Lue keskustelun säännöt.
Millaista on OIKEA psykoterapia?
10.02.2022 |
Kävin lähes vuoden psykoterapeutilla, osan maksoi kela, osan minä. Keskustilimme vastaanotolla (lähestulkoon viikottain, vähintään joka toinen viikko) milloin mistäkin elämääni liittyvästä. En tuntenut hyötyväni mitään eikä rahaakaan ollut liiemmälti, joten kerroin lopettavani terapian. Loppulausunossa sitten oli, ettei varsinaiseen terapiatyöskentelyyn päästy koko tänä aikana. Tästä ei ollut koko aikana puhetta, luulin että tuo keskustelu nimenomaan oli sitä psykoterapiaa. Maksoin siis vuoden, sekä kela osansa ihan turhasta. Eli mitä tai millaista on oikea psykoterapiatyöskentely?
Kommentit (81)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Eri mieltä mistä? Minähän nimenomaan sanoin, että toivoisin muutosta käytäntöön, jossa on täysin potilaan itsensä vastuulla etsiä psykoterapeutti eikä tähän saa edes oikein mitään apua. En itse näe täysin ongelmattomana myöskään mallia, jossa psykoterapeutti etsittäisiin ulkopuolisen toimesta, tässä kun tulee ne henkilökemiakysymykset taas esiin. Itse ainakin haluaisin itse valita kenen kanssa ryhdyn usean vuoden mittaiseen hoitoprosessiin, jossa pitää kyetä luottamaan toiseen ja tuntemaan olonsa turvalliseksi. Ehkä jotkut tällaisestakin vaihtoehdosta voisivat kuitenkin hyötyä, jos toinen vaihtoehto olisi se ettei terapiaan asti yksinkertaisesti pääsisi.
En itse myöskään näe kestävänä ratkaisuna kohdentaa apua vain vaikeimmin sairaille - sittenhän niitä vaikeimmin sairaita tulee vain lisää, jos apua ei saa ennen kuin ongelmat pahentuvat. Ennaltaehkäisevä työ on ihan yhtä tärkeää, sekä yhteiskunnan että yksilön kannalta.
Siitä olen samaa mieltä, että julkiselle puolelle pitäisi saada lisää terapiapalveluita. Nythän siitä on välillä näkynytkin keskustelua julkisuudessa, että ainakin lyhytterapiaa voitaisin tarjota laajemmin julkisella puolella, monet lievemmistä ongelmista kärsivät kun saisivat riittävän hyödyn sellaisestakin, mutta tällä hetkellä järjestelmä ei oikein tue tällaista vaihtoehtoa. Esim. ratkaisukeskeinen terapia soveltuisi hyvin julkisella puolella annettavaksi.