Ignooraaminen somessa - työpaikkakiusaamisen muoto?
Viesti kopioitu toisesta ketjusta:
"Kaikki työkaverit seuraavat toisiaan somessa. Käyvät kehumassa toisiaan somessa ja jos työyhteisön tilillä julkaistaan jotain heidän tekemäänsä, niin ovat heti tykkäämässä ja kommentoimassa "voi kun sä oot meidän työpaikan voimapesä ja saat kaikkea upeaa aikaiseksi, ihana tiina!". Jos työyhteisön tilillä julkaistaan jotain minun tekemääni työhön liittyvää, niin eivät koskaan tykkää eivätkä kommentoi.
Pahimpia ovat nämä, kun julkisesti saatetaan kiittää kaikkia muita nimeltä, mutta minut on aina unohdettu tuolta nimilistalta..."
Pitävätkö muutkin tällaista ignooraamista somessa työpaikkakiusaamisen yhtenä muotona? Tottakai vapaa-ajalla saa tehdä mitä haluaa, mutta monella alalla some on jo osa työtä/somessa ollaan ns. työprofiililla. Luulin olevani ainoa, jolla on tällaista. Työpaikassamme on pieni naisporukka, jotka hehkuttavat somessa vain toistensa saavutuksia. Jos joku toinen työyhteisössä saa vaikka tunnustusta hyvin tehdystä työstä, niin eivät reagoi mitenkään.
Kommentit (212)
Tämän takia olen nihkeä vaihtamaan työpaikkaa. Olen ollut kerran hyvässä työpaikassa, muutamia korkeakoulutettuja miehiä, keski-ikä 60v. Harmi että se oli määräaikainen. Kaikki hoiti omat hommansa, välillä juotiin kahvia ja elämä oli ihanaa.
Meillä tämä näkyi myös siten, että somejulkaisuitani tai työn jälkeä firman kotisivuilla vähäteltiin. Sanottiin, että ei tuo ihmeellistä ole ja eikö olisi parempi, että joku muu tekisi nuo sisällöt.
Eivät olleet vilkaisseet ollenkaan lukuja, minkä verran porukkaa nuo julkaisut keräsivät. Jos joku firman ulkopuolinen erehtyi heidän kuullen kehumaan niitä, niin eivät sanoneet mitään.
Kyllä työpaikat ja -yhteisöt keskimäärin ovat kivoja ja ainakin normaaleja, mutta minullekin on sattunut vuosien varrella yksi tällainen ketjussa mainittu työyhteisö. Onneksi oli jo sen verran ikää, ihmistuntemusta ja työkokemusta, että tunnistin epäterveen työyhteisön ja lähdin kun oli mahdollisuus.
Eristäminen on todella tehokas kiusaamisen muoto, tekee rumaa jälkeä.
Ei varmaan lasketa someksi, mutta meillä Teamsissa minut on ignoorattu tehokkaasti oman tiimini osalta. Kun laitan jonkun työyhteisöä koskevan viestin, eivät koskaan kommentoi, peukuta tai kehu. Toisilleen kyllä tekevät niin. Kerran yksi tiimiläisistä otti ideani omiin nimiinsä ihan röyhkeästi ja kiitteli kovasti saamistaan kehuista, kun ihmiset pitivät ideaa hyvänä. Ei korjannut missään vaiheessa, että tämä ei muuten ole minun ideani, vaan tuon Jennin.
Nyt kun rupesin miettimään, niin tajusin, etten ole saanut tiimiltäni kehuja julkisesti koskaan. Hieman noloa, kun muut voivat tulla kehumaan hyvää työtä ja sitten oma tiimi on ihan hiljaa.
Nämä kiusaajat ovat työpaikkojen ihannoimia sosiaalisia ulospäinsuuntautuneita tiimipelaajia, jotka tulee toimeen kaikkien kanssa - jos tästä on heille välitöntä hyötyä.
Taitavia verkostoitujia - joiden todellinen laji on työn sijaan ruma ihmissuhdepelaaminen.
Tätä on toivottu ja haettu.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kiusaajat ovat työpaikkojen ihannoimia sosiaalisia ulospäinsuuntautuneita tiimipelaajia, jotka tulee toimeen kaikkien kanssa - jos tästä on heille välitöntä hyötyä.
Taitavia verkostoitujia - joiden todellinen laji on työn sijaan ruma ihmissuhdepelaaminen.
Minä myös kääntäisin syyttävän sormen väliportaan esimiehiin. Heissä on monenlaista pikkupomoa, jotka eivät oikeasti hoida esimiestyötä hyvin. Sallivat kiusaamisen tai pahimmillaan itse masinoivat sitä. Potkuja on kuitenkin vaikea antaa, ainakin omalla alallani.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan lasketa someksi, mutta meillä Teamsissa minut on ignoorattu tehokkaasti oman tiimini osalta. Kun laitan jonkun työyhteisöä koskevan viestin, eivät koskaan kommentoi, peukuta tai kehu. Toisilleen kyllä tekevät niin. Kerran yksi tiimiläisistä otti ideani omiin nimiinsä ihan röyhkeästi ja kiitteli kovasti saamistaan kehuista, kun ihmiset pitivät ideaa hyvänä. Ei korjannut missään vaiheessa, että tämä ei muuten ole minun ideani, vaan tuon Jennin.
Nyt kun rupesin miettimään, niin tajusin, etten ole saanut tiimiltäni kehuja julkisesti koskaan. Hieman noloa, kun muut voivat tulla kehumaan hyvää työtä ja sitten oma tiimi on ihan hiljaa.
Todistin kerran samaa yhdessä organisaation tiimissä. Tiimin ainoa nainen sai paljon kehuja työstään ulkopuolelta, ja tiimin nuoret miehet eivät kestäneet sitä. Kiusasivat kateuttaan kunnes hän irtisanoutui. Pääasiassa kiusaaminen tapahtui jättämällä ihan kaikesta ulkopuolelle tiiminvetäjä innokkaimpana. Eristäminen ja ignoraaminen on yleisin kiusaamisen muoto. Tehokas myös. Sillä saa äkkiä mielenterveyden hajalle, jota tällä kai haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös kääntäisin syyttävän sormen väliportaan esimiehiin. Heissä on monenlaista pikkupomoa, jotka eivät oikeasti hoida esimiestyötä hyvin. Sallivat kiusaamisen tai pahimmillaan itse masinoivat sitä. Potkuja on kuitenkin vaikea antaa, ainakin omalla alallani.
Olet oikeassa. Usein nämä pikkupomot tallovat jalkoihin hyvät sekä tunnolliset ”kilpailijat” jotka kokevat uhkaksi ja pelaavat itseään urakiima silmissään seuraaville portaille.
Uhka voi tarkoittaa että toinen on häntä parempi, kyseenalaistaa jotain häneen liittyvää ihan oikeutetusti tai ei taputtele selkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, annatteko somessa tapahtuville tykkäyksille noin ison merkityksen??
En. Totean häijysti, että siinäpähän tuokin paljasti itsensä ja oman kaksinaamaisuutensa. Nämä kun eivät tajua sitä, että joidenkin mielenrauhaa tuo ei häiritse, itse vain paljastavat typeryyttään itsensä.
Ehkä se vaan tuntee ne muut työkaverit paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia pitäisi olla somessa, kun se on tuollainen nurkkapatrioottinen kiusaajien kehto?
Nämä tekevät kaveripyyntöjä. Mutta eivät tajua sitä, ettei se välttämättä kiinnosta. Eikä sitä voi sanoa.
Ei kiinnosta, mutta sitten itket, kun jätetään ulkopuolelle. Mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistin kerran samaa yhdessä organisaation tiimissä. Tiimin ainoa nainen sai paljon kehuja työstään ulkopuolelta, ja tiimin nuoret miehet eivät kestäneet sitä. Kiusasivat kateuttaan kunnes hän irtisanoutui. Pääasiassa kiusaaminen tapahtui jättämällä ihan kaikesta ulkopuolelle tiiminvetäjä innokkaimpana. Eristäminen ja ignoraaminen on yleisin kiusaamisen muoto. Tehokas myös. Sillä saa äkkiä mielenterveyden hajalle, jota tällä kai haetaan.
Tämä! Multa on viety mielenterveys ja itsetunto eristämisellä. En ole myöskään itse hakeutunut kiusaajien pariin enempää kuin on pakko ja tästä myös kritisoitu kiusaajien taholta. Virnistellään, että en ole tiimipelaaja. Vaikea sitä on yksin yrittää tehdä jotain, kun muut sulkevat ulkopuolelle.
Yritän ajatella, että kiusaamisesta huolimatta ammatillinen osaaminen ei ole kadonnut mihinkään. Toivon todella pääseväni nykyisestä työpaikasta pois. Onneksi on kokemusta myös toisenlaisista työpaikoista, eikä kaikkialla ole tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Multa on viety mielenterveys ja itsetunto eristämisellä. En ole myöskään itse hakeutunut kiusaajien pariin enempää kuin on pakko ja tästä myös kritisoitu kiusaajien taholta. Virnistellään, että en ole tiimipelaaja. Vaikea sitä on yksin yrittää tehdä jotain, kun muut sulkevat ulkopuolelle.
Yritän ajatella, että kiusaamisesta huolimatta ammatillinen osaaminen ei ole kadonnut mihinkään. Toivon todella pääseväni nykyisestä työpaikasta pois. Onneksi on kokemusta myös toisenlaisista työpaikoista, eikä kaikkialla ole tällaista.
Aluksi yritit olla mukana?
Vierailija kirjoitti:
Eristämistähän se on ja ihan tietoinen kannanotto, jos koskaan ei tykätä toisen julkaisuista tai oteta kaveriksi, vaikka kaikki muut työkaverit olisivat kaverilistalla.
Ja ketkä muka väittävät, etteivät tiedä, onko jollakin facebookia tai instaa. Menee pari sekuntia googlata työkaverin etunimi + sukunimi, jolla löytää esim. facebookin nopeasti. Tai jos työkaveri tykkää työpaikan julkaisuista, niin löytyyhän hän sitäkin kautta.
Ja tämä "eristetty" työntekijä ei voi itse lähettää sitä kaveripyyntöä koska?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, sussa ei ole todellakaan mitään vikaa ja ammattitaitosi on varmasti erinomainen. Riittää, että joukossa on yksi mätämuna jonka varpaille saatat astua tietämättäsi. Tämä on arkea työelämässä vuonna 2022.
Niitäkin on, jotka itse eivät ota mitään kontaktia muihin eivätkä halua olla missään mukana ja sitten ihmetellään, kun enää ei pyydetä...
Vierailija kirjoitti:
Meillä on just tätä :D
"Olit kyllä järjestänyt niin hienon esityksen tänään! Onni on, kun saa olla sinun työkaverisi, Sari!<3" (Siirin esityksestä ei sanota mitään, vaikka se oli huolella tehty ja hyvä)
"Maija Mallikas on henkilöiden Tuuli Tomera, Sanna Säihkyvä ja Ulla Upea seurassa. Tänään käytiin työporukalla syömässä onnistuneen projektin kunniaksi. Tehtiin yhdessä tosi hienoa jälkeä." (Siiri Syrjittykin oli tekemässä tuota projektia, mutta häntä ei mainita eikä edes kutsuttu syömään. Siiri kuitenkin näkee tuon julkaisun somesta ja työkaverit tietävät sen.)
Oletko itse tämä Siiri vai miksi et tee asialle mitään?
Hei me saatiin kiusaaja paikalle tähän ketjuun! Vedä v…u pääsi yli.
No juuri nämä ulospäinsuuntautuneet innovatiiviset tiimipelaajat. Kehuvat toinen toisiaan kilpaa ja tykkäilevät vain toistensa jutuista somessakin.
Yleisesti ottaen eristäminen on äärimmäisen julma kiusaamistapa. Ja kuvatunlainen työporukka-someringin ulkopuolelle jättäminen on yksi ilmentymä tästä.
Jollekulle kiusaajalle otti näköjään koville, kun pitää monen viestin voimalla tulla tähän puolustelemaan. Taisi osua kunnolla. Lopeta spämmääminen.
Tämä on jotenkin niin härskiä ja läpinäkyvää joissakin työyhteisöissä. Pois vaan, terveempiin ympyröihin.