Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähköautollako halpa ajaa? Ja p.....t!

Fossiilipolttoaine
09.02.2022 |

Moottorilehden testistä:

"Aiemmat ajokokemukset Hyundai Ioniq 5:n kanssa olivat jo aiheuttaneet pientä hämmästelyä keskikulutuksesta. Aikaisemmin nähty 26 kWh/100 km kulutus ei enää tällä reissulla toteutunut. Koko matkan kulutus tasoittui noin 21 kWh/100 km tuntumaan.

Ilman esilämmitystä kylmä akun lataaminen vie aikaa, mutta julkisten latauspisteiden minuuttihinnoittelulla se merkitsee myös kasvavia käyttökustannuksia. Tällä matkalla yhden kilowattitunnin hinta nousi usealla latauskerralla lähelle yhtä euroa"

- siis n. euro 1 kWh Ja kulutus 21 kWh/100 km, eli 21 euroa maksaa 100 km. Onpas edullista ajaa sähköllä!! Millä tahansa normi bensa/dieselvehkeellä suoriutuu halvemmalla.

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille sähköautoreissuille pitäisi laskea myös matkan pitenemä mukaan kuluihin. Voi tulla hyvinkin kymmeniä kilometreja extra-ajoa, kun mennään reitti latauspisteiden ehdoilla.

Vierailija
62/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräässä keskustelussa eräs sähköautoihin innostunut moitti kirjoittajaa kun oli ottanut testiin "väärän" auton. Kyseisessä jutussa yritettiin päästä työmatka Kotkasta Helsinkiin, mutta eipäs onnistunutkaan lataamatta

Luulisi etukäteen osaavan katsoa riittääkö auton range oletetulla talvilukemallaan tuohon matkaan? Katselin joskus, että mikäli olisin omasta autosta valinnut täyssähköversion, niin työmatkalla Turun seudulle olisi luultavasti joutunut pysähtymään Salon ABC:llä mennentullen lataamaan päästäkseni asiakkaalle ja kotiin. Ei mitenkään kätevää, joten miksi olisin tehnyt omasta elämästäni hankalaa? Nyt työn vaihduttua tuolloin miettimäni auto toimisikin ihan erilailla käytössäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostettiin viisinkertaisella hinnalla sähköä, ja sitten maristaan että kallista?

Sama ku tankkaa bensaa "Turpo"-letkusta, ja maksaa 10€/litra

Paitsi että polttoainemaailmassa tällaista "Urpo"-letkua ei ole olemassa.

Asema kuin asema niin ysivitonen maksaa muutaman sentin tarkuudella saman verran litralta, tankkausnopeudesta ja tankkausmäärästä riippumatta.

Luuletko ettei latausasemille tule sama säännöstely ja kuluttajaystävällisyys? Nyt ala on villi länsi, mutta päättäjät säännöstelevät tilanteen ennemmin tia myöhemmin. Siihen asti kuluttajan täytyy olla tarkempi, ettei tee itselleen suurta laskua. Ei eroa aiempaan tilanteeseen, jossa rajaseudulla matkapuhelin saattoi yhdistää naapurimaan verkkoon ja lasku pompata sen takia.

No katsotaan sitä sitten kun noin on, siihen asti ajan polttomoottorilla. Minä en halua joutua miettimään missä tankkaan ja mihin hintaan.

Vierailija
64/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ladata halpaa sähköä. Jos se ei onnistu, niin älä hanki sähköautoa vaan aja polttomoottorilla. Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää?

Mistä saa halpaa sähköä?

Minä saan omakotitalon seinästä Espoossa. Ja yleisiä latauspisteitä on joka puolella. Täällä ollaankin kehityksen kärjessä. Muutama vuosi vielä niin peräpohjola seuraa.

Vierailija
65/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräässä keskustelussa eräs sähköautoihin innostunut moitti kirjoittajaa kun oli ottanut testiin "väärän" auton. Kyseisessä jutussa yritettiin päästä työmatka Kotkasta Helsinkiin, mutta eipäs onnistunutkaan lataamatta

Luulisi etukäteen osaavan katsoa riittääkö auton range oletetulla talvilukemallaan tuohon matkaan? Katselin joskus, että mikäli olisin omasta autosta valinnut täyssähköversion, niin työmatkalla Turun seudulle olisi luultavasti joutunut pysähtymään Salon ABC:llä mennentullen lataamaan päästäkseni asiakkaalle ja kotiin. Ei mitenkään kätevää, joten miksi olisin tehnyt omasta elämästäni hankalaa? Nyt työn vaihduttua tuolloin miettimäni auto toimisikin ihan erilailla käytössäni.

Mitäpä jos tässä tapauksessa luotti myyjän vakuutteluihin, esitteisiin ja muuhun mainoshömppään. Lisäksi tähän päälle sähköautouskovaisten uhoamiset kuinka 400 km pääsee koska tahansa säässä kuin säässä. Valitettava tapaus

Vierailija
66/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ladata halpaa sähköä. Jos se ei onnistu, niin älä hanki sähköautoa vaan aja polttomoottorilla. Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää?

Mistä saa halpaa sähköä?

Minä saan omakotitalon seinästä Espoossa. Ja yleisiä latauspisteitä on joka puolella. Täällä ollaankin kehityksen kärjessä. Muutama vuosi vielä niin peräpohjola seuraa.

Minä asun Espoossa kerrostalossa jossa ei ole latausmahdollisuutta. Auton tarve on jokapäiväinen mm. työn takia. Missä lataisin sähköautoani yön aikana MISSÄ?   Niinpä

Vierailija
67/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä se tilanne matkan päällä, kun pitäisi päästä lataamaan ja latauspisteissä seisoo jo autot? Odottelu voi hyvinkin venyä tunnin mittaiseksi. Kyllä ainakin bensapumpulle joutuu usein jonottamaan, mutta se aika mitataan minuuteissa.

Vierailija
68/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa halpaa sähköä?

Minä asun Espoossa kerrostalossa jossa ei ole latausmahdollisuutta. Auton tarve on jokapäiväinen mm. työn takia. Missä lataisin sähköautoani yön aikana MISSÄ?   Niinpä

Sitten sähköauto ei ole sinun juttusi vielä. Onko se ongelma?

Vierailija
69/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reissun päällä hieman haasteellista, mutta muuten hyvä vinkki

No ihminen tekee ehkä 1-2 lomareissua vuodessa, jos sitäkään, joten sillä nyt ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
70/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa halpaa sähköä?

On ongelma, eikä ratkaisua näy.

Vierailija
71/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihminen tekee ehkä 1-2 lomareissua vuodessa, jos sitäkään, joten sillä nyt ei ole mitään merkitystä.

Entä jos tekee useamman lomareissun, vkl reissun ja työmatkoja. Alkaa olla jo merkitystä

Vierailija
72/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa halpaa sähköä?

Ilmoitat taloyhtiölle että asennutat paikallesi mittarilla olevan latausaseman, ja lataat siitä. SIITÄ! Niinpä.

Vierailija
73/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tekee useamman lomareissun, vkl reissun ja työmatkoja. Alkaa olla jo merkitystä

No sitten sähköauto säästää jo niin järjettömän paljon että jostain satunnaisesta kalliimmalla latauksesta ei tarvitse välittää enää paskan vertaa.

Vierailija
74/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos tässä tapauksessa luotti myyjän vakuutteluihin, esitteisiin ja muuhun mainoshömppään. Lisäksi tähän päälle sähköautouskovaisten uhoamiset kuinka 400 km pääsee koska tahansa säässä kuin säässä. Valitettava tapaus

Onko syy siis sähköautossa vai myyjässä, joka valehteli? Päästöhuijauksen toinen versio eli akunkestohuijaus. Minulle automyyjä kertoi avoimesti millaisia tuloksia ovat autolla saaneet, kun ovat kokeilleet toimintasädettä. Pystyin tekemään päätöksen omien tarpeitteni osalta.

Vierailija
75/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Massakiima päällä näiden sähköauton ja ilmasto pelastus asioissa...

Todellisuus hukassa..

Vierailija
76/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoo et sähkökottero ei käy mulle ja samantien on sen seitsemän tyyppiä vänkäämässä että kyllähän käy :D

Vierailija
77/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa halpaa sähköä?

Miksi haluat väkisin sähköauton, kun se ei sinulle vielä sovi? Kas kun et halua Ferraria. Kannattaa sopeutua.

Vierailija
78/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa halpaa sähköä?

Ilmoitat taloyhtiölle että asennutat paikallesi mittarilla olevan latausaseman, ja lataat siitä. SIITÄ! Niinpä.

Vaan ei onnistu taloyhtiön hallituksen päätöksellä, vaatii kuulemma liikaa muutoksia.  Niinpä

Vierailija
79/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa halpaa sähköä?

Mielenkiintoinen lähestyminen. Entä jos taloyhtiön parkkipaikan kaapelit ei kestä suurempaa käyttöä, niin sinun vaatimuksestako nekin uusitaan tuostavain? Parinkin taloyhtiön osalta tiedän, että nykyään kielletty sisälämppärin käyttö, koska sähköistykset ei kestä kuormitusta. Hiukkasen taitaa vaatia muutoksia, jos tuossa kohtaa alkaisi asentamaan omaan ruutuu latauspistettä.

Vierailija
80/135 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa halpaa sähköä?

Miksi haluat väkisin sähköauton, kun se ei sinulle vielä sovi? Kas kun et halua Ferraria. Kannattaa sopeutua.

En halua, mutta yhteiskunta pakottaa ilmaston takia. En sopeudu