Ärsyttää mun kavereiden käsitys hyvästä ruuasta!
Jos vaikka kutsutaan syömään tai miettii yhdessä mitä hyvää ruokaa tehtäis, niin käsitys siitä on tyylin joku rainbowin valmiiksi marinoidut possunpihvit ja ankee fetasalaatti, jossa jääsalaattia, kurkkua, tomaattia fetaa ja ehkä punasipulia ja sitten niitä yrttivoipatonkeja kaupan pakastealtaasta. Jälkkäriksi sitten perus vanilja- tai mansikkapaketti jätskiä ja kinuskikastiketta. Ja tää on sitten niiden mielestä joku upee taidonnäyte :O En voi käsittää. Ensinnäkin, kaikki liha on niin tuhat kertaa parempaa, kun ite maustaa. Ja salaattikin voi olla hyvää, mutta siinäkin olis niin paljon parempia ja ravinteikkaampia vaihtoehtoja kun toi perus jääsalaatti. Ja mun mielestä muutenkin tollanen kurkku-tomaatti-salaatti on aika koulu- ja työmaaruokala tasoa. Ja en ees alota noista valion ja ingmanin perusjätskeistä... Olis nyt ees jotain ainoo tai ingman creamya sitten jos se jäätelö pitää se jälkkäri olla.
Sitten välillä jos yritän ehdottaa että tekis vaikka jotain kampasimpukoita niin kyllä naamaa väännellään, vaikka kukaan ei niitä edes ole maistanu. Mä kun käsitän ton "hyvä ruoka" usein jonain vähän parempana, mitä ei arkisin tuu laitettua. Esim. hyvin laitettu ankanrinta, ah!! Ja jos on suunniteltu ravintolaan menoa ja ehdotan jotain vähänkin erikoisempaa, yleensä ei-ketjuravintolaa, niin ei käy kun pitää saada se Rosson kanapasta. Ja tykkään hirveesti eri maiden ruokakulttuureista, oon kiinnostunut niistä ja luen paljon ruokakirjallisuutta niin ärsyttää kun ei oo yhtään samanhenkistä seuraa :/ Ja vaikutan varmaan nyt hirveän snobilta, mutta en sitä ole. Arkena kelpaa vallan mainiosti muusi ja lihapullat ja nekin voi olla tosi hyviä kun ite tekee hyvistä aineista. Lähinnä ärsyttää siis se, että kaikki on niin nirsoja ja juuri toi, että raaka-aineet on noin tylsiä ja huonoja, kuten joku valmismarinadissa lilluva liha.
Kommentit (107)
Muakin ärsyttää ihmiset, jotka ei ole valmiita maistamaan uusia juttuja. Sen ymmärrän, että on syönyt jotain ja ei pidä siitä, mutta että ei edes viitsitä maistaa ja päätetään jo etukäteen, että "tuosta en tykkää".
Harmi, että itse en osaa laittaa ruokaa ollenkaan. Tulee syötyä tosi paljon eineksiä (valitettavasti) ja kun ei ole hirveästi rahaakaan, niin ravintolassa käyn vain 2-4 kertaa vuodessa. Ja silloinkin se on jokin rosso, intialainen, nepalilainen tai kiinalainen, eikä mikään laadukas, hieno, kallis ravintola. Vaikka saa noistakin mielestäni hyvää ruokaa, vaikkei ehkä kuitenkaan sellaista "hifistely-ruokaa". Minulle kelpaa "tavallinenkin" ruoka aivan hyvin.
Olisi silti upeaa maistella kaikkea vähän hienompaa ja erikoisempaakin. Siksi olenkin iloinen, kun eräs ystäväni, jota näen n. 1-3 kertaa vuodessa, tekee aina jotain ihanaa ja erilaista ruokaa kun tapaamme. :)
Minä minä minä.. mutta kun minä haluaisin. Just joo, jos porukalla mennään niin ei koko porukan kuulukkaan mennä syömään sinne minne vain yksi ryhmästä haluaa. Osa tykkää kokeilla uusia ja eksoottisia makuja, osa taas pysyy tutussa ja turvallisessa. Nää on ihmisen temperamentti asioita, joilleki se voi olla kova pala maksaa monta euroa jostaki simpukoista (joista suurin osa ei todellakaan pidä), kun tietää, että vaihtoehtona on se, mistä itse varmasti pitää eikä rahaa mene hukkaan.
Kaikilla ei ole rahaa hienouksiin
Kyse voi olla rahastakin. Ei kaikki halua tai pysty maksamaan paljon illallisesta, koska eivät vastaavasti arvosta niitä muilta saamiaan illallisia.
Kyse voi olla myös "perinteiden ihannoinnista". Kun on aina kaveriporukalla syöty tätä valmismarinadilihaa ja salaattijuustosalaattia, niin tehdään nytkin. Se muistuttaa vanhoista hyvistä ajoista ja luo illuusion, että mikään ei ole muuttunut, vaikka kaikki on teinivuosista muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 10:55"]Minua ainakin välillä ahdistaa, kun työkaveri on tuollainen ap:n kaltainen ruokahifistelijä. Hän alvariinsa valittaa, kuinka huonoa ruokaa ihmiset syövät täällä Suomessa verrattuna Italiaan, Ranskaan, Espanjaan ja vaikkapa Saksaan.
On sanomattakin selvää, etten halua koskaan kutsua häntä meille syömään. Toisaalta, en kutsu koskaan ketään meille syömään nykyään, saatuani pari kertaa huonoja arvioita keittotaidoistani nuorena. Itselleni ruoka ei ole mikään maailman suurin asia.
Näin kerran yhden tv-ohjelman, jossa käsiteltiin mm. makututkimusta. Makunystyröiden määrä suussa vaihtelee, toisilla niitä on enemmän ja toisilla vähemmän. Veikkaan, että itselläni niitä on vähemmän ja ap:lla enemmän. Jos aistii maut herkemmin kuin ystävänsä, niin ystävät eivät varmaan edes voi ymmärtää, miksi valitat, ap.
Tutkimukset myös osoittavat että jos syö yksipuolista ja mautonta ruokaa, ne makunystyrät ei kehity.
Mitkä tutkimukset?
On fetasalaattia ja Fetasalaattia. Yleensä tuollaisessa porukassa se "feta" on jotain salaattujuustomoskaa, joka on hyvin kaukana oikeasta fetajuustosta.
Ymmärrän sua Aloittaja, ei tuo minustakaan vastaa mitään syödään hyvin kategoriaa.