Miksi työkaveri saa tehdä 4 päivää viikossa ja muut tekevät täyttä viikkoa!?
Minusta olisi reilua kertoa syy. Ollaan yksityisessä firmassa ja mietin, että onkohan tämä jotain johtajan ja hänen välistä pelaamista?
Kommentit (159)
Yksi osittaista työtä tekevä kiusaamiseen uupunut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootkohan mun uusin työkaveri? Meillä on käytössä työaikapankki. Mä hyödynnän sitä niin, että teen viikolla tunteja sisään, ja perjantait sluibailen. Palkka maksetaan tehtyjen tuntien mukaan.
Ulkopuolelta vastaan, että jos sinä voit tehdä niin muillekin pitää tarjota sama mahdollisuus. Teitä reittä pitkin etuja saaneita on paljon, minä puutun aina kaikkiin.
Hyi mikä "työkaveri". Hanki elämä töiden ulkopuolella, niin voit keskittyä olennaiseen, eikä mene energiaa muiden asioiden pohtimiseen.
Sinä voit hyvinkin olla syy, miksi joku kollegoistasi pyytää pienempää työaikaa (ja pienempää palkkaa), kun viet ympäriltäsi energian.
Surullista, mutta sinähän se eniten kärsit, itsestäsi et eroon pääse. Muut saa sinusta vapaata helposti.
Minä olen kerännyt aamuista aina saldoon, olen tullut töihin mieheni kanssa samalla autolla ja maksanut aamulla töissä omat laskut, tehnyt perheen kirjanpidon ja teen sivutöitä muillekin, teen ne aamulla töissä kun muita ei ole. Turhaa iltaa käyttää lisäansioitten tekoon kun töissä sillä voi kerryttää vapaata.
Vapaata minulla on kertynyt kivasti, joulun aikaan olin kolme viikkoa lomilla kun noita ”ylitöitä” oli niin paljon. Työkaverit oli käärmeissään, sanoin, että hankkikaa elämä, älkää kytätkö muita, se heikentää työpaikan ilmapiiriä.
Eikö vaan!
Minulla on oikeus!
Itse pidin ihan tervetulleena mahdollisuutena vauvan syntymisen jälkeen olla enemmän kotona tukena vaimolle ja pienelle vauvalle. Työnantaja onneksi ymmärsi. Joskus se yksikin päivä keskellä viikkoa pitkän arkijakson katkaisten on tukena äidille ja uusien haasteiden vastaanottamisessa.
Työkaverit kettuilee asiasta jos kettuilee, useimmiten kyllä varmasti suomalaisten mentaliteetilla. Mutta kestin mieluummin muiden, perheeseen kuulumattomien ihmisten vinoilua kuin omien perheenjäsenten hätää. Jokainen tehköön oman valintansa tässä, mikä on itselle arvokkainta.
Kun hait työpaikkaa sinulle kerrottiin palkka ja työaika. Allekirjoitit sopimuksen, koska se sopi sinulle. Joten keskity sen työsi tekemiseen mistä sinulle maksetaan ja jätä muiden työsopimusten sisältö ja palkkaus heidän ongelmakseen.
Jos et ole tyytyväinen palkkaasi pyydät palkankorotusta. Jos haluat muutosta työaikaasi keskustele siitä henkilön kanssa, joka voi siihen vaikuttaa. Maailma on täynnä ihmisiä, joilla on sekä eri työajat, että eri palkat kuin sinulla. Opi elämään se asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi osittaista työtä tekevä kiusaamiseen uupunut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootkohan mun uusin työkaveri? Meillä on käytössä työaikapankki. Mä hyödynnän sitä niin, että teen viikolla tunteja sisään, ja perjantait sluibailen. Palkka maksetaan tehtyjen tuntien mukaan.
Ulkopuolelta vastaan, että jos sinä voit tehdä niin muillekin pitää tarjota sama mahdollisuus. Teitä reittä pitkin etuja saaneita on paljon, minä puutun aina kaikkiin.
Hyi mikä "työkaveri". Hanki elämä töiden ulkopuolella, niin voit keskittyä olennaiseen, eikä mene energiaa muiden asioiden pohtimiseen.
Sinä voit hyvinkin olla syy, miksi joku kollegoistasi pyytää pienempää työaikaa (ja pienempää palkkaa), kun viet ympäriltäsi energian.
Surullista, mutta sinähän se eniten kärsit, itsestäsi et eroon pääse. Muut saa sinusta vapaata helposti.Meiltä on aina savustettu sinun kaltaiset joilla on vain oikeuksia velvollisuudet on jääneet muille. Asiakaspalvelu on auki klo 16 saakka håja kaikki ovat töissä siihen asti, sinun kaltaisesi aijavarkaat on möristen lähteneet, ne on automaattisesti porukalla jätetty ulkopuolelle. Hyvin on toiminut. 😂
Meillä on jokaisella lista omista töistä, jotka pitää viikon aikana tehdä ja teen ne neljässä päivässä. Olen tehokas ja huolellinen, saan 5 päivän työni tehdyksi perjantaihin mennessä. Kateus vie kalatkin vedestä.
Vierailija kirjoitti:
No en oikein usko teitä. Haluaisin silti nähdä firman tilitiedot mm, että miten paljon kenellekin maksetaan palkkaa. Voi myös olla, että tämän ketkuilun vuoksi meidän kaikkien palkat ovat pienemmät.
Ap.
Sun ymmärrys työelämästä on sellaisella tasolla, että pahaa tekee...
Jos se on älynnyt kysyä voiko tehdä 20 % vähemmän 20% pienemmällä palkalla? Oletko kysynyt häneltä? Haluaisitko itse tehdä?
Itse olen tehnyt lyhennettyä. Olen sanonut olevani käytettävissä mutta en tällä hetkellä kokoaikaisena. Yhdessä paikassa kuulin supatusta että muut joutuvat tekemään tuonkin työt, vaikka kussakin vuorossa on aina sama määrä työntekijöitä oli joku 4- tai 5-päiväisellä viikolla,ja työtehosta ei ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka provohan tämä niin tälläisiä ap:n kaltaisia on työpaikat täynnä. Kytätään tunteja, työsopimuksia, palkkoja, sairauslomia, lomia ja vapaita. Kaikkien tulisi työskennellä samoilla tunneilla, sopimuksilla ja palkoilla että kaikki on varmasti millilleen tasapuolista ja ettei kukaan nyt ainakaan saa minuuttiakaan ylimääräistä vapaata ja senttiäkään enempää palkkaa.
Näiden kyttääminen kuuluu esimiehille ja hänen on tietyissä tapauksissa pystyttävä perustelemaan muille miksi joku saa samasta työstä eri palkkaa - aina ei ole kyse mistään reilusta harkinnasta tai pisteytyksestä osaamisen mukaan. Sairaslomat eivät kuulu muille työntekijöilleja on esimiehen asia puuttua vaikka jokamaanantaiseen vakisaikuttamiseen. Lomissakin täytyy muistaa tasapuolisuus.
Suomi on sopimusyhteiskunta ja jos työnantajalle ja työntekijälle nelipäiväinen työviikko sopii niin missä hyvä AP on se ongelma? Mahdatkos ymmärtää, että palkkaa tulee kutakuinkin suhteessa käytettyyn työaikaan?
t: vuosia nelipäiväistä tehnyt ja nyt kolmipäiväinen suunnitteilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidin ihan tervetulleena mahdollisuutena vauvan syntymisen jälkeen olla enemmän kotona tukena vaimolle ja pienelle vauvalle. Työnantaja onneksi ymmärsi. Joskus se yksikin päivä keskellä viikkoa pitkän arkijakson katkaisten on tukena äidille ja uusien haasteiden vastaanottamisessa.
Työkaverit kettuilee asiasta jos kettuilee, useimmiten kyllä varmasti suomalaisten mentaliteetilla. Mutta kestin mieluummin muiden, perheeseen kuulumattomien ihmisten vinoilua kuin omien perheenjäsenten hätää. Jokainen tehköön oman valintansa tässä, mikä on itselle arvokkainta.
Kun äitini vanheni tein saman, pidin joka perjantai vapaata, menin aamulla töihin aikaisin, ei siellä töitä ollut, mutta neuloin ja selasin nettiä, hyvin kertyi vapaata ja sain pitkän viikonlopun, jos oikein ahkera olin aamulla sain maanantainakin vapaaksi.
Kyllä se työkavereita otti päähän, mutta mitäpä siitä, minusta minulla on oikeuteni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelpaisi kyllä minullekin 4 päiväinen työviikkoa, vaikka en saisikaan kuin 4 päivältä palkan. Pärjäisin silti edelleen varsin hyvin ja tuo lisääntynyt vapaa-aika kyllä korvaisi menetetyn rahan. Harmi vaan, ettei työnantaja varmasti suostuisi tähän ja järjestely aiheuttaisi työkavereissakin närkästystä, kun heillä on hommia enemmän kuin ehtivät tekemään.
Kaiken lisäksi vielä kun vuositulot jää pienemmäksi niin verotus laskee. Jää paljon enemmän käteen siitä pienemmästä palkasta. Vaikka palkka tippuu 20 % ei käteen jäävä palkka alene edes niinkään paljoa.
Totta, laskin juuri että nykyisellä 4000 euron bruttopalkalla 4 päiväinen työviikko toisi 3200 e kuukausitulot ja 3 päivänekinen vielä 2400 e/kk ! Tarkemmin ajateltuna voisin ihan hyvin tehdä 3-päiväistä työviikkoa vaikka lopun ikääni, jos vaan työnantaja siihen suostuisi. Toki voisin välillä tehdä enemmänkin, jos olisi tarvetta säästää.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on sopimusyhteiskunta ja jos työnantajalle ja työntekijälle nelipäiväinen työviikko sopii niin missä hyvä AP on se ongelma? Mahdatkos ymmärtää, että palkkaa tulee kutakuinkin suhteessa käytettyyn työaikaan?
Ja toivottavasti myös reiluusyhteiskunta. Esimiehenä vien kaikki nämä kokoukseen, käymme läpi työt ja sen tarvitaanko väkeä lisää kun joku tekee lyhyttä työaikaa.
Useimmiten asia on ratkennut sillä, että muille on maksettu henkilökohtaista lisää kun joutuvat lujille yhden tehdessä vähemmän. Myös ”ylennyksissä” olen ottanut nämä huomioon, parempaan asemaan siirrän aina ne joille koko työpaikan etu ja kaikkien tasa-arvoinen kohtelu on tärkeä.
Yleensä luuserit ovat tajunneet itse lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun äitini vanheni tein saman, pidin joka perjantai vapaata, menin aamulla töihin aikaisin, ei siellä töitä ollut, mutta neuloin ja selasin nettiä, hyvin kertyi vapaata ja sain pitkän viikonlopun, jos oikein ahkera olin aamulla sain maanantainakin vapaaksi.
Kyllä se työkavereita otti päähän, mutta mitäpä siitä, minusta minulla on oikeuteni.
0/5
Mulla syy oli psyykkiset ongelmat. Lyhennetystä sain pienempää palkkaa. Ja antaisin mitä vaan, että psyykkeeni kestäisi täydet tunnit. Ei kannata olla katkera moisesta, ellet ole itsekin totaali uupunut. Työkaverisi syy ei kuulu sinulle.
Ja, ei ole mitään lomailua tämä lyhennetty, mutta toistaiseksi estää totaalista uupumista ja jaksan töiden lisäksi huolehtia syömisestä ja iltarutiinesta. Jos koet täyden viikon liian rankaksi, juttele asiasta esihenkilöiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka provohan tämä niin tälläisiä ap:n kaltaisia on työpaikat täynnä. Kytätään tunteja, työsopimuksia, palkkoja, sairauslomia, lomia ja vapaita. Kaikkien tulisi työskennellä samoilla tunneilla, sopimuksilla ja palkoilla että kaikki on varmasti millilleen tasapuolista ja ettei kukaan nyt ainakaan saa minuuttiakaan ylimääräistä vapaata ja senttiäkään enempää palkkaa.
Näiden kyttääminen kuuluu esimiehille ja hänen on tietyissä tapauksissa pystyttävä perustelemaan muille miksi joku saa samasta työstä eri palkkaa - aina ei ole kyse mistään reilusta harkinnasta tai pisteytyksestä osaamisen mukaan. Sairaslomat eivät kuulu muille työntekijöilleja on esimiehen asia puuttua vaikka jokamaanantaiseen vakisaikuttamiseen. Lomissakin täytyy muistaa tasapuolisuus.
Ei sitä palkkojen suuruutta tarvitse mitenkään perustella. Suomessa saa ihan vapaasti maksaa palkkaa työntekijöillä eri määriä. Ihan samasta työstä joku voi saada paljon parempaa palkkaa. Se on ihan siitä kiinni miten hyvin on osannut palkastaan neuvotella työnantajan kanssa. Sitä tapahtuu oikeasti tosi paljon. Kannattaa olla tarkkana, ettei tee liian halvalla töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se työkavereita otti päähän, mutta mitäpä siitä, minusta minulla on oikeuteni.0/5
Tämäpä on ihan totta, toki minä en noin tehnyt, mutta työpaikallani eräs nainen teki. Hommasta tuli sotkuinen sota, lopulta luuseri ja esimies, joka mahdollisti, saivat lähteä. Me muut sanoimme, joko he tai me, toki luottamushenkilön suulla. Ammattiliittommekin oli paikalla neuvotteluissa.
Puuttukaa näihin, on raskasta tehdä töitä kun huomaa etteivät säännöt ole kaikille samat ja joutuu jatkuvasti venymään jonkun takia. Se nimittäin kostautuu pitkinä sairauslomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toivottavasti myös reiluusyhteiskunta. Esimiehenä vien kaikki nämä kokoukseen, käymme läpi työt ja sen tarvitaanko väkeä lisää kun joku tekee lyhyttä työaikaa.
Useimmiten asia on ratkennut sillä, että muille on maksettu henkilökohtaista lisää kun joutuvat lujille yhden tehdessä vähemmän. Myös ”ylennyksissä” olen ottanut nämä huomioon, parempaan asemaan siirrän aina ne joille koko työpaikan etu ja kaikkien tasa-arvoinen kohtelu on tärkeä.
Yleensä luuserit ovat tajunneet itse lähteä.
Minulla on sama käytäntö. Lyhyempää saa tehdä jos se järjestyy työn puolesta. Terveyden estäessä työnteon siirrämme muihin tehtäviin. Sellaisiin vähempiarvoisiin, joitten tekemisellä ei ole niin kiire.
Vierailija kirjoitti:
Kelpaisi kyllä minullekin 4 päiväinen työviikkoa, vaikka en saisikaan kuin 4 päivältä palkan. Pärjäisin silti edelleen varsin hyvin ja tuo lisääntynyt vapaa-aika kyllä korvaisi menetetyn rahan. Harmi vaan, ettei työnantaja varmasti suostuisi tähän ja järjestely aiheuttaisi työkavereissakin närkästystä, kun heillä on hommia enemmän kuin ehtivät tekemään.
Aina kannattaa silti kysyä. Jospa sinun nelipäiväinen viikko mahdollistaa, että työnantaja voi palkata uuden työntekijän esim. kolme päivää viikossa tai vaikka kokoaikaisesti ja kaikkien työmäärä helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä luuserit ovat tajunneet itse lähteä.Minulla on sama käytäntö. Lyhyempää saa tehdä jos se järjestyy työn puolesta. Terveyden estäessä työnteon siirrämme muihin tehtäviin. Sellaisiin vähempiarvoisiin, joitten tekemisellä ei ole niin kiire.
-
"Useimmiten asia on ratkennut sillä, että muille on maksettu henkilökohtaista lisää kun joutuvat lujille yhden tehdessä vähemmän."
-Liukuhihnatyöskentelyn kaltaisessa bulkkityössä tuo on kyllä ihan ymmärrettävää.
-
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu sulle. Miten ajattelet että kuuluisi?
Taidat olla aika kypsymätön.
Tämä on kyllä kummallista,tungetaan nokka joka asiaan. Kuinkahan lujasti ahdistaa,jos kollega kävisi 3pvänä viikossa töissä.
Provohan tämä oli, mutta silti vähän piristi.