Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ignooraaminen somessa - työpaikkakiusaamisen muoto?

Vierailija
08.02.2022 |

Viesti kopioitu toisesta ketjusta:

"Kaikki työkaverit seuraavat toisiaan somessa. Käyvät kehumassa toisiaan somessa ja jos työyhteisön tilillä julkaistaan jotain heidän tekemäänsä, niin ovat heti tykkäämässä ja kommentoimassa "voi kun sä oot meidän työpaikan voimapesä ja saat kaikkea upeaa aikaiseksi, ihana tiina!". Jos työyhteisön tilillä julkaistaan jotain minun tekemääni työhön liittyvää, niin eivät koskaan tykkää eivätkä kommentoi.

Pahimpia ovat nämä, kun julkisesti saatetaan kiittää kaikkia muita nimeltä, mutta minut on aina unohdettu tuolta nimilistalta..."

Pitävätkö muutkin tällaista ignooraamista somessa työpaikkakiusaamisen yhtenä muotona? Tottakai vapaa-ajalla saa tehdä mitä haluaa, mutta monella alalla some on jo osa työtä/somessa ollaan ns. työprofiililla. Luulin olevani ainoa, jolla on tällaista. Työpaikassamme on pieni naisporukka, jotka hehkuttavat somessa vain toistensa saavutuksia. Jos joku toinen työyhteisössä saa vaikka tunnustusta hyvin tehdystä työstä, niin eivät reagoi mitenkään.

Kommentit (212)

Vierailija
121/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole yhtään nykyistä työkaveria FB kaverina. Entisiä työkavereita kyllä on. Muita somekanavia en käytä.

Vierailija
122/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju on osittain hämmentävää luettavaa.

Onko työnantaja siis työsopimuksessa velvoittanut ihmisiä ymppäämään työn ja somettelun, maksetaanko työhön liittyvästä somettelusta peräti ekstraa vai miksi ihmiset ottavat moisen lisätaakakseen varsinaisten työtehtävien rinnalle?

Ymmärrän että esim. johdolle tai markkinoinnille some on työväline, mutta entäpä useimmissa "normaaleissa" asiantuntijatöissä? Ei some liity ainakaan minulla mitenkään työhöni, vaikka pyörin asiakasrajapinnassa. Enkä aio mitään postaillakaan ellei työnantaja direktio-oikeutensa turvin sellaista tuönkuvaani keksi määrätä.

Työpaikallani edellytetään kaikkien tekevän sisältöä sosiaaliseen mediaan. Ihan siis sieltä ruohonjuuritasolta asti. Työskentelen kasvatuksen parissa. Johto haluaa saada sosiaaliseen mediaan kuvien kanssa päivityksiä siitä, mitä teemme lasten kanssa. Toimii kuulemma samalla markkinointina.

Aivan sama täällä, vaikka vähän eri ala.

Onkohan tämäkin naisvaltaisten alojen turhaa ylimääräistä duunia, joka tietty pitää hoitaa muiden juttujen ohella kuten moni muu homma? Joku pyrkyripomo on saanut tästä hyvähyvä selkääntaputtelua kun taas kehitetään ja innovoidaan. Joku toinen taas saanut tästä uuden tavan kiusata ja nokitella. Asiakas saa taas vähemmän sitä mistä maksaa.

Kaiken huippu on se että näitä pyydetään jakamaan vielä henk koht tileillä. Se tietysti omalla ajalla. Ei kiitos todellakaan, mutta tietysti osaa tekee näin ja loppuja katotaan nenän vartta pitkin ja supatellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmettelee työpaikan somettamista. Se on nykyaikaa monessa paikassa, ja osa markkinointia. Meillä osa jokaisen työnkuvaa on tehdä vähintään julkaisu per viikko, jotta saadaan tarpeeksi materiaalia someen. Joistain se on jopa kivaa, toisille yhtä piinaa.

Yksi somevastaava olisi parempi vaihtoehto. Silloin jäisi tämä kiusausmuoto vähemmälle.

Onko viikoittaisesta somettamisesta sovittu työsopimuksessa?

Vierailija
124/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan ole ap ainoa. Tuo on epäterveen työyhteisön merkki. Meillä on myös pari jotka on eristetty somessa täysin, on tietty porukka joista kukaan ei koskaan tykkää mistään noiden somepäivityksistä (tai mistään muustakaan tekemisistä). Samat henkilöt jotka hymyillen taputtelevat toistensa selkiä ja jakavat viikkopalavereissa toisilleen kehuja ja hyvää fiilistä.

Yksi eristetty lähti jo ja onneksi lähti, itsekin olen siirtymässä muualle kun en halua olla osa tuollaista. 

Olen itse samanlaisen epämiellyttävän kohtelun kohde. Huomasin jossain vaiheessa, että yksi naispuolinen henkilö ei enää tykkäillyt mistään some-postauksistani, eikä laittanut onnitteluja, vaikka tykkäsin hänen postauksistaan ja laitoin onnitteluja (minun onnitteluihin ei laittanut tykkäyksiä). Se oli täysin systemaattista eli hän ei tykännyt enää mistään. Muiden työkavereiden postauksista tykkäsi. En aluksi edes tajunnut koko juttua, enkä vieläkään tiedä syytä.

Hän alkoi myös nolata mua palavereissa, jos sanoin jotain (kyseenalaisti ihan hyväntahtoisetkin jutut, puhui avoimesti musta "ihmetellen" muille ja muita puolestaan suitsutti). Ihan oikeaa syytä käyttäytymisensä muuttumiselle en tiedä vieläkään - ehkä hän ei vain pidä minusta, eikä osaa tai halua sitä peittääkään. Mitään varsinaista välirikkoa tai riitaa ei ole ollut hänen kanssaan koskaan. Koetan vain elää asian kanssa.

Vierailija
125/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko työnantaja siis työsopimuksessa velvoittanut ihmisiä ymppäämään työn ja somettelun, maksetaanko työhön liittyvästä somettelusta peräti ekstraa vai miksi ihmiset ottavat moisen lisätaakakseen varsinaisten työtehtävien rinnalle?

Ymmärrän että esim. johdolle tai markkinoinnille some on työväline, mutta entäpä useimmissa "normaaleissa" asiantuntijatöissä? Ei some liity ainakaan minulla mitenkään työhöni, vaikka pyörin asiakasrajapinnassa. Enkä aio mitään postaillakaan ellei työnantaja direktio-oikeutensa turvin sellaista tuönkuvaani keksi määrätä.

Tässä on varmaan osittain kyse intraneteistä ja muista suljetuista kanavista.

Ihan on kuule julkiset kanavat, joihin kaikilla on pääsy ja velvoite. Ihan myös asiantuntijat asiakasrajapinnassa kuten tarhatätit. ”Kaikki markkinoi”, siinä sulle direktiota. Turha tärkeillä.

Vierailija
126/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikallani edellytetään kaikkien tekevän sisältöä sosiaaliseen mediaan. Ihan siis sieltä ruohonjuuritasolta asti. Työskentelen kasvatuksen parissa. Johto haluaa saada sosiaaliseen mediaan kuvien kanssa päivityksiä siitä, mitä teemme lasten kanssa. Toimii kuulemma samalla markkinointina.

Aivan sama täällä, vaikka vähän eri ala.

Onkohan tämäkin naisvaltaisten alojen turhaa ylimääräistä duunia, joka tietty pitää hoitaa muiden juttujen ohella kuten moni muu homma? Joku pyrkyripomo on saanut tästä hyvähyvä selkääntaputtelua kun taas kehitetään ja innovoidaan. Joku toinen taas saanut tästä uuden tavan kiusata ja nokitella. Asiakas saa taas vähemmän sitä mistä maksaa.

Kaiken huippu on se että näitä pyydetään jakamaan vielä henk koht tileillä. Se tietysti omalla ajalla. Ei kiitos todellakaan, mutta tietysti osaa tekee näin ja loppuja katotaan nenän vartta pitkin ja supatellaan.

Siinähän supattelevat. Sellaisia ihmiset ovat ja tulevat aina olemaan. Minä olen töissä ensisijaisesti hankkiakseni elannon, en hankkiakseni kavereita.

On asioita joihin voin vaikuttaa ja asioita joihin en voi vaikuttaa. Pyrin keskittymään ensin mainittuihin eli tässä tapauksessa työtehtävieni hoitamiseen.

Vierailija
127/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmettelee työpaikan somettamista. Se on nykyaikaa monessa paikassa, ja osa markkinointia. Meillä osa jokaisen työnkuvaa on tehdä vähintään julkaisu per viikko, jotta saadaan tarpeeksi materiaalia someen. Joistain se on jopa kivaa, toisille yhtä piinaa.

Yksi somevastaava olisi parempi vaihtoehto. Silloin jäisi tämä kiusausmuoto vähemmälle.

Ei tarvitse. Työskentelee työnantajan määräämissä tehtävissä. Niihin kuuluu mm että kehitetään ja sitä tämä some joillekin on.

Vierailija
128/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on varmaan osittain kyse intraneteistä ja muista suljetuista kanavista.

Ihan on kuule julkiset kanavat, joihin kaikilla on pääsy ja velvoite. Ihan myös asiantuntijat asiakasrajapinnassa kuten tarhatätit. ”Kaikki markkinoi”, siinä sulle direktiota. Turha tärkeillä.

Minä en markkinoi yhtään mitään ellei siitä ole työsopparissa sovittu.

Vierailija
129/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä työnantajan somessa ei kehuta työkavereita eikä "oma väki" peukuttele ja laittele sydämiä.

Vierailija
130/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Työskentelee työnantajan määräämissä tehtävissä. Niihin kuuluu mm että kehitetään ja sitä tämä some joillekin on.

Voin alkaa tehdä markkinointiakin palkankorotusta vastaan. Koska vastuualueeni laajenisi nykyisestä, muuttuneen toimenkuvan pitää luonnollisesti heijastua palkkaukseen. Pyydetyn Linkedin-profiilin luonti markkinointitarkoituksiin onnistuu tällöin kyllä.

Olen tämän esimiehelleni selkeäsanaisesti ja ystävällisesti ilmoittanut. Jostain syystä ei ole tarttunut vielä tarjoukseeni.

Vierailija
131/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan ole ap ainoa. Tuo on epäterveen työyhteisön merkki. Meillä on myös pari jotka on eristetty somessa täysin, on tietty porukka joista kukaan ei koskaan tykkää mistään noiden somepäivityksistä (tai mistään muustakaan tekemisistä). Samat henkilöt jotka hymyillen taputtelevat toistensa selkiä ja jakavat viikkopalavereissa toisilleen kehuja ja hyvää fiilistä.

Yksi eristetty lähti jo ja onneksi lähti, itsekin olen siirtymässä muualle kun en halua olla osa tuollaista. 

Olen itse samanlaisen epämiellyttävän kohtelun kohde. Huomasin jossain vaiheessa, että yksi naispuolinen henkilö ei enää tykkäillyt mistään some-postauksistani, eikä laittanut onnitteluja, vaikka tykkäsin hänen postauksistaan ja laitoin onnitteluja (minun onnitteluihin ei laittanut tykkäyksiä). Se oli täysin systemaattista eli hän ei tykännyt enää mistään. Muiden työkavereiden postauksista tykkäsi. En aluksi edes tajunnut koko juttua, enkä vieläkään tiedä syytä.

Hän alkoi myös nolata mua palavereissa, jos sanoin jotain (kyseenalaisti ihan hyväntahtoisetkin jutut, puhui avoimesti musta "ihmetellen" muille ja muita puolestaan suitsutti). Ihan oikeaa syytä käyttäytymisensä muuttumiselle en tiedä vieläkään - ehkä hän ei vain pidä minusta, eikä osaa tai halua sitä peittääkään. Mitään varsinaista välirikkoa tai riitaa ei ole ollut hänen kanssaan koskaan. Koetan vain elää asian kanssa.

Minulla on hyvin samantapainen tilanne, enkä saa ikäänkuin "kontaktia" noihin muutamaan henkilöön, jotta saisin selvitettyä mikä mättää. Siellä on keskinäistä selkään taputtelua myös ja juuri palavereissa toistensa kehumista, mutta systemaattisesti jätetään minut mainitsematta, vaikka olisin ollut ihan oleellisessa roolissa tietyissä projekteissa. 

Kuten on mainittu, tilanne on monisyinen, eli eristämistä tapahtuu monella tasolla ja tuo some on yksi niistä. Muissa työpaikoissa ja työyhteisöissä minulla on ollut ihan hyvä ja normaali dynamiikka, eli koen ettei tämä ole mikään minun työpersoona-ongelma, vaan tuolla on vain klikkiytynyt tuo tietty ryhmä joka tätä  harrastaa.

Minäkin koen tämän kyllä kiusaamisena, mutta en ota henkilökohtaisesti juuri kun minulla on positiivista työyhteisöhistoriaa niin paljon. Mutta olen kyllä myös lähdössä tuolta pois, ei tuollaista eristämistä kestä.

Vierailija
132/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no tuota ehkä voi vaikka klikata itsensä pois sieltä somesta.

Vierailija
133/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että nykyinen työelämä on mitä on, kun työnantaja pystyy maanittelemaan työntekijän venymään ja paukkumaan ilman lisäkorvausta milloin mihinkin. "Hankalaksi" leimautumisen pelossa sitten kiltisti venytään ja samalla sahataan oksaa joka ikisen palkollisen alta.

Tänään somepakko. Mihin suostut mukisematta huomenna?

Vierailija
134/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi ystävä taitaa olla vähän ailahteleva luonne koska juteltiin juuri tästä aiheesta vasta noin vuosi sitten ja hän ihmetteli ääneen kuinka edes hänen läheiseksi tuntemansa ihmiset eivät viitsi reagoida edes hänen yrityksen Ig postauksiin.

Hän sitten siihen totesi, että on päätellyt, että hänellä vain yksinkertaisesti menee varmaan sitten liian lujaa ja hyvin ettei kaverit halua nostaa häntä enää yhtään enempää tykkäilemällä jne.

Kävi sitten niin, että puoli vuotta tämän keskustelun jälkeen, minun tilini alkoi saada näkyvyyttä sen verran hyvin, että kaverini lopetti minun tukemiseni kokonaan. Että se siitä sitten toisten tukemisesta. 🙄 Niin että mites se vastavuoroisuus?

Vierailija
135/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some on nykyisin niin iso osa ihmisten elämää että vaikea sitä on jättää omaan arvoonsakaan

jos sitä ignooraamista tapahtuu juuri noin systemaattisesti.

Ja niinkuin monet on todenneet se harvoin jää ainoaksi eristämistavaksi jos kyse on työyhteisössä

tapahtuvasta järjestelmällisestä huomiotta jättämisestä.

Vierailija
136/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityin Facebookkiin melko myöhään, vasta 2015.

Otin huvikseni periaatteen, että en pyydä ketään kaveriksi (paitsi muutaman tosielämän kaverin ja pari sukulaista). Nyt on mennyt melkein 10 vuotta siitä ja yhdestäkään työpaikasta missä olen ollut (tai koulusta) ei kukaan ole pyytänyt mua kaveriksi :D Ei, vaikka oltaisiin tultu facetoface ihan mukavasti juttuun. 

Vierailija
137/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liityin Facebookkiin melko myöhään, vasta 2015.

Otin huvikseni periaatteen, että en pyydä ketään kaveriksi (paitsi muutaman tosielämän kaverin ja pari sukulaista). Nyt on mennyt melkein 10 vuotta siitä ja yhdestäkään työpaikasta missä olen ollut (tai koulusta) ei kukaan ole pyytänyt mua kaveriksi :D Ei, vaikka oltaisiin tultu facetoface ihan mukavasti juttuun. 

Eipä siinä mitään jos et itse kerran edes halua olla osa työpaikan somerinkiä. Mutta se on eri asia, että joku  _jätetään_  tykkäilyjen ja reagointien ja mainintojen ulkopuolelle, jätetään huomioimatta somejutut, työpanos, ylipäätään koko ihminen. Kyllä se on eristämistä ja siten kiusaamista minunkin mielestäni. 

Vierailija
138/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eiköhän tuo yksi somevastaava olisi myös tehokkaampi keino. tulisi ammattimaisemmin hoidettua tuo some-markkinointi.

Vierailija
139/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee ainakin mulla otsikon "ja muut työnantajan määräämät työtehtävät" alle. Tuohon voidaan nakittaa kaikkea sellaista, mitä ei ole työsopimuksessa listattu.

Vierailija
140/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ongelmaa, kun en ole somessa. En tiedä, mitä siellä muut harrastavat. Minulla on kyllä yksityinen IG-tili, mutta sekään ei omalla nimellä, koska haluan rajata kollegat ja satunnaiset tutut sen ulkopuolelle, vaikka minulla ei mitään heitä vastaan ole. En vain halua jakaa yksityiselämääni kaikille. LinkedInissä on tili, mutta en seuraa tai pävitä aktiivisesti, se on vain siellä headhuntausta varten. 

On myös helpompaa, kun en ole facessa, niin kukaan ei loukkaannu, kun en käy tykkäämässä ja kommentoimassa, vaan käytän vapaa-aikaani valitsemallani tavalla. En tunne itseäni lainkaan ulkopuoliseksi ja työpaikalla kyllä kaikki tietävät mitä teen ja mitä olen saavuttanut, ei siihen tarvita some-selkääntaputtelijoita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän