Ärsyttää mun kavereiden käsitys hyvästä ruuasta!
Jos vaikka kutsutaan syömään tai miettii yhdessä mitä hyvää ruokaa tehtäis, niin käsitys siitä on tyylin joku rainbowin valmiiksi marinoidut possunpihvit ja ankee fetasalaatti, jossa jääsalaattia, kurkkua, tomaattia fetaa ja ehkä punasipulia ja sitten niitä yrttivoipatonkeja kaupan pakastealtaasta. Jälkkäriksi sitten perus vanilja- tai mansikkapaketti jätskiä ja kinuskikastiketta. Ja tää on sitten niiden mielestä joku upee taidonnäyte :O En voi käsittää. Ensinnäkin, kaikki liha on niin tuhat kertaa parempaa, kun ite maustaa. Ja salaattikin voi olla hyvää, mutta siinäkin olis niin paljon parempia ja ravinteikkaampia vaihtoehtoja kun toi perus jääsalaatti. Ja mun mielestä muutenkin tollanen kurkku-tomaatti-salaatti on aika koulu- ja työmaaruokala tasoa. Ja en ees alota noista valion ja ingmanin perusjätskeistä... Olis nyt ees jotain ainoo tai ingman creamya sitten jos se jäätelö pitää se jälkkäri olla.
Sitten välillä jos yritän ehdottaa että tekis vaikka jotain kampasimpukoita niin kyllä naamaa väännellään, vaikka kukaan ei niitä edes ole maistanu. Mä kun käsitän ton "hyvä ruoka" usein jonain vähän parempana, mitä ei arkisin tuu laitettua. Esim. hyvin laitettu ankanrinta, ah!! Ja jos on suunniteltu ravintolaan menoa ja ehdotan jotain vähänkin erikoisempaa, yleensä ei-ketjuravintolaa, niin ei käy kun pitää saada se Rosson kanapasta. Ja tykkään hirveesti eri maiden ruokakulttuureista, oon kiinnostunut niistä ja luen paljon ruokakirjallisuutta niin ärsyttää kun ei oo yhtään samanhenkistä seuraa :/ Ja vaikutan varmaan nyt hirveän snobilta, mutta en sitä ole. Arkena kelpaa vallan mainiosti muusi ja lihapullat ja nekin voi olla tosi hyviä kun ite tekee hyvistä aineista. Lähinnä ärsyttää siis se, että kaikki on niin nirsoja ja juuri toi, että raaka-aineet on noin tylsiä ja huonoja, kuten joku valmismarinadissa lilluva liha.
Kommentit (107)
Hyvä ruoka ei ole rahakysymys.
Jos ruoka kiinnostaa sitä voi opetella tekemään, kirjastosta saa ilmaiseksi lainata keittokirjoja, joita voi lueskella ja selata, niitä on siellä hyllymetreittäin. Netti vilisee ohjeita. Omat vanhemmat tai kaverin vanhemmat tai kaveri tekee hyvää ruokaa, heiltä voi kysyä neuvoja. Kannattaa aloittaa yksinkertaisesta ja (lapsuudesta) tutusta, kotiruuasta ja perinneruuista.
Paljon on kiinni maustamisesta ja maltista. Jo sillä pötkii pitkälle, että maustaa ruuan itse, tekee vaikka vain salaatinkastikkeen itse (sitruunaa tai viinietikkaa, öljyä, sinappia, suolaa, pippuria, ehkä vähän sokeria). Guacamolen tai peston tekeminen kestää 5-10 min. Ellei ole sen vertaa aikaa, elämässä on joku muukin asia pielessä. Pestoa voi säätää loppumattomiin: basilikaa, persiljaa, pinaattia, maustee erilaisissa suhteissat. Kaataa peston pastan päälle, raastaa päälle vähän juustoa, ja siinä on herkullinen ateria. Jos joku ruoka menee pieleen, ei maailma siihen kaadu. Seuraavalla kerralla onnistuu paremmin.
30
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 02:22"]
Jos ruoka kiinnostaa sitä voi opetella tekemään, kirjastosta saa ilmaiseksi lainata keittokirjoja, joita voi lueskella ja selata, niitä on siellä hyllymetreittäin. Netti vilisee ohjeita. Omat vanhemmat tai kaverin vanhemmat tai kaveri tekee hyvää ruokaa, heiltä voi kysyä neuvoja. Kannattaa aloittaa yksinkertaisesta ja (lapsuudesta) tutusta, kotiruuasta ja perinneruuista.
Paljon on kiinni maustamisesta ja maltista. Jo sillä pötkii pitkälle, että maustaa ruuan itse, tekee vaikka vain salaatinkastikkeen itse (sitruunaa tai viinietikkaa, öljyä, sinappia, suolaa, pippuria, ehkä vähän sokeria). Guacamolen tai peston tekeminen kestää 5-10 min. Ellei ole sen vertaa aikaa, elämässä on joku muukin asia pielessä. Pestoa voi säätää loppumattomiin: basilikaa, persiljaa, pinaattia, maustee erilaisissa suhteissat. Kaataa peston pastan päälle, raastaa päälle vähän juustoa, ja siinä on herkullinen ateria. Jos joku ruoka menee pieleen, ei maailma siihen kaadu. Seuraavalla kerralla onnistuu paremmin.
30
[/quote]
Jos maailman haluaa muuttuvan, pitää itse olla esimerkkinä.
-tuntematon-
Vedä sä vaan ankantissiä, muussia ja lihapulleja naamariin! :D
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 02:22"]
30
[/quote]
Ja tämän saarnan pointti oli mikä? Että ap:n kavereiden on pakko opetella tekemään muuta kuin sitä tuttua ruokaa? Koska kaikkien on vain pakko suhtautua ruoanlaittoon intohimoisesti? Mietis nyt hetki. Maailma on valintoja ja eri tapoja täynnä. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa suhtautua yhtään mihinkään, edes siihen ruoanlaittoon.
Ap laitoin juuri pakkaseen salottisipuliviskivoita pihviä varten jäähtymään, tule tänne joskus syömään ja minä sitten vuorostani sinne?
Olet pillittänyt jo ainakin kaksi päivää noista kampasimpukoista täällä palstalla, että jos lopettaisit sen turhan valittamisen ja menisit ja ostaisit ne (ja söisit)?
Mikä oli lapsuuden kotisi herkkuruokaa, siitä voi päätellä mikä maistuu aikuisena ja millä tyylillä tekee ruokaa.
Joskus ärsyttää kaveripiirissä sellainen että joku luuluu olevansa maailmanluokan gourmet kokki mutta totuus on toinen. Kaikki vinkkaavat vain kohteliaasti että ostetaan vaan niitä pakastevihanneksia ja makkaroita. Silloin ei tule kenellekään vaikeaa tilannetta kun ei tarvitse kieltäytyä ruoasta.
Tule meille! Kokataan yhdessä oikeasti hyvää ruokaa. T: toinen kyllästynyt
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:53"]Itse olen kahdesti maistanut spimpukkaa ja kummallakin kerralla tullut voimakas yökötysrefleksi
[/quote]
Kampasimpukka on erilainen
Siis aamen! Pahinta mulla tässä on vielä se, että oma avomies kuuluu
näihin einestyyppeihin. Sen mielestä ruuanlaittoa on se kun ostetaan rakettispagettia, sika-nautaa ja kevytkermapurkki. Ei saakeli. Mä taas voisin syödä vaikka joka päivä farangissa.
Meidän perheessä maku on kehittynyt. Lapsena syötiin ihan perusruokaa. Niin edelleen. Marinoituja lihoja ei koskaan.
Nykyisin tehdään ankanrintaa, pihvikarjaa sekä haudutettuna että pihveinä. Kalaa ja äyriäisiä, etenkin scampeja. Luomuvihanneksia. Mahdollisimman selkeitä ja hyvälaatuisia.
Lapsillakin on vaativa maku, ei uppoa huono ravintolaruoka. Eikä pikaruoka. Valmisruokaa ei syödä. Arkena yksinkertaista mutta hyvää.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:01"]
I feel you! Mua harmittaa myös, että en tunnu löytävän ruuasta oikeasti kiinnostuneita ihmisiä elämääni. Tietysti olis hyvä jos muutenkin olis samalla aaltopituudella :D Ruoka vaan on niin tärkeä osa jokaista päivää, etten millään halua tuhlata sitä syömällä jotain kökköä. Tai einestä. Ja nuo ketjuravintolat, hyi. En ymmärrä miksi jotkut ihmiset maksaa mielummin eineksistä kuin aidosta ja hyvin tehdystä ruuasta. Ollaanko ystäviä?
[/quote]
Haha joo ollaan vaan! Einekset kyllä kaikista pahimpia, ihan kaikessa! Esim. jos tacoja pitäis syödä niin sinneki joku olis raahamassa sen ällötysvalmisguacamolen, vaikka niin pienellä vaivalla sen tekis itse. ap
[/quote]
Me tehdään nykyisin salsakin itse. Tuoresalsa
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:59"]Minä en ainakaan tuhlaa rahojani kavereiden kanssa..
Poron sisäfileet tehdään ihan oman perheen herkuiksi..
Toiseksi inhoan tuollaista ruokahienostelua, vaikka kokki olenkin tai juuri siksi..
Eikä tosiaankaan jaksa kiinnostaa tuntikausien ruoanlaitto, lopputulos on se sama possu, vaikka se nyt ehkä hieman paremmalle maistuisikin..
[/quote]
Anna kun arvaan: suurtalouskokki?
Voi että. Kyllä sinä ap olet paljon parempi ihminen kuin kaverisi. Makuaistisikin selvästi sivistyneempi ;)
Kuulostat ihan mun appiukolta, joka on kaikessa parempi ja sivistyneempi kuin muut. Ei oikeasti ole, mutta egonsa on vaan suurempi kuin muiden yhteensä.
Et voi muuttaa ystäviäsi, mutta itse tietenkin päätät omista tarjottavista. Huomaavainen emäntä ottaa huomioon vieraiden makumieltymykset, mutta eihän se tarkoita, että pitäisi käyttää juuri samoja raaka-aineita kuin vieraat käyttäisivät.
Kaikkia ei ruoanlaitto kiinnosta, ei minuakaan. Jos on epävarma keittiössä, tulee vielä enemmän turvauduttua omiin luottoresepteihin. En oikein ymmärrä valitusta perussalaatista, eiköhän jokainen saa sen syötyä kuitenkin? Kaupan halvin vaniljajäätelö ei ole makuelämys, mutta useimmat saavat sitä alas pari ruokalusikallista. Gourmet-elämyksiä voi hankkia ravintoloissa, omassa keittiössä tai samanhenkisten foodieiden kodeissa. Minuakin usein ärsyttää, kun en voi keskustella uusimmasta ja laadukkaimmasta kaunokirjallisuudesta, kun muut eivät viitsi panostaa siihen yhtä paljon kuin minä.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 07:27"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:01"]
I feel you! Mua harmittaa myös, että en tunnu löytävän ruuasta oikeasti kiinnostuneita ihmisiä elämääni. Tietysti olis hyvä jos muutenkin olis samalla aaltopituudella :D Ruoka vaan on niin tärkeä osa jokaista päivää, etten millään halua tuhlata sitä syömällä jotain kökköä. Tai einestä. Ja nuo ketjuravintolat, hyi. En ymmärrä miksi jotkut ihmiset maksaa mielummin eineksistä kuin aidosta ja hyvin tehdystä ruuasta. Ollaanko ystäviä?
[/quote]
Haha joo ollaan vaan! Einekset kyllä kaikista pahimpia, ihan kaikessa! Esim. jos tacoja pitäis syödä niin sinneki joku olis raahamassa sen ällötysvalmisguacamolen, vaikka niin pienellä vaivalla sen tekis itse. ap
[/quote]
Me tehdään nykyisin salsakin itse. Tuoresalsa
[/quote]
Tortillatkin tehdään aina joskus. Meidän pikaruuat ei enää ole kovin pikaisia
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 05:44"]
Mikä oli lapsuuden kotisi herkkuruokaa, siitä voi päätellä mikä maistuu aikuisena ja millä tyylillä tekee ruokaa.
[/quote]
Ei todellakaan voi. Meidän äiti on ehta einesäiti, syötiin pienenä lihapiirakkaa ja mitä sattuu valmisruokia. Siskosta tuli vegaani, joka syö luomua ja lähiruokaa ja valmistaa kaiken itse alusta asti. Minä taas olen asunut useassa maassa ja teen paljon eri maiden ruokakulttuurien mukaan. Ruokakulttuuri on mulle ja miehelleni yksi rakkaimmista harrastuksista, kokeilemme paljon uusia reseptejä, viinejä, jne. Rakastan kasviksia, vaikka niitä ei paljoa lapsuudenkodissa syöty. Tähän kaikkeen vaikuttaa toki sekin, että maailma on 80-luvulta muuttunut aika merkittävästi...
Suomi - valmismarinadien luvattu maa. Ihmiset jäävät niihin koukkuun, koska se sisältävät hiivauutteita, jooden tarkoitus on saada ihmisen aivot luulemaan, että on nälkä, vaikka maha olisi täynnä, näitä aineita on myös kinkuissa, makkaroissa ja sipseissä.
En kyllä muutenkaan ymmärrä tota valmismarinoitua... Vielä nyt, kun on ihanien tuoreiden yrttien aika! :)
En nyt sanoisi Aino- ja Ingman creamy- jäätelöitä hienoiksi. Kunnon hifistelijä tekee jäätelönkin itse!