Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähköautollako halpa ajaa? Ja p.....t!

Fossiilipolttoaine
09.02.2022 |

Moottorilehden testistä:

"Aiemmat ajokokemukset Hyundai Ioniq 5:n kanssa olivat jo aiheuttaneet pientä hämmästelyä keskikulutuksesta. Aikaisemmin nähty 26 kWh/100 km kulutus ei enää tällä reissulla toteutunut. Koko matkan kulutus tasoittui noin 21 kWh/100 km tuntumaan.

Ilman esilämmitystä kylmä akun lataaminen vie aikaa, mutta julkisten latauspisteiden minuuttihinnoittelulla se merkitsee myös kasvavia käyttökustannuksia. Tällä matkalla yhden kilowattitunnin hinta nousi usealla latauskerralla lähelle yhtä euroa"

- siis n. euro 1 kWh Ja kulutus 21 kWh/100 km, eli 21 euroa maksaa 100 km. Onpas edullista ajaa sähköllä!! Millä tahansa normi bensa/dieselvehkeellä suoriutuu halvemmalla.

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lataa kotona?

Kotonako saa ladata ilmaiseksi?

Reissuun lähdettäessä vaan tosi pitkä jatkojohto perään.

Vierailija
82/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ladata halpaa sähköä. Jos se ei onnistu, niin älä hanki sähköautoa vaan aja polttomoottorilla. Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää?

Mistä saa halpaa sähköä?

Minä saan omakotitalon seinästä Espoossa. Ja yleisiä latauspisteitä on joka puolella. Täällä ollaankin kehityksen kärjessä. Muutama vuosi vielä niin peräpohjola seuraa.

Minä asun Espoossa kerrostalossa jossa ei ole latausmahdollisuutta. Auton tarve on jokapäiväinen mm. työn takia. Missä lataisin sähköautoani yön aikana MISSÄ?   Niinpä

Sitten sähköauto ei ole sinun juttusi vielä. Onko se ongelma?

On ongelma, eikä ratkaisua näy.

Miksi haluat väkisin sähköauton, kun se ei sinulle vielä sovi? Kas kun et halua Ferraria. Kannattaa sopeutua.

Eiköhän tuo kirjoittaja nimen omaan ole sopeutunut, polttomoottriautolla nimittäin. Miksi te tuputatte sitä sähköautoa kaikille, kun Suomessa on valtavat massat autoilijoita, joiden autot seisoo kylmissä ruuduissa tai kadunvarsilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoo et sähkökottero ei käy mulle ja samantien on sen seitsemän tyyppiä vänkäämässä että kyllähän käy :D

ja toiseen suuntaan olla ihan vakuuttuneita, ettei sähköauto voi toimia kenellekään.

Todellisuus on, että EU alue on sähköistymässä liikenteen osalta. Voit roikkua polttomoottoriautossa, mutta jollain aikajänteellä kustannuksesi ovat kovat ellei polttoaineen myyntiä jopa rajoitettu niin paljon ettet autollasi juurikaan voi ajaa.

Vierailija
84/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lataa kotona?

sähkön siirtoineen aika pommi. Heinolassa sähkö lasku 20 euroo kk on siirtomaksu 90 euroo

tuohon laskuun ei pesukonetta, telkkaa, tiskikonetta, ei saunaa, ei uunia (uuni on mutta käyttö 3krt/vuosi)

Miti miten paljon siirtomaksu nousee kun lataa auton 90 km/pv työmatkoille. Ollaanko lähellä tonnin työmatkakuluja 800 euron kuukausipalkasta.

Vierailija
85/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ladata halpaa sähköä. Jos se ei onnistu, niin älä hanki sähköautoa vaan aja polttomoottorilla. Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää?

Mistä saa halpaa sähköä?

Minä saan omakotitalon seinästä Espoossa. Ja yleisiä latauspisteitä on joka puolella. Täällä ollaankin kehityksen kärjessä. Muutama vuosi vielä niin peräpohjola seuraa.

Minä asun Espoossa kerrostalossa jossa ei ole latausmahdollisuutta. Auton tarve on jokapäiväinen mm. työn takia. Missä lataisin sähköautoani yön aikana MISSÄ?   Niinpä

Miksi haluat väkisin sähköauton, kun se ei sinulle vielä sovi? Kas kun et halua Ferraria. Kannattaa sopeutua.

En halua, mutta yhteiskunta pakottaa ilmaston takia. En sopeudu

Minä haluan ja hankin sähköauton kun se on taloudellisesti kannattavaa. En ajattele ensisijaisesti ilmastoa.

Vierailija
86/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoo et sähkökottero ei käy mulle ja samantien on sen seitsemän tyyppiä vänkäämässä että kyllähän käy :D

ja toiseen suuntaan olla ihan vakuuttuneita, ettei sähköauto voi toimia kenellekään.

Todellisuus on, että EU alue on sähköistymässä liikenteen osalta. Voit roikkua polttomoottoriautossa, mutta jollain aikajänteellä kustannuksesi ovat kovat ellei polttoaineen myyntiä jopa rajoitettu niin paljon ettet autollasi juurikaan voi ajaa.

Viinalla ja biopolttoaineilla ajattelin kyllä vielä ajella pitkäänkin.

Vierailija
87/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa halpaa sähköä?

No sitten kannattaa heittäytyä lattialle itkupotkuraivareihin ja pistää peukku suuhun.

Vierailija
88/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa halpaa sähköä?

Kerrostaloissa tulee olemaan mahtavaa kun eivät raaski (tai pysty) hommaamaan latauspistokkeita kaikille.

Meinaavatkohan alkaa jakamaan latausvuoroja samaan tapaan kuin saunavuoroja.

Asunnossa A on latausvuoro tolpassa 3 klo 16-18.

Asunnossa B on latausvuoro tolpassa 3 klo 18-22.

Asunnossa C on latausvuoro tolpassa 3 klo 22-02.

.Asunnossa D on latausvuoro tolpassa 3 klo 02-06.

Jotenkin ne vuorot on jaettava jos jokaiselle eivät pysty hankkimaan latauspistetta.

Vierailija
89/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukiaisilla ja ilmaisnäytteillä sähköautoilu on vissiin paikoin edullista, jos nyt on ylipäätään varaa sähköautoon. Mutta kun koko systeemi yritetään sähköistää, niin tuskin tuo on kovin edullista määränpäässä. Uusi lypsylehmähän tuosta tehdään polttoaineverojen kuihtuessa. Lisäksi akut vaativat paljon litiumia, mikä aiheuttaa omat ongelmansa saatavuuden suhteen kuin öljykin. Ja ainakaan nykyteknologialla Suomen olosuhteet pitkine välimatkoineen ja talvinen ovat haasteelliset. Vaikea siis nähdä järkeä näissä nykyvisioissa, vaikka kaupungeissa sähköautot ovat ihan hyvä lisä.

Vierailija
90/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaikisellä aihetta käsittelevällä kommenttipalstalla sähköauton erehdyksessä ostaneet kehuvat kuinka sähköautolla pääsee 3€/100 km. Kumma ettei koskaa ammattitaitoisilla koeajajilla koskaan toteudu nuo lukemat saatikka ns.range minkä niillä pääsee

Pelkät pääomakulut voi olla 100€/100 km. Se ainakin aina unohdetaan.

Sähköautot ei ole köyhille.

Vierailija
91/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa halpaa sähköä?

No sitten kannattaa heittäytyä lattialle itkupotkuraivareihin ja pistää peukku suuhun.

Olipas typerä vastaus patteripelleltä. Jos olet erehtynyt ostamaan käyttökelvottoman sähköauton voisitko purkaa pahaa mieltäsi jossakin muualla. Vaikka latausasemalla

Vierailija
92/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te tuputatte sitä sähköautoa kaikille, kun Suomessa on valtavat massat autoilijoita, joiden autot seisoo kylmissä ruuduissa tai kadunvarsilla?

Kuka sitten tuputtaa on toinen juttu. Hankit tai et niin minä en tienaa yhtää euroa. En myöskään häviä yhtään euroa sinun valinnoista riippen. Minun elämä ei helpotu tai hankaloitu mitenkään sinun tai muiden  valintojen myötä. Miksi minua siis kiinnostaisi valintasi? Tämä on keskustelupalsta, jolla voi keskustella kiinnostavista aiheista ilman, että on minkään asian puolella tai vastaan. 

Vierailija
93/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaikisellä aihetta käsittelevällä kommenttipalstalla sähköauton erehdyksessä ostaneet kehuvat kuinka sähköautolla pääsee 3€/100 km. Kumma ettei koskaa ammattitaitoisilla koeajajilla koskaan toteudu nuo lukemat saatikka ns.range minkä niillä pääsee

Ei voi.

Vierailija
94/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipas typerä vastaus patteripelleltä. Jos olet erehtynyt ostamaan käyttökelvottoman sähköauton voisitko purkaa pahaa mieltäsi jossakin muualla. Vaikka latausasemalla

Miksi auto olisi käyttökelvoton, jos sillä voi ajaa haluamaansa paikkaan? 

Vierailija
95/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te tuputatte sitä sähköautoa kaikille, kun Suomessa on valtavat massat autoilijoita, joiden autot seisoo kylmissä ruuduissa tai kadunvarsilla?

Kuka sitten tuputtaa on toinen juttu. Hankit tai et niin minä en tienaa yhtää euroa. En myöskään häviä yhtään euroa sinun valinnoista riippen. Minun elämä ei helpotu tai hankaloitu mitenkään sinun tai muiden  valintojen myötä. Miksi minua siis kiinnostaisi valintasi? Tämä on keskustelupalsta, jolla voi keskustella kiinnostavista aiheista ilman, että on minkään asian puolella tai vastaan. 

Olet aivan oikeassa ja oikeutettu mielipiteeseesi. Mutta on aivan turha väittää, että polttomoottori olisi jotenkin huonompi vaihtoehto, mitä täällä hyvin monen toimesta pakotetaan.

Vierailija
96/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa halpaa sähköä?

Ime vaikka paskaa.

Vierailija
97/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko pääomakulujen osalta eroa ostanko 50 000 euroa maksavan täyssähkön vai 50 000 euroa maksavan polttomoottoriauton?

Vierailija
98/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa halpaa sähköä?

Ime vaikka paskaa.

Näköjään osui ja upposi. HOH HOH HOO. Minuakin harmittaisi jos range olisi 40 km ja sitten lataamaan kalliilla

Vierailija
99/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein! Jokainen tehköön oman valintansa ja eläköön sen kanssa. Minua ei kiinnosta muiden valinnat.

Vierailija
100/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmat ajokokemukset Hyundai Ioniq 5:n kanssa olivat jo aiheuttaneet pientä hämmästelyä keskikulutuksesta. Aikaisemmin nähty 26 kWh/100 km kulutus ei enää tällä reissulla toteutunut. Koko matkan kulutus tasoittui noin 21 kWh/100 km tuntumaan. Sitä ei voi pitää pahana, kun otetaan huomioon, että koko matka ajettiin täydessä talvikelissä pakkasineen ja täydellä kuormalla. Reitti kulki pääteitä pitkin ja nopeus pidettiin suurimmassa sallitussa käytännössä koko matkan ajan.