Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on pahempi kuritustapa? Juhannuksen aluksi tuli kavereiden kanssa

Vierailija
19.06.2015 |

niinkin hilpeä puheenaihe kuin miten ketäkin oli kuritettu lapsena! Minua ei ollut ollenkaan kuritettu (ja olen kai ihan kunnollinen silti??), mutta jäin ihmettelemään kahta tapausta. Yksi sanoi, että heillä roikkui siivouskomeron naulassa jonkunlainen nahkaremmi, jolla annettiin tuosta vaan nopeasti piiskaa, jos vaikka kiukutteli syödessä tai ulkovaatteita pukiessa. Toisella taas kuritus oli enemmän harkittu tapahtuma, joka mentiin kärsimään omaan huoneeseen. Ensin puhuttiin asiasta, sitten itse piti laskea housut alas ja äiti tai isä löi remmillä useamman kerran ja sitten sen jälkeen taas puhuttiin asiasta. Kumpikin kuulostaa kamalalta, mutta onko näistä kummassakaan ollut mitään järkeä kasvatusmielessä?

Kommentit (147)

Vierailija
1/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:56"]

On minuakin tukistettu ja annettu selkään. Eikä oo jääny traumoja M19

[/quote]Mistä tiedät,että ei ole jäänyt? joskus kun sinulla on omia lapsia voi olla että annat heille selkään ja tukistat koska sinullekin on tehty niin. Eli väkivalta periytyy. Ja vaikka sinä väität ,ettet saanut siitä traumoja oma lapsesi voi saada, kun pahoinpitelet häntä. Väkivalta ei koskaan ole oikeutettua. Ja miksi lasta saa lyödä, mutta ei aikuista.Jokainen ymmärtää,että jos menet aikuista hakkaamaan vaikka remmillä tai tukistamaan se on väärin.

[/quote]

Aika kajahtanut tuo väkivallan periytymisteoria. Ikäänkuin ruumiillista kuritusta käyttävällä ei olisi omia aivoja ollenkaan, eikä hän kykenisi harkitsemaan mitkä ovat toimivia kasvatuskeinoja ja seuraamaan eri keinojen vaikutusta, vaan koko homma pohjautuisi johonkin lapsuudesta lähtöisin olevaan traumaan, jota henkilö ei itse edes tiedosta.

Mitä tulee tuohon, että väkivalta ei ole koskaan oikeutettua, niin miksi meillä sitten on esimerkiksi poliisi, armeija ja ihmisillä itsepuolustusoikeus tai vaikka oikeus saada lupa kaasusumuttimen käyttöön? Joskus tulee myös elämässä vastaan tilanteita, joissa jonkinasteisella väkivallan käytöllä voidaan estää paljon isompia ongelmia muodostumasta jollain toisella osa-alueella, ja silloin on kyllä silkkaa tyhmyyttä hokea mitään periaatteita.

Mitä aikuisiin tulee, niin useimmat muutkin lapsiin sovellettavat rangaistukset ovat sellaisia, että ne ovat selkeästi vääriä aikuisille. Kuten myös useimmat aikuisiin käytettävät rangaistukset ovat vääriä lapsille. Ei tuolla voi perustella tässä yhteydessä paljon mitään.

Vierailija
2/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:31"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 13:54"]

Jos nyt palataan taaksepäin: mikä on sopiva rangaistus lapselle, joka on niin tyhmä ettei satuttaminen auta?

[/quote]Otetaan jokin mukava asia määräajaksi pois. ja jos ei auta, otetaan vielä pitemmäksi aikaa.Väkivalta ei koskaan ole oikeutettua. Ei aikuiseen eikä varsinkaan lapseen kohdistettuna. Siinähän vain käytetään vahvemman oikeutta.Eikä se kovin fiksu silloin ole vanhempikaan jos ei pysty muuten lasta kasvattamaan kuin pelolla ja väkivallalla.Ettei vaan olis lapsi vanhempiinsa tullut tuossa tyhmyydessä:D

[/quote]

Hyvin iso pienten lasten käytöksen ohjaamisesta on kyllä joka tapauksessa vahvemman oikeutta, ihan riippumatta siitä aiheutuuko siitä kipua vai ei. Vaikeuksissa oltaisiin, jos sitä fyysistä ylivoimaa ei voisi hyödyntää.

Lastenkasvatuksen kolme keskeisintä työvälinettä ovat tunnetusti uhkailu, kiristys ja lahjonta. Kaikki nämä kolme pohjautuvat pohjimmiltaan pelkoon (vaikka sitten siitä palkinnon tulematta jäämisestä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:49"]Nahkaremmillä, vitalla, nyrkillä, kämmenellä lyönti, siis millä vain LYÖNTI on selvää väkivaltaa, ja täysin sopimaton keino kuritukseen. Sensijaan luunappi ja tukasta kiinni ottaminen (ei siis riuhtominen!) saisivat mielestäni olla laillisia. Nämä eivät juurikaan satu, jos ollenkaan, vaan lapsi tajuaa että vanhempi on nyt tosissaan ja tottelevat. Sen sijaa lässyttäminen ja topakasti puhuminen ei vain auta aina eikä kaikkien lasten kohdalla. Ja tässä ei ole kyse siitä, että olisi epäonnistunut kasvatuksessa. Puhuminen ja varoittaminen on kuitenkin tehtävä ensin, eikä niin että esim lapsi kiukuttelee pukemisen yhteydessä, ja sitten suoraan antaa luunapin. Vaan tosiaa ensin puhutaan, käsketään, komennetaan ja varoitetaan, "jos et nyt tottele niin otan tukasta kiinni". Meillä aniharvoin tuota tarvitsee toteuttaa. Kun lapsi tietää että tukasta kiinni ottaminen on epämiellyttävää, tottelee hän yleensä tässä vaiheessa ja pukee ne vaatteet päälleen vaikkakin hieman äkäisenä. Ulkona koko tilanne kuitenkin jo lapselta unohtuu ja on oma iloinen itsensä.

Minä sain lapsena tukkapöllyä ja kunnolla, mutta en itse harjoita sitä omien lasteni kanssa. Syynä tähän ei ole traumat, en saanut siitä mitään traumoja eikä kukaan muukaan ikäiseni jotka kertoneet että heillä kuritettiin aivan samoin. En vain halua satuttaa lapsiani.

[/quote]

Siinä on kyse juuri siitä, että on epäonnistunut kasvatuksessa. Fyysiset rangaistukset eivät vain toimi. Se on jo kokeiltu vuosikymmenien ajan. Ja täysi auktoriteetti on mahdollista saavuttaa muutenkin. Jokainen ruumiillista " kasvatusta" käyttävä on epäonnistunut/epäpätevä vanhempi.

Vierailija
4/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuritus oli kaksiosainen tapahtuma, ensin isä löi ja sen jälkeen yön tullen käytti seksuaalisesti hyväkseen mua ja siskoani. Isä vieläkin elossa, sisko ei, ei käy tasan onnenlahjat tässä maailmassa.

Vierailija
5/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 19:07"]

Siinä on kyse juuri siitä, että on epäonnistunut kasvatuksessa. Fyysiset rangaistukset eivät vain toimi. Se on jo kokeiltu vuosikymmenien ajan. Ja täysi auktoriteetti on mahdollista saavuttaa muutenkin. Jokainen ruumiillista " kasvatusta" käyttävä on epäonnistunut/epäpätevä vanhempi.

[/quote]

Miten niin eivät toimi? Käsittääkseni niitä on käytetty vuosituhansia ja useimmat vanhemmat ovat olleet ja ovat hyvinkin tyytyväisiä niiden toimivuuteen. Aikamoista ihmisten aliarvointia väittää, etteivätkö ihmiset itse huomaisi, toimiiko joku kasvatuskeino vai ei.

Nykypäivänä keskimääräisellä suomalaisella vanhemmalla on paljon heikompi auktoriteetti lapsiinsa kuin vaikka 70-luvulla. Se ehkä kertoo jotain niiden vaihtoehtoisten keinojen toimivuudesta.

Vierailija
6/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 19:11"]

Meillä kuritus oli kaksiosainen tapahtuma, ensin isä löi ja sen jälkeen yön tullen käytti seksuaalisesti hyväkseen mua ja siskoani. Isä vieläkin elossa, sisko ei, ei käy tasan onnenlahjat tässä maailmassa.

[/quote]

Ei tuo ole mitään kuritusta, vaan perheväkivaltaa ja seksuaalista hyväksikäyttöä.

Vierailija
7/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyikö kuritukseen aina muutakin perheväkivaltaa ja ongelmia, vai onko oikeasti sellaisia perheitä, joissa toistuva ruumiillinen kuritus oli harkittu kasvatusmenetelmä ja lapsella oli muuten hyvä olla?

Vierailija
8/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 19:16"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 19:11"]

[/quote]

Ei tuo ole mitään kuritusta, vaan perheväkivaltaa ja seksuaalista hyväksikäyttöä.

[/quote]

Siksi en varmaan koskaan ole oppinut kurittamaan oikein omia lapsiani, meillä mies se joka hoitanut sen puolen. Tästä seurasi se että äiti ei kurita koskaan eikä osaa vetää rajoja ja isä sitten hoitaa rankaisemisen senkin edestä. Lapset elivät lapsuutensa erittäin ristiriitaisessa ympäristössä ja se onkin johtanut mm. lasu-ilmoituksiin yms yms.

Vierailija
9/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 19:19"]

Liittyikö kuritukseen aina muutakin perheväkivaltaa ja ongelmia, vai onko oikeasti sellaisia perheitä, joissa toistuva ruumiillinen kuritus oli harkittu kasvatusmenetelmä ja lapsella oli muuten hyvä olla?

[/quote]

Jos ajattellaan, että joskus 1930-luvulla käytännössä kaikkia lapsia kuritettiin ruumiillisesti, ruumiillinen kuritus oli käytössä myös kouluissa ja lastentarhoissa ja oikeus saattoi määrätä vanhemmat antamaan lakia rikkoneelle lapselleen selkään todistajien läsnäollessa, niin kyllä se viittaisi siihen, että kyseessä oli ihan harkittu kasvatusmenetelmä ja sitä soveltavat perheet tavallisia (eli ongelmattomia ja vailla perheväkivaltaa).

Vierailija
10/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin sain monesti remmistä. Meillä isä otti ja raahasi makuuhuoneeseen, sulki oven erottaen minut muista, repi housut alla ja pieksi ihan kunnolla nahkavyöllä. Ei siinä suuttunut mies voimiaan säästele. Itse pidän tuota täytenä pahoinpitelynä. Sellaisena joka olisi kiinnostanut ihan poliiseja ja lastensuojelua.

Vierailija
11/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minuakin tukistettu ja annettu selkään. Eikä oo jääny traumoja

M19

Vierailija
12/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollut koululuokissa häiriötekijöitä eikä erikoisluokille ollut tarvetta. Lapset laitettiin kuriin kotona ja koulussa oikeaa auktoriteettia omistava opettaja jyrähti tai nappasi karttakepillä sormille. Lapset istuivat selkä suorana koulutunnit ja keskittyivät asiaan. Tekisi mieli nähdä videokuvaa 60-luvun yläkoulun tunnista ja sitten videokuvaa nykyajan yläkoulun tunnista. Veikkaisin, että ennen olisi nähty asiaan keskittyviä oppilaita istumassa omilla paikoillaan, nykyaikaisessa koulussa olisi keskittyminen puhelimen räpläämiseen ja selät kyyryssä istuttaisiin ties missä asennoissa, pipot päässä vittuillaan opettajalla ja mölytään.

Vierailija
13/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:38"]

Olen saanut pari kertaa isältäni selkään lapsena. Sellaista klassista perseelle läpsimistä.

En tule koskaan antamaan tätä isälleni anteeksi. Kyseessä on nöyryyttävä pahoinpitely.

[/quote]

Olen samaa mieltä. En ikinä löisi lastani. Meillä lapsi menee omaan huoneeseen rauhoittumaan, jos kiukuttelee tai raivoaa. Kun on rauhoittunut, niin asiasta keskustellaan. Yllättäen meillä ei juurikaan kiukutella tai raivota. Itse kiukuttelin ja raivosin paljon, koska tiesin, että kuitenkin saan remmiä, joten saman tien voi raivota oikein kunnolla. Minua myös tukistettiin.

En luonnollisestikaan ole isäni kanssa missään tekemisissä. Kuolkoon ja mädäntykööt koskaan näkemättä lapsenlapsiaan.

