Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää mun kavereiden käsitys hyvästä ruuasta!

Vierailija
19.06.2015 |

Jos vaikka kutsutaan syömään tai miettii yhdessä mitä hyvää ruokaa tehtäis, niin käsitys siitä on tyylin joku rainbowin valmiiksi marinoidut possunpihvit ja ankee fetasalaatti, jossa jääsalaattia, kurkkua, tomaattia fetaa ja ehkä punasipulia ja sitten niitä yrttivoipatonkeja kaupan pakastealtaasta. Jälkkäriksi sitten perus vanilja- tai mansikkapaketti jätskiä ja kinuskikastiketta. Ja tää on sitten niiden mielestä joku upee taidonnäyte :O En voi käsittää. Ensinnäkin, kaikki liha on niin tuhat kertaa parempaa, kun ite maustaa. Ja salaattikin voi olla hyvää, mutta siinäkin olis niin paljon parempia ja ravinteikkaampia vaihtoehtoja kun toi perus jääsalaatti. Ja mun mielestä muutenkin tollanen kurkku-tomaatti-salaatti on aika koulu- ja työmaaruokala tasoa. Ja en ees alota noista valion ja ingmanin perusjätskeistä... Olis nyt ees jotain ainoo tai ingman creamya sitten jos se jäätelö pitää se jälkkäri olla. 

Sitten välillä jos yritän ehdottaa että tekis vaikka jotain kampasimpukoita niin kyllä naamaa väännellään, vaikka kukaan ei niitä edes ole maistanu. Mä kun käsitän ton "hyvä ruoka" usein jonain vähän parempana, mitä ei arkisin tuu laitettua. Esim. hyvin laitettu ankanrinta, ah!! Ja jos on suunniteltu ravintolaan menoa ja ehdotan jotain vähänkin erikoisempaa, yleensä ei-ketjuravintolaa, niin ei käy kun pitää saada se Rosson kanapasta. Ja tykkään hirveesti eri maiden ruokakulttuureista, oon kiinnostunut niistä ja luen paljon ruokakirjallisuutta niin ärsyttää kun ei oo yhtään samanhenkistä seuraa :/ Ja vaikutan varmaan nyt hirveän snobilta, mutta en sitä ole. Arkena kelpaa vallan mainiosti muusi ja lihapullat ja nekin voi olla tosi hyviä kun ite tekee hyvistä aineista. Lähinnä ärsyttää siis se, että kaikki on niin nirsoja ja juuri toi, että raaka-aineet on noin tylsiä ja huonoja, kuten joku valmismarinadissa lilluva liha. 

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tavallaan aloittajan pointin, mutta toisaalta ymmärrän näitä "junttikavereitakin". Mä en juurikaan kokkaa ja kun kokkaan, se on joko kanasalaattia, jauhelikahastiketta tai joku repäisevä kolmas vaihtoehto, kuten munakasta. Mulle siis kaupan valmiiksi marinoitu possupihvi on jo ihan kunnon ruuanlaittoa. En kyllä ole nirso, eli jos joku haluaisi laittaa jotain kampasimpukoita tms ja osaisi homman, niin mikä jottei. Tosin täytyy muistaa, että tollaset erikoisemmat laatuainekset usein myös maksaa enemmän, eikä kaikkien budjetti veny siihen ankanrintaan. 

Vierailija
62/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali vali ja jäkäti jäkäti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas harmittaa, että kavereista ei löydy ruuanlaitosta kiinnostuneita. Hyvästä ruuasta kylläkin, eli mielellään syövät jos joku muu laittaa. Aikoinaan jaksoin järjestää ruokajuhlia, mut sit lopetin, kun alkoi ärsyttää se että ei saa itse koskaan olla vain vieraana. Haaveilen kaveriporukasta, joka kokoontuisi vuorotellen toistensa luokse laittamaan ruokaa... Toki ravintolat ovat vaihtoehto, mutta itse tekemällä ihanaa ruokaa saa varsin kohtuulliseen hintaan, mulla ei harmikseni ole rahaa käydä kovin usein ulkona syömässä.

Vierailija
64/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäkäti jäk

Vierailija
65/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ärsyttää tuollaiset juntit. Ei tietenkään makuasioista voi kiistellä, mutta on se nyt tympeetä kun porukka ei uskalla kokeilla uusia makuja ja aina pitää olla sitä tuttua ja turvallista.

Ymmärrän hyvin ärtymyksesi.

Vierailija
66/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä lähdet liikaa hifistelemään, et saa niitä ikinä puolelles. Marinoit seuraavalla kerralla itse kunnon possuapihviä ja teet sen salaatin etukäteen. Pikkuhiljaa.

Meillä yksi kaveri pitää gourmeena kaikkea, joka lilluu etikkaliemessä. esim eilen osti ekaa kertaa tuoretta chiliä elämässään, vaikka viimisen 15 vuotta on chiliä ruuissaan käyttänyt. Niin säilöttyä. YÖK!

Mielestään tekee maailman parhaat valkosipuliperunat ovat einestiskin lootapotut, johon lisään valkosipulijauhetta ja tietenkin oikeeta kermaa. Olen maistanut sitä ylikypsää mössöä, jossa raakaa valkosipulia. Ei nam.

Vierailija
67/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, mutta ihmisillä vaan on erilaiset mieltymykset. Voisitko miettiä esim uusiin, ruuasta kiinnostuneisiin ihmisiin tutustumista? :) Esim. jokin viininmaistelutilaisuus tai kokkikurssi voisi varmaan olla hyvä mahdollisuus tällaiseen. Voisit sitten näiden ystävien kanssa syödä paremmin ja näiden 'vanhojen' ystävien kanssa sitten keskittyä muuhun.

Vierailija
68/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:33"]

Minuakin ärsyttää tuollaiset juntit. Ei tietenkään makuasioista voi kiistellä, mutta on se nyt tympeetä kun porukka ei uskalla kokeilla uusia makuja ja aina pitää olla sitä tuttua ja turvallista.

Ymmärrän hyvin ärtymyksesi.

[/quote]

Juu siis just toi ärsyttää ehkä eniten, että ei suostuta edes kokeileen mitään uutta. Mulle kun ruoka on niin suuri nautinto ja sitä on vaikka mitä upeita makuja ja raaka-aineita olemassa, niin ihmetyttää, kun jotkut jumittavat noin tylsissä koko elämänsä.

Vierailija
69/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:34"]

Ymmärrän, mutta ihmisillä vaan on erilaiset mieltymykset. Voisitko miettiä esim uusiin, ruuasta kiinnostuneisiin ihmisiin tutustumista? :) Esim. jokin viininmaistelutilaisuus tai kokkikurssi voisi varmaan olla hyvä mahdollisuus tällaiseen. Voisit sitten näiden ystävien kanssa syödä paremmin ja näiden 'vanhojen' ystävien kanssa sitten keskittyä muuhun.

[/quote]

Noita olenkin miettinyt, olis niin kiva löytää ihmisiä joiden kanssa keskustella näistä asioista, kun ne on mulle yks isoimmista intohimoista. Täytyy varmaan syksyn tullen suunnata jollekin tommoselle.

Vierailija
70/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 ja 7 oli siis ap

Vierailija
71/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vain joilaki on raskasta tuo elämä.. Toivottavasti elämäsi varrelle ei tule kovempia koettelemuksia, kuin kampasimpukoista välittämättömät junttiystävät!

Vierailija
72/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihtaa ystäväpiiriä. Teillä ei ilmeisesti ole yhteisiä kiinnostuksenkohteita. Sinä olet kiinnostunut ruoasta, heille ruoka on vain ruokaa.

Vierailija
73/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkakysymys.

Vierailija
74/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoasta on tullut nykyisin sellainen snobbailun kohde, statussymboli. Tarttee kaikki ruoka rahdata jostain toiselta puolelta maapalloa, kun ei vähempi kelpaa. Loppujen lopuksi kaikki on käyty läpi ja mikään ei kelpaa, kun kaikkeen on jo tottumus.

Vierailija
75/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:43"]

Kannattaa vaihtaa ystäväpiiriä. Teillä ei ilmeisesti ole yhteisiä kiinnostuksenkohteita. Sinä olet kiinnostunut ruoasta, heille ruoka on vain ruokaa.

[/quote]

Kyllä meillä muuten riittää jutusteltavaa ja hauskaa on, joten enpä heitä sentään hylkäämässä ole. On mullakin sentään vielä muutakin elämässä, kun se ruoka :D ap

Vierailija
76/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samoja ongelmia, jos kaveripiirissä vietetään jotain yhteisiä mökkiviikonloppuja tms. ja jaetaan ruokakulut keskenään, mä en mun ostosvuorolla ikinä kehtaa periä todellisia kuluja, kun ne on puolet enemmän kuin yleensä. Parin muun kauppavuoroilla menu on halvinta ja paskinta makkaraa, ja tosiaan ainoa lihavaihtoehto heille on se marinoitu possu. Halpa. Mä olen "salaa" ujuttanut noille vuoroille mukaan jotain oikeesti hyvää syötävää tyyliin "tätä nyt sattui olemaan kotona, toin tänne ettei pilaannu kotona..." Koska mä pidän hyvästä ruuasta. Muille se on vain pakollinen tankkausaine, josta tulee selvitä niin halvalla kuin mahdollista.

Vierailija
77/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin isolla kaveriporukalla tehdään juurikin tuollaista ruokaa, koska muuten tulee illanvietto kalliiksi. Sitten jos joku haluaa panostaa, niin tekee itsekseen kotona ja tuo koko porukalle illanviettoon. Sanomattakin selvää, että se "hyvä ruoka" nautitaan sitten yleensä sukulaisten tai perheen kanssa, ja siihen viitsii panostaa enemmän kun on pienemmälle porukalle/maksajat ovat varakkaampia. Joskus joku kavereista (tai itsekin) saattaa kutsua syömään niin että on tehty hienompaa ruokaa, esim pitkään haudutettua itse marinoitua lihaa, jotain erikoista salaattia, itse tehdyt kermaperunat, mutta silloin kutsutaan syömään vähän pienempi poppoo eikä kyse ole mistään nyyttäritapaisesta illanvietosta. Jos yhdessä ostetaan ja laitetaan, niin hifistely tapahtuu korkeintaan jälkiruuassa. Ollaan kaikki vajaa kolmekymppisiä vastavalmistuita ihmisiä, ja sekin varmaan selittää tietysti ruokakulttuuria. Mikset itse ap kutsu kavereita illalliselle ihan, ja tarjoa parempaa ruokaa? Kai se on ihan selvä, että ei kaveriporukalla aleta yhdessä laittamaan mitään ankanrintaa, ehkä korkeintaan muutaman kaverin kesken. Vai valitatko siitä mitä kaverit tarjoavat kun kustuvat sinut syömään? Minä en kehtaisi valittaa vaikka joku kutsuisi makaronilaatikolle.

Vierailija
78/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:47"]

Ruoasta on tullut nykyisin sellainen snobbailun kohde, statussymboli. Tarttee kaikki ruoka rahdata jostain toiselta puolelta maapalloa, kun ei vähempi kelpaa. Loppujen lopuksi kaikki on käyty läpi ja mikään ei kelpaa, kun kaikkeen on jo tottumus.

[/quote]

No en mä koe, että se mikään statussymboli olisi mulle. Ihanat maut mun mielestä vaan on yks parhaita asioita, mitä tiedän Eikä sen välttämättä tarvi olla mitään monimutkaista fine diningia. Laadukkailla sesongin raaka-aineilla ja hyvillä mausteilla saa jo paljon aikaan.

Vierailija
79/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 siis myös ap

Vierailija
80/107 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kahdesti maistanut spimpukkaa ja kummallakin kerralla tullut voimakas yökötysrefleksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä