta rakennettu, naapurit rauhallisia, pihatöistä ei tarvi itse huolehtia vaan taloyhtiö, valoisa, mukavan syrjässä keskustan hälinästä muttei liian kaukana, kaupat 4 km päässä, joten pääsee fillarillakin. Pääsin vuosien kerrostalo hel..etistä vihdoin eroon, ja ero on valtava.
Vierailija kirjoitti:
Taitaisin asua 2 X "vapaa-ajan huvilassa".
Syksystä kevääseen asuisin jossakin päin Lappia kelohonka huvilassa ja kesäkauden merenrannalla Uudellamaalla tai Turun saaristossa idyllisessä villassa.
Ehkä lisäksi olisi vielä ulkomailla jossain lämpimässä paikassa, mutta kuitenkin riittävän lyhyen lentomatkan päässä talviloma huvila. Etelä-Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Kreikassa yms.
Ui, unelma ❤️
Upeassa kerrostalossa mahtavin merinäkymin. Täydelliset äänieristykset ja isot lasitetut, suojaisat parvekkeet. Ei mikään näyteikkuna katukulkijoille tai vastapäisille kerrostaloille. Ikkunoista näkymät luontoon. Vaivatonta asumista, paljon neliöitä. Naapureina ei vuokralaisia, vaan isoja omistusasuntoja. Autotallipaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä missä slummissa itse oletat kaikkien kerrostalojen olevan, itse asun Espoossa merenrannalla kerrostalossa jossa ei ole koskaan ollut verta rappukäytävässä, melua tai mitään muuta häiriköintiä. Upouudet tilukset ja niin hyvät äänieristykset että mitään ei kuulu naapurista tai rappukäytävästä. Ei kyllä olekaan halvimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hurjaa porukkaa siinä kalliissa omistuskerrostalossa tuntuun asuvan. Missä päin tuo sijaitsee?
Kuka puhui kalliista omistuskerrostalosta vai onko lukuhärö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne parikymmentä ihmistä on vielä tuntemattomia, ties mitä murhaajia, narkomaaneja, hyi. Ihan hullu asumismuoto.
Kerrostalossa. En muuttaisi nykyisestä asunnostani mihinkään vaikka saisin miljoonavoiton. On hyvällä sijainnilla ja tällä vuosituhannella rakennettu. Todella hyvä äänieristys, eikä talossa ole juurikaan vuokralaisia. Aivan huippurauhallista eikä tarvitse itse tehdä mitään ulkohommia tai hakea postia ulkokautta. Niin täydellinen palvelu ja hyvä kämppä että en usko hevillä parempaa löytyvän.
Haluaisin asua Kampin keskuksen ylimmässä kerroksessa, siis kattohuoneistossa. 100-150 neliötä olisi soppeli.