Vierailija
14/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 09:56"]

On minuakin tukistettu ja annettu selkään. Eikä oo jääny traumoja M19

[/quote]

Kuule ne traumat voivat tulla paljon myöhemmin. Itse aloin oirehtia kokemaani väkivaltaa vasta, kun sain omia lapsia päälle kolmikymppisenä.

Vierailija
15/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 19:07"]

[/quote]

Miten niin eivät toimi? Käsittääkseni niitä on käytetty vuosituhansia ja useimmat vanhemmat ovat olleet ja ovat hyvinkin tyytyväisiä niiden toimivuuteen. Aikamoista ihmisten aliarvointia väittää, etteivätkö ihmiset itse huomaisi, toimiiko joku kasvatuskeino vai ei.

Nykypäivänä keskimääräisellä suomalaisella vanhemmalla on paljon heikompi auktoriteetti lapsiinsa kuin vaikka 70-luvulla. Se ehkä kertoo jotain niiden vaihtoehtoisten keinojen toimivuudesta.
[/quote]

Ei se vain toimi, kun ei sillä saa tasapainoisia aikuisia kasvatettua. Niin yksinkertaista. Jos ihmiset olisivat tyytyväisiä tähän tapaan, jatkuisi se yhä. Ja kyllä, suurin osa vanhemmista on kykenemättömiä pitkäjänteiseen kasvatustyöhön. Itse olen pienille lapsilleni SE korkein auktoriteetti. Äiti ei kumarra virkavaltaa eikä lakeja. Jos katsoisin lyömisen hyväksi kasvatukseksi, löisin. Pakkohan minun olisi. Lapselle on turha vedota lakiin, se vähentää vanhemman auktoriteettia. Hyvin toimii, väkivaltaiset (hakatut) ongelmatapaukset palvovat minua. Ei ole niin vaikeaa tämä kasvatus ja kuri.

Vierailija
16/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan ruumiillinen kuritus tuottaa väkivaltaisia lapsia ja tulevia aikuisia. Sellaisia, joiden mukaan oieni myöminen on ihan ok. Minkä tässäkin ketjussa muutama jo on todistanut. Ennen vanhaan ruumiillista kuritusta kuitenin pidettiin hyvänä, kun ei paremmasta tiedetty. Vähän niin kuin viinaa, saunaa ja tervaa pidettiin parhaina lääkkeinä, kun muutakaan ei ollut.

molemmat ratkaisut ovat huonoja.

Vierailija
17/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näissä "hyvissä perheissä", joissa ei ollut muuta väkivaltaa, niin kurittamisen jälkeen palattiin siihen normaalin rakastavaan arkeen? Jos siis ajatellaan, että lapsi vietiin huoneeseensa ja ruoskittiin siellä, niin jätettiinkö lapsi sinne sitten sängylle yksin itkemään vai miten siitä tilanteesta päästiin sitten yli ja eteenpäin?

Vierailija
18/147 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 19:19"]Liittyikö kuritukseen aina muutakin perheväkivaltaa ja ongelmia, vai onko oikeasti sellaisia perheitä, joissa toistuva ruumiillinen kuritus oli harkittu kasvatusmenetelmä ja lapsella oli muuten hyvä olla?
[/quote]
Taatusti liittyy kaikenlaisia ongelmia. Täällä vain jotkut joko trollaavat fyysisen kurituksen puolesta, tai haluavat puolustella omaa väkivaltaisuuttaan naamioimalla sen "kuritukseksi".

Vierailija
19/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatteko lapsenne hoitoon isovanhemmille? Mitä jos ne hakkaa niitäkin?

Varsinkin isä antoi kaikkia mahdollisia selkäsaunoja. Kun en suostunut syömään pahaa ruokaa, varastin kaupasta (ei annettu rahaa) tai muuten vaan en käyttäytynyt halutusti.
Ei ole kovin hyvät välit nyt.
Saankohan mä hakata isää kun se on vanhus? Laitan sen naaman eteen pahimpia ruokia mitä se tietää.

Vierailija
20/147 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko koulussa perheväkivallasta?
Mä en muista että olisi puhuttu. Oon käynyt 94-02 peruskoulun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan