Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työkaveri saa tehdä 4 päivää viikossa ja muut tekevät täyttä viikkoa!?

Vierailija
08.02.2022 |

Minusta olisi reilua kertoa syy. Ollaan yksityisessä firmassa ja mietin, että onkohan tämä jotain johtajan ja hänen välistä pelaamista?

Kommentit (159)

Vierailija
101/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on sopimusyhteiskunta ja jos työnantajalle ja työntekijälle nelipäiväinen työviikko sopii niin missä hyvä AP on se ongelma?   Mahdatkos ymmärtää, että palkkaa tulee kutakuinkin suhteessa käytettyyn työaikaan?

t: vuosia nelipäiväistä tehnyt ja nyt kolmipäiväinen suunnitteilla.

Ja toivottavasti myös reiluusyhteiskunta. Esimiehenä vien kaikki nämä kokoukseen, käymme läpi työt ja sen tarvitaanko väkeä lisää kun joku tekee lyhyttä työaikaa.

Useimmiten asia on ratkennut sillä, että muille on maksettu henkilökohtaista lisää kun joutuvat lujille yhden tehdessä vähemmän. Myös ”ylennyksissä” olen ottanut nämä huomioon, parempaan asemaan siirrän aina ne joille koko työpaikan etu ja kaikkien tasa-arvoinen kohtelu on tärkeä.

Yleensä luuserit ovat tajunneet itse lähteä.

On hyvin paljon työpaikkoja, joissa työtä ei ole mitään maailmankaikkeuden alussa määrätty määrä x tuntia/viikkoa, johon tarvitaan tasan 14,00 työntekijää, vaan työnkuvat elävät. Varmaan on niitäkin paikkoja, joissa työ on niin tarkoin suunniteltua minuuttiaikataululleen (joku tehtaan linjasto), että siitä ei mitenkään selvitä jos joku on pois yhden päivän viikossa. Samoin ongelmia voi tulla jos työpaikassa on hyvin vähän työntekijöitä. Mutta jos henkilöllä on lain mukaan oikeus olla vajaalla työajalla vaikka pienen lapsen takia niin ihanko oikeasti kutsut luuseriksi. Mikä ihmeen tasa-arvoinen kohtelu? 

Vierailija
102/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en oikein usko teitä. Haluaisin silti nähdä firman tilitiedot mm, että miten paljon kenellekin maksetaan palkkaa. Voi myös olla, että tämän ketkuilun vuoksi meidän kaikkien palkat ovat pienemmät.

Ap.

Onko teidän toimenkuvanne samanlainen kaikilla? Ja jos sitä neljä päivää viikossa tekevää ei olisi, niin sitten te joutuisitte ne hänen vastuullaan olevat duunit tekemään. Ei taida onnistua.

Jos hän tekee neljä päivää viikossa, niin tietenkin hänen palkkansa on pienempi kuin teillä. Jospa hän on opiskelija, on jokin järjestely opintojen takia, jospa hänellä on pieniä lapsia ja järjestely on näiden takia, jospa hän on sitä ja tätä. Mutta pienempää palkkaa hän nyt kuitenkin saa jos nimittäin on samanlaisella työnkuvalla kuin te muut.

Ja ainahan voit kysyä häneltä suoraan, miksi hänellä on tuollainen järjestely.

Minusta tuntuu, että sun järki ei nyt ihan toimi niin kuin pitäs...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en oikein usko teitä. Haluaisin silti nähdä firman tilitiedot mm, että miten paljon kenellekin maksetaan palkkaa. Voi myös olla, että tämän ketkuilun vuoksi meidän kaikkien palkat ovat pienemmät.

Ap.

Onko teidän toimenkuvanne samanlainen kaikilla? Ja jos sitä neljä päivää viikossa tekevää ei olisi, niin sitten te joutuisitte ne hänen vastuullaan olevat duunit tekemään. Ei taida onnistua.

Jos hän tekee neljä päivää viikossa, niin tietenkin hänen palkkansa on pienempi kuin teillä. Jospa hän on opiskelija, on jokin järjestely opintojen takia, jospa hänellä on pieniä lapsia ja järjestely on näiden takia, jospa hän on sitä ja tätä. Mutta pienempää palkkaa hän nyt kuitenkin saa jos nimittäin on samanlaisella työnkuvalla kuin te muut.

Ja ainahan voit kysyä häneltä suoraan, miksi hänellä on tuollainen järjestely.

Minusta tuntuu, että sun järki ei nyt ihan toimi niin kuin pitäs...

Jospa hän tekee etätyötä sen yhden päivän, tai matkatyötä, myyntityötä jossain... Mitä työtä te yleensäkään teette?

Vierailija
104/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä varmaan voi sopia työaikansa (?) mutta koko ikäni julkisella sektorilla olleella se ei ole ollut mahdollista. Epäreilua sekin. Olisi ollut tarvetta. Piti sitten irtisanoutua...

Hoitoalalla kyllä on useissa paikoissa. Moni tekee vajaata työaikaa.

Vierailija
105/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kaikki pitää kuuluttaa työkavereille ihan ehdottomasti! Itsekin aina uudessa työsuhteessa tulostan crohnin tauti -diagnoosini A3 julisteeks ja laitan työpaikan ilmotustauluille että tietävät sitten miksi käyn vessassa kun käyn, ettei vaan ketään harmita kun saan heitä enemmän istua, vaikkakin vain vessassa! Koska työkavereille luonnollisestikin kuuluu kaikki :)

Saa sitten tuttavapiirissä länkyttää asiaa eteenpäin.

Vierailija
106/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hän on sopinut niin esimiehensä kanssa. Meillä oli tiimissä henkilö joka teki 80 prosenttista päivää kun lapsensa oli ala-asteella. Ja toinen joka teki täyttä viikkoa mutta nelipäiväisenä koska hän halusi aloittaa työpäivät niin aikaisin aamulla että saldo paukkui muuten yli, kolmeen saakka piti joka tapauksessa olla ja usein pidempäänkin jos oli palavereja, tms.

Vierailija
107/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten kateus on kyllä omaa luokkaansa. Eiköhän kaikki tee työtään siten, miten on työnantajansa kanssa sopinut.

Ap voi varmasti myös kysyä, sopisiko 80% työaikajärjestely. Tarkoittaa kylläkin sitä, että saat myös vain 80% nykyisestä palkastasi. Ehkä työnantaja ei vain tarvitse ko. henkilön työpanosta joka päivä, joten miksi maksaisivat hänelle täydestä viikosta, jos työtä riittää vain 4 päiväksi? Tai jos työkaverisi on itse halunnut lyhyemmän työviikon, 80% palkka riittää hänelle ja se työnantajalle sopii, niin miten se on sinulle epäreilua? Oletko edes kysynyt vastaavaa järjestelyä itsellesi ja olisitko ok 80% palkan kanssa?

Vierailija
108/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa muuten puolet naisista tekee osa-aikatyötä. Muistathan olla koko sille kansalle todella kateellinen! Ja niillä on talouskin paremmassa jamassa. Mahtaiskohan Suomessakin hyvinvointi lisääntyä ja vaikka avioerot vähentyä, jos osa-aikatyöstä tulisi hyväksyttävämpää? Ja toki vertailuun Saksan kanssa vaikuttaa moni muukin asia (perheverotus jne., mitä en kyllä kannata), mutta kyllä työelämän jousto esim. perhetilanteen mukaan voisi olla vielä suurempaa kuin nyt. Ehkä joku työtönkin sitten työllistyisi esim. edes 40% sopparilla, kun joku äiti ihminen olisi 60%:lla.

https://um.fi/edustustojen-raportit/-/asset_publisher/W41AhLdTjdag/cont…

Vierailija
109/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä yksityisessä sotealan yksikössä - parikymmentä työntekijää - ainakin 4 tekee 50% ja yksi 80%. Ei ole tullut mieleen kysyä, miksi saati epäillä jonkun saavan siitä etua. Vaikka joskus huomaa, että vapaalla ollut ei välttämättä olekaan ajan tasalla. He puolestaan joustavat listassa esim. sairausloman sattuessa.

Sanonnan mukaan kissakin kuolee uteliaisuuteen. 

Vierailija
110/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulutuksessa oli kerran esimerkki, että työkaverit tekivät pomolle valituksia naisesta, joka myöhästyi parina päivänä viikossa vartin töistä. Syynä oli, että tämän lapsi piti viedä säännöllisiin hoitoihin sairaalaan, eikä bussilla  ehtinyt sen jälkeen työpaikalle tuon nopeammin.

Vierailija
111/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä koulutuksessa oli kerran esimerkki, että työkaverit tekivät pomolle valituksia naisesta, joka myöhästyi parina päivänä viikossa vartin töistä. Syynä oli, että tämän lapsi piti viedä säännöllisiin hoitoihin sairaalaan, eikä bussilla  ehtinyt sen jälkeen työpaikalle tuon nopeammin.

Niin? Miten se esimerkki siitä sitten jatkui eli miten esihenkilö toimi?

Vierailija
112/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on ollut koulutuksissa paljon erilaisia esimerkkejä.

Vierailija
113/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi osittaista työtä tekevä kiusaamiseen uupunut kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootkohan mun uusin työkaveri? Meillä on käytössä työaikapankki. Mä hyödynnän sitä niin, että teen viikolla tunteja sisään, ja perjantait sluibailen. Palkka maksetaan tehtyjen tuntien mukaan.

Ulkopuolelta vastaan, että jos sinä voit tehdä niin muillekin pitää tarjota sama mahdollisuus. Teitä reittä pitkin etuja saaneita on paljon, minä puutun aina kaikkiin.

Hyi mikä "työkaveri". Hanki elämä töiden ulkopuolella, niin voit keskittyä olennaiseen, eikä mene energiaa muiden asioiden pohtimiseen.

Sinä voit hyvinkin olla syy, miksi joku kollegoistasi pyytää pienempää työaikaa (ja pienempää palkkaa), kun viet ympäriltäsi energian.

Surullista, mutta sinähän se eniten kärsit, itsestäsi et eroon pääse. Muut saa sinusta vapaata helposti.

Minä olen kerännyt aamuista aina saldoon, olen tullut töihin mieheni kanssa samalla autolla ja maksanut aamulla töissä omat laskut, tehnyt perheen kirjanpidon ja teen sivutöitä muillekin, teen ne aamulla töissä kun muita ei ole. Turhaa iltaa käyttää lisäansioitten tekoon kun töissä sillä voi kerryttää vapaata.

Vapaata minulla on kertynyt kivasti, joulun aikaan olin kolme viikkoa lomilla kun noita ”ylitöitä” oli niin paljon. Työkaverit oli käärmeissään, sanoin, että hankkikaa elämä, älkää kytätkö muita, se heikentää työpaikan ilmapiiriä.

Eikö vaan!

Minulla on oikeus!

Olen yrittäjänä firmassa, jossa jaamme muutaman tyypin kanssa yrittäjän vastuun. Välillä olemme pohtineet työntekijän palkkaamista, mutta kaltaisesi ajattelemattomat itsekkäät hyväksikäyttäjät ovat saaneet meidät luopumaan ajatuksesta.

Vierailija
114/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydellinen syy tai haluaa tehdä hieman vähemmän töitä. Voi olla myös osa-aikaisella työkyvyttömyyseläkkellä, kuten isäni, joka tekee töitä kolme päivää viikossa ja huilaa maanantait ja perjantait.

Vierailija
115/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies naisvaltaisella alalla tunnetusti tekee viiden päivän työt kolmessa.

Esim. varhaiskasvatuksen opettajana vai?

Naisilla 40% työajasta menee turhaan veuhtaamiseen milloin mistäkin työpaikan sisäisestä "ongelmasta".

-sivusta havainnut-

Mielestäsi ongelmat olisi siis parempi jättää selvittämättä? Sehän vasta luokin tervettä työyhteisöä.

Sitä paitsi on muinainen ja poikkeuksetta miesten hokema väittämä, että naiset tekisivät samoissa töissä vähemmän hommia kuin miehet. Se on myös ollut se "syy", miksi naisille on pistetty pienempi palkka. Omassa työssäni naiset paiskii hommia ahkerammin, kun miehet taas yleisesti ottaen jauhavat p*skaa eivätkä saa oikeastaan mitään aikaiseksi.

Vierailija
116/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootkohan mun uusin työkaveri? Meillä on käytössä työaikapankki. Mä hyödynnän sitä niin, että teen viikolla tunteja sisään, ja perjantait sluibailen. Palkka maksetaan tehtyjen tuntien mukaan.

Ulkopuolelta vastaan, että jos sinä voit tehdä niin muillekin pitää tarjota sama mahdollisuus. Teitä reittä pitkin etuja saaneita on paljon, minä puutun aina kaikkiin.

Hyi mikä "työkaveri". Hanki elämä töiden ulkopuolella, niin voit keskittyä olennaiseen, eikä mene energiaa muiden asioiden pohtimiseen.

Sinä voit hyvinkin olla syy, miksi joku kollegoistasi pyytää pienempää työaikaa (ja pienempää palkkaa), kun viet ympäriltäsi energian.

Surullista, mutta sinähän se eniten kärsit, itsestäsi et eroon pääse. Muut saa sinusta vapaata helposti.

Minä olen kerännyt aamuista aina saldoon, olen tullut töihin mieheni kanssa samalla autolla ja maksanut aamulla töissä omat laskut, tehnyt perheen kirjanpidon ja teen sivutöitä muillekin, teen ne aamulla töissä kun muita ei ole. Turhaa iltaa käyttää lisäansioitten tekoon kun töissä sillä voi kerryttää vapaata.

Vapaata minulla on kertynyt kivasti, joulun aikaan olin kolme viikkoa lomilla kun noita ”ylitöitä” oli niin paljon. Työkaverit oli käärmeissään, sanoin, että hankkikaa elämä, älkää kytätkö muita, se heikentää työpaikan ilmapiiriä.

Eikö vaan!

Minulla on oikeus!

Olen yrittäjänä firmassa, jossa jaamme muutaman tyypin kanssa yrittäjän vastuun. Välillä olemme pohtineet työntekijän palkkaamista, mutta kaltaisesi ajattelemattomat itsekkäät hyväksikäyttäjät ovat saaneet meidät luopumaan ajatuksesta.

Provo kai tuo lainauksesi on. Olen muutaman kerran tuntenut noloksi itseni päinvastaisesta syystä. Meillä on ylityökielto firman puolesta. Minä olen kolmen pomon aikana ollut ainoa, jonka ei tarvitse kysyä lupaa ylityöhön, vaan saan merkata sen. Itselle tulee mielikuva jostakin nipottajasta.

Vierailija
117/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisessä firmassa omistaja voi kuule maksaa täyden palkan jollekin, vaikka tekisi vain tunnin työtä viikossa. Sitä ei tarvi kenelläkään hyväksyttää. Oma firma ja oma lupa.

Vierailija
118/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vaan!

Minulla on oikeus!

Tuo on varastamista ja sinut voidaan nostaa tuosta syytteeseen, jos jäät kiinni.

Vierailija
119/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa haluaa saada palkkaa viideltä päivältä viikossa, osa tyytyy vähempään ja nauttii pidemmästä vapaa-ajasta.

Vierailija
120/159 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Ettet vaan ole sairastumassa harhaluuloisuushäiriöön, tai peräti tauti jo edennyt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi