Ärsyttää mun kavereiden käsitys hyvästä ruuasta!
Jos vaikka kutsutaan syömään tai miettii yhdessä mitä hyvää ruokaa tehtäis, niin käsitys siitä on tyylin joku rainbowin valmiiksi marinoidut possunpihvit ja ankee fetasalaatti, jossa jääsalaattia, kurkkua, tomaattia fetaa ja ehkä punasipulia ja sitten niitä yrttivoipatonkeja kaupan pakastealtaasta. Jälkkäriksi sitten perus vanilja- tai mansikkapaketti jätskiä ja kinuskikastiketta. Ja tää on sitten niiden mielestä joku upee taidonnäyte :O En voi käsittää. Ensinnäkin, kaikki liha on niin tuhat kertaa parempaa, kun ite maustaa. Ja salaattikin voi olla hyvää, mutta siinäkin olis niin paljon parempia ja ravinteikkaampia vaihtoehtoja kun toi perus jääsalaatti. Ja mun mielestä muutenkin tollanen kurkku-tomaatti-salaatti on aika koulu- ja työmaaruokala tasoa. Ja en ees alota noista valion ja ingmanin perusjätskeistä... Olis nyt ees jotain ainoo tai ingman creamya sitten jos se jäätelö pitää se jälkkäri olla.
Sitten välillä jos yritän ehdottaa että tekis vaikka jotain kampasimpukoita niin kyllä naamaa väännellään, vaikka kukaan ei niitä edes ole maistanu. Mä kun käsitän ton "hyvä ruoka" usein jonain vähän parempana, mitä ei arkisin tuu laitettua. Esim. hyvin laitettu ankanrinta, ah!! Ja jos on suunniteltu ravintolaan menoa ja ehdotan jotain vähänkin erikoisempaa, yleensä ei-ketjuravintolaa, niin ei käy kun pitää saada se Rosson kanapasta. Ja tykkään hirveesti eri maiden ruokakulttuureista, oon kiinnostunut niistä ja luen paljon ruokakirjallisuutta niin ärsyttää kun ei oo yhtään samanhenkistä seuraa :/ Ja vaikutan varmaan nyt hirveän snobilta, mutta en sitä ole. Arkena kelpaa vallan mainiosti muusi ja lihapullat ja nekin voi olla tosi hyviä kun ite tekee hyvistä aineista. Lähinnä ärsyttää siis se, että kaikki on niin nirsoja ja juuri toi, että raaka-aineet on noin tylsiä ja huonoja, kuten joku valmismarinadissa lilluva liha.
Kommentit (107)
Minä en ainakaan tuhlaa rahojani kavereiden kanssa..
Poron sisäfileet tehdään ihan oman perheen herkuiksi..
Toiseksi inhoan tuollaista ruokahienostelua, vaikka kokki olenkin tai juuri siksi..
Eikä tosiaankaan jaksa kiinnostaa tuntikausien ruoanlaitto, lopputulos on se sama possu, vaikka se nyt ehkä hieman paremmalle maistuisikin..
I feel you!
Mua harmittaa myös, että en tunnu löytävän ruuasta oikeasti kiinnostuneita ihmisiä elämääni. Tietysti olis hyvä jos muutenkin olis samalla aaltopituudella :D Ruoka vaan on niin tärkeä osa jokaista päivää, etten millään halua tuhlata sitä syömällä jotain kökköä. Tai einestä. Ja nuo ketjuravintolat, hyi. En ymmärrä miksi jotkut ihmiset maksaa mielummin eineksistä kuin aidosta ja hyvin tehdystä ruuasta.
Ollaanko ystäviä?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:03"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:48"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:43"]
Kannattaa vaihtaa ystäväpiiriä. Teillä ei ilmeisesti ole yhteisiä kiinnostuksenkohteita. Sinä olet kiinnostunut ruoasta, heille ruoka on vain ruokaa.
[/quote]
Kyllä meillä muuten riittää jutusteltavaa ja hauskaa on, joten enpä heitä sentään hylkäämässä ole. On mullakin sentään vielä muutakin elämässä, kun se ruoka :D ap
[/quote]
VITTTUUUUUUUUUUU!!!!! Opetelkaa herrajestas aikuiset ihmiset KUN VS. KUIN. Aina ja ikuisesti saa olla puuttumassa päivänselviin kielioppiasioihin, argh!!
[/quote]
On sulla ongelmat. Mä olen kanssa joskus kunnon pilkunnussija, mutta jos muutenkin kirjoittaa puhekieltä kuten edellinen, niin tuo ei kyllä maailmanloppu ole. Jos sulle on, suosittelen jotain toista foorumia, täällä kun voi törmätä paaaaljon pahempiinkin virheisiin!
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:48"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:43"] Kannattaa vaihtaa ystäväpiiriä. Teillä ei ilmeisesti ole yhteisiä kiinnostuksenkohteita. Sinä olet kiinnostunut ruoasta, heille ruoka on vain ruokaa. [/quote] Kyllä meillä muuten riittää jutusteltavaa ja hauskaa on, joten enpä heitä sentään hylkäämässä ole. On mullakin sentään vielä muutakin elämässä, kun se ruoka :D ap [/quote] VITTTUUUUUUUUUUU!!!!! Opetelkaa herrajestas aikuiset ihmiset KUN VS. KUIN. Aina ja ikuisesti saa olla puuttumassa päivänselviin kielioppiasioihin, argh!!
[/quote]
Juu sori, ruoka näköjään sekottanu mun pään nyt pahemman kerran! :D ap
Hei 22, tämä tietysti menee ihan sivuraiteelle, mutta vaan ja vain-sanojen ero näyttää olevan katoamassa.
Minkälaisen salaatin ap sitten tekisit, juuri vaikkapa sen itse marinoidun lihan seuraksi? Mulle ovat juuri nuo salaatit tosi vaikeita. Tulee aina laitettua sitä perus jääsalaattia/jäävuorisalaattia, rucolaa, tomaattia, kurkkua ja vaikkapa viinirypälettä/klementiiniä,kevätsipulia
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:01"]
I feel you! Mua harmittaa myös, että en tunnu löytävän ruuasta oikeasti kiinnostuneita ihmisiä elämääni. Tietysti olis hyvä jos muutenkin olis samalla aaltopituudella :D Ruoka vaan on niin tärkeä osa jokaista päivää, etten millään halua tuhlata sitä syömällä jotain kökköä. Tai einestä. Ja nuo ketjuravintolat, hyi. En ymmärrä miksi jotkut ihmiset maksaa mielummin eineksistä kuin aidosta ja hyvin tehdystä ruuasta. Ollaanko ystäviä?
[/quote]
Haha joo ollaan vaan! Einekset kyllä kaikista pahimpia, ihan kaikessa! Esim. jos tacoja pitäis syödä niin sinneki joku olis raahamassa sen ällötysvalmisguacamolen, vaikka niin pienellä vaivalla sen tekis itse. ap
No, me järjestämme ystävieni kanssa kerran kuussa "tyttöjen iltoja", jolloin shoppailemme, käymme lenkillä tai kauneushoitolassa ja vaihdamme kuulumisia. Ruoan tekee se, jonka luona ilta pidetään. Porukkaamme kuuluu 12 henkeä, joista yksi on välillä hyvinkin rasittava änkyrä. Hän ei halua kokeilla uusia juttuja yms. Toissa kerralla olimme hänen luonaan, ja hän tarjosi Prisman lihatiskin valmiin kokonaisen kanan ja salaattia, jossa oli jäävuorisalaattia, fetaa ja tomaattia. Jälkiruoaksi pieniä sokerimunkkeja. Ei oikein napannut, kun kerrankin olisi saanut jotain hieman erikoisempaa ruokaa. Viime kerralla toinen ystäväni tarjosi mausteista itämaista ruokaa. Että semmosta.
Onko ap yrittänyt vähän hienovaraisemmin kääntää ruokataloutta kuin pomppaamalla lenkkimakkarasta kampasimpukoihin? Olisko jotain siltä väliltä? Ja voisko asian ottaa puheeksi kavereitten kanssa, kun kerran ollaan niin hyviä ystäviä?
Ymmärrän, että turhauttaa. Ruoka merkitsee niin monia asioita eri ihmisille, niin paljon on kiinni siitä millaisessa ruokakulttuurissa on kasvanut, millaisiin makuihin tottunut jne. Joitakin ruoka ei kiinnosta ollenkaan, se on heille pelkkää mahantäytettä, mättöä tai suositusten noudattamista. Tai nirsoilevaa yökkäilyä. Toiset sitten hifistelee niin, ettei mitään rajaa. Kts. vaikka Katsomo.fi:stä Kaappaus keittiössä-ohjelmia.
Kun syödään teillä, syödään teidän ruokia, itse tehtyjä ja itse maustettuja, heidän luonaan syödään sitten heidän ruokiaan. Onneksi teillä on muuta yhteistä. Sitä mä vaan en lakkaa ihmettelemästä miksi lämpimän ruuan kanssa tarjotaan fetasalaattia, joka oikeasti on lounas tai alkuruoka, ei mikään lisuke.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:16"]
No, me järjestämme ystävieni kanssa kerran kuussa "tyttöjen iltoja", jolloin shoppailemme, käymme lenkillä tai kauneushoitolassa ja vaihdamme kuulumisia. Ruoan tekee se, jonka luona ilta pidetään. Porukkaamme kuuluu 12 henkeä, joista yksi on välillä hyvinkin rasittava änkyrä. Hän ei halua kokeilla uusia juttuja yms. Toissa kerralla olimme hänen luonaan, ja hän tarjosi Prisman lihatiskin valmiin kokonaisen kanan ja salaattia, jossa oli jäävuorisalaattia, fetaa ja tomaattia. Jälkiruoaksi pieniä sokerimunkkeja. Ei oikein napannut, kun kerrankin olisi saanut jotain hieman erikoisempaa ruokaa. Viime kerralla toinen ystäväni tarjosi mausteista itämaista ruokaa. Että semmosta.
[/quote]
Kerrankin olisit saanut erikoisempaa ruokaa? Ymmärrän kyllä tuon, että halutaan laittaa erikosempaa ruokaa jne, mutta eikö tuo ole vähän hölmöä laittaa sen erikoisemman ruuan saanti kaveriporukan tyttöjen iltojen varaan. Tai siis, luulis että järkevämpää on panostaa pienemmällä porukalla tai oman perheen kesken erikoisempiin ruokiin, eikä laittaa sitä kaveriporukan jäsenen (joka ei muutenkaan tykkää kovin erikoisesta ruoasta) varaan. Ja mistäs sitä tietää edes toisten taloudellista tilannetta. En tosiaankaan oleta, että kaikilla kavereillani on milloin tahansa varaa kokata gourmee ateriat 12 henkilölle.
Ymmärrän oikein hyvin ap:n turhautumisen. On ilo laittaa hyvää ruokaa sitä aidosti arvostaville, mutta ei kannata tuhlata helmiä sioille. Jos haluat hieman ohjata kavereitasi uusille urille, niin omalla ruokavuorollasi laita hyvää ja kivaa ruokaa, mutta älä liian hienoa. Opeta vähän siihen tyyliin kuin Kari Aihinen. Laitetaan sitä tuttua possua, mutta laitat itse marinadin. Laitetaan ne valkosipuliperunat, joista kaikki tykkää, mutta tehdään ne oikeista perunoista jne. Salaatti voi olla joku ihan uusi juttu. Mutta älä lähde hifistelemään liikaa, jollei se ole sulle jotenkin luontaista.
Mä laitoin nuorempana tosi hienoja juttuja, kun halusin ilahduttaa aidosti vieraita, mutta jotkut käsitti väärin ja piti mua hienohelmana. Totuus oli, että olin ravintola-ammattilainen, enkä vaan osannut laskeutua siihen marinoitupossu-linjalle. Mutta se oli muutenkin erilaista aikaa, silloin ei ollut niin paljon kaikkea erikoista tarjolla kaupoissa.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:16"]
[/quote]Miten niin kerrankin jos te porukalla kerran kuussa tapaatte 12 kertaa vuodessa? Jos yhden kerran vuodessa tarjonta ei vastaa odotuksiasi niin onko se ihan kamalaa..
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:21"]
Ymmärrän, että turhauttaa. Ruoka merkitsee niin monia asioita eri ihmisille, niin paljon on kiinni siitä millaisessa ruokakulttuurissa on kasvanut, millaisiin makuihin tottunut jne. Joitakin ruoka ei kiinnosta ollenkaan, se on heille pelkkää mahantäytettä, mättöä tai suositusten noudattamista. Tai nirsoilevaa yökkäilyä. Toiset sitten hifistelee niin, ettei mitään rajaa. Kts. vaikka Katsomo.fi:stä Kaappaus keittiössä-ohjelmia.
Kun syödään teillä, syödään teidän ruokia, itse tehtyjä ja itse maustettuja, heidän luonaan syödään sitten heidän ruokiaan. Onneksi teillä on muuta yhteistä. Sitä mä vaan en lakkaa ihmettelemästä miksi lämpimän ruuan kanssa tarjotaan fetasalaattia, joka oikeasti on lounas tai alkuruoka, ei mikään lisuke.
[/quote]
Muuten ihan samaa mieltä, mutta en mä ihmettele yhtään miksi joku tarjoaa fetasalaattia lisukkeena. Syynä on se että fetasalaatti on hyvää, ja suurin osa ihmisistä ei jaksa välittää sellaisista säännöistä kuten ruokaisa salaatti ei voi olla lisuke. Ihmiset syö sitä mistä tykkää, semmoista se on.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:43"]
Kannattaa vaihtaa ystäväpiiriä. Teillä ei ilmeisesti ole yhteisiä kiinnostuksenkohteita. Sinä olet kiinnostunut ruoasta, heille ruoka on vain ruokaa.
[/quote]
Eli ei voi olla muuta kiinnostuksen kohdetta, kuin ruoka?
-ohis-
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:01"]
I feel you! Mua harmittaa myös, että en tunnu löytävän ruuasta oikeasti kiinnostuneita ihmisiä elämääni. Tietysti olis hyvä jos muutenkin olis samalla aaltopituudella :D Ruoka vaan on niin tärkeä osa jokaista päivää, etten millään halua tuhlata sitä syömällä jotain kökköä. Tai einestä. Ja nuo ketjuravintolat, hyi. En ymmärrä miksi jotkut ihmiset maksaa mielummin eineksistä kuin aidosta ja hyvin tehdystä ruuasta. Ollaanko ystäviä?
[/quote]
Haha joo ollaan vaan! Einekset kyllä kaikista pahimpia, ihan kaikessa! Esim. jos tacoja pitäis syödä niin sinneki joku olis raahamassa sen ällötysvalmisguacamolen, vaikka niin pienellä vaivalla sen tekis itse. ap
[/quote]
Joo näitä vastaavia esimerkkejä olis vaikka kuinka paljon.
Mä olen yrittäny perustaa sellaista "neljän tähden illallinen"-ryhmää kavereitten kesken, mutta se ei innostanut porukkaa. Siis ilman mitään arvostelua, pelkästään 3 ruokalajia (tai enemmän jos haluaa) ja jotain valitsemaansa ohjelmaa. Harmi, koska mä olisin ihan mielissäni järjestämässä sellaisia, jos innostusta löytyis. Sellaiset porukalla sovitut syömingit kun tahtoo aina mennä sen helpoimman eli einesten tahtiin.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:33"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:21"]
[/quote]
Muuten ihan samaa mieltä, mutta en mä ihmettele yhtään miksi joku tarjoaa fetasalaattia lisukkeena. Syynä on se että fetasalaatti on hyvää, ja suurin osa ihmisistä ei jaksa välittää sellaisista säännöistä kuten ruokaisa salaatti ei voi olla lisuke. Ihmiset syö sitä mistä tykkää, semmoista se on.
[/quote]
Kreikkalainen salaatti on vielä paremman makuista kun siitä saa nauttia sellaisenaan, ei minkään valmiiksi marinoidun possun lisukkeena. Makunsa kullakin. Mulle esim. maistuu tabbouleh yksinkertaisesti valmistetun lampaan tai kalan lisukkeena, ei mitään ongelmaa. Joillekin tabbouleh om erillinen ruoka.
Jos joku ystävä näkee sen vaivan, että tekee mulle ruokaa, otan kaiken ilolla vastaan. Aina voi maistaa, kaikkea. Olen saanut meidän ruokaporukan käännytettyä jopa silakkalaatikon ystäviksi. Se on suuren luokan herkku, kun sen huolellisesti tekee. :)
30
MInäkin lähtisin muutokseen sellaisesta, että tekisin alkuun omat marinadit pihviin ja toisenlaisen salaatin, jne. Ja sitten pikkuhiljaa opastaisin ystäviäni uusiin makumaailmoihin. Ei ihmiset välttämättä uskalla heti repäistä marinadipihvistä kunnolliseen tonnikalapihviin.
Vinkkaisin omalla kutsumavuorollani tällee hienovaraisesti asian. Ei voi vaatia muilta kampasimpukoita, jos et ole itse valmis tarjoamaan samaa heille.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:46"]
Luokkakysymys.
[/quote] No eihän ole, anna kun arvaan; olet yliopistosta valmistunut. Minä voin kuitenkin oikaista tämän väärinkäsityksesi, kertomalla että myös meissä työttömissä, amiksissa, peruskoulun juuri ja juuri läpäisseissä jne. on gurmeen ystäviä, esimerkiksi minä.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:49"]
Meillä ainakin isolla kaveriporukalla tehdään juurikin tuollaista ruokaa, koska muuten tulee illanvietto kalliiksi. Sitten jos joku haluaa panostaa, niin tekee itsekseen kotona ja tuo koko porukalle illanviettoon. Sanomattakin selvää, että se "hyvä ruoka" nautitaan sitten yleensä sukulaisten tai perheen kanssa, ja siihen viitsii panostaa enemmän kun on pienemmälle porukalle/maksajat ovat varakkaampia. Joskus joku kavereista (tai itsekin) saattaa kutsua syömään niin että on tehty hienompaa ruokaa, esim pitkään haudutettua itse marinoitua lihaa, jotain erikoista salaattia, itse tehdyt kermaperunat, mutta silloin kutsutaan syömään vähän pienempi poppoo eikä kyse ole mistään nyyttäritapaisesta illanvietosta. Jos yhdessä ostetaan ja laitetaan, niin hifistely tapahtuu korkeintaan jälkiruuassa. Ollaan kaikki vajaa kolmekymppisiä vastavalmistuita ihmisiä, ja sekin varmaan selittää tietysti ruokakulttuuria. Mikset itse ap kutsu kavereita illalliselle ihan, ja tarjoa parempaa ruokaa? Kai se on ihan selvä, että ei kaveriporukalla aleta yhdessä laittamaan mitään ankanrintaa, ehkä korkeintaan muutaman kaverin kesken. Vai valitatko siitä mitä kaverit tarjoavat kun kustuvat sinut syömään? Minä en kehtaisi valittaa vaikka joku kutsuisi makaronilaatikolle.
[/quote]
Juu no, mä lähinnä porukoiden kanssa laitan sitten noista "erikoisemmista" aineista ruokaa, he on muhun tän tartuttaneetkin :D Ja en tietenkään valita kylässä tarjottavista, vaan mukisematta kyllä sitten syön mitä on tarjolla. En kehtaisi kenellekään ruveta kuitenkaan tämmöistä valittamaan, kun hyvää kuitenkin tarkoittavat jos kylään kutsuvat. ap