Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää mun kavereiden käsitys hyvästä ruuasta!

Vierailija
19.06.2015 |

Jos vaikka kutsutaan syömään tai miettii yhdessä mitä hyvää ruokaa tehtäis, niin käsitys siitä on tyylin joku rainbowin valmiiksi marinoidut possunpihvit ja ankee fetasalaatti, jossa jääsalaattia, kurkkua, tomaattia fetaa ja ehkä punasipulia ja sitten niitä yrttivoipatonkeja kaupan pakastealtaasta. Jälkkäriksi sitten perus vanilja- tai mansikkapaketti jätskiä ja kinuskikastiketta. Ja tää on sitten niiden mielestä joku upee taidonnäyte :O En voi käsittää. Ensinnäkin, kaikki liha on niin tuhat kertaa parempaa, kun ite maustaa. Ja salaattikin voi olla hyvää, mutta siinäkin olis niin paljon parempia ja ravinteikkaampia vaihtoehtoja kun toi perus jääsalaatti. Ja mun mielestä muutenkin tollanen kurkku-tomaatti-salaatti on aika koulu- ja työmaaruokala tasoa. Ja en ees alota noista valion ja ingmanin perusjätskeistä... Olis nyt ees jotain ainoo tai ingman creamya sitten jos se jäätelö pitää se jälkkäri olla. 

Sitten välillä jos yritän ehdottaa että tekis vaikka jotain kampasimpukoita niin kyllä naamaa väännellään, vaikka kukaan ei niitä edes ole maistanu. Mä kun käsitän ton "hyvä ruoka" usein jonain vähän parempana, mitä ei arkisin tuu laitettua. Esim. hyvin laitettu ankanrinta, ah!! Ja jos on suunniteltu ravintolaan menoa ja ehdotan jotain vähänkin erikoisempaa, yleensä ei-ketjuravintolaa, niin ei käy kun pitää saada se Rosson kanapasta. Ja tykkään hirveesti eri maiden ruokakulttuureista, oon kiinnostunut niistä ja luen paljon ruokakirjallisuutta niin ärsyttää kun ei oo yhtään samanhenkistä seuraa :/ Ja vaikutan varmaan nyt hirveän snobilta, mutta en sitä ole. Arkena kelpaa vallan mainiosti muusi ja lihapullat ja nekin voi olla tosi hyviä kun ite tekee hyvistä aineista. Lähinnä ärsyttää siis se, että kaikki on niin nirsoja ja juuri toi, että raaka-aineet on noin tylsiä ja huonoja, kuten joku valmismarinadissa lilluva liha. 

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmismarinaadi on aivan karmeeta paskaa, vaikka mä juntti olenkin. Tykkään kokeilla uusia makuja, osa on kyllä ollut kammottavia mutta on hyviäkin makuja tän tutun ja turvallisen ulkopualella.

Vierailija
22/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap varmaan inhoaisi minua. Minulle ruoka on vain nälän taltuttaja. En koe ruoan olevan muuta. Voin syödä näkkileipää ja msitoa monta päivää ja jyrsiä porkkanoita. Kun treenasn enemmän, tarvitsen energiaa enemmän. Silloin syön kaurapuuroa ja rahkapurkki päälle ja paljon marjoja. En ole koskasn liittänyt ruokaan tunteita. Sama paska tulee kampasimpukoista, kuin makaroonilaatikosta. Jos teen lämpimän ruoan, teen ison kattilan linssikaalikeittoa, mitä syön monta päivää. Pullaa ja jälkiruokia en edes syö, kun en koe niiden olevan tärkeitä. Jos on nälkä, tyydytän sen ruisleivällä kahvin kanssa. Osaan toki kokata, mutta en viitsi nähdä vaivaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:47"]

Ruoasta on tullut nykyisin sellainen snobbailun kohde, statussymboli. Tarttee kaikki ruoka rahdata jostain toiselta puolelta maapalloa, kun ei vähempi kelpaa. Loppujen lopuksi kaikki on käyty läpi ja mikään ei kelpaa, kun kaikkeen on jo tottumus.

[/quote]

valmismarinoiduista lihoista jos ei tykkääm ei siinä mikään hifistelijä ole. Valmismarinointi on tullut vasta joskus jokusen kymmenen vuotta sitten kauppoihin, Ei meidän äidit valmismarinoituja ostaneet. Teollisuus pistää jämät marinadiin.  

Vierailija
24/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 08:38"]Ap varmaan inhoaisi minua. Minulle ruoka on vain nälän taltuttaja. En koe ruoan olevan muuta. Voin syödä näkkileipää ja msitoa monta päivää ja jyrsiä porkkanoita. Kun treenasn enemmän, tarvitsen energiaa enemmän. Silloin syön kaurapuuroa ja rahkapurkki päälle ja paljon marjoja. En ole koskasn liittänyt ruokaan tunteita. Sama paska tulee kampasimpukoista, kuin makaroonilaatikosta. Jos teen lämpimän ruoan, teen ison kattilan linssikaalikeittoa, mitä syön monta päivää. Pullaa ja jälkiruokia en edes syö, kun en koe niiden olevan tärkeitä. Jos on nälkä, tyydytän sen ruisleivällä kahvin kanssa. Osaan toki kokata, mutta en viitsi nähdä vaivaa
[/quote]

Itseasiassa, tuo paskan laatu on hyvinkin erilainen, riippuen mitä elimistöön laitat. Terveen suoliston merkki on, kun syö kuitupitoista ruokaa, esim. vihanneksia ja marjoja pääasiallisesti, kakka on helppo saada ulos, koostumukseltaan puhtaan ruskea ja lähes hajuton, jos taas syö viikon pelkkää proyeiinia, voi tulla ummetus. Ja kos syö viikon vain makaronia ja makkaraa, tai muuta höttöä, kakka haisee ihan kuolemalle, on tahmeaa ja kellertävää. Mistäkö tiedän? Olen paskaspesialisti :D haha, mutta joo, tosi juttu.

Vierailija
25/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:47"]

Ruoasta on tullut nykyisin sellainen snobbailun kohde, statussymboli. Tarttee kaikki ruoka rahdata jostain toiselta puolelta maapalloa, kun ei vähempi kelpaa. Loppujen lopuksi kaikki on käyty läpi ja mikään ei kelpaa, kun kaikkeen on jo tottumus.

[/quote]

valmismarinoiduista lihoista jos ei tykkääm ei siinä mikään hifistelijä ole. Valmismarinointi on tullut vasta joskus jokusen kymmenen vuotta sitten kauppoihin, Ei meidän äidit valmismarinoituja ostaneet. Teollisuus pistää jämät marinadiin.  
[/quote]

Ja jämillä tarkoitetaan siis vanhaksi mennyttä lihaa ja kalaa, jota ei voi enää myydä tuoreena. Pilaantuneen haju ja maku peitetään marinadilla. Tuliko nälkä tätä lukiessa?

Vierailija
26/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 08:38"]

Ap varmaan inhoaisi minua. Minulle ruoka on vain nälän taltuttaja. En koe ruoan olevan muuta. Voin syödä näkkileipää ja msitoa monta päivää ja jyrsiä porkkanoita. Kun treenasn enemmän, tarvitsen energiaa enemmän. Silloin syön kaurapuuroa ja rahkapurkki päälle ja paljon marjoja. En ole koskasn liittänyt ruokaan tunteita. Sama paska tulee kampasimpukoista, kuin makaroonilaatikosta. Jos teen lämpimän ruoan, teen ison kattilan linssikaalikeittoa, mitä syön monta päivää. Pullaa ja jälkiruokia en edes syö, kun en koe niiden olevan tärkeitä. Jos on nälkä, tyydytän sen ruisleivällä kahvin kanssa. Osaan toki kokata, mutta en viitsi nähdä vaivaa

[/quote]

ruoasta nauttiminen on harrastus siinä missä joku muukin, esim. treenaaminen. Minä en ole koskaan saanut mitään edorfiinitilaa treenauksesta, se on pakkopullaa.

Vierailija
27/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 08:47"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 08:38"]Ap varmaan inhoaisi minua. Minulle ruoka on vain nälän taltuttaja. En koe ruoan olevan muuta. Voin syödä näkkileipää ja msitoa monta päivää ja jyrsiä porkkanoita. Kun treenasn enemmän, tarvitsen energiaa enemmän. Silloin syön kaurapuuroa ja rahkapurkki päälle ja paljon marjoja. En ole koskasn liittänyt ruokaan tunteita. Sama paska tulee kampasimpukoista, kuin makaroonilaatikosta. Jos teen lämpimän ruoan, teen ison kattilan linssikaalikeittoa, mitä syön monta päivää. Pullaa ja jälkiruokia en edes syö, kun en koe niiden olevan tärkeitä. Jos on nälkä, tyydytän sen ruisleivällä kahvin kanssa. Osaan toki kokata, mutta en viitsi nähdä vaivaa
[/quote]

Itseasiassa, tuo paskan laatu on hyvinkin erilainen, riippuen mitä elimistöön laitat. Terveen suoliston merkki on, kun syö kuitupitoista ruokaa, esim. vihanneksia ja marjoja pääasiallisesti, kakka on helppo saada ulos, koostumukseltaan puhtaan ruskea ja lähes hajuton, jos taas syö viikon pelkkää proyeiinia, voi tulla ummetus. Ja kos syö viikon vain makaronia ja makkaraa, tai muuta höttöä, kakka haisee ihan kuolemalle, on tahmeaa ja kellertävää. Mistäkö tiedän? Olen paskaspesialisti :D haha, mutta joo, tosi juttu.
[/quote] no eiköhän paska kulje ruisleivällä, marjoilla ja linssikeitolla

Vierailija
28/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 08:47"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 08:38"]Ap varmaan inhoaisi minua. Minulle ruoka on vain nälän taltuttaja. En koe ruoan olevan muuta. Voin syödä näkkileipää ja msitoa monta päivää ja jyrsiä porkkanoita. Kun treenasn enemmän, tarvitsen energiaa enemmän. Silloin syön kaurapuuroa ja rahkapurkki päälle ja paljon marjoja. En ole koskasn liittänyt ruokaan tunteita. Sama paska tulee kampasimpukoista, kuin makaroonilaatikosta. Jos teen lämpimän ruoan, teen ison kattilan linssikaalikeittoa, mitä syön monta päivää. Pullaa ja jälkiruokia en edes syö, kun en koe niiden olevan tärkeitä. Jos on nälkä, tyydytän sen ruisleivällä kahvin kanssa. Osaan toki kokata, mutta en viitsi nähdä vaivaa
[/quote]

[/quote] no eiköhän paska kulje ruisleivällä, marjoilla ja linssikeitolla
[/quote]

Kulkee varmasti, mutta vastasinkin aiihen, kun sanoit "sama paska tulee kampasimpukoista kuin makaronilaatikosta" :)

Vierailija
29/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Olen ollut Japanissa vaihtarina ja siinäpä vasta kansa joka ymmärtää hyvän ruoan päälle. Muistelen vieläkin lämmöllä kuinka isäntäperheen kanssa söimme, katsoimme telkkarista ruokaohjelmia ja puhuimme ruoasta. Perheen äiti opetti minutkin kokkaamaan (taito joka jäi kotoa ja koulun köksästä uupumaan). Sukulaiset sitten tuhahteli fb kuvilleni kampasimpukoista, ostereista, ravuista, sashimista yms "kermaperseiden kotkotuksista", vaikka ne ovat monessakin maassa ihan normaalia ruokaa.

Vierailija
30/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin keskustelusta näkee miten henkilökohtainen ja tunnepitoinen asia ruoka on. 

30

Vierailija
31/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:04"]

Tiedän tunteen. Olen ollut Japanissa vaihtarina ja siinäpä vasta kansa joka ymmärtää hyvän ruoan päälle. Muistelen vieläkin lämmöllä kuinka isäntäperheen kanssa söimme, katsoimme telkkarista ruokaohjelmia ja puhuimme ruoasta. Perheen äiti opetti minutkin kokkaamaan (taito joka jäi kotoa ja koulun köksästä uupumaan). Sukulaiset sitten tuhahteli fb kuvilleni kampasimpukoista, ostereista, ravuista, sashimista yms "kermaperseiden kotkotuksista", vaikka ne ovat monessakin maassa ihan normaalia ruokaa.

[/quote]ä

Tässähän tulee itsellekin muistoja mieleen. Koulun köksäntunneilla ei tosiaan oppinut gourmeeta laittamaan, meillä mm. "keitettiin" teetä ottamalla lämmintä vettä hanasta ja siihen halpisteepussi. Itse jopa teininä ymmärsin, että tämähän nyt on aivan perseestä.. :) Opettaja suuttui kun yritin valistaa, että lämmintä raanavettä ei saisi juoda.

Vierailija
32/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos kukaan huomannut omassa olossa mitään eroa, kun valmistaa oman ruokansa itse, puhtaista raaka-aineista versus ostaa valmiskuraa?!

Ihminen vaan tarvitsee oikeaa ruokaa ja se maksaa enemmän.

Vierailija
33/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ärsyttää sellaiset vänkäävät vastarannankiisket kaveriporukassa. Vaikka kaikki muut haluaisi ostaa vaan kotipizzaa tai jotain muuta helppoa naposteltavaa niin aina on joku nyrpistelijä jonka mielestä kaikkien pitäisi mennä johonkin uuteen ruokapaikkaan hifistelemään. Sitten se on naama norsunvitulla loppuillan ja kaikkia ärsyttää.

Tiedoksi: Jos tykkää niistä helpoista ruoista illanvietoissa, ei se tarkoita ettei tykkäisi mistään muusta. Mä haluan vaan keskittyä kavereiden kanssa olemiseen ja juttelemiseen ja tehdä jotain pomminvarmaa joka ei varmasti mene pieleen. Jos teille uudet ruokaelämykset on tärkeämpää kuin kavereiden näkeminen ja yhdessäolo niin menkää ihmeessä ruokailemaan yksin tai sellaisen kaverin kanssa joka jakaa teidän ideologian. Ryhmässä kun ollaan niin pitää ottaa muutkin huomioon eikä voi olettaa että kaikki menee yhden ihmisen pillin mukaan.

Vierailija
34/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuo kampasimpukat, ankat ja muut äyriäiset on ihan normi arkea (miehen kulttuurin takia). En osaa pitää näitä gourmeena tai erikoisena. Meillä nyt syödään näin. Kavereille teen sitten jotakin muuta, sillä ymmärrän, et suomessa esim äyriäiset voivat olla kova pala. Suomessa tuore meriruoka on harvinaisuus, varsinkin sisämaassa.

Ostamme ruoka-aineet miehen sukulaisilta tai etnisistä ruokakaupoista (kilohinta edullinen). Ei ole siis kallista.

Jotenkin huvittaa tuo yhden maininta perheen kehittyneestä ruokamausta. Perheissä nyt syödään eri tavoin taustoista riippuen, ei siinä sen kummallisempaa minusta. Tuo paremmuuden korostaminen kertoo siitä, että hävetään sitä lapsuuden ruokakulttuuria. Nyt ollaan niin paljon parempaa, kun nyt on pelit ja vehkeet lapsuuden jauhelihamössöjen sijasta. Ei ymmärretä, että ei se hifistely ruoka ole sen kummosempaa kuin muukaan näkökannasta riippuen.

Vierailija
35/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:36"]Mua taas ärsyttää sellaiset vänkäävät vastarannankiisket kaveriporukassa. Vaikka kaikki muut haluaisi ostaa vaan kotipizzaa tai jotain muuta helppoa naposteltavaa niin aina on joku nyrpistelijä jonka mielestä kaikkien pitäisi mennä johonkin uuteen ruokapaikkaan hifistelemään. Sitten se on naama norsunvitulla loppuillan ja kaikkia ärsyttää.

Tiedoksi: Jos tykkää niistä helpoista ruoista illanvietoissa, ei se tarkoita ettei tykkäisi mistään muusta. Mä haluan vaan keskittyä kavereiden kanssa olemiseen ja juttelemiseen ja tehdä jotain pomminvarmaa joka ei varmasti mene pieleen. Jos teille uudet ruokaelämykset on tärkeämpää kuin kavereiden näkeminen ja yhdessäolo niin menkää ihmeessä ruokailemaan yksin tai sellaisen kaverin kanssa joka jakaa teidän ideologian. Ryhmässä kun ollaan niin pitää ottaa muutkin huomioon eikä voi olettaa että kaikki menee yhden ihmisen pillin mukaan.
[/quote]
Sillä yhdellä vaan on se paras pilli. Teidän muiden pillit falskaa.

Vierailija
36/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:40"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:36"]Mua taas ärsyttää sellaiset vänkäävät vastarannankiisket kaveriporukassa. Vaikka kaikki muut haluaisi ostaa vaan kotipizzaa tai jotain muuta helppoa naposteltavaa niin aina on joku nyrpistelijä jonka mielestä kaikkien pitäisi mennä johonkin uuteen ruokapaikkaan hifistelemään. Sitten se on naama norsunvitulla loppuillan ja kaikkia ärsyttää. Tiedoksi: Jos tykkää niistä helpoista ruoista illanvietoissa, ei se tarkoita ettei tykkäisi mistään muusta. Mä haluan vaan keskittyä kavereiden kanssa olemiseen ja juttelemiseen ja tehdä jotain pomminvarmaa joka ei varmasti mene pieleen. Jos teille uudet ruokaelämykset on tärkeämpää kuin kavereiden näkeminen ja yhdessäolo niin menkää ihmeessä ruokailemaan yksin tai sellaisen kaverin kanssa joka jakaa teidän ideologian. Ryhmässä kun ollaan niin pitää ottaa muutkin huomioon eikä voi olettaa että kaikki menee yhden ihmisen pillin mukaan. [/quote] Sillä yhdellä vaan on se paras pilli. Teidän muiden pillit falskaa.

[/quote]

Sitten sun kannattas olla varmaan mieluummin yksin?

Vierailija
37/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa seurasta päätellen olla itsekin juntti, vai mikset liiku eri piireissä? 

Vierailija
38/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua. Onneksi itselläni on muutama ystävä, joiden kanssa vietämme illanviettoja, ja silloin laitetaan aina jotain laadukasta ja hyvää ruokaa pitkän kaavan kautta. En kestäisi, jos se "laadukas" tarkoittaisi heille juuri jotain marinoituja possunpihvejä.

Viimeksi laitoimme intialaista ruokaa, sitä edellisellä kerralla taisi olla italialaiset antipastot, risotto jne.

Vierailija
39/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 05:49"]

Joskus ärsyttää kaveripiirissä sellainen että joku luuluu olevansa maailmanluokan gourmet kokki mutta totuus on toinen. Kaikki vinkkaavat vain kohteliaasti että ostetaan vaan niitä pakastevihanneksia ja makkaroita. Silloin ei tule kenellekään vaikeaa tilannetta kun ei tarvitse kieltäytyä ruoasta.

[/quote]

Jos teillä on ruokana pakastevihanneksia ja makkaroita, niin silloinhan ainakin pomminvarmasti ruoasta on kieltäydyttävä...

Vierailija
40/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:46"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:01"]

I feel you! Mua harmittaa myös, että en tunnu löytävän ruuasta oikeasti kiinnostuneita ihmisiä elämääni. Tietysti olis hyvä jos muutenkin olis samalla aaltopituudella :D Ruoka vaan on niin tärkeä osa jokaista päivää, etten millään halua tuhlata sitä syömällä jotain kökköä. Tai einestä. Ja nuo ketjuravintolat, hyi. En ymmärrä miksi jotkut ihmiset maksaa mielummin eineksistä kuin aidosta ja hyvin tehdystä ruuasta. Ollaanko ystäviä?

[/quote]

Haha joo ollaan vaan! Einekset kyllä kaikista pahimpia, ihan kaikessa! Esim. jos tacoja pitäis syödä niin sinneki joku olis raahamassa sen ällötysvalmisguacamolen, vaikka niin pienellä vaivalla sen tekis itse. ap
[/quote]
Joo näitä vastaavia esimerkkejä olis vaikka kuinka paljon.
Mä olen yrittäny perustaa sellaista "neljän tähden illallinen"-ryhmää kavereitten kesken, mutta se ei innostanut porukkaa. Siis ilman mitään arvostelua, pelkästään 3 ruokalajia (tai enemmän jos haluaa) ja jotain valitsemaansa ohjelmaa. Harmi, koska mä olisin ihan mielissäni järjestämässä sellaisia, jos innostusta löytyis. Sellaiset porukalla sovitut syömingit kun tahtoo aina mennä sen helpoimman eli einesten tahtiin.
[/quote]

Sama! Oon yrittäny kaikenlaisia gourmetkerhoja ja muita perustaa ja järkkäillä, ja oon parin kokoonpanon kanssa pitäny itse sen ekan kerran, mut eipä ole siitä sitten enää ruoan merkeissä tavattu :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi