Vegaaniset häät
Tuli tästä makaronilaattikkoa tarjoavien hääketjusta mieleen: http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/kategoria/2/ketju/4495949/hjalp_riittaako_200gr_makaronilaatikkoa_yhta_haavierasta_kohden
Olen siis sitä mieltä, että tuo tarjoilu on naurettavaa ja jopa vieraita loukkaavaa (itse laatikossa ei ole mitään vikaa edes juhlaruokana, mutta esim. Karjalainen mummoni pitää makaronilaatikkoa lisukkeena, ei pääruokana, ja sellainen sen olisi oltava häissä).
Muusta olin siis samaa mieltä kritisoijien kanssa, paitsi heidän keiden mielestä häissä olis pakko saada lautasellisen lihaa per henkilö, okei, vähän liioittelen, mutta silti.
Me olemme mieheni kanssa tiukkoja kasvissyöjiä, mieheni kotivege ja muuten vegetaristi, joka syö myös riistaa ja itsekalastettua kalaa.
Menimme kihloihin keväällä ja päätimme, että ensi kesänä vietettävissä häissämme tarjotaan vain vegaaniruokaa, molemmilla kuin on tutut, juhlavat lempparit jotka ainakin omaan suuhun maistuu hyvälle.
Häämme ovat pienet, alle 50 vierasta, sekä sukulaispainoitteiset ja kaikki tietää ruokailututtomuksemme varsin hyvin.
Kysymys kuuluukin, kokisitko raivonpuuskan lihattomissa häissä? Lähtisitkö lahjojen kanssa kävelemään, kun kaukaa hyvältä näyttänyt liha paljastuukin seitaniksi ja lasten (ja lastenmielisten) pöydän nakit soijanakeiksi? Tarjoilu on siis kattavaa, alku- ja pääruokaa on suunniteltu kahta eri sorttia, neljää erilaista salaattia, kahta leipälajia erilaisilla levitteillä, jälkiruuaksi hääkakku, pikkupullia ja keksejä, juomina kahvia, mehua, kokista, vettä, valko- puna- ja kuohuviiniä. Lapsille ja nirsoille tosiaan tekisimme perunamuusin ja vegenakkikastikkeen.
Miltä kuulostaa?
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 00:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 23:07"]
Voi mikä itkuvinku on täälläkin tullut, kun sekasyöjien häissä ei ole ollut tarjolla vegaanista vaihtoehtoa. Epäkohteliasta ja moukkamaista ja ties mitä haukkumasanoja päälle. Toisin päin homma näyttääkin olevan ihan ok eikä ollenkaan epäkohteliasta. Ei vegaanimorsiamen tarvitse välittää tuon taivaallista vieraistaan. Minä itte oon pääosassa, niih.
Ja kun tähän kuitenkin tulee joku inkuttamaan, että vegaaniruