Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ignooraaminen somessa - työpaikkakiusaamisen muoto?

Vierailija
08.02.2022 |

Viesti kopioitu toisesta ketjusta:

"Kaikki työkaverit seuraavat toisiaan somessa. Käyvät kehumassa toisiaan somessa ja jos työyhteisön tilillä julkaistaan jotain heidän tekemäänsä, niin ovat heti tykkäämässä ja kommentoimassa "voi kun sä oot meidän työpaikan voimapesä ja saat kaikkea upeaa aikaiseksi, ihana tiina!". Jos työyhteisön tilillä julkaistaan jotain minun tekemääni työhön liittyvää, niin eivät koskaan tykkää eivätkä kommentoi.

Pahimpia ovat nämä, kun julkisesti saatetaan kiittää kaikkia muita nimeltä, mutta minut on aina unohdettu tuolta nimilistalta..."

Pitävätkö muutkin tällaista ignooraamista somessa työpaikkakiusaamisen yhtenä muotona? Tottakai vapaa-ajalla saa tehdä mitä haluaa, mutta monella alalla some on jo osa työtä/somessa ollaan ns. työprofiililla. Luulin olevani ainoa, jolla on tällaista. Työpaikassamme on pieni naisporukka, jotka hehkuttavat somessa vain toistensa saavutuksia. Jos joku toinen työyhteisössä saa vaikka tunnustusta hyvin tehdystä työstä, niin eivät reagoi mitenkään.

Kommentit (212)

Vierailija
101/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollekulle kiusaajalle otti näköjään koville, kun pitää monen viestin voimalla tulla tähän puolustelemaan. Taisi osua kunnolla. Lopeta spämmääminen.

Ei vaan hän on ainoa järkevä kommentoija koko ketjussa. Kasvakaa aikuisiksi ja ottakaa vastuu itsestänne ja työstänne sen sijaan ,että syytetään kaikesta toisia. Jos ette jotain tiedä ,kysykää. Jos haluatte jonkun somekaveriksi pyytäkää itse ensin. Jne.

Aika moni pyytääkin, mutta työkaverit ei hyväksy. Sitten jos asiasta sanoo, niin ollaan sillee "et en mä oo huomannut mitään kaveripyyntöä".

Vierailija
102/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs ketjuun tuli nyt yksi aggressiivinen trolli ajamaan omaa kriittistä mielipidettään. Kummasti ketjun yläpeukut aiempiin viesteihin ja lukuisat kokemukset tästä somekiusaamisesta kertovat muuta. 

Hän on se joka työpaikan unelmatyyppi. Extrovertti ilmapiirinpilaaja, jonka mielestä jokaisen täytyy lähteä työpäivän jälkeen kaljalle ja sitten ollaan räsypokkaa. Hei tää on leikkii, kaikki mukaan, ei saa olla ilonpilaaja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs ketjuun tuli nyt yksi aggressiivinen trolli ajamaan omaa kriittistä mielipidettään. Kummasti ketjun yläpeukut aiempiin viesteihin ja lukuisat kokemukset tästä somekiusaamisesta kertovat muuta. 

Minä olen tähän ketjuun kirjoittanut tasan 2 kommenttia, joissa ihmettelen tätä somekehumista... Ei ole minun juttuni ja tiedän kyllä, että jotkut työpaikallamme tätä harrastaa, mutta antaa harrastaa! En minä ainakaan halua saada someeni miltään Pirkolta "ihana työpaikan voimavara" -viestejä somekanavilleni. Enkä halua kaikkia fb-kavereiksini työpaikalta, vain ne lähimmät, mutta ei meillä ole tapana heidän kanssa teennäisesti hehkuttaa toistemme ihanuutta. Esimiehen kehut hyvin tehdystä työstä on se mikä kiinnostaa ja millä on merkitystä.

Kamalaa kiusaamista on esimerkiksi tuo yksi tapaus, kun kertoi, ettei pyydetty mukaan joululounaalle. Jos ta maksaa joululounaan, niin kyllä sinne pyritään menemään ihan koko työyhteisön voimin, mikäli se on vaan mitenkään mahdollista. Muuten jokainen saa viettää vapaa-aikansa miten lystää ja se nyt on vaan fakta, että toiset tulevat toimeen paremmin toisten kanssa.

Vierailija
104/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmettelee työpaikan somettamista. Se on nykyaikaa monessa paikassa, ja osa markkinointia. Meillä osa jokaisen työnkuvaa on tehdä vähintään julkaisu per viikko, jotta saadaan tarpeeksi materiaalia someen. Joistain se on jopa kivaa, toisille yhtä piinaa.

Yksi somevastaava olisi parempi vaihtoehto. Silloin jäisi tämä kiusausmuoto vähemmälle.

Vierailija
105/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmettelee työpaikan somettamista. Se on nykyaikaa monessa paikassa, ja osa markkinointia. Meillä osa jokaisen työnkuvaa on tehdä vähintään julkaisu per viikko, jotta saadaan tarpeeksi materiaalia someen. Joistain se on jopa kivaa, toisille yhtä piinaa.

Yksi somevastaava olisi parempi vaihtoehto. Silloin jäisi tämä kiusausmuoto vähemmälle.

tämä. meillä kiusaaminen näkyy sitenkin, että syrjitään sitä, joka osaa tuottaa hyvää sisältöä. neuvoja ei kuitenkaan alennuta kysymään, koska niitä ei ko. ihmiseltä kaivata.

Vierailija
106/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on se joka työpaikan unelmatyyppi. Extrovertti ilmapiirinpilaaja, jonka mielestä jokaisen täytyy lähteä työpäivän jälkeen kaljalle ja sitten ollaan räsypokkaa. Hei tää on leikkii, kaikki mukaan, ei saa olla ilonpilaaja!

Luulen, että on juurikin päinvastoin... Minä ainakin olen introvertti ja menen työpaikalle tekemään töitä enkä ole kiinnostunut tällaisista after workeista tms. Pari työkaveria on sellaisia, joiden kanssa olen vapaa-ajallakin tekemisissä ja ollaan samalla aaltopituudella eli varmaan juurikin niitä ärsyttäviä mörököllejä, jotka eivät innostu mistään teennäisestä "kehu työkaveria" -pskasta. Jos jotkut sellaisesta nauttii, niin nauttikoon. Ei ole minulta pois.

Vierailija
107/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että on juurikin päinvastoin... Minä ainakin olen introvertti ja menen työpaikalle tekemään töitä enkä ole kiinnostunut tällaisista after workeista tms. Pari työkaveria on sellaisia, joiden kanssa olen vapaa-ajallakin tekemisissä ja ollaan samalla aaltopituudella eli varmaan juurikin niitä ärsyttäviä mörököllejä, jotka eivät innostu mistään teennäisestä "kehu työkaveria" -pskasta. Jos jotkut sellaisesta nauttii, niin nauttikoon. Ei ole minulta pois.

On eri asia olla hyvissä väleissä parin työkaverin kanssa ja nähdä vapaallakin, kuin sulkea yksi ihminen täysin ulkopuolelle. Et vaikuta viestisi perusteella siltä, että tekisitte noin.

Vierailija
108/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaisi olla raskasta, jos arvioisi oman työsuorituksensa somen tykkäysten kautta?

Vierailija
109/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teidät eristetään somessa, oletteko huomanneet muutakin työpaikkakiusaamista?

Vierailija
110/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on osittain hämmentävää luettavaa.

Onko työnantaja siis työsopimuksessa velvoittanut ihmisiä ymppäämään työn ja somettelun, maksetaanko työhön liittyvästä somettelusta peräti ekstraa vai miksi ihmiset ottavat moisen lisätaakakseen varsinaisten työtehtävien rinnalle?

Ymmärrän että esim. johdolle tai markkinoinnille some on työväline, mutta entäpä useimmissa "normaaleissa" asiantuntijatöissä? Ei some liity ainakaan minulla mitenkään työhöni, vaikka pyörin asiakasrajapinnassa. Enkä aio mitään postaillakaan ellei työnantaja direktio-oikeutensa turvin sellaista tuönkuvaani keksi määrätä.

Vierailija
111/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käytätte sekuntiakaan elämästänne sen miettimiseen, mitä joku tekee tai ei tee jossain somessa?

Vierailija
112/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työnantaja siis työsopimuksessa velvoittanut ihmisiä ymppäämään työn ja somettelun, maksetaanko työhön liittyvästä somettelusta peräti ekstraa vai miksi ihmiset ottavat moisen lisätaakakseen varsinaisten työtehtävien rinnalle?

Ymmärrän että esim. johdolle tai markkinoinnille some on työväline, mutta entäpä useimmissa "normaaleissa" asiantuntijatöissä? Ei some liity ainakaan minulla mitenkään työhöni, vaikka pyörin asiakasrajapinnassa. Enkä aio mitään postaillakaan ellei työnantaja direktio-oikeutensa turvin sellaista tuönkuvaani keksi määrätä.

Tässä on varmaan osittain kyse intraneteistä ja muista suljetuista kanavista.

Vierailija
113/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole some läsnä työjutuissa mutta Teamsilla on iso rooli kommunikaatiossa. Aika usein on tietyt henkilöt, joiden JOKAINEN postaus ja kommentti huomioidaan miljoonalla tykkäyksellä ja kehulla, mutta sitten on me muutamat, joiden jutut ignoorataan täysin. Omat juttuni ovat siis aina positiivisia ja asiasisältöisiä, mutta toisten usein sellaista tyhjän spämmäämistä (ja niistä sitten tykätään!). Selkein tällainen ignooraus on aina se kun itse kirjoitan postauksen ja kukaan ei tykkää, mutta kun tietty henkilö kommentoi jotain tyhjänpäiväistä postaukseeni, hänelle sataa tykkäyksiä.

Meillä on selkeästi Teamsin kautta nähtävissä ne henkilöt, ketkä aina ignoorataan ja ketkä ovat osa tätä eristäjien porukkaa. Tuntuu oikeasti ihan yläasteelta tällainen viestintä.

Vierailija
114/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikallani edellytetään kaikkien tekevän sisältöä sosiaaliseen mediaan. Ihan siis sieltä ruohonjuuritasolta asti. Työskentelen kasvatuksen parissa. Johto haluaa saada sosiaaliseen mediaan kuvien kanssa päivityksiä siitä, mitä teemme lasten kanssa. Toimii kuulemma samalla markkinointina.

Vierailija
115/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikallani edellytetään kaikkien tekevän sisältöä sosiaaliseen mediaan. Ihan siis sieltä ruohonjuuritasolta asti. Työskentelen kasvatuksen parissa. Johto haluaa saada sosiaaliseen mediaan kuvien kanssa päivityksiä siitä, mitä teemme lasten kanssa. Toimii kuulemma samalla markkinointina.

Otan osaa tilanteeseesi. Jos moinen osuisi omalle kohdalleni, niin en varmasti julkaisisi mitään omalla nimelläni, vaan loisin jonkun alias-tilin, jolla mainostaisin työnantajan etuja.

Vierailija
116/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti, annatteko somessa tapahtuville tykkäyksille noin ison merkityksen??

Kyllä sinäkin antaisit jos sulla olis tavoitteellista toimintaa somessa. Monet yritykset ovat siellä ja tykkäämiset sekä kommentit ovat tärkeitä näkyvyyden kannalta. Sitä paitsi avasithan sinäkin tämän ketjun, joten näyttää asia kiinnostavan sinuakin.

Vierailija
117/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon Teams-kanavalla hyvät huomenet. Viestin työtehtäviin liittyvistä asioista tarvittaessa, asiallisesti ja ystävällisesti. Muun ajan keskityn töihin. Vapaa-ajallani taas en halua olla tekemisissä minkään työhön liittyvän kanssa.

Näin toimimalla ei ole tarvinnut sekuntiakaan stressata tykkäämisistä, tykkäämättömyyksistä tai muistakaan aikuisten hiekkalaatikkoleikeistä. Jos "passiivisuuteni" vaikuttaa negatiivisesti urakehitykseeni, olkoon sitten niin. Pidän sitä kuitenkin hiekkalaatikkoleikkejä pienempänä riesana.

Vastuu jaksamisestani on pääasiassa minulla itselläni, enkä koe somettelun mitenkään kohentavan elämänlaatuani sen paremmin työ- kuin siviilielämässäni.

Vierailija
118/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti, annatteko somessa tapahtuville tykkäyksille noin ison merkityksen??

Kyllä sinäkin antaisit jos sulla olis tavoitteellista toimintaa somessa. Monet yritykset ovat siellä ja tykkäämiset sekä kommentit ovat tärkeitä näkyvyyden kannalta. Sitä paitsi avasithan sinäkin tämän ketjun, joten näyttää asia kiinnostavan sinuakin.

Tässä kuitenkin tilanne on, että asialla stressataan henkilökohtaisella tasolla. Toki jos bisnes perustuu someen, näkymättömyys voi stressata. Mutta tuskin sitä kannattaa silloin henkilöön käyvänä katastrofina ottaa vaan bisneksen sujumiseen liittyvänä asiana.

Vierailija
119/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä teinejä tämä porukka on? Hankkikaa elämä ja lopettakaa se somen kyylääminen. Missään vakavasti otettavassa työpaikassa ei levitellä työasioita työntekijöiden omilla sometileillä. Mikähän on se ammattiryhmä, jossa edes tarvitsee olla somekaveri työkaverien kanssa. Toki tiedon pitää kulkea työpaikalla, mutta asiallisia väyliä pitkin jo ihan tietoturvasyistä.. Työpaikalla pitää tulla kaikkien idiooottien kanssa toimeen, mutta se ei tarkoita että vapaa-ajan puolella pitää olla missään tekemisissä. Se ei ole mitään kiusaamista.

Kannattaa myös näiden "somekiusattujen " katsoa myös peiliin ja kasvaa aikuisiksi. Vähän kyllä vaikuttaa että tässä taas yksi henkilö on kirjoittanut suurimman osan viesteistä.

Haloooo! Monella työpaikalla on esim. yhteinen Instagram tili jonne päivitetään juttuja ja sitä tiliä päivittää joko yksi tehtävään valittu henkilö tai useampi riippuen millainen on sopimus työyhteisössä. On myös kaikkien etu, että julkaisuista käydään tykkäämässä. Monella julkisella ammatilla myös

Vierailija
120/212 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan sama täällä, vaikka vähän eri ala.

Onkohan tämäkin naisvaltaisten alojen turhaa ylimääräistä duunia, joka tietty pitää hoitaa muiden juttujen ohella kuten moni muu homma? Joku pyrkyripomo on saanut tästä hyvähyvä selkääntaputtelua kun taas kehitetään ja innovoidaan. Joku toinen taas saanut tästä uuden tavan kiusata ja nokitella. Asiakas saa taas vähemmän sitä mistä maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme