Miksi työkaveri saa tehdä 4 päivää viikossa ja muut tekevät täyttä viikkoa!?
Minusta olisi reilua kertoa syy. Ollaan yksityisessä firmassa ja mietin, että onkohan tämä jotain johtajan ja hänen välistä pelaamista?
Kommentit (159)
Minä tein vuosikaudet 30 tuntista työviikkoa, kun lapset olivat pieniä. Olin 5 päivää viikossa töissä mutta 6h/päivä. Se helpotti perheen ja työn yhteensovittamista ihan ratkaisevalla tavalla. Kiitos progressiivisen verotuksen, tulot eivät edes valtavasti tämän järjestelyn vuoksi tippuneet.
Toki tämä herätti kateutta työpaikalla, ja osa työkavereista koki järjestelyn epäreiluksi. Tämä siltikin vaikka palkkani aleni samassa suhteessa vähempien työtuntien kanssa ja minä olin eri työtehtävässä kuin nuo toiset. Minun paikalla oloni tai olemattomuuteni ei siis lisännyt heidän töitään tai vaikuttanut niihin.
Vierailija kirjoitti:
No en oikein usko teitä. Haluaisin silti nähdä firman tilitiedot mm, että miten paljon kenellekin maksetaan palkkaa. Voi myös olla, että tämän ketkuilun vuoksi meidän kaikkien palkat ovat pienemmät.
Ap.
Henkilöllä voi olla terveydentilaperuste, Se on yksityisyyden suojan piirissä. Osa-aikatyötä saa tehdä ja sellaisen työsopimuksen tehdä. En ole aiemmin kuullut, että joku kyseenalaistaisi tuon oikeuden, jonka työsopimuslaki takaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos sulla olis joku sairaus, jonka vuoksi et voisi tehdä täyttä päivää, niin olisi ok kun muut saisivat vain uteliaisuuttaan tiedon siitä. Mitä ihmettä se sulle kuuluu miksi työkaveri tekee lyhyempää päivää/viikkoa.
En ole ap, mutta pitäisi kuitenkin erittäin hyvänä, jos työnantaja selventäisi asian. Se, että rupeat höpertämään muka sairauksista raportoimisesta, on kyllä sinulta täydellistä järjen vähyyttä. Riittää kun toteaa, että se yksi on osa-aikatyösopimuksella. Se selvittää tilannetta.
Toivottavasti aloittajan työpaikassa on otettu huomioon se, että tuo yksi tekee vain 4 päivää, eikä panna muita tekemään hänen poissaolopäivänsä työmäärää oman työn lisäksi. - Omalla työpaikallani haluttiin olla moderneja ja pienten lasten vanhemmille annettiin mahdollisuus jäädä lhennetylle työajalle. Sijaisia ei palkattu joten jäljelle jääneille tuupattiin osa-aikaisen työt eli heidän työtaakkansa ja usein työaikansakn piteni, mutta palkka ei. Se aiheutti todella paljon pahaa mieltä ja suoranaista raivoa. Johto oli tietysti itseensä tyytyväinen, kun oli niin "moderni".
Mä teen 4 päivästä työviikkoa. Oon osittaisella hoitovapaalla kun perheessä on ekaluokkalainen.
No oli mullakin töissä yksi lusmu, joka jatkuvasti teki normaalia pidempää päivää ja kerrytti liukumia. Laskutusta ei nimeksikään. Nyt jatkaa samaa paskaa toisessa firmassa. Kyllä näitä löytyy.
Meillä yksi työntekijä halusi tehdä neljän päivän työviikkoa, kun hänen puolisonsa oli vakavasti sairas. Nyt tekee taas täyttä päivää.
Mutta kun ap ei millään usko! Ihan varppina on vilunkipeliä! Ihan varppina on pomon kanssa pantu!
Tein hoitoalalla lyhennettyä työviikkoa kun kunto ei riittänyt 9 päivän työputkiin yhden päivän vapailla. Ei ihme miksei saada hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
No en oikein usko teitä. Haluaisin silti nähdä firman tilitiedot mm, että miten paljon kenellekin maksetaan palkkaa. Voi myös olla, että tämän ketkuilun vuoksi meidän kaikkien palkat ovat pienemmät.
Ap.
Ap on hyvä ja vaihtaa firmaa sitten.
Mitäs jos AP menisi itse ehdottelemaan pomolle pientä panohetkeä, jos epäilee, että siitä se työkaverikin on vapaansa saanut? Kannattaahan se kokeilla, jos heltiäisi vaikka se 4 päivän työaika. Jos oikein hyvin käy, saattaa AP saada jopa 5 päivää viikossa vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos sulla olis joku sairaus, jonka vuoksi et voisi tehdä täyttä päivää, niin olisi ok kun muut saisivat vain uteliaisuuttaan tiedon siitä. Mitä ihmettä se sulle kuuluu miksi työkaveri tekee lyhyempää päivää/viikkoa.
En ole ap, mutta pitäisi kuitenkin erittäin hyvänä, jos työnantaja selventäisi asian. Se, että rupeat höpertämään muka sairauksista raportoimisesta, on kyllä sinulta täydellistä järjen vähyyttä. Riittää kun toteaa, että se yksi on osa-aikatyösopimuksella. Se selvittää tilannetta.
Toivottavasti aloittajan työpaikassa on otettu huomioon se, että tuo yksi tekee vain 4 päivää, eikä panna muita tekemään hänen poissaolopäivänsä työmäärää oman työn lisäksi. - Omalla työpaikallani haluttiin olla moderneja ja pienten lasten vanhemmille annettiin mahdollisuus jäädä lhennetylle työajalle. Sijaisia ei palkattu joten jäljelle jääneille tuupattiin osa-aikaisen työt eli heidän työtaakkansa ja usein työaikansakn piteni, mutta palkka ei. Se aiheutti todella paljon pahaa mieltä ja suoranaista raivoa. Johto oli tietysti itseensä tyytyväinen, kun oli niin "moderni".
Meillä yritettiin samaa, luottamusmies torppasi heti. Toki oikeuspsykologin on, mutta sitten työt jää tekemättä.
Tiedättekös te kaikki syitä esiin vaativat, että teille ei oikeastaan kuulu yksikään syy miksi joku on poissa töistä. Lomat yleensä järkevissä paikoissa on julkista tietoa, mutta kaikkialla eivät nekään. Jos joku on sairaana, sekin on muille vain poissaolo, mitkään sairaudet tai sairaskertomukset ei teille kuulu. Sama koskee erilaisia työaikoja, voi olla osa-aikaisuussopimuksia, osittaista sairauslomaa, osittaista eläkettä, työkyvyttömyyseläkettä tai vaikka kuntoutusta. Mutta mikään näistä syistä ei kuulu työtovereille. Jos joku tekee lyhyempää päivää tai lyhyempää työviikkoa, niin esimies ja työnantaja ovat ainoat, joille se asia kuuluu. Ei kyttääjäeukoille. Jos työntekijä itse haluaa kertoa työaikojensa syyt muille, niin se toki on sallittua, mutta muuten ei niitä syitä edes saa kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Monelle on yllätys, että yritys saa maksaa mitä tahansa palkkaa (kunhan minimi on TESsin mukainen) ja vaatia mitkä tahansa työtunnit (lakien mukaisesti toki) eli joku voi saada 6000 e/kk tekemällä töitä vain 2 päivää viikossa ja toinen saada 2500 e/kk, vaikka töitä on 5 päivää viikossa. Tätä ei edes tarvitse selitellä kenellekään.
Samasta työstä kuuluu maksaa sm palkka, jos myös osaaminen ja koulutus ovat samat. Eli tasa-arvovaatimus on kyllä ihan lain vaatima juttu. Toki eri tehtävissä, tai jos toinen on paljon parempi, niin saa maksaa eri verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluttiin olla moderneja :) Tuo on lakisääteinen juttu, osittainen hoitovapaa, ei siinä haluja työnantajalta kysellä…
Minäkin teen lyhennettyä viikkoa. Saan valita teenkö lyhyempiä päiviä vai 4 päivää vko. Sairastan vaikeaa nivelreumaa. Ei kuulu työkavereille mun lyhennetty työviikko eikä sen syy. Hanki elämä.
Mulla työkaverit joskus kuittaillut ( uudet sellaiset) vastavanlaista kuin Ap, koska
perjantaisin en ole töissä.
Teen töitä ma-to 80%.
Sanon aina tähän:
” Tämä perjantai poissa olo näkyy kyllä palkassakin, voit olla ihan Huoletta❣️”
Teen myös osittaista, ihan siksi koska pystyn eikä kiinnosta tehdä täyttä työviikkoa ja haluan enemmän vapaata. Harmittaako?
Mä tein pitkään töitä 50 prosentin työajalla. Se yksi tietty työkaveri ei koko aikana oppinut ymmärtämään, miksi mä en ole töissä koko päivää. Näitäkin aina on...
Voishan sitä tehdä 4x10h viikossa?
Riippuu työpaikasta julkisellakin puolella. Meillä onnistuvat hyvinkin monenlaiset työaikajärjestelyt. Voi tehdä osapäivätyötä, lyhennettyä viikkoa, pelkkää tuntityötä tai sitten normaalia työaikaa liukumien puitteissa (tulo 06.00 - 10.00, lähtö 15.00 - 19.15, työaikasaldon on pysyttävä -10 ja +50 tunnin välissä). Joissakin tehtävissä tehdään vuorotyötä etukäteen määrätyn listan mukaan. Palkka riippuu tehdyistä tunneista, osaamisesta ja työn vaativuudesta.