Vihdoinkin metatyöstä puhutaan oikeana kotityönä. Oikeasti naiset tekevät kaiken
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/a9da3e5e-97ed-4eed-9156-c66c…
Vaikka tässä Jarkko sitä tekeekin niin 99 kertaa sadasta tämä jää naisen vastuulle. Niin meilläkin ja kipuilen asian kanssa usein.
Kommentit (66)
Meillä rouva ei suostu olemaan tekemättä niitä. Toisaalta sitten menee hänen mielensä mukaisesti eikä tartte valittaa, että isukki ostikin sinisen talvihaalarin eikä vihreää.
Ei mulla täällä mitään naista ole. Ihan itse tiskaan astiat, pesen pyykkini, vien roskat ja teen ruokani.
Pitääkin alkaa tekemään iso kattilallinen kuhakeittoa ihan juuri nyt.
Ei jotain asiaa ole olemassa vain siksi kun sille löytyy sana.
Äläs nyt, salaojia pitää tänäänkin kaivaa ja aamulla käydä vaihtamassa renkaat ja talokin pitää miehen maalata, tämä tiilikerrostalo.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla täällä mitään naista ole. Ihan itse tiskaan astiat, pesen pyykkini, vien roskat ja teen ruokani.
Niin mutta onko sinulla lapsia kotona? Nuo mitä mainitsit eivät ole metatyötä vaan ihan tavallisia kotitöitä.
Meillä mies tekee lähes kaikki työt. Ei se häntä haittaa. Naisethan on kautta aikojen saatu ottamaan vastuu kaikesta syyllistämällä ja moittimalla.
Ei pidä mennä siihen, ei ottaa itseen yhtään. Ihmisen arvo ei ole asia, joka ansaitaan tekemällä tietyt teot tietyllä tavalla.Vaatijoille voi hymyillä ja kääntää selän. Tehdä niitä asioita, jotka itseä aidosti kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hoitaa sinun lasten asiat?
Mun mies tekee paljon. Varmasti enemmän kuin mä. En edes oivalla tarttua asioihin jotka hän hoitaa hetkessä.
Nainen voi itse valita haluaako lapsia. Jos ei halua, niin siihen on saatavissa ehkäisyhoitoa.
Totuus on kyllä toinen, se näkyy jo mainoksissakin:
Ei Suomessa v 2026 ole lapsiperheitä kuin pienen pieni prosentti. Suurin osa on lapsettomia sinkkuja. Ja sitten on pariskuntia jotka elävät pienissä asunnoissa joissa ei ole mattoja tai verhoja stereoita tai kirjahyllyä. Ruoka tilataan Woltilla. Keittiö ei likaannu.
Ihan tiedoksi teille akoille: se Ada EI hakua isoja synttäreitä. Eikä käydä viulutunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä iskin kaltaisesi miehen, yli kymmenen vuotta oli itsekseen elänyt. Muutettiin yhteen, saatiin kaksi lasta ja edelleen osaa mies tiskata, pestä, siivota ja kokata, osaa tuoda/viedä päiväkotiin, katsoa sopivat vaatteet, käydä vasukeskustelut, neuvolat. (Meillä aika paljon miehen vastuulla kun mä käyn töissä ja hän ei).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta onko sinulla lapsia kotona? Nuo mitä mainitsit eivät ole metatyötä vaan ihan tavallisia kotitöitä.
En ole hän, kota kommentoit mutta turhauttaa miehenä, että jotkut naiset suostuvat ja ivat valmiita elämään parisuhteessa ja samaan vielä lapsia miehen kanssa, joka ei tee tavanomaisimpia lotiaskareita. - Toivon mukaann vain kuitenkin harvassa ovat tällaiset naiset,, vaikka tämän palstan ja avauksen perusteella voisi hätäisempi muuta monesti luulla.
Naiset ne tekevät koska eivät pysty elämään ilman, että joku ne tekee. Miehet pystyvät elämään paremmin tilanteen mukaan.
Olisiko sittenkin niin, että nainen haluaa määrätä kotona. Kun ei saa nujerrettua miehen omaa tahtoa, niin alkaa nillitys.
Jos ei tätä asennetta olisi niin mies tekisikin enemmän näitä kotitöitä.
Metatyö = työn teosta ajatteleminen.
Kotityö ei ole metatyötä!
Lastenkasvatuksen metatyö on sitä, joka yh-mammojen raivopäisiltä häirikkökakaroilta jäi saamatta.
Toisaalta, jos ajattelen omaa lapsuuttani vs. nykyvanhempia, niin minä tein penskana ne ns. metatyöt itse. Ei mun läksyjä tarkistettu ja harrastuksiin menin omin jaloin tai pyörällä. Myös aikataulut niistä tiesin itse, kello kun piti meidän lapsuudessa tuntea ja osata. Toki meillä oli iso juttu se, että molemmat vanhemmat oli paljon iltaisin töissä niin oli pakko pärjätä. Isällä yritys päivätyön ohella ja äidillä iltapainotteinen työ.
Oho, tuollaisia miehiä on harvassa. Jutun perusteella voisin sanoa, että naisten kannattaa valita kaulatatuoitu mies.