Et voi tietää, koska et ole äiti
Missä tilanteessa olet sanonut/kuullut sanottavan tuon?
En usko, että äidinrakkautta lukuunottamatta ei ole mitään, mitä ei-synnyttänyt voisi tietää.
Kommentit (133)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:30"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:19"]
Lisäksi melkein jokaisella on ollut äiti ja isoäiti jos asuisit mount everestillä niin tietäisit tai papin kanssa jne.. lapsellisia ovat selityksenne ainutlaatuisesta äitiydestä. Kaukaahaettua ja ontuvaa sitäkö on äitiys?
[/quote]
Niin mitä tarkoitat että kaukaa haettua? Ei ihminen voi astua kenenkään toisen saappaisiin ja tietää ilman omaa kokemusta, että miltä jokin asia juuri hänestä itsestään tuntuu.
[/quote]
Ei kirjojakaan voi kirjoittaa tai näytelmiä. Sinun tunteitasi viedään kuule kuin pässiä narussa ja ohjailemisesi on helppoa kuten myös lapsiesi ohjailu. Ette ole uniikin ainutkertaisia vaan regoitte juuri niin kuin näytelmässä halutaan.
[/quote]
Täh...? Kirjojahan ja näytelmiähän nimenomaan kirjoitetaan...
[/quote]
Anteeksi tuo "täh" kertoi sivistys tasosi olet ainutkertainen kuten tuo "täh" osoittaa. Kiitos sinusta. Osaako lapsesi toistaa jo tuon "täh" sutkautuksen. Voin kuvitella hyvin miten teillä arki menee ja saan koko ajan enemmän tietoa ainutkertaisesta äitiydestäsi.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:54"]
No. En ole merokapteeni tai huora tai vaikka maitotilan emäntä, niin en täysin voi varmastikaan ymmärtää kaikkea heidän elämistään. Samoin, jos et ole äiti et täysin voi ymmärtää kaikkea äidin elämästä. Mitä ihmeellistä siinä on?
[/quote]
Ei siinä olekaan. Mutta väite, jonka mukaan lapseton ei voi tietää mitään lapsiperheen elämästä tai vanhemmuudesta, on erittäin ihmeellinen ja ilmeisellä tavalla väärä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:42"]
Voit koittaa käsittää, muttet voi tietää mitä et ole kokenut.
[/quote]
Totta kai ihminen voi tietää paljon sellaista, mitä ei ole henkiläkohtaisesti kokenut.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:42"]Voit koittaa käsittää, muttet voi tietää mitä et ole kokenut. Voin kuvitella millaista unettomuus on (muusta kun lapsesta johtuva), mutten vielä ole kokenut, joten en tiedä. En tiedä mitä on olla huumeissa. En tiedä millaista on olla konduktööri.. Kuten lapseton ei voi TIETÄÄ millaista on herätä useita kertoja yössä huutavaa lasta rauhoittamaan. Ja miten silloin ärsyttää ja samaan aikaan on niin täynnä rakkautta (tosin kukin kokee omalla tavallaan). Eikä tiedä mitä päässä pyörii, kun uhmaikäinen kiukkuaa toista tuntia, koska ei saanut kahvia tms yhtä typerää. Eikä miltä se tuntuu katsella omaa nukkuvaa lastaan. Ei sitä voi tietää. Se on mahdotonta jo senkin takia, että vaikka monella tapaa vanhemmuudessa on samoja asioita, niin kaikki koetaan silti omalla tavalla. En minä voi tietää edes millaista on olla tuo naapurin äiti tai millaista on olla toisten lasten äiti. Minulla on oma lapseni ja tiedän vain millaista on olla hänen äitinsä. Toki näitä yhteisiä asioita voi jakaa ( uhma, yövalvomiset, sairastelut) heidän kanssaan, jotka kokeneet samaa, mutta ei silti koskaan voi tietää millaista on olla toinen ihminen.
[/quote]
Enkä minä tiedä millaista on, kun on lemmikki. En ole koskaan sellaista omistanut, enkä voikaan allergioiden takia. En usko sen olevan kuitenkaan sama asia. Tosin jollekin muulle voi hyvinkin olla. Paha sanoa, koska en voi kokea asioita kuin itseni kannalta, enkä itse kykene näkemään eläintä samalla tavalla kuin ihmistä (tosin johtunee siitä, ettei minulla ole ollut lemmikkejä).
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:46"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:54"]
No. En ole merokapteeni tai huora tai vaikka maitotilan emäntä, niin en täysin voi varmastikaan ymmärtää kaikkea heidän elämistään. Samoin, jos et ole äiti et täysin voi ymmärtää kaikkea äidin elämästä. Mitä ihmeellistä siinä on?
[/quote]
Ei siinä olekaan. Mutta väite, jonka mukaan lapseton ei voi tietää mitään lapsiperheen elämästä tai vanhemmuudesta, on erittäin ihmeellinen ja ilmeisellä tavalla väärä.
[/quote]
Onko joku noin väittänyt? Ei
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:44"]
Lisäksi melkein jokaisella on ollut äiti ja isoäiti jos asuisit mount everestillä niin tietäisit tai papin kanssa jne.. lapsellisia ovat selityksenne ainutlaatuisesta äitiydestä. Kaukaahaettua ja ontuvaa sitäkö on äitiys?
[/quote]
Niin mitä tarkoitat että kaukaa haettua? Ei ihminen voi astua kenenkään toisen saappaisiin ja tietää ilman omaa kokemusta, että miltä jokin asia juuri hänestä itsestään tuntuu.
[/quote]
Ei kirjojakaan voi kirjoittaa tai näytelmiä. Sinun tunteitasi viedään kuule kuin pässiä narussa ja ohjailemisesi on helppoa kuten myös lapsiesi ohjailu. Ette ole uniikin ainutkertaisia vaan regoitte juuri niin kuin näytelmässä halutaan.
[/quote]
[/quote]
Anteeksi tuo "täh" kertoi sivistys tasosi olet ainutkertainen kuten tuo "täh" osoittaa. Kiitos sinusta. Osaako lapsesi toistaa jo tuon "täh" sutkautuksen. Voin kuvitella hyvin miten teillä arki menee ja saan koko ajan enemmän tietoa ainutkertaisesta äitiydestäsi.
[/quote]
No näin arvelinkin :D Argumenttisi oli niin päätön, ettet osannut edes itse perustella tai avata sitä yhtään enempään. Ja av:lle uskolliseen tyyliin sitten haukutaan vastapuoli kun ei keksitä enää mitään muuta sanottavaa (samaan tapaan siis kuin uhmaikäiset lapset purkautuvat turhautuessaan ;))
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:19"]
Jään odottamaan, kehittyykö keskustelu vänkäykseksi "lemmikkini on aivan sama asia kuin lapsi!!!!". Pari viestiä vaikuttaa jo lupaavalta :)
[/quote]
Miten niin nyhän keskustelu on aiheesta äitiys jotain mistä kukaan ei tiedä mitään linnunradan ulkopuolelta. Äitiys on kuin joku koodari joita on vain 100 maailmassa. Äitiys on vuori vieraassa maassa äitiys on kuin ammatti josta et tiedä mitään jne.. herää jo todellisuuteen.
[/quote]
Jättikö vaimo ja vei lapset mukanaan? Vai oletko vielä naisia kohdannukaan?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:24"]Joillekin ihmisille näyttää kehittyvän empatiakyky vasta äitiyden myötä. Nämä usein kuvittelevat että muilla on samoin.
Tämä vain yksi esimerkki :)
[/quote]
Ja toisilta se taas katoaa äitiyden myötä.
Lukemattomia kertoja lasten kasvatuksesta ja käyttäytymisestä keskusteltaessa olen kuullut lauseet "et sä voi tietää kun et ole äiti" ja "nooo, odotahan vaan kun olet itse äiti". Siis homma menee aina samalla kaavalla. Joko keskustelukumppanin tai jonkun muun lapset käyttäytyy huonosti, minä kommentoin jotain käytlsrapojen puutteesta ja vastaus on tuo. Jos äidiksi tuleminen tarkoittaa sitä, että minulta katoavat periaatteet ja annan lasteni elää kuin pellossa, enpä todellakaan haluaisi olla äiti.
Se rakkaus mitä äiti tuntee lastaan kohtaan on tosiaan jotain mitä ei lapseton voi tuntea tai tietää.Parhaimillaan se täyttää sydämen ja on voima joka salpaa hengityksen!
Ette vi tietää myöskään mitään huolesta joka valtaa joka äidin,miten tuo pärjää.Myös lapsen menettämisen tuska on jotain mitä lapseton ei voi ymmärtää.
Myös riemu joka tulee siitä että lapsi oppii uutta ja onnistuu jää lapsettomalsta väliin.
Kuitenkin lapsen saanti ja omasta jälkeläisestä huolehtiminen on täysin luonnollinen ja elämän määrittelemä tapahtuma ja on luonnotonta että lapsia ei ole.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:42"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:01"] Missä tilanteessa olet sanonut/kuullut sanottavan tuon? En usko, että äidinrakkautta lukuunottamatta ei ole mitään, mitä ei-synnyttänyt voisi tietää. [/quote]No et varmasti tiedä yhtään mitään vauva-arjesta, jollei sinulla itselläsi vauvaa ole ollut. Sinulla on kuvitelma siitä, mitä se on. [/quote] Jokaisella perheellä on erilainen arki. Myös vauvaperheillä. Ei ole olemassa mitään universaalia vauva-arki-elämää tai perhe-elämää. Jokainen vanhempi tietää omasta perhe-elämästään, omista vanhemmuuden tunteistaan ja omista kokemuksistaan. Toisen ihmisen kokemuksia ja valintoja voi olla vaikea ymmärtää vaikka ulkoisesti elämäntilanteet näyttäisivät olevan samat.
[/quote]
Nimenomaan. Juuri siksihän lapseton ei voikaan tietää, että millaista se elemä lapsen kanssa on koska hänellä se ei taatusti ole samanlaista kuin naapurin tai ystävän.
[/quote]
Aivan. Eikä äitiys auta eikä opeta ymmärtämään yhtään paremmin. Joissakin tapauksissa ymmärtäminen muuttuu entistäkin huonommaksi.
Ymmärretään vain ne omat valinnat ja arvostellaan muita äitejä isoon ääneen.
Äitien välinen sota ja arvostelu on semmoinen asia mistä itse en tiennyt mitään ennen äitiyttä.
Äidinrakkauden voimakkuus oli ensimmäinen uusi asia. Se ei tullut yllätyksenä mutta en olisi sen tunteen voimakkuutta osannut kuvitella etukäteen.
Täytenä yllätyksenä tuli kaikki se äitien välinen paska joka näyttäytyy raadollisimpana tällä palstalla.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:04"]
Että säännöt on pidettävä ja niistä ei jousteta,varsinkin kun talossa on5 lasta... Yövalvomiset ja siitä johtuva väsymys on myös sellainen mitä vain äiti/isä tietää..ja nukkua voit sitten joskus kun kaikki nukkuvat samaan aikaan..
[/quote]
Eikö esim unettomuudesta kärsivä voi tietää yövalvomisista johtuvaa väsymystä, tai maatilan pitäjä sitä että katastrofi seuraa jos säännöistä ja rutiineista ei pidä kiinni?
Siis eihän kukaan lapseton voi tietää sitä miltä tuntuu saada ihan oma lapsi, ja minkälainen tunneside siihen voi muodostua (tosin tätäkin epäilen, koska adoptio, sijaisvanhemmuus jne.), mutta epäilen kyllä vahvasti sitä että jotkut luonteenpiirteet (esim tunnollisuus,taipumus vastuukantoon) tai elämäntavat (rutiinit, yövalvomiset) jalostuvat vain vanhemmuuden myötä. Oikeastaan täytyy olla tosi suppeakatseinen ihminen ja omassa pikku kuplassaan elävä, jos näin ajattelee.
Vaikka olen lapseton niin tiedän kyllä paremmin kuin hyvin millaista se lapsiperhearki on, tiedän millaista on valvoa lapsen kanssa. Mullaon neljä nuorempaa sisarusta joista kaksi olen kasvattanut kun äidillämne ei ollut aikaa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:01"]
Missä tilanteessa olet sanonut/kuullut sanottavan tuon? En usko, että äidinrakkautta lukuunottamatta ei ole mitään, mitä ei-synnyttänyt voisi tietää.
[/quote]
Olen jo isoäiti enkä koskaan ole sanonut noin enkä kuullut kenenkään muunkaan sanovan lapsettomalle naiselle. Sen sijaan olen kuullut lapsettoman ystäväni sanovan ettei hän voi tietää jotain asiaa, koska ei ole kokemusta.
Lapsettomat ihmiset eivät usein ymmärrä sitä, ettei ole montakaan yleispätevää ohjetta siitä kuinka lasta tulee kasvattaa, koska lapset ovat yksilöllisiä ensi hetkestä asti. Ainoat mieleeni tulevat yleispätevät ohjeet ovat empatia lasta kohtaan ja johdonmukaisuus. Rakastaminen ja välittäminen lienevät itsestäänselviä asioita.
Ei tietenkään voi tietää miltä toisesta ihmisestä tuntuu, mutta silti voi ymmärtää toisen ihmisen elämää ja valintoja. Voi myös tietää paljon asioita vaikka ei olisi omaa kokemusta niistä tai niihin liittyvistä tunteista saanut.
Eikö tässä keskustelussa ollut alunperin kysymys näistä 'ymmärrät sitten kun olet äiti' ja 'tiedät sitten kun olet äiti' -lausahduksista, joita jotkut äidit tykkäävät viljellä.
Jos nämä lausahdukset olisivat totta, niin eivätkö kaikki äidit ymmärtäisi toisiaan ja toistensa valintoja?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No näin arvelinkin :D Argumenttisi oli niin päätön, ettet osannut edes itse perustella tai avata sitä yhtään enempään. Ja av:lle uskolliseen tyyliin sitten haukutaan vastapuoli kun ei keksitä enää mitään muuta sanottavaa (samaan tapaan siis kuin uhmaikäiset lapset purkautuvat turhautuessaan ;))
[/quote]
Eli mielestäsi päätöntä on kertoa sinulle että näytelmäkirjoittaja kirjoittaa kaltaisestasi keskinkertaisuudesta(ei millään pahalla) koska vaan näytelmän jota muut uskovat tunteiden vallassa sinäkin. Hänen ei tarvitse kuin tarkkailla ja tehdä havaintoja ja johtopäätöksiä joihin sinä et omien sanojesio mukaan kykyene, väittämällä ettei kukaan voi tietää... Yritä nyt itse ensin kasvaa tuosta täh lauseestasi eroon se on sivistymätöntä. Ja turhaan suutut jos joku tuntee sinun elämäsi paremmin kuin sinä itse.
Tuo "sä et tiedä mitään kun et ole äiti" on yksi syy miksi odotan lapsen syntymän jälkeen naisten iltoja oikein innolla. Silloin tulee takaisin kaikki ne kymmenet kerrat kun mulle on kuittailtu tuolla lauseella. "Et tiedä rakkaudesta mitään kun et ole äiti" "Et tiedä parisuhdeongelmista mitään kun et ole äiti" "Et tiedä kivusta mitään kun et ole synnyttänyt" jne. Mä aion antaa takaisin niin helvetisti kuin ikinä pystyn ja sitten pistän välit poikki :)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:49"]Lukemattomia kertoja lasten kasvatuksesta ja käyttäytymisestä keskusteltaessa olen kuullut lauseet "et sä voi tietää kun et ole äiti" ja "nooo, odotahan vaan kun olet itse äiti". Siis homma menee aina samalla kaavalla. Joko keskustelukumppanin tai jonkun muun lapset käyttäytyy huonosti, minä kommentoin jotain käytlsrapojen puutteesta ja vastaus on tuo. Jos äidiksi tuleminen tarkoittaa sitä, että minulta katoavat periaatteet ja annan lasteni elää kuin pellossa, enpä todellakaan haluaisi olla äiti.
[/quote]
En usko, että jaksaisit koko ajan elää periaatteitesi mukaisesti vaan haluaisit välillä väsyneenä päästä hetkellisesti helpommalla. Suurena linjana periaatteet esim. käyttäytymisestä ovat tärkeitä, mutta kyllä niistä välillä lipsuu väkisin, mikä on käsittääkseni inhimillistä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:46"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:54"] No. En ole merokapteeni tai huora tai vaikka maitotilan emäntä, niin en täysin voi varmastikaan ymmärtää kaikkea heidän elämistään. Samoin, jos et ole äiti et täysin voi ymmärtää kaikkea äidin elämästä. Mitä ihmeellistä siinä on? [/quote] Ei siinä olekaan. Mutta väite, jonka mukaan lapseton ei voi tietää mitään lapsiperheen elämästä tai vanhemmuudesta, on erittäin ihmeellinen ja ilmeisellä tavalla väärä. [/quote] Onko joku noin väittänyt? Ei
[/quote]
Onhan, monikin.
Lapseton ei tiedä mitä on kun on oma lapsi. Vanhempi ei taas teidä, mitä on olla lapseton joko omasta tahdostan tai tahtomattaan.
Mutta ei mikään näistä poluista ole itsessäänkään samanlainen. Toisella menee lasten kanssa toisin kun jollain muulla. Ja kaikki - ainakin pitäisi - kasvavat ja kehittyvät iän myötä. Oli lapsia tai ei. Oli rankkoja elämänkokemuksia tai ei. Oli suurta onnea tai ei. Tiedän äärettömän empaattisia ja aitoaja lapsettomia. Ja toisin päin. Tiedän vanhempia, jotka kuvittelevat olevansa hyvin empaattisia, mutta tosiasiassa ovat sitä vaan suhteessa itseensä ja lapsiinsa. Ja toisin päin. Eivät lapset tai lapsettomuus tee kenestäkään hyvää tai huonoa ihmistä.
Itselläni on lapsia. Työkavereistani lapsettomat taitavat olla aidoiten kiinnostuneita tasapuolisesti kaikista ja kaikesta. Me perheelliset sorrumme usein vaan omista asioistamme puhumiseen kahvipöydässä, minä myös. Yritän parantaa tapojani.