Miksi työkaveri saa tehdä 4 päivää viikossa ja muut tekevät täyttä viikkoa!?
Minusta olisi reilua kertoa syy. Ollaan yksityisessä firmassa ja mietin, että onkohan tämä jotain johtajan ja hänen välistä pelaamista?
Kommentit (159)
Hänellä on varmaan pieni koululainen, jolloin saa tehdä lyhennettyä työviikkoa. Työpaikasta riippuen se on 4 päiväinen työviikko tai lyhyemmät työpäivät.
Mies naisvaltaisella alalla tunnetusti tekee viiden päivän työt kolmessa.
Itse tein viime vuonna kolmen kuukauden ajan lyhennettyä viikkoa (perjantait vapaana), koska henkilökohtaisessa elämässäni oli traumaattinen tapahtuma ja jaksamiseni sekä motivaationi olivat vähissä. Oli loistava päätös, vaikka palkka pieneni huomattavasti. Oli todella palauttavaa saada hääriä perjantait ihan kaikessa rauhassa mitä halusin, kun miehelläkin oli työpäivä.
Ei siihen mitään sairautta tai pientä lasta tarvita syyksi. Se on vain sovittu asia.
Vierailija kirjoitti:
Esim. varhaiskasvatuksen opettajana vai?
Jokainen tekee itselleen parhaimman sopimuksen, jonka pystyy.
Mulla on soppari, että teen 30 tuntista viikkoa. Hoksasin ehdottaa työnantajalle ja hän mietti sitä hetken ja tuumas, että sopiihan se. Ei ole keltään pois tai lisää kenenkään hommia. Tämän hetkinen tilanne mahdollistaa tämän, meillä on hiljaista asiakkaiden suhteen. Sopimus neuvotellaan uusiksi, kun tilanne muuttuu.
Yksi työkaveri jaksaa asiasta narista, että on todella epäreilua. Miten? Miksei hänelle tarjottu samaa sopimusta? Ei mullekaan tarjottu, vaan kysyin itse. Epäreilua on kuulemma myös se, että meillä on sama tuntipalkka. Kyllä, mutta luonnollisesti saan niistä tehdyistä tunneista, kuten ymmärtääkseni hänkin.
En itse näe mitään syytä, miksei hänkin saisi vastaavaa sopparia, kunhan vaan avaisi suunsa. Mutta kun eihän sitä esimiehelle voi narista. Pitää esittää kympin tyttöä ja suorittaa täysillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan alalla kuin alalla!
Tietysti työsopimus on vain sopimus jolla työntekijä myy aikaansa ja työpanostaan ostajalle. Kuinka paljon haluaa myydä on ihan itsestä kiinni ja ostaja voi ostaa tai kieltäytyä. Enää ei eletä sota-aikaa tai 50 lukua jolloin kaikkien työpanosta tarvittiin.
Miksi mamun aiset saavat olla tekemättä mitään, mutta silti on yhteiskunnan palvelut, sosiaaliturva jne? Eläkekin tulee olemaan suurin piirtein sama, kuin pienipalkkaisella, joka on tehnyt ikänsä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootkohan mun uusin työkaveri? Meillä on käytössä työaikapankki. Mä hyödynnän sitä niin, että teen viikolla tunteja sisään, ja perjantait sluibailen. Palkka maksetaan tehtyjen tuntien mukaan.
Ulkopuolelta vastaan, että jos sinä voit tehdä niin muillekin pitää tarjota sama mahdollisuus. Teitä reittä pitkin etuja saaneita on paljon, minä puutun aina kaikkiin.
Trollihan sä oot, mutta käytänpä osan ruokiksesta...
Työaikapankki jos on käytössä, koskee yleensä kaikkia työntekijöitä. Yksinkertaistettuna toimii niin, että on todnäk tietty oletusmäärä tunteja/vko/hlö. Nuo tunnit voi tehdä tuon viikon sisällä siten kuin parhaaksi kokee. Näin siis ainakin meillä. Mä olen valinnut pidemmät työpäivät ja vapaan perjantain. Se miten muut ovat päättäneet tunnit tehdä ei kuulu mulle, aivan samoin kuin mun tapa ei kuulu niille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan alalla kuin alalla!
0/5
älä nyt enempää munaa itseäsi
William ei vaikuta sellaiselta ihmiseltä, joka rakastuisi tai osaisi eläytyä toisten rakastumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kelpaisi kyllä minullekin 4 päiväinen työviikkoa, vaikka en saisikaan kuin 4 päivältä palkan. Pärjäisin silti edelleen varsin hyvin ja tuo lisääntynyt vapaa-aika kyllä korvaisi menetetyn rahan. Harmi vaan, ettei työnantaja varmasti suostuisi tähän ja järjestely aiheuttaisi työkavereissakin närkästystä, kun heillä on hommia enemmän kuin ehtivät tekemään.
Kun siirryin nelipäiväiseen viikkoon sovitiin, että tarpeen tullen olen myös "vapaapäivinä" käytettävissä. Pari vuotta meni niin, että huomioon ottaen verotuksen kevenemisen ja "vapaapäivän" kertoimet palkkalaskennassa sain käteen enemmän vajaalla työkuukaudella kuin säännöllisellä viisipäiväisellä työviikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootkohan mun uusin työkaveri? Meillä on käytössä työaikapankki. Mä hyödynnän sitä niin, että teen viikolla tunteja sisään, ja perjantait sluibailen. Palkka maksetaan tehtyjen tuntien mukaan.
Ulkopuolelta vastaan, että jos sinä voit tehdä niin muillekin pitää tarjota sama mahdollisuus. Teitä reittä pitkin etuja saaneita on paljon, minä puutun aina kaikkiin.
Trollihan sä oot, mutta käytänpä osan ruokiksesta...
Työaikapankki jos on käytössä, koskee yleensä kaikkia työntekijöitä. Yksinkertaistettuna toimii niin, että on todnäk tietty oletusmäärä tunteja/vko/hlö. Nuo tunnit voi tehdä tuon viikon sisällä siten kuin parhaaksi kokee. Näin siis ainakin meillä. Mä olen valinnut pidemmät työpäivät ja vapaan perjantain. Se miten muut ovat päättäneet tunnit tehdä ei kuulu mulle, aivan samoin kuin mun tapa ei kuulu niille.
Puhut asian vierestä, koska nämä tässä esille tulleet ovat niitä, että yhdellä on etuus.
Jos työaikapankki on se on ok. Ei silloin ole mahdollisuutta älistä.
Esimiehet töihin, minä olen ainakin vaatinut aina että säännöt kaikille samat, ei niin, että yksi aina laistaa ikävät työvuorot.
80% työaika. Ja palkka samassa suhteessa, 80% täyden työajan palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla 40% työajasta menee turhaan veuhtaamiseen milloin mistäkin työpaikan sisäisestä "ongelmasta".
-sivusta havainnut-
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen mitään sairautta tai pientä lasta tarvita syyksi. Se on vain sovittu asia.
Minä ainakin teen lyhyempää työaikaa ihan puhtaasti siitä syystä, että olen laiska. Teen paljon mielummin enemmän kivoja juttuja kuin haalisin lisää rahaa pankkitililleni. Minulla on vain halpoja harrastuksia ja paljon vapaata aikaa niihin käytettävissä. En haaveile kesämökistä tai moottoripyörästä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi osittaista työtä tekevä kiusaamiseen uupunut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi mikä "työkaveri". Hanki elämä töiden ulkopuolella, niin voit keskittyä olennaiseen, eikä mene energiaa muiden asioiden pohtimiseen.
Sinä voit hyvinkin olla syy, miksi joku kollegoistasi pyytää pienempää työaikaa (ja pienempää palkkaa), kun viet ympäriltäsi energian.
Surullista, mutta sinähän se eniten kärsit, itsestäsi et eroon pääse. Muut saa sinusta vapaata helposti.Meiltä on aina savustettu sinun kaltaiset joilla on vain oikeuksia velvollisuudet on jääneet muille. Asiakaspalvelu on auki klo 16 saakka håja kaikki ovat töissä siihen asti, sinun kaltaisesi aijavarkaat on möristen lähteneet, ne on automaattisesti porukalla jätetty ulkopuolelle. Hyvin on toiminut. 😂
Ja olet ylpeä kiusaaja. Olen pahoillani puolestasi. Selvästi sinulla on kurja olla jostain syystä. Onhan sitä tutkittukin, kiusaajat monesti ovat muuten onnettomia tai ongelmia elämä täys ja tarvitsevat apua.
Tsemppiä avun hakemiseen ja parempaa tulevaisuutta sinulle!
Yksityisellä varmaan voi sopia työaikansa (?) mutta koko ikäni julkisella sektorilla olleella se ei ole ollut mahdollista. Epäreilua sekin. Olisi ollut tarvetta. Piti sitten irtisanoutua...
Mun mies tekee 4pvä työviikkoa ihan vain koska haluaa. Saa tarpeeksi palkkaa niinkin ja on enemmän aikaa olla perheen kanssa :)