Miksi paino ei putoa? Oikeesti menee hermo
Oon 100kg ja syön 1500kcal päivässä. Käyn salilla ja lenkillä ja poltan kellon mukaan niillä päivässä n. 700kcal yhteensä. Päivän jäävät kalorit siis 800kcal. Kuukauden menny näin ja paino ei putoa????
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka tosissaan väitätte että ette laihdu johtuen lääkkeistä, ratkaisitte juuri nälänhädän. Kehitysmaihin kaikille tätä lääkettä x niin kenenkään ei tarvitsisi syödä enää.
Nobelia odotellessa.
Mutta kun me emme elä sellasiessa tilanteessa, jossa ruokaa ei saa, vaan sellaisessa, jossa sitä on tarjolla päivittäin monella aterialla. Lääkitys voi vaikuttaa aineenvaihduntaan niin, että normaalit ruokamäärät vaikuttavatkin elimistöön eri tavalla kuin ennen. Esim. mä söin vuoden mirtatsapiinia ja lihoin varmasti 15 kg. Kun lopetin lääkkeen, alkoi välitön laihtuminen ilman, että tein mitään asian eteen. Söin samoin kuin ennen ja paino vain putosi.
eli nälänhätään mirtatsapiinia niin 100cal ateria onkin 5000 cal ateria. Kyllä siinä alkaa aliravittukin lapsi pikkuhiljaa paisumaan!
Et taida kauheasti ymmärtää lukemaasi?
100mg lääke on tehty 15 kilosta voita, kyllähän sen kaikki tietää. Näitä kun syöt 35 päivässä niin ei ihme että lihottaa. Vai oliko se sittenkin se perinteinen "mulla on tää kilpirauhanen" (= 3 big mac ateriaa päivässä)
Vituttaa nää tollot ilkkujat. Olen ollut koko elämäni HOIKKA, kunnes sairastuin pahaan unettomuuteen. Se UNETTOMUUS teki sen että täysin samalla ruualla ja ruuan määrällä lihoin 15kg. Olen nyt kamppaillut 3v unettomuuden kanssa. Olen siis joka ikinen yö uneton, en vain joskus.
Paino ei tipu grammaakaan vaikka lasken kalorit ja liikun tunnin joka päivä. Liikunta on siis joko juoksu tai kävely 8km. Olen satavarma että liikun tätä ilkkujaa enemmän ja syön ilkkujaa vähemmän. Silti se ylipaino pysyy.Saatat itse joskus sairastua. Ja huomata että paino ei ole matematiikkaa. Ei todellakaan. Se on hormoneista kiinni, insuliini ja leptiini.
Tämänhän tietävät kaikki, jotka seuraavat tiedeuutisointia painonhallinnan tiimoilta. Aihe kiinnostaa mua, ja siitä kirjoitetaan myös paljon mediassa. Ne ihmiset, jotka eivät ole tiedeuutisoinnista kiinnostuneita, eivät toki näitä juttuja lue, he keskittyvät luulemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka tosissaan väitätte että ette laihdu johtuen lääkkeistä, ratkaisitte juuri nälänhädän. Kehitysmaihin kaikille tätä lääkettä x niin kenenkään ei tarvitsisi syödä enää.
Nobelia odotellessa.
Mutta kun me emme elä sellasiessa tilanteessa, jossa ruokaa ei saa, vaan sellaisessa, jossa sitä on tarjolla päivittäin monella aterialla. Lääkitys voi vaikuttaa aineenvaihduntaan niin, että normaalit ruokamäärät vaikuttavatkin elimistöön eri tavalla kuin ennen. Esim. mä söin vuoden mirtatsapiinia ja lihoin varmasti 15 kg. Kun lopetin lääkkeen, alkoi välitön laihtuminen ilman, että tein mitään asian eteen. Söin samoin kuin ennen ja paino vain putosi.
eli nälänhätään mirtatsapiinia niin 100cal ateria onkin 5000 cal ateria. Kyllä siinä alkaa aliravittukin lapsi pikkuhiljaa paisumaan!
No hän ei ymmärrä ihan perusasioita, rasvasolujen syntymistä ja niiden toimintaa kun ihminen lihoo; insuliinin roolia painonhallinnassa; ylipäätään sitä mitä tarkoittaa aliravitsemus. Aliravitsemustahan ei kaloreilla korjata ja valtaosalla maailman aliravituista ei ole suinkaan kalorivaje. Nämä on vaikeita asioita käsittää, siksi on helpompaa yksinkertaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kans kiinnittäisin huomiota nukkumiseen. Mitä paremmin nukut sitä helpommin laihdut. Panosta illalla rauhoittumiseen, lue kirjaa, älä tee mitään stimuloivaa. Kuukauden jälkeen huomaat jo tuloksia.
Tunnin päivittäinen liikunta ei kauheasti vaikuta laihtumiseen. Matalasykkeinen kävely ei juuri kuluta kaloreita. Jos vaan pystyt niin käy vapaapäivänä lisäksi pitempi, 2-3 tunnin lenkki tai pieni hiihtovaellus luonnossa. Koko ajan ei tarvitse olla liikkeessä, mutta tällä tavoitellaan sykkeen maltillista korotusta pitkälle ajalle. Tekee hyvää sydämelle ja nostaa aineenvaihduntaa.
Tunnin reipas kävely kuluttaa 100 kg henkilöllä kaloreita 300-400 kcal.
Tämä on juuri se vipu mihin moni haksahtaa! Tunnin kävely kyllä kuluttaa energiaa sen 300 kcal, mutta ihan pelkkä elossaoleminenkin kuluttaa tunnissa noin 100 kcal eli oikeasti kävelystä saatu nettohyöty kutistuukin 200 kilokaloriin, joka puolestaan nollautuu syömällä leipä päällisineen kävelyn jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kans kiinnittäisin huomiota nukkumiseen. Mitä paremmin nukut sitä helpommin laihdut. Panosta illalla rauhoittumiseen, lue kirjaa, älä tee mitään stimuloivaa. Kuukauden jälkeen huomaat jo tuloksia.
Tunnin päivittäinen liikunta ei kauheasti vaikuta laihtumiseen. Matalasykkeinen kävely ei juuri kuluta kaloreita. Jos vaan pystyt niin käy vapaapäivänä lisäksi pitempi, 2-3 tunnin lenkki tai pieni hiihtovaellus luonnossa. Koko ajan ei tarvitse olla liikkeessä, mutta tällä tavoitellaan sykkeen maltillista korotusta pitkälle ajalle. Tekee hyvää sydämelle ja nostaa aineenvaihduntaa.
Tämä on juuri se vipu mihin moni haksahtaa! Tunnin kävely kyllä kuluttaa energiaa sen 300 kcal, mutta ihan pelkkä elossaoleminenkin kuluttaa tunnissa noin 100 kcal eli oikeasti kävelystä saatu nettohyöty kutistuukin 200 kilokaloriin, joka puolestaan nollautuu syömällä leipä päällisineen kävelyn jälkeen.
Eli onko 1500kcal päivässä liikaa jotta laihtuisi 100kiloiselle vaikka ei liikkuisi edes yhtään? NO EI OLE
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee varmasti enemmän. Vai meneekö sinulla noin vähän? Epärelevanttia sinänsä kuitenkin jos ap ei laihdu yhtään vaikka vajetta on.
liikunta olisi hyvä olla pitkäkestoista ja matalalla sykealueella eli ns peruskestävyysliikuntaa. 1,5h 3-4 krt /vko. Kehon keskialueen syvien lihasten kuormituksesta on apua viskeraalirasvan poistamisessa, pilates esim hyvä jos mahdollisuus harjoitella. Ainakaan itse en voi harrastaa kuormittavaa liikuntaa enää klo 18-19 jälkeen tai yöunet kärsii. Älykello on tässä hyvä apulainen. Epäilen, että moni lisää tietämättään kehon stressitilaa, matala-asteista tulehdusta ja uniongelmia aloittamalla liian kuormittavan liikuntaharrastuksen. Itse pyrkisin tekemään sellaisen kovemman sykkeen harjoituksen aluksi esim kerran viikossa aamupäivästä. Keho kerää tämän jälkeen hiilihydraattivaraston täyteen ja näin sitoo nestettä, se voi hetkellisesti näkyä painon nousuna ja turvotuksena, mutta lähtee 1-2 vrkn sisällä kyllä pois. Mittanauha ja vyötärön ympärys on parempi mittari kuin paino.
Eli summa summarum: suhtautuu asiaan ennemmin maratonina kuin sprinttinä. Rauhallinen startti, vähemmän mittarointia. Ei ole sattumaa, että ihminen usein hoikistuu kun saa muuta ajateltavaa, esim uusi työpaikka tai rakastuminen. Silloin se tapahtuu ihan huomaamatta, eikö totta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nobelia odotellessa.
100mg lääke on tehty 15 kilosta voita, kyllähän sen kaikki tietää. Näitä kun syöt 35 päivässä niin ei ihme että lihottaa. Vai oliko se sittenkin se perinteinen "mulla on tää kilpirauhanen" (= 3 big mac ateriaa päivässä)
Vituttaa nää tollot ilkkujat. Olen ollut koko elämäni HOIKKA, kunnes sairastuin pahaan unettomuuteen. Se UNETTOMUUS teki sen että täysin samalla ruualla ja ruuan määrällä lihoin 15kg. Olen nyt kamppaillut 3v unettomuuden kanssa. Olen siis joka ikinen yö uneton, en vain joskus.
Paino ei tipu grammaakaan vaikka lasken kalorit ja liikun tunnin joka päivä. Liikunta on siis joko juoksu tai kävely 8km. Olen satavarma että liikun tätä ilkkujaa enemmän ja syön ilkkujaa vähemmän. Silti se ylipaino pysyy.Saatat itse joskus sairastua. Ja huomata että paino ei ole matematiikkaa. Ei todellakaan. Se on hormoneista kiinni, insuliini ja leptiini.
Juuri tämä! Itse sain lääkekuurin teini-ikäisenä, ja nyt olen 35, en ole 20 vuoteen syönyt mitään muuta kuin lääkettä ja paino sen kuin kasvaa. Lääkärit ihmetelleet että miten voi olla että en tarvitse mitään ravintoa ollenkaan ja silti lihon, mutta ne on kuulkaas ne lääkkeet mikä tekee, ei kaloreilla tai ravinon määrällä/laadulla ole lihomisen kanssa yhtään mitän tekemistä. Lääkkeet lääkkeet.
Kaloreita on tosiasiasiassa hyvin vaikea laskea oikeassa elämässä. Tätä on tutkittu ja keskimäärin ihmiset laskevat kalorimäärään 500 kcl alemmaksi kuin todellisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nobelia odotellessa.
Juuri tämä! Itse sain lääkekuurin teini-ikäisenä, ja nyt olen 35, en ole 20 vuoteen syönyt mitään muuta kuin lääkettä ja paino sen kuin kasvaa. Lääkärit ihmetelleet että miten voi olla että en tarvitse mitään ravintoa ollenkaan ja silti lihon, mutta ne on kuulkaas ne lääkkeet mikä tekee, ei kaloreilla tai ravinon määrällä/laadulla ole lihomisen kanssa yhtään mitän tekemistä. Lääkkeet lääkkeet.
Mitä jos etsisit tietoa asiasta sen sijaan, että jankkaat tätä? Ei maailma muutu sillä, että kovasti luulet, etteivät lääkkeet voi vaikuttaa aineenvaihduntaan. Tässä ketjussa on esitetty myös tutkimustietoa. Mistä sun tiedot ovat peräisin?
Vierailija kirjoitti:
Nobelia odotellessa.
Riippuu mitä tarkoitat "kehitysmaana" Siellä on ylipainoisia ja "pehmeitä" aivan samalla tavalla kuin täälläkin. Päivitys nykypäivän tilanteeseen tekisi monelle hyvää, eivät istu kuihtuneena mutahökkelin edessä;) Niillä superaneemisilla on monesti kaikenlaisia suolistoloisia joka aiheuttaa aliravitsemuksen ja kuihtumisen, ripuli on toinen syy.
Kyllähän länsimaissakin käytettiin esim lapamatoa laihdutukseen, oli iso hitti(tämä ei ole mutua)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama tilanne, tosin olen huomattavasti vähemmän ylipainoinen mutta päivän miinuskalorit 500-1000 kcal. Olen vielä suosi sitten laihduttanut tällä tasan samalla tavalla, nyt uskon etten laihdu Ketipinorin ja unettomuuden vuoksi. Olen sairauslomalla koska käytännössä nukun 2 tuntia yössä stressin vuoksi. Aiemmin en uskonut kun joku kertoi ettei laihdu miinuskaloreilla.
Sama. Ollut 1600 kcal ruualla 4kk ja joka päivä liikuntaa, gramaakaan ei tipu. Syynä paha unettomuus, saan nukuttua vain 1-3h yössä.
Mikä unettomuuden syy on? Esimerkiksi uniapnea voi olla nuorella normaalipainoisellakin. Tai kilpirauhanen ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro tähän mitä syöt päivän aikana. Grammamäärät myös. Ja sen sijaan, että valitsit sen kaikkein terveellisimmän päivän, kerro sellainen päivä, miten oikeasti yleensä syöt.
En ole ap, mutta onko sillä merkitystä, mitä syö, jos kalorit pysyvät tietyssä määrässä?
On sillä. Vaikuttaa esimerkiksi suolistohormoneihin, jotka taas vaikuttavat aineenvaihduntaan, joka vaikuttaa painoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nobelia odotellessa.
Ylipainoinenkin voi olla aliravittu. Onko tuo sinulle uusi uutinen?
Mä laihduin 14 kg puolessa vuodessa, kun lopetin "laihduttamisen" ja muutin elintapani. Aloin juomaan vettä 2 l/vrk, aikaisemmin vichyä ja mehuja ja aloin syömään oikeeta ruokaa 3-4 välein, aikaisemmin päivällä kahvia ja voileipää ja illalla lämmin ruoka. Sitten pikkuhiljaa kaikki eläinkunnan tuotteet pois, tilalle kasvikset, tofu, linssit, pavut yms. Vaati kyllä todella paljon opettelua, mutta se kannatti ja uni parani kun ei tarvinnut sressata. Olen 160 cm, nyt painan 65, ennen 79. Olen liikunnanohjaaja, vedän jumppatunteja 4-7 t viikossa, asun maalla yksin, lumityöt ja polttopuiden teko arkiliikuntaa. Lihavana aina lääkärissä kehoitus laihduttaa ja aloittaa liikunta. Eivät uskoneet mitä liikunnastani kerroin.
Mitä tuo "salilla käynti" pitää sisällään?
Pelkkä käyntihän ei auta. Salilla tulee myös tehdä tosissaan jotain niin että hiki lentää.
Mielellään vielä alkuun ohjatusti, jos ei ole kokemusta.
Kuinka toistomäärät ja painot ovat kehittyneet tässä kuukauden aikana?
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä käyntihän ei auta. Salilla tulee myös tehdä tosissaan jotain niin että hiki lentää.
Matalasykkeinen pitkäkestoinen liikunta on se, joka polttaa rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matalasykkeinen pitkäkestoinen liikunta on se, joka polttaa rasvaa.
Plus että sitä lihaskasvua ei oikein noilla aloittajan syöntimäärillä voi juuri tapahtua, joten tuskinpa suorityskykykään merkittävästi kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama tilanne, tosin olen huomattavasti vähemmän ylipainoinen mutta päivän miinuskalorit 500-1000 kcal. Olen vielä suosi sitten laihduttanut tällä tasan samalla tavalla, nyt uskon etten laihdu Ketipinorin ja unettomuuden vuoksi. Olen sairauslomalla koska käytännössä nukun 2 tuntia yössä stressin vuoksi. Aiemmin en uskonut kun joku kertoi ettei laihdu miinuskaloreilla.
Sama. Ollut 1600 kcal ruualla 4kk ja joka päivä liikuntaa, gramaakaan ei tipu. Syynä paha unettomuus, saan nukuttua vain 1-3h yössä.
Mikä unettomuuden syy on? Esimerkiksi uniapnea voi olla nuorella normaalipainoisellakin. Tai kilpirauhanen ei toimi.
Traumat ja vaikea elämäntilanne. Mutta koska ei ole masennusta, en saa terapiaa tai muutakaan apua. Muutaman kerran olen apua yrittänyt saada, aina tyssäsi siihen etten saa masennustestistä pisteitä. Enää en jaksa yrittää avun saantia vaan yritän pärjätä itse. Perseestähän tää on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli onko 1500kcal päivässä liikaa jotta laihtuisi 100kiloiselle vaikka ei liikkuisi edes yhtään? NO EI OLE
Jos hormonitoiminta on sekaisin tai peräti pysähtynyt, silloin 1500 kcal lihottaa lihavaakin ihmistä, vaikka liikkuisi tuntikausia reippaasti joka päivä. Koettu on ja jokainen samassa tilanteessa on samaa mieltä. Ja se läski on kuin hyytelöä, pöhöttynyttä ylipainoa.
Paino ei tipu grammaakaan vaikka lasken kalorit ja liikun tunnin joka päivä. Liikunta on siis joko juoksu tai kävely 8km. Olen satavarma että liikun tätä ilkkujaa enemmän ja syön ilkkujaa vähemmän. Silti se ylipaino pysyy.
Saatat itse joskus sairastua. Ja huomata että paino ei ole matematiikkaa. Ei todellakaan. Se on hormoneista kiinni, insuliini ja leptiini.