Alle 6kk vauvojen äidit!
Kuinka paljon kotitöitä ja MITEN saatte tehtyä päivässä?
Minulla on 4kk 100% rintaruokittu vauva. Istutan vauvaa sitterissä 2*5min päivässä (aamupalani ja lounas). Leikkimatolla vauva on n. 2-4*10min päivässä (pyykkien lajittelut jne kiireisimmät). Muut ajat touhuan lapsen kanssa, nukutaan, vaunuillaan. En ehdi tiskata, imuroida, pestä vessaa jne. Asunto alkaa olla täynnä koirankarvaa ja mutaa ja tavarakasat kaatuvat päälle. Mies on illat raksalla ja lopun aikaa pelaa tietokoneella, n. 2h päivässä, jonka on kuulemma ansainnut. Tyhjentää tiskikonetta ja hoitaa koiraa mutta ei pyyhi keittiön pöytiä jne.
Vauva ei nuku sekuntiakaan ellen ole vieressä. Ei syö tuttia, äiti toimii äitinä (huom en käytä sanaa tutinkorvike!).
Fb on pullollaan samanikäisten äitejä jotka harrastaa, leipoo, ompelee jne. Nyt kysyisin, MITEN te teette sen? Livenä en voi kysyä, pitävät vielä huonona äitinä :(
Kommentit (55)
Minulla ei ole enää ajankohtainen, mutta muistui mielen kuopuksen vauva-aika. Olisi ollut rinnalla koko ajan, korvikkeet ei maistuneet, eikä sen puoleen se äidinmaitokaan pullosta mennyt, kun pullo ei kelvannut. Oli vaativa, nukkui vain, jos olin vieressä. Jos lähdin (eikä auttanut minulta tuoksuvat vaatteet tai rievut, tyynyt tai peitot), meni max. 30 sekunttia ja huuto alkoi. Ei viihtynyt lattialla, sitteri oli paholaisen keksintö. Jotenkin ne hommat tuli silti tehtyä, olin kyllä kaksi vuotta niin väsynyt, että en muista miten. Oliko tästä apua? Ei varmasti. Epäilen, että siivosin, kun mies tuli kotiin. Oikeastaan taisin siivota kaiken sen kuuluisan "oman ajan", suihkussa ja saunassa käytiin osittain vuorotellen. Ensimmäinen meni saunaan, otti löylyt, sitten meni vauva pesulle seuraksi samalla, kun toinen meni saunaan. Ilman miestä olisin ollut vielä väsyneempi.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:26"]Nyt en ihan ymmärtänyt miksi olet kääntämässä pois vatsallaan jos itse näin kääntyy?
[/quote]
Ei siis jaksa olla vatsallaan kauaa ja ei osaa kääntyä itse takaisin. On selvästi hankala olla kauan.
Vauva kääntyy selältä vatsalleen? Treenaatte nyt vatsalta selälleen kääntymistä enemmän niin kohta osaa pelastaa itsensä pulasta!
Mä siivoilen ja teen kotihommia usein niin, että vauva lattialla jonkun alustan päällä samassa huoneessa. Välillä kääntelen ja huhuilen vauvaa, oppii kurottelemaan ja kääntyilemään kohti äitiä. Laulaa voi myös vaikka tiskatessa. Tai soittaa musiikkia. Mulle tuli jossain välissä huono omatunto, jos en ollut "vauvan kanssa" kokoajan kun hereillä, mutta aivan turhaan! Vauva oppii katselemalla paljon, ja maailma avartuu kun kaikki ei tapahdu kokoajan siinä nenän edessä. Rohkaisee vain lähtemään liikkeelle! Miksi pitäisi itse oppia tekemään mitään, jos kokoajan joku ojentaa lelua käsiin tai kääntää mukavaan asentoon lattialla. :D Tsemppiä, ap! Kuulemma yleistä esikoisten äitien tuskailua.
-4-
Meillä kans 4kk joka ei syö tuttia, itkee paljon, nukkuu vain pätkissä, mies ei pysty auttamaan, tekee kahta työtä. Ja kyllä meidän 4kk syö koko ajan, on täysimetetty.
Mutta siis ne ajat kun ei syö, kannan vauvaa käsivarrella (tämäkään ei viihdy liinassa) ja esim täytän astianpesukonetta toisella kädellä. Tai imuroin toisella kädellä. Koko päivän teen kotitöitä yhdellä kädellä. Kyllä se siitä lopulta valmistuu vaikka ne työt siten hitaammin eteneekin. Pyykkien ripustus on kyllä liki mahdotonta yhdellä kädellä. Lasken silloin aina vauvan lattialle, ripustan pari vaatetta kun vauva huutaa niin otan taas syliin, seurustelen vähän ja pian taas lattialle, pari vaatetta, seurustelua jne...
Tosin meillä on myös 2 muuta alle kouluikäistä lasta, ne voi välillä (valvotusti!) seurustella vauvan kanssa. Tosin on heidänkin hoidossa sitten oma hommansa.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:15"]Miehesi vaikuttaa aika keskenkasvuiselta. [/quote] Mies remontoi illat meille kotia. Kun on kotona laittaa ruokaa tai on vauvan kanssa niin että voin esim käydä suihkussa jne. Pelaa öisin sen 2h klo 22-24.
[/quote]
vahinko alapeukku. mahtava mies sulla kun jaksaa niin paljon tehdä perheenne hyväksi. olethan muistanut häntä kiittää.
[/quote]
On todella hyvä isä ja mies. Ole. Muistanut, tosin tulee sitten häneen purettua myös tätä omaa turhautumista tähän tilanteeseen kun en jaksa sotkua ja tykkäisin siivota jos vain vauva nukkuisi itsekseen tai ei olisi sellainen olo että "nakkaan sen nurkkaan" passivoitumaan siksi aikaa (vaikka olisikin vieressä "katsomassa".
Ap
Ite teet sen valinnan, ettet totuta vauvaa olemaan hetkeäkään itsekseen, että saisit tehtyä kotitöitä. Täällä on annettu hyviä neuvoja,mutta sulle ei kelpaa. Ole sitten paskasessa kodissa.
Ihan pikku vinkkinä, että kannattaa oikeasti opettaa vauvasta asti olemaan hetki yksin. Nimim. "vauva" 2v ei vieläkään osaa leikkiä yksin vaan äidin pitää koko ajan olla vieressä, vauvana totutin tähän :D
Liinaan vaan ja kantoon sitten jos et voi olla irti vauvasta hetkeäkään (kyllä, sinä. Mielestäni ongelma on sinulla) siinä on molemmat kädet vapaana töille. Itse kaivat kuoppaasi, saat olla liimattuna lapseesi loppuelämän.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:31"]Vauva kääntyy selältä vatsalleen? Treenaatte nyt vatsalta selälleen kääntymistä enemmän niin kohta osaa pelastaa itsensä pulasta!
Mä siivoilen ja teen kotihommia usein niin, että vauva lattialla jonkun alustan päällä samassa huoneessa. Välillä kääntelen ja huhuilen vauvaa, oppii kurottelemaan ja kääntyilemään kohti äitiä. Laulaa voi myös vaikka tiskatessa. Tai soittaa musiikkia. Mulle tuli jossain välissä huono omatunto, jos en ollut "vauvan kanssa" kokoajan kun hereillä, mutta aivan turhaan! Vauva oppii katselemalla paljon, ja maailma avartuu kun kaikki ei tapahdu kokoajan siinä nenän edessä. Rohkaisee vain lähtemään liikkeelle! Miksi pitäisi itse oppia tekemään mitään, jos kokoajan joku ojentaa lelua käsiin tai kääntää mukavaan asentoon lattialla. :D Tsemppiä, ap! Kuulemma yleistä esikoisten äitien tuskailua.
-4-
[/quote]
Kiitos, tässä oli ehkä sellaisia neuvoja ettei tunnu niin pahalta "hylätä" vauvaa lattialle :)
Ap
Meillä siivottiin suurimmaksi osaksi viikonloppuisin yhdessä. Minusta riitti kun imuroi ja siivosi vessan kerran viikossa. Jotkut pakolliset tiskikoneentäytöt ym. keittiön siivouksen tein siinä kun vauva oli sitterissä vieressä (Stokken newborn oli ihan mahtava, vauva samalla tasolla). Ei kyllä todella ole haitannut vauvani kehitystä että hän siinä vieressä istui ja katseli minua aina kun söimme, laitoimme ruokaa ym. Päinvastoin olimme siinä kokoajan kasvokkain ja juttelimme kovasti vauvan kanssa. Minusta oli ihan hyvä että vauva oli monenlaisissa asennoissa; sylissä, lattialla mahallaa, leikkimatolla selällään ja välillä siinä sitterissäkin.
Ja se minkä olen itse huomannut niin sitä monesti pitää kotitöitä liiankin isona asiana. Kuvittelee ettei tästä repeä imuroimaan esim. Mutta oikeasti, se ei vie kuin muutaman minuutin kun imuroi yhden huoneen! Ja sitten jonkun toisen muutaman minuutin aikana toisen huoneen. Jne. Ei pidä tehdä siitä liian isoa numeroa.
Ja onhan tää rankkaa mutta itse ehkäisen omaa uupumustani puhumalla vauvalle paljon kuinka häntä rakastan ja miten ihana on jne. Se helpottaa sitä kun välillä meinaa tulla tunne että voi saatana taas tuo huutaa. Se tunne omasta elämästä pysyy positiivisena kun muistaa palvoa sitä vauvaa eikä pitää sitä syyllisenä.
-23
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:21"]Jos et suostu pitämään lasta siellä missä viihtyy niin en ihmettele vaikka ongelmia siivota. Miksi sitteri ei olisi lapselle hyväksi sen aikaa kun siivoat? Miksi olet sen ostanut jos et halua käyttää? :O [/quote] Sitterissä passiivisena olo haittaa lapsen kehitystä, mutta mielestäni nuo 2x5min on ok. Ap
[/quote]
Juttele ja laula vauvalle samalla, kun siivoilet/laitat ruokaa! Ei se ole passiivista, vailla virikkeitä oloa. Ja usko minua, lapsi kannattaa totuttaa myös olemaan yksin ja viihdyttämään itseäön hetkittäin. Vauva tarvitsee myös rauhaa, ei virikkeitä tarvitse eikä saisi olla koko ajan. Kun sulla on vain yksi lapsi, ei kotikaan ole niin sotkuinen, että siinä tuntia enempää päivässä menisi. Jos vauva pelkää imuria, ota Mandukaan (tmv.) imuroinnin ajaksi.
Nim. Itsekseen leikkimistä ja omaa tekemisen keksimistä neljävuotiaalle opettava...
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:31"]Vauva kääntyy selältä vatsalleen? Treenaatte nyt vatsalta selälleen kääntymistä enemmän niin kohta osaa pelastaa itsensä pulasta!
-4-
[/quote]
Kiitos, tässä oli ehkä sellaisia neuvoja ettei tunnu niin pahalta "hylätä" vauvaa lattialle :)
Ap
[/quote]
Ei se ole hylkäämistä! :)
Mieti vaikka, että millaista arki olisi kahden lapsen kanssa! Väistämättä vauva joutuisi välillä katselemaan isomman touhuja, sillä et voi millään revetä kahteen paikkaan yhtä aikaa.
hylkäämistä jos annat lapsen olla hetken rauhassa lattialla tai sitterissä? voi ap rakas, kyllä sulla nyt hormoonit hyrrää vähän turhan lujaa.
Vauvatkin kaipaavat myös omaa rauhaa!
Meillä on kolme lasta ja voin ihan rehellisesti kertoa, että tämä kolmas vauva ei todellakaan ole ollut yhtä paljon sylissä kuin esikoinen. :) Kolmas menee "siinä ohessa" ja ihan terve siitäkin kasvaa. Pikkuvauva-aika on jatkuvan muutoksen aikaa, kannattaisi nyt ottaa ilo irti siitä että lapsi viihtyy vaikka sen 30 minuuttia sitterissä ja siinä ajassa ehtii laittaa tiskit tai imuroida. Muutaman kuukauden päästä alkaa se julmettu kitinävaihe, kun lapsi haluaisi liikkua, muttei vielä pääse minnekään, eikä viihdy sylissä eikä rattaissa eikä lattialla eikä kantoliinassa eikä ikkunan ääressä eikä olohuoneessa eikä ulkona eikä autossa eikä missään. Yksivuotias painelee sotkemassa paikkoja minkä ehtii ja aikuiset koittavat siivota perässä sen mitä jaksavat ja itse ehtivät. Teillä on nyt parin vuoden ajan aika lailla rankka elämänvaihe ja pitää ehkä opetella sietämään pölypalleroita. Jos on valinnut remontin ja pikkuvauva-ajan, niin joku siinä joutuu joustamaan, ne vanhemmat nimittäin.
Ei tarvi yhden lapsen perheessä oppia sietämään pölypalleroita! oikeasti, järki käteen. Minullaki kolme lasta eikä todellakaan tarvi sietää pölypalleroita. Ja lapset ei siihen kuole että minä siivoan!
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:21"]Jos et suostu pitämään lasta siellä missä viihtyy niin en ihmettele vaikka ongelmia siivota. Miksi sitteri ei olisi lapselle hyväksi sen aikaa kun siivoat? Miksi olet sen ostanut jos et halua käyttää? :O [/quote] Sitterissä passiivisena olo haittaa lapsen kehitystä, mutta mielestäni nuo 2x5min on ok. Ap
[/quote]
Jos vauva katselee esim. sun tuohuja kun on sitterissä tai tuijottaa vaikka seinää, niin se ei ole passiivisena oloa. Mieti nyt, 4 kk ikäinen vauva. Kaikki on uutta, kaikki mitä tapahtuu ympärillä, äänet, liikkeet, värit jne on vauvalle virikkeitä. Anna olla vaan sitterissä ja katsella ja kuunnella ympärilleen. Kyllä vauva ilmoittaa kun se siitä haluaa pois tai haluaa seuraa.
En nyt ihan ymmärrä.. Haluaisit siivota ja touhuta mutta et jättää lasta itsekseen? Ymmärrän jos vauva ei viihdy itsekseen lattialla tms, meillä oli sellaista ekat 2kk vatsakipujen ja silent refluksin vuoksi. Onhan muuten nuo suljettu pois? Silloin sain kotityöt tehtyä vauvan ollessa kantorepussa. Nyt kun vauva 4kk viihtyy sitterissä ja leikkimatolla, on niissä useamman tunnin päivässä. Ei tietysti yhtäjaksoisesti. Hyvä opetella kääntymistä ym... Jotkut vauvat ovat vain enemmän kiinni äidissä, ja silloin ei auta kuin pyytää läheisiltä apua jos jaksaminen ei riitä.
Tuossa tuo neljäkuukautinen on tunnin verran (jaksaa olla, on nääs treenannut) katsellut maailmaa mahallaan leikkimatolla. muutaman kerran olen kääntänyt lepäämään ja vauva siitä kääntynyt het taas mahalleen. en koe hylkääväni ja passivoivani: hän treenaa siinä liikkumista ja lihaksiaan, tutkii leluaan ja mietiskelee vauvamietiskelyjään, katselee ja kuuntelee kiinnostuneena isoveljensä leikkejä. Itse juon kahvia ja surffailen netissä. (kotityöt meilläkin tosin odottaa tekijäänsä :D) Sitterissä en istekään pidä.
Toki meillä etuna tuo isoveli... mutta kyllä vaan pidän vauvalle tosi terveellisenä sitä, että katsoisi kun minä huhkisin kotitöitä :)
[/quote]
Tuolla menolla oot kohta väsynyt ja masentunut. Ei kannata itseä uuvuttaa.