Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alle 6kk vauvojen äidit!

Vierailija
22.06.2015 |

Kuinka paljon kotitöitä ja MITEN saatte tehtyä päivässä?

Minulla on 4kk 100% rintaruokittu vauva. Istutan vauvaa sitterissä 2*5min päivässä (aamupalani ja lounas). Leikkimatolla vauva on n. 2-4*10min päivässä (pyykkien lajittelut jne kiireisimmät). Muut ajat touhuan lapsen kanssa, nukutaan, vaunuillaan. En ehdi tiskata, imuroida, pestä vessaa jne. Asunto alkaa olla täynnä koirankarvaa ja mutaa ja tavarakasat kaatuvat päälle. Mies on illat raksalla ja lopun aikaa pelaa tietokoneella, n. 2h päivässä, jonka on kuulemma ansainnut. Tyhjentää tiskikonetta ja hoitaa koiraa mutta ei pyyhi keittiön pöytiä jne.

Vauva ei nuku sekuntiakaan ellen ole vieressä. Ei syö tuttia, äiti toimii äitinä (huom en käytä sanaa tutinkorvike!).

Fb on pullollaan samanikäisten äitejä jotka harrastaa, leipoo, ompelee jne. Nyt kysyisin, MITEN te teette sen? Livenä en voi kysyä, pitävät vielä huonona äitinä :(

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolmas lapsi, joka on nyt 5kk. Muistan esikoisen vauva-ajasta myös huonon omatunnon siitä että "hylkään" lapsen lattialle kun teen kotihommia. Joten en juuri tehnyt. Nyt kolmannen kohdalla tilanne on eri, sillä hommia on pakko tehdä

Vierailija
42/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:16"]miksei se vauva voi olla sitterissä jos imuroit? vaikka huoneen kerrallaan tai yksi huone per päivä. tai jos pelkää imuria, pistä siksi aikaa liinaan tai manducaan. monesti se liike ja hurina hiljentää kyllä vauvan..

tai olla lattialla kun järkkäät paikkoja? kyllä sielläkin oppii olemaan jos totuttaa.. 

tai sitten kun mies tulee kotiin, kysyt siltä että viihdyttääkö lasta vai peseekö lattiat tms työn sen sijan. luulisin kahden aikuisen handlaavan  yhden 4kk kanssa olemisen.. tuskin 4kk ikäinen on enää 24/7 rinnalla.

mä en tehnyt ikinä kotitöitä vauvan nukkuessa, vaan luin tms itselle mieluista. tein niitä hommia kun se vauva oli hereillä
[/quote]

Milloin olit vauvan kanssa? Oppiihan vauva olemaan vaikka kaiket ajat yksin mutta onko se sitten vauvan parhaaksi...

Ap
[/quote]
Öö, tuskin sä siivoat tuntikausia jokapäivä, varsinkin kun se 4kk vauva ei levitätavaroita ja mieskään ei tunnu kotona juuri olevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vauvani" on jo reilun vuoden, mutta edelleen tuoreessa muistissa tuo lähes vuoden takainen pikkuvauva-aika.

Siivosin vähän sinne päin, ruokaa tein nopeista aineksista tai söin jopa eineksiä. Suihkussa kävin vähän milloin mitenkin.
Vauva siis kiljui kaikkialla muualla paitsi sylissä (/rinnalla) ja hetkittäin turvakaukalossa. Sitterikin oli ehdoton ei, puhumattakaan mistään leikkimatoista!

Kämppä oli pitkään läävä, vauvavideoita katsellessa ihan hymyilyttää se sekasorto missä asuttiin. Imuroin kun ehdin ja jaksoin, onneksi tiskikone pyöritti tiskit ja pyykinpesukone pyykit.

No, nytkin saisi siivota tosin päivittäin kun tuo taapero on aikamoinen sotkemaan, joskus olen juuuri siivonnut ennen vieraiden tuloa ja viidessä minuutissa taapero on levittänyt palapelit lattialle, kaivanut roskiksesta suodatinpussin ja levittänyt sen, kaivanut vessan roskiksesta äidin käytetyn pikkuhousunsuojan ja tuonut sen esille... Mutta nykyään tosin siivoaminenkin sujuu helpommin, kun lapsi viihtyy ihan eri tavalla.

Vierailija
44/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle on vain hyväksi puuhailla ja treenailla kääntymistä lattialla itsekseen. Ei se ole hylkäämistä ja voit jutella vauvalle pyykkitelineeltä. Vaihtoehtoja on myös siinä tuntikausia yksin hylättynä ja 24/7 iholla välissä. T. Yhden 9kk vauvan äiti

Vierailija
45/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:36"]Ihan pikku vinkkinä, että kannattaa oikeasti opettaa vauvasta asti olemaan hetki yksin. Nimim. "vauva" 2v ei vieläkään osaa leikkiä yksin vaan äidin pitää koko ajan olla vieressä, vauvana totutin tähän :D
[/quote]
Tämäkin riippuu ihan vauvasta. Meillä taas meni niin, että vauva oli pikkuisena takertuva eikä sekuntiakaan viihtynyt muualla kuin äidin sylissä, oli vaativa ja aina itkemässä. Minulla ei ollut sydäntä "kouluttaa" häntä olemaan itsekseen, koska hän oikeasti kiljui kuin palosireeni.

Yhtäkkiä hänestä tulikin "itsenäinen", rakastaa siis ihmisiä ja heidän seuraansa mutta välillä saattaa leikkiä puolikin tuntia itsekseen jotain rauhallisia leikkejä toisessa huoneessa, joskus jopa lähtee leluineen karkuun jos yritän mennä liikaa osallistumaan. Hänen luonteensa vaan on pikkutarkka, tutkiva ja "haaveileva", vaikka pikkuvauvana olikin todella vaativa ja temperamenttisen oloinen.

Vierailija
46/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 3kk vanha tyttö. Ollaan molemmat vanhemmat nyt kotona tän vauva-ajan. Päätettiin niin, koska tyttö kasvaa niin nopeasti, enkä halua että kiintyy liikaa minuun. Näin on ihan kätevää, jos vaan on rahaa. Ekan kuukauden olin vauvan kanssa yksin kotona, kun mies tuli kotiin alotti heti siivouksen kun me olimme päiväunilla.

Vierailija
47/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva viihtyy leikkimatolla niin anna toisen touhuta siinä. Siirrä matto aina siihen huoneeseen missä touhuat ja juttele/laula samalla touhutessa. Jos vauva ei viihdy, ota kantoliinaan ja tee kotitöitä niin pikkuhiljaa totuttaen. Vauva kyllä tottuu kotitöihisi (ja kantoliinaan tms.) ja niistä tulee osa normaalia päivää eli turvallisia rutiineja ja niitähän vauvat rakastavat. Meillä imuroitiin, laitettiin pyykkejä, pyyhittiin pölyjä ja lattioita vauvan ollessa kantoliinassa ja myöhemmin kantorepussa. Vauvan kanssa kotitöitä on usein pakko tehdä vähän kerrallaan.   

Vierailija
48/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä kuinka paskasessa kämpässä vauva asuu ja paskasella lattialla köllöttelee kun on äidin huomio 24/7. Tee vauvallesi palvelus älä opeta itseäsi olemaan vauvan armoilla 24/7 vaan anna olla jos kerta viihtyisi hetken itsekseen. Tekee hyvää vauvalle kun elää puhtaassa kodissa.

Vierailija
49/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vauva viihtyy myös kotitöitä katsellessaan, ainakin meillä on näin. Minkälainen lukaali teillä oikein on, jos et saa edes imuroitua vauvan hoidolta? 

Vierailija
50/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva kerran viihtyy yksinäänkin hetken, niin todellakin antaisin viihtyä! Meidän nykyisin vajaa 2vee ei vauvana viihtynyt sekuntiakaan lattialla/sitterissä, ellen itse ollut vieressä seuraa pitämässä, joten ei siinä mitään saanut tehtyä. Kantovälineissä puolestaan sai aina maailmanluokan kilarit, joten niitten käyttö jäi aika pian. Vähän isompana jätin vauvan kyllä välillä tylysti vaan lattialle tai sänkyynsä lelujen ympäröimänä, jotta pääsin kahdeksi minuutiksi yksin suihkuun tms. Elämä alkoi helpottaa vuoden ikäisenä, kun lapsi pääsi itse kävellen tutkiskelemaan. Hetkeäkään ei tää taapero vieläkään leiki yksin, mutta nyt sentään tulee itse perässä roikkumaan lahkeeseen, niin pystyy sentään jotain kotitöitä tekemään :D

Vierailija
51/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä esikoisen kanssa oli vähän samaa, ei olisi viihtynyt itsekseen. "pakotin" kuitenki oppimaan, laiotin leikkimaton keittiönlattialle ja siinä katseli kun tein ruokaa jne. laulelin ja juttelin vauvalle, kyllä se oppii itsekseenin viihtymään. esikoisen kanssa sitä kerkeää enemmän istumaan siinä lattianrajassa, monien tulee varmaan vahingossa totutettua vauva siihen, että koko ajan tarvii seuraa. pienestä se pitää alkaa, jos sä oot koko ajan sen kanssa, niin sulla on kohta erittäin rasittava parivuotias, joka ei suostu mitään tekemään yksin, ja sä löydät ittes joko aina legojen äärestä tai leikkipuistossa itsekin liukumäessä.. tottakai vauvat on erilaisia, jotkut on luonnostaan tyytyväisempiä, toiset kitisee ilman syliä..

Vierailija
52/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5kk viihtyy jo hyvin mahallaan mutta ei viihtynyt vielä kuukausi sitten. Paremmin viihtyi kun laitoin imetystyynyn kainaloiden alta niin että vauva oli vähän "ylämäkeen". Silloin näki tavarat paremmin eikä haitannut vaikka pää välillä olikin alhalla. Ei osunut nenä maahan silti. Siivoamisesta, me ollaan otettu miehen kanssa sellainen tapa, että molemmat siivoaa illalla tehokkaasti 10min ja sen jälkeen saa olla rauhassa. Yllättävästi siinäkin toinen siivoaa keittiön ja tyhjää+täyttää tiskikoneen ja toinen kerää kamat paikoilleen. Ja meillä on kolme lasta, joista kaksi jo hyvin omatoimisia sotkijoita! Imurointi jää sitten seuraavaan aamuun (jos huvittaa). Oikeasti ap, anna vauvalle omaa rauhaa, vaikka se 10min silloin tällöin niin huomaat että sä ehdit enemmän omia tai yhteisiä hommia ja silti vietät vauvasi kanssa enemmän aikaa kun moni muu. Vauvasi ei vielä edes sotke juuri mitään joten miten luulet siivoavasi yhtään 2-3v päästä...

Vierailija
53/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, elä pura turhaan sitä kiukka mieheesi, että et voi siivota mitään tms. kyllä voit jos vaan haluat.

Vierailija
54/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs, jos antaisit sen vauvan olla välillä ihan rauhassa siinä sitterissä... Mikä ihmeen 2x5 min sääntö sulla on. Tyyppi ehtii justiin rentoutua siinä, niin äiti tulee ja nappaa toisen pois. Vähemmästäkin tulee kiukkuiseksi. Ja ilmiselvästi lapsesi haluaa olla välillä rauhassa/omissa oloissaan, jos kerta protestoi kantoliinaa ja reppua. Kyllä mun lapset on saaneet olla jo vauvanasiellä missä viihtyvät, olisesitten liina, lattia, sitteri...rattaissakin ovat joskus istuneet sisällä, että olen saanut kotihommat tehtyä. Ja meillä on molemmat tytöt jo mahassa ollessaan ilmeisesti tottuneet imurin ääneen niin, ettäjos ovat olleet krätysiä, niin mä olen ottanut imurin esiin, niin ovatsiihen hurinaan rauhoittuneet.

Ja todellakin, mä olen myös nukkunut silloin kun vauva nukkuu... Ja joskus olen nukkunut lattialla vauvan vieressä vaikka se on ollut hereillä puuhamatolla.

Eihän se nelikuinen voi nyt koko arkea pysäyttää. Kyllä äidin/vanhempien on vaan ne kotihommat tehtävä... 

Ryhdistäydy nainen!

Vierailija
55/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:21"]Jos et suostu pitämään lasta siellä missä viihtyy niin en ihmettele vaikka ongelmia siivota. Miksi sitteri ei olisi lapselle hyväksi sen aikaa kun siivoat? Miksi olet sen ostanut jos et halua käyttää? :O
[/quote]

Sitterissä passiivisena olo haittaa lapsen kehitystä, mutta mielestäni nuo 2x5min on ok.

Ap
[/quote]

Vaikka vauvasi olisi sitterissä vaikka 2 x 15min päivässä niin en usko että epämuodostuu tai traumatisoituu. Laita lelukaari sitterin päälle niin ylettyy niihin juttuihin paremmin. Ja kai lapsi on joskus turvakaukalossakin enemmän kuin 5min, samahan se asento on siinäkin!