Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on pahempi kuritustapa? Juhannuksen aluksi tuli kavereiden kanssa

Vierailija
19.06.2015 |

niinkin hilpeä puheenaihe kuin miten ketäkin oli kuritettu lapsena! Minua ei ollut ollenkaan kuritettu (ja olen kai ihan kunnollinen silti??), mutta jäin ihmettelemään kahta tapausta. Yksi sanoi, että heillä roikkui siivouskomeron naulassa jonkunlainen nahkaremmi, jolla annettiin tuosta vaan nopeasti piiskaa, jos vaikka kiukutteli syödessä tai ulkovaatteita pukiessa. Toisella taas kuritus oli enemmän harkittu tapahtuma, joka mentiin kärsimään omaan huoneeseen. Ensin puhuttiin asiasta, sitten itse piti laskea housut alas ja äiti tai isä löi remmillä useamman kerran ja sitten sen jälkeen taas puhuttiin asiasta. Kumpikin kuulostaa kamalalta, mutta onko näistä kummassakaan ollut mitään järkeä kasvatusmielessä?

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:49"] Nahkaremmillä, vitalla, nyrkillä, kämmenellä lyönti, siis millä vain LYÖNTI on selvää väkivaltaa, ja täysin sopimaton keino kuritukseen. Sensijaan luunappi ja tukasta kiinni ottaminen (ei siis riuhtominen!) saisivat mielestäni olla laillisia. Nämä eivät juurikaan satu, jos ollenkaan, vaan lapsi tajuaa että vanhempi on nyt tosissaan ja tottelevat. Sen sijaa lässyttäminen ja topakasti puhuminen ei vain auta aina eikä kaikkien lasten kohdalla. Ja tässä ei ole kyse siitä, että olisi epäonnistunut kasvatuksessa. Puhuminen ja varoittaminen on kuitenkin tehtävä ensin, eikä niin että esim lapsi kiukuttelee pukemisen yhteydessä, ja sitten suoraan antaa luunapin. Vaan tosiaa ensin puhutaan, käsketään, komennetaan ja varoitetaan, "jos et nyt tottele niin otan tukasta kiinni". Meillä aniharvoin tuota tarvitsee toteuttaa. Kun lapsi tietää että tukasta kiinni ottaminen on epämiellyttävää, tottelee hän yleensä tässä vaiheessa ja pukee ne vaatteet päälleen vaikkakin hieman äkäisenä. Ulkona koko tilanne kuitenkin jo lapselta unohtuu ja on oma iloinen itsensä. Minä sain lapsena tukkapöllyä ja kunnolla, mutta en itse harjoita sitä omien lasteni kanssa. Syynä tähän ei ole traumat, en saanut siitä mitään traumoja eikä kukaan muukaan ikäiseni jotka kertoneet että heillä kuritettiin aivan samoin. En vain halua satuttaa lapsiani. [/quote] Jos et oikeasti halua satuttaa lapsiasi, niin miksi et ottaisi heitä hellästi kädestä kiinni. Se on lainkin mukaan sallittua. [/quote] No sehän varmaan toimisikin :D

[/quote]

Jos luunappi tai tukasta otto ei satu mutta toimii, niin miksi kädestä piteleminen ei toimisi?

Vierailija
62/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 12:54"]

Siinähän ei ole mitään uutta. Väkivaltaiset vanhemmat ovat vuosisatojen ajan sekoittaneet nuo käsitteet keskenään ilmeisen tahallaan.

[/quote]

Voi olla, että väkivaltaiset vanhemmat ovat näin tehneet, mutta ei se ylivoimainen enemmistö vanhemmista jotka eivät ole väkivaltaisia. Ruumiillisen kurituksen käyttö ei ole sama asia kuin väkivaltaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 12:31"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 12:22"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 10:08"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:56"]

On minuakin tukistettu ja annettu selkään. Eikä oo jääny traumoja M19

[/quote]

Kuule ne traumat voivat tulla paljon myöhemmin. Itse aloin oirehtia kokemaani väkivaltaa vasta, kun sain omia lapsia päälle kolmikymppisenä.

[/quote]

Tämä. Itsekin luulin ennen lapsia, että eihän niistä selkäsaunoista ja muista mitään traumoja jäänyt, mutta sieltähän ne pompsahteli esiin, kun lapset tuli aina samaan ikään mitä itse silloin olin. Enää ei onneksi uusia asioita ole mielen syövereissä muhimassa, mutta kyllä näissä nykyisissä on vielä rutkasti käsittelemistä. Vanhempien kanta olisi kyllä kiva kuulla, mutta sitä ei ikinä tapahdu.

[/quote]

Oliko selkäsaunat ja muut kohdallasi johdonmukaista kasvatusta vai mielivaltaista väkivaltaa? Mietin vaan, että onko sillä eroa traumoihin, saiko remmiä selkeästi rangaistuksena jostain tietystä pahasta teosta vaiko lapsen näkökulmasta satunnaisesti ilman järkevää syytä.

[/quote]

Selkäsaunaan riitti, jos sattui itkemään julkisella paikalla tai tekemään jotain "syntistä", kuten kerran alle kouluikäisenä illalla ennen nukkumaan menoa en laittanutkaan yöpukua päälle vaan juoksentelin hetken nakuna. Pienikin syy riitti, jos äiti vaikka oli pahalla päällä riideltyään isän kanssa.

Vierailija
64/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 12:49"]

Tuo kuulostaa ihan siltä, ettei sulla ole munaa ottaa telkkua pois.

[/quote]

Häh? Jos lapsi vaikkapa hölmöilee leikkipuistossa ja sinulla on vaihtoehtona joko 1) jäähyttää lasta tai 2) lähteä rangaistuksena kotiin, niin onko se ensimmäinen vaihtoehto sitten "munaton"?

Voi olla, jos "munattomuus" määritellään siten, että halutaan kurinpidon aiheuttaman mahdollisimman vähän oheisvahinkoja tinkimättä silti sen tehosta.

Vierailija
65/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti, että tukistaminen ei satu. Kyllä muuten sattuu, ainakin minusta.

Vierailija
66/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 12:56"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 12:54"]

Siinähän ei ole mitään uutta. Väkivaltaiset vanhemmat ovat vuosisatojen ajan sekoittaneet nuo käsitteet keskenään ilmeisen tahallaan.

[/quote]

Voi olla, että väkivaltaiset vanhemmat ovat näin tehneet, mutta ei se ylivoimainen enemmistö vanhemmista jotka eivät ole väkivaltaisia. Ruumiillisen kurituksen käyttö ei ole sama asia kuin väkivaltaisuus.

[/quote]

Perheväkivalta taitaa olla ainoa väkivallan muoto, jossa tekijä on se, joka määrittelee mikä on väkivaltaa ja mikä ei.

Vierailija
67/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:43"]

Kumpikaan ei ole kasvatusta vaan sadismia. Aika moni vanhempi hyväksyy sen, että käyttää lapseensa valtaa niin, että lapsi kärsii. En ymmärrä, mitä nautintoa he siitä saavat. Itseäni ei ole lyöty, omiani en ole lyönyt tai piiskannut tai luunapeilla laittanut kuriin.

[/quote]

Olet siis sitä mieltä, että ehkä 80-90% maailman vanhemmista on väkivaltaisia sadisteja, koska he tänä päivänäkin kurittavat lapsiaan ruumiillisesti? Ok...

Mitä kärsimiseen tulee, niin kaikkeen rankaisemiseen liittyy kärsimys, koska ei se muuten mikään rangaistus olisi. Tuskinpa kovin moni vanhempi nauttii lapsiaan rangaistessaan yhtään sen enempää kuin vaikkapa opettaja nauttii laittaessaa oppilasta jälki-istuntoon tai poliisi antaessaan sakkolapun. Pikemminkin vähemmän, koska omaan lapseen on läheinen kiintymyssuhde.
[/quote]

Jotenkin kirjoituksestasi saa vaikutelman että sinulla ei ole omia lapsia. Aika harvassa ovat vanhemmat jotka antaessaan ruumiillista rangaistusta ovat tyyniä ja rauhallisia. Yleensä myös vanhemmat ovat tilanteessa tunnekuohun vallassa, kykenemättömiä hillitsemään itseään. Jokainen vanhempi tunnistaa varmasti itsessään sen raivon mikä nousee kun uhmaikäinen sen sadannen kerran saa itkupotkuraovarit väärän värisistä sukista tms. Osa vanhemmista ei kykene ratkaisemaan tilannetta vaan antaa omalle raivolle vallan. Ei siinä ole kasvatuksesta kyse vaan vanhemman omista kipupisteistä. Ja jos 90% ihmisistä hyppää sillalta, hyppäätkö itse perässä?

Vierailija
68/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 13:01"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 12:49"]

Tuo kuulostaa ihan siltä, ettei sulla ole munaa ottaa telkkua pois.

[/quote]

Häh? Jos lapsi vaikkapa hölmöilee leikkipuistossa ja sinulla on vaihtoehtona joko 1) jäähyttää lasta tai 2) lähteä rangaistuksena kotiin, niin onko se ensimmäinen vaihtoehto sitten "munaton"?

Voi olla, jos "munattomuus" määritellään siten, että halutaan kurinpidon aiheuttaman mahdollisimman vähän oheisvahinkoja tinkimättä silti sen tehosta.

[/quote]

Kerro nyt, mitä oheisvahinkoja se telkkukielto aiheuttaa?

Vierailija
69/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:51"]

Mäkin sain monesti remmistä. Meillä isä otti ja raahasi makuuhuoneeseen, sulki oven erottaen minut muista, repi housut alla ja pieksi ihan kunnolla nahkavyöllä. Ei siinä suuttunut mies voimiaan säästele. Itse pidän tuota täytenä pahoinpitelynä. Sellaisena joka olisi kiinnostanut ihan poliiseja ja lastensuojelua.

[/quote]

Tää minusta on aika erikoista, että miten tyhmä pitää olla, jos tietää saavansa selkään ja kunnolla, mutta silti tekee typeryyksiä eli kerjää lisää?? Ei voi ymmärtää.

En mä kurittamista hyväksy, mutta itse olin ainakin lapsi, joka ei tykännyt edes konflikteista tai torumisista, niin kyllä mä sitten käyttäydyinkin kunnolla, hoisin koulun ja kotihommat niin kuin piti, enkä tehnyt tuhmuuksia tai tyhmyyksiä.

Vierailija
70/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on tukistettu lapsena. Siitä ei ole jäänyt mitään "traumoja", mutta huomaan olevani nopeasti kiihtyvä omien lapsieni kanssa. Voi tietysti olla temperamentistäkin kiinni, olen muutenkin hyvin kiihtyvä. En silti ole koskaan kurittanut lapsiani, mutta on meinannut olla lähellä.

Vierailija
71/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo polkupyöräjuttu oli kaamea. Tajuan, että äiti varmaan teki sen rakkaudesta, mutta itse en olisi pystynyt siihen. Mieluummin olisin vaikka ottanut pyörän kokonaan pois, kunnes kirjoittaja olisi oppinut käyttämään kypärää, tai sitten olisin ajatellut, että menköön sitten ilman ja kärsiköön seuraukset. Kohtalo hoitakoon loput. Ovathan ihmiset pyöräilleet kypärättä vuosikymmeniä ennen kuin tämä sääntö tuli voimaan. Vahinkoja voi sattua, vaikka kypärä olisikin.

Vierailija
72/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:51"]

Mäkin sain monesti remmistä. Meillä isä otti ja raahasi makuuhuoneeseen, sulki oven erottaen minut muista, repi housut alla ja pieksi ihan kunnolla nahkavyöllä. Ei siinä suuttunut mies voimiaan säästele. Itse pidän tuota täytenä pahoinpitelynä. Sellaisena joka olisi kiinnostanut ihan poliiseja ja lastensuojelua.

[/quote]

Tää minusta on aika erikoista, että miten tyhmä pitää olla, jos tietää saavansa selkään ja kunnolla, mutta silti tekee typeryyksiä eli kerjää lisää?? Ei voi ymmärtää.

En mä kurittamista hyväksy, mutta itse olin ainakin lapsi, joka ei tykännyt edes konflikteista tai torumisista, niin kyllä mä sitten käyttäydyinkin kunnolla, hoisin koulun ja kotihommat niin kuin piti, enkä tehnyt tuhmuuksia tai tyhmyyksiä.

[/quote]

Niin. Lapsi ei toimi aina rationaalisesti, eikä aikuinenkaan. Jotkut lapset ja aikuiset suorastaan nousevat väkivaltaa ja sortoa vastaan. Onko ratkaisu todeta, että lapsi on tyhmä, kun kuritus ei auta? Silti edessä on uusi pulma: miten sitä tyhmää lasta kasvatetaan?

Vierailija
73/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 13:07"]

Jotenkin kirjoituksestasi saa vaikutelman että sinulla ei ole omia lapsia. Aika harvassa ovat vanhemmat jotka antaessaan ruumiillista rangaistusta ovat tyyniä ja rauhallisia. Yleensä myös vanhemmat ovat tilanteessa tunnekuohun vallassa, kykenemättömiä hillitsemään itseään. Jokainen vanhempi tunnistaa varmasti itsessään sen raivon mikä nousee kun uhmaikäinen sen sadannen kerran saa itkupotkuraovarit väärän värisistä sukista tms. Osa vanhemmista ei kykene ratkaisemaan tilannetta vaan antaa omalle raivolle vallan. Ei siinä ole kasvatuksesta kyse vaan vanhemman omista kipupisteistä. Ja jos 90% ihmisistä hyppää sillalta, hyppäätkö itse perässä?

[/quote]

Kyllä ainakin minä pystyn olemaan rangaistusta antaessani rauhallinen, ihan riippumatta minkä tyyppinen rangaistus se on. Ovatko sinun mielestäsi myös ei kipua aiheuttavat rangaistukset sellaisia, että niitä antaessaan vanhemmat ovat yleensä tunnekuohun vallassa ja kykenemättömiä hillitsemään itseään? Jos eivät niin, miksei?

Vierailija
74/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kuritettiin vain joitakin kertoja, mutta viimeisen kerran muistan kyllä aina! Yläasteaikana rupesin inhoamaan pyöräilykypärän käyttöä ja vaikka kotoa lähtiessä se oli päässä, niin äkkiä se katosi reppuun... Asiasta sanottiin varmaan satoja kertoja, mutta en uskonut. Aina jäin uudestaan kiinni. Sitten vanhemmat uhkailivat jo selkäsaunalla, mutta en ottanut todesta, enhän ollut saanut sellaista pitkään aikaan. Yksi kaunis päivä sitten äiti vaan totesi, että mennäänpä vähän juttelemaan tästä kypäräasiasta ja mentiin kahdestaan huoneeseeni. Äiti selitti, että me rakastetaan sinua tosin paljon ja olisi kamalaa, jos loukkaantuisit pyöräillessä jne jne. ja en haluaisi tehdä tätä, mutta kun et millään muuten usko. Sitten vaan pylly paljaaksi vyöstä tuli monta kertaa peräkkäin. Sitten molemmat itkettiin... Käytin kypärää tämän jälkeen, mutta enpä kyllä puolustele tällaista toimintaa siltikään!

Vierailija
75/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt, mitä oheisvahinkoja se telkkukielto aiheuttaa?

[/quote]

No sen valvomisesta on huomattavasti enemmän vaivaa, se kestää kauan ja johtaa herkästi siihen, että muutkaan eivät saa katsoa tv:tä.

Vierailija
76/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 19:51"]

Miten näissä "hyvissä perheissä", joissa ei ollut muuta väkivaltaa, niin kurittamisen jälkeen palattiin siihen normaalin rakastavaan arkeen? Jos siis ajatellaan, että lapsi vietiin huoneeseensa ja ruoskittiin siellä, niin jätettiinkö lapsi sinne sitten sängylle yksin itkemään vai miten siitä tilanteesta päästiin sitten yli ja eteenpäin?

[/quote]

Ei rangaistuksen antaminen ole mikään rakastamisen vastakohta, vaikka nykyään vanhemmat niin luulevatkin (ja kakarat elävät pellossa, kun heille ei pidetä kuria). Ennen sen asian tajusivat sekä lapset että aikuiset, mutta nykyään lähinnä lapset ja hekin etupäässä intuitiivisesti, kun käytännön kokemusta rangaistuksista puuttuu.

Vierailija
77/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 13:05"]

Perheväkivalta taitaa olla ainoa väkivallan muoto, jossa tekijä on se, joka määrittelee mikä on väkivaltaa ja mikä ei.

[/quote]

"Vanhemman suorittama lapsen lelun väkisin poisottaminen on yksi niistä harvoista ryöstön muodoista, missä tekijä itse määrittelee, onko kyseessä ryöstö vai ei."

Vierailija
78/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 13:23"]

[/quote]

Kyllä ainakin minä pystyn olemaan rangaistusta antaessani rauhallinen, ihan riippumatta minkä tyyppinen rangaistus se on. Ovatko sinun mielestäsi myös ei kipua aiheuttavat rangaistukset sellaisia, että niitä antaessaan vanhemmat ovat yleensä tunnekuohun vallassa ja kykenemättömiä hillitsemään itseään? Jos eivät niin, miksei?

[/quote]

En ole tuo äskeinen, mutta vastaan. Lapsiaan lyövät ihmiset ovat tilastollisesti katsoen niitä, joilla on muutenkin muita isompi riski syyllistyä väkivaltarikoksiin. Ja väkivaltarikokset taas tapahtuvat yleensä pikaistuksissaan. Tuntuu ihan uskomattomalta, että ihminen lyödä mäjäyttää toista snägärillä siks että hermo menee, mutta lyö omaa vinkuvaa uhmistaan täysin rauhallisena.

Vierailija
79/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 21:18"]

Lasta ei tarvitse kasvattaa lyömällä ja väkivallalla jos kohtelet lastasi kunnioittaen. Jos kunnioitat toista saat kunnoiotuksen takaisin. Lyöty tai pahionpidelty lapsi ei voi kunnoittaa lyövää vanhempaa. 

[/quote]

Niin vähän niin kuin että kun valtio suhtautuu kansalaisiin kunnioittavasti, niin kansalaiset pidättäytyvät lain rikkomisesta ja rangasitussäädöksistä tulee turhia. Vai?

Voiko mielestäsi ei-kipua-aiheuttavasti rangaistu lapsi kunnioittaa vanhempiaan? Vai onko sekin mahdottomuus?

Vierailija
80/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 13:17"]Minua on tukistettu lapsena. Siitä ei ole jäänyt mitään "traumoja", mutta huomaan olevani nopeasti kiihtyvä omien lapsieni kanssa. Voi tietysti olla temperamentistäkin kiinni, olen muutenkin hyvin kiihtyvä. En silti ole koskaan kurittanut lapsiani, mutta on meinannut olla lähellä.
[/quote]
Mulla on ihan sama. Ainut että en ole kovin temperamenttinen muuten, mutta lapsi sai minut kiihtymään 0:sta 100:aan tosi nopeasti. Sitten tajusin toistavani omassa lapsuudessa koettua mallia. Olen tehnyt paljon töitä asian kanssa ja enää en huuda niinkuin aiemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi