Vegaaniset häät
Tuli tästä makaronilaattikkoa tarjoavien hääketjusta mieleen: http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/kategoria/2/ketju/4495949/hjalp_riittaako_200gr_makaronilaatikkoa_yhta_haavierasta_kohden
Olen siis sitä mieltä, että tuo tarjoilu on naurettavaa ja jopa vieraita loukkaavaa (itse laatikossa ei ole mitään vikaa edes juhlaruokana, mutta esim. Karjalainen mummoni pitää makaronilaatikkoa lisukkeena, ei pääruokana, ja sellainen sen olisi oltava häissä).
Muusta olin siis samaa mieltä kritisoijien kanssa, paitsi heidän keiden mielestä häissä olis pakko saada lautasellisen lihaa per henkilö, okei, vähän liioittelen, mutta silti.
Me olemme mieheni kanssa tiukkoja kasvissyöjiä, mieheni kotivege ja muuten vegetaristi, joka syö myös riistaa ja itsekalastettua kalaa.
Menimme kihloihin keväällä ja päätimme, että ensi kesänä vietettävissä häissämme tarjotaan vain vegaaniruokaa, molemmilla kuin on tutut, juhlavat lempparit jotka ainakin omaan suuhun maistuu hyvälle.
Häämme ovat pienet, alle 50 vierasta, sekä sukulaispainoitteiset ja kaikki tietää ruokailututtomuksemme varsin hyvin.
Kysymys kuuluukin, kokisitko raivonpuuskan lihattomissa häissä? Lähtisitkö lahjojen kanssa kävelemään, kun kaukaa hyvältä näyttänyt liha paljastuukin seitaniksi ja lasten (ja lastenmielisten) pöydän nakit soijanakeiksi? Tarjoilu on siis kattavaa, alku- ja pääruokaa on suunniteltu kahta eri sorttia, neljää erilaista salaattia, kahta leipälajia erilaisilla levitteillä, jälkiruuaksi hääkakku, pikkupullia ja keksejä, juomina kahvia, mehua, kokista, vettä, valko- puna- ja kuohuviiniä. Lapsille ja nirsoille tosiaan tekisimme perunamuusin ja vegenakkikastikkeen.
Miltä kuulostaa?
Kommentit (165)
Kasvisruoka on halvempaa, joten vieraiden ei tarvitse maksaa, kuin parikymppiä hääparille
Olin muuten joskus häissä, joissa morsian oli vegaani. Mies oli tainnut kuitenkin saada tahtonsa läpi, kun oli oikeaa ruokaa. Se avioliitto muuten kaatui siihen, kun yritti saada miehensä luopumaan lihasta ja metsästyksestä.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:00"]Ihan ok, mutta ilmoita soijasta selkeästi.
En syö soijaa, koska lekuri käski välttämään sitä (estrogeenin blokkaajat käytössä).
Kivittäkää vaan, mutta en silti syö soijaa.
[/quote]
No älä syö.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 20:34"]Ne on teidän häät, teette niin kuin ite haluatte. En todellakaa suuttuis mitä muut tarjoo
[/quote]
En mäkään suuttuis vaan tilaisin jotain oikeaa ruokaa paikan päälle. :)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 18:06"]En tajua jos joku suuttuu,siis syökö porukko tosiaan joka päivä lihaa?!
[/quote]
On normaalia syödä joka päivä lihaa.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:07"] Sekasyöjä=Juntti anna mun kaikki kestää. Kaikki ei pidä kasvisruoista ja jos vegetaristeille täytyy aina tarjota kasvisvaihtoehto juhlissa, niin olisi kohteliasta tarjota myös lihavaihtoehto vegetaristien juhlissa. [/quote] Miten voi olla pitämättä kaikesta kasvisruuasta? Muuttuuko se ruoka sitten yhtäkkiä täysin syötäväksi ja herkulliseksi kun päälle lätkäistään lihapulla? Kyseessä on asennevamma eikä mikään muu. [/quote] Jätän aina kasvikset syömättä, jos niitä on keitetty, höyrytetty, paistettu tai jotain muuta. Salaateissa kyllä maistuu, kun ovat tuoreita, mutta lämpöisinä niistä tulee limaisia ja muutenkin koostumus on iljettävä.
[/quote]
No sitten jätät syömättä. Tai sitten yrität päästä yli niistä omista kuvitelmistasi joissa kasvikset ovat "ällöij ja limasii hyi oxennus!!!11".
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:07"] Sekasyöjä=Juntti anna mun kaikki kestää. Kaikki ei pidä kasvisruoista ja jos vegetaristeille täytyy aina tarjota kasvisvaihtoehto juhlissa, niin olisi kohteliasta tarjota myös lihavaihtoehto vegetaristien juhlissa. [/quote] Miten voi olla pitämättä kaikesta kasvisruuasta? Muuttuuko se ruoka sitten yhtäkkiä täysin syötäväksi ja herkulliseksi kun päälle lätkäistään lihapulla? Kyseessä on asennevamma eikä mikään muu. [/quote] Jätän aina kasvikset syömättä, jos niitä on keitetty, höyrytetty, paistettu tai jotain muuta. Salaateissa kyllä maistuu, kun ovat tuoreita, mutta lämpöisinä niistä tulee limaisia ja muutenkin koostumus on iljettävä.
[/quote]
No sitten jätät syömättä. Tai sitten yrität päästä yli niistä omista kuvitelmistasi joissa kasvikset ovat "ällöij ja limasii hyi oxennus!!!11".
[/quote]
Kai se on tilattava pizzaa juhliin, niin ei tarvitae kiukutella nälkäisenä.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 10:58"]
Mun mielestä ei tarvitse vierasjoukkoa huomioida nyt tarjoamalla lihaa, koska kasvisruoka voi olla maukasta ja juhlavaa. Se ei ole ongelma. Ja tietysti soijattomat ja gluteenittomat vaihtoehdot selvästi merkittyinä, ja vaikka vielä nätti "sisältää soijaa" -kyltti epäselviin tapauksiin.
Mutta se maito! Kuten täällä on sanottu, hyvä kahvi on avan mielettömän tärkeä osa juhlia. Tässä ei nyt yritetlä sanoa, että parin pitäisi periaatteistaan luopua tai joihinkin "lehmäntissimaidonjuojien" kohtuuttomiin vaatimuksiin suostua. Mutta suurin osa ihmisistä (myös muualla kuin Suomessa) käyttää kahvissaan maitoa, eli tunnelma todella latistuu, jos joutuvat juomaan kahvinsa mustana tai jättämään juomatta. Vierait a voi kyllä huomioida vähän, vaikka tehdäänkin oman näköiset häät! Eli ehdottomasti kahvin kanssa tarjolle luomu- tai tilamaitoa! Ja toiseen kannuun parin itse käyttämää maidonkorviketta, molempiin kannuihin selvä merkintä mitä sisältää. Pieni ele, suunnattoman iso merkitys kun kerran näin tärkeistä juhlista puhutaan!
[/quote]
Häät ovat morsiamen juhla ja niistä saa tehdä omannäköisen. Se on elämän onnellisin päivä ja sen saa viettää nöyristelemättä vieraita.
[/quote]
Ai, luulin että ne ovat HÄÄPARIN juhla, mutta hyvä kun tämäkin selvisi. Ilmankos tässä puhutuissa häissäkin mennään vaan morsiamen kaavalla.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 18:06"]
En tajua jos joku suuttuu,siis syökö porukko tosiaan joka päivä lihaa?!
[/quote]
Vegaaniruoasta puuttuu lihan lisäksi munat ja maitotuotteet. Niiden sijaan käytetään jotain teollisia korvikkeita, joita ei hyvällä tahdollakaan voi ruoaksi kutsua.
Söisin mielelläni. Kuulostaa hyvältä ja juhlavalta, toisin kuin joku makaronilaatikko.
Ei kuulosta hyvältä mutta mitään en sanoisi, tietenkään.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:02"]
Söisin mielelläni. Kuulostaa hyvältä ja juhlavalta, toisin kuin joku makaronilaatikko.
[/quote]
Soijanakit juhlavia?
En usko että kukaan saa traumoja jos kerran elämässään on vegehäissä :-P vaihtelu virkistää
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:10"]
[/quote]
Soijanakit juhlavia?
[/quote]
Puhuin koko menusta. Jos huomasit, soijanakkikastike oli lapsille.
Muuten ihan ok, mutta kahvin kanssa kaipaisin maitoa. Kaura- ja soijamaidot eivät toimi kahvin seassa, enkä osaa juoda mustana. Tarjoilun suhteen olen tyytyväinen, jos ruoka on hyvää ja sitä on riittävästi.
No just ai ihan nakki kastiketta?? Itse en tykkää niistä jäis lautaselle... mikä ihme on seitani (ksi) ja siis halvin kala ku seitä? Ette sitten viitsi mitää kunnollista kalaa tarjota? Miksei lapsillekkin voi? Todellisia vegekokkeja todellakin ootte =0
Minkälaisia ovat neljää eri sortin salaatit?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:10"]
[/quote]
Soijanakit juhlavia?
[/quote]
Puhuin koko menusta. Jos huomasit, soijanakkikastike oli lapsille.
[/quote]
Koko menuuta ei ap ole vieläkään tähän ketjuun kirjoittanut, jos huomasit. Miten sinä voit päätellä annettujen tietojen perusteella (kahta eri lajia alku- ja pääruokaa), että se on nimenomaan juhlava? Mitäpä jos toinen pääruoka on soijarouhemakaronilaatikko? Edelleen juhlavaa?
Tsaijaijai, ap-typerys jäi taas kiinni :D
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 22:17"]
No just ai ihan nakki kastiketta?? Itse en tykkää niistä jäis lautaselle... mikä ihme on seitani (ksi) ja siis halvin kala ku seitä? Ette sitten viitsi mitää kunnollista kalaa tarjota? Miksei lapsillekkin voi? Todellisia vegekokkeja todellakin ootte =0
[/quote]
Seitan on vehnägluteenista (ja usein muistakin asioista) valmistettua ruokaa, hyvin proteiinipitoista. Ei sisällä tippaakaan seitiä tai muitakaan kalatuotteita.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 23:07"] Ja kun tähän kuitenkin tulee joku inkuttamaan, että vegaaniruokaa VOI syödä myös sekasyöjä, niin mitä sitten? Jos ihmiset haluaisivat syödä vegaaniruokaa, niin kyllä he osaavat kääntyä veganismiin ihan itse. Sekasyöjiä kuitenkin on ylivoimainen enemmistö. [/quote] Eihän kyse olekaan käännyttämisestä. Vain yksistä hääjuhlista. Sekasyöjä ei vegaaniruoasta sairaalaan joudu, mutta vegaani voi liharuuasta joutua. Lähinnä tämmöinen kasvisruokailua on sikaniskoja vastaan, jotka uhoavat, ettei salaatilla elä. Niin, eihän veget pelkkää salaattia syökään. Kyllä on kohteliasta ottaa vieraat huomioon, mutta meneekö kohtelaisuus eläimen kuoleman ja hyväksikäytön edelle. En mun mielestä. Kyse on eettisistä arvoista. En ole vielä kuullut siitä kulttuurista, jotka väittää eettisiksi arvoikseen pelkästään lihansyömisen. Enkä edes epäile, etteikö niitä olisi olemassa jossain. .. [/quote] No aloittajan miestä ei eläimen kuolema vaivaa, mikäli se kuollut eläin on riistaeläin tai kotimainen kala. Näissä häissä vegaanisuutta ei siis voi oikein tuolla argumentilla perustella. Paitsi siinä tapauksessa että häät ovat yksinään aloittajan omat.
[/quote]
No morsiamen teatterieityshän se yleensä onkin