Miksi työkaveri saa tehdä 4 päivää viikossa ja muut tekevät täyttä viikkoa!?
Minusta olisi reilua kertoa syy. Ollaan yksityisessä firmassa ja mietin, että onkohan tämä jotain johtajan ja hänen välistä pelaamista?
Kommentit (159)
Aina voi kysyä työnantajalta voiko tehdä lyhennettyä. Itse olisin saanut tehdä 80 % työaikaa, koska olin aloittamassa yritystä. Palkka olisi tietysti ollut 80 %.
Minun mies oli yrittäjänä 15 vuotta, lomaa oli kesällä 1-2 viikkoa, siinä kaikki lomat.
Lähti töihin ihan työntekijäksi. Ihan omasta pyynnöstä halusi neljä päiväisen viikon, on siis aina perjantaita vapaalla.
Tietenkään ei saa palkkaa tuolta perjantailta, mutta kokee tällä hetkellä vapaan rahaa tärkeämmäksi. Ei siis ole mitään sairautta tai muutakaan syytä lyhyemmällä viikolle. Pelkästään se, että halusi enemmän vapaata ja se on taloudellisesti helposti mahdollista.
Hän on neuvotellut itselleen sellaiset työsopimusehdot. Suomessa on sopimisen vapaus. Vaikka kommunistit TES:illä yrittävätkin sitä rajoittaa. Ei sitä ole mikään pakko noudattaa jos työnantaja ja työntekijä niin sopivat.
Alle 8-vuotiaan lapsen vanhemmilla on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen. Se on sitten sopimuskysymys onko kyseessä lyhyempi päivä vai viikko ja kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi kysyä työnantajalta voiko tehdä lyhennettyä. Itse olisin saanut tehdä 80 % työaikaa, koska olin aloittamassa yritystä. Palkka olisi tietysti ollut 80 %.
Tämä on hyvä neuvo. Jos ap on noin kateellinen, niin hän voi mennä itse kysymään itselleen nelipäiväistä viikkoa. Ei sitten tarvitse enää nurista, kun saa itse saman.
Ai kamala! Minä teen ihan satunnaisesti töitä. Tänäänkin olen vapaalla. Ja itse asiassa tällä viikolla ei ole ollut vielä lainkaan töitä. Onpa leppoisaa. On niin kaunis ilma, että ajattelin lähteä justiinsa kävelylle.
Ja arvaa mitä! Minun palkkanikin on tasan yhtä satunnainen kuin työpäivätkin. Eli tällä viikolla en ole ansainnut vielää pennikään palkkaa. Se millä minä elän, on kyllä työpaikalla kaikkien työkavereiden tiedossa. Ap:n tyyppisten ihmisten vuoksi olen tehnyt kaikille selväksi mitkä minun syyni ovat, ettei tarvitse noita pahantahtoisia puheita kenenkään viljellä.
Kelpaisi kyllä minullekin 4 päiväinen työviikkoa, vaikka en saisikaan kuin 4 päivältä palkan. Pärjäisin silti edelleen varsin hyvin ja tuo lisääntynyt vapaa-aika kyllä korvaisi menetetyn rahan. Harmi vaan, ettei työnantaja varmasti suostuisi tähän ja järjestely aiheuttaisi työkavereissakin närkästystä, kun heillä on hommia enemmän kuin ehtivät tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Hän on neuvotellut itselleen sellaiset työsopimusehdot. Suomessa on sopimisen vapaus. Vaikka kommunistit TES:illä yrittävätkin sitä rajoittaa. Ei sitä ole mikään pakko noudattaa jos työnantaja ja työntekijä niin sopivat.
Yksikään työehtosopimus ei aseta sellaisia rajoitteita työntekijälle! Tuo sinun juttusi on samanlaista kuin väitteet siitä, että työehtosopimusten takia ei voida maksaa parempaa palkkaa. Mikä on täysin puhdas valhe! Työehtosopimukset joustaa työntekijän hyväksi oikein hyvin. Ihan vapaasti saa maksaa enemmän palkkaa tai vaatia vähemmän työtunteja sen palkan eteen. Sitä ei ole rajoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Kelpaisi kyllä minullekin 4 päiväinen työviikkoa, vaikka en saisikaan kuin 4 päivältä palkan. Pärjäisin silti edelleen varsin hyvin ja tuo lisääntynyt vapaa-aika kyllä korvaisi menetetyn rahan. Harmi vaan, ettei työnantaja varmasti suostuisi tähän ja järjestely aiheuttaisi työkavereissakin närkästystä, kun heillä on hommia enemmän kuin ehtivät tekemään.
Kaiken lisäksi vielä kun vuositulot jää pienemmäksi niin verotus laskee. Jää paljon enemmän käteen siitä pienemmästä palkasta. Vaikka palkka tippuu 20 % ei käteen jäävä palkka alene edes niinkään paljoa.
Miksi kadehdit lapsellisesti työkaveria? Ei se sinun elämääsi muuta paremmaksi. Ongelmasi eivät poistu vaikka muut tekisivät seitsemänpäiväistä työviikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Sano hänelle että kyselet Vauva palstalta hänen yksityisasioistaan
mutta et saa haluamaasi tietoa joten voisiko hän ystävällisesti
itse tyydyttää uteliaisuutesi ja kertoa miksi tekee 4päivää viikossa.
Nimen omaan miksi ei kysy työnantajalta itseltä?On työnantajallakin suu vastata. Tuskin hän on tällä sinulle kysymyksin vastaamassa?
Ootkohan mun uusin työkaveri? Meillä on käytössä työaikapankki. Mä hyödynnän sitä niin, että teen viikolla tunteja sisään, ja perjantait sluibailen. Palkka maksetaan tehtyjen tuntien mukaan.
No meillä on muutama jotka tekee perjantaina iltavuoron, lauantai ja sunnuntai päivävuorot. 40 tunnilta tulee palkka. Sopimusasia eikä ollut tunkua noihin vuoroihin.
Olen toipumassa vakavasta työuupumisesta. Palasin töihin, tosin eri firmaan, tekemällä aluksi 60% työaikaa. Nyt teen 80% ja jos kaikki menee hyvin, kesän jälkeen kokeillaan josko pystyisin 100% työaikaan.
Jos saisin valita, olisin terve ja täysipainoisesti työssä. Sellaista romahdusta en toivo kenellekään. Olen kuitenkin onnellinen siitä että itsemurhayrityksen ja osastohoidon jälkeen olen näinkin hyvässä kunnossa vaikka talous onkin täysin kuralla. Kaikki eivät ole selvinneet näin hyvin. Kaikki eivät selvinneet ollenkaan.
Niin ettei mitään syytä kateuteen vaikka näennäisesti pääsenkin muita helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Tai tekee 5 päivän työtunnit 4 päivässä. Tää on tyypillistä, jos siis saldojärjestelmä käytössä
Sellaisessa työssä kuuluu, jos muut joutuvat tavattoman lujille kun yksi on aina poissa, silloin luottamusmies asialle ja sijainen yhdeksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ootkohan mun uusin työkaveri? Meillä on käytössä työaikapankki. Mä hyödynnän sitä niin, että teen viikolla tunteja sisään, ja perjantait sluibailen. Palkka maksetaan tehtyjen tuntien mukaan.
Ulkopuolelta vastaan, että jos sinä voit tehdä niin muillekin pitää tarjota sama mahdollisuus. Teitä reittä pitkin etuja saaneita on paljon, minä puutun aina kaikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkopuolelta vastaan, että jos sinä voit tehdä niin muillekin pitää tarjota sama mahdollisuus. Teitä reittä pitkin etuja saaneita on paljon, minä puutun aina kaikkiin.
Hyi mikä "työkaveri". Hanki elämä töiden ulkopuolella, niin voit keskittyä olennaiseen, eikä mene energiaa muiden asioiden pohtimiseen.
Sinä voit hyvinkin olla syy, miksi joku kollegoistasi pyytää pienempää työaikaa (ja pienempää palkkaa), kun viet ympäriltäsi energian.
Surullista, mutta sinähän se eniten kärsit, itsestäsi et eroon pääse. Muut saa sinusta vapaata helposti.
Hyvä olisi, jos työyhteisössä nämäkin asiat puhuttaisiin auki. Aiheuttaa valtavasti kademieltä ja erilaisia tulkintoja, klikkiytymistä, ym. Siitäkin seuraa paljon pahaa. Kumman pahan oikeasti valitsisitte?
Palkkatietoja pystyi ainakin joitain vuosia sitten kysymään ja ne näytettiin jostain rekisteristä.
Yksi osittaista työtä tekevä kiusaamiseen uupunut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi mikä "työkaveri". Hanki elämä töiden ulkopuolella, niin voit keskittyä olennaiseen, eikä mene energiaa muiden asioiden pohtimiseen.
Sinä voit hyvinkin olla syy, miksi joku kollegoistasi pyytää pienempää työaikaa (ja pienempää palkkaa), kun viet ympäriltäsi energian.
Surullista, mutta sinähän se eniten kärsit, itsestäsi et eroon pääse. Muut saa sinusta vapaata helposti.
Meiltä on aina savustettu sinun kaltaiset joilla on vain oikeuksia velvollisuudet on jääneet muille. Asiakaspalvelu on auki klo 16 saakka håja kaikki ovat töissä siihen asti, sinun kaltaisesi aijavarkaat on möristen lähteneet, ne on automaattisesti porukalla jätetty ulkopuolelle. Hyvin on toiminut. 😂
Minulla 6h työpäivä, onhan se kiva mutta brutto 1400e eli käteen jää jotain 1100e eikä korvauksiakaan heru niin on se vähän pirullista kun naapurin työtön vetelee "isompaa liksaa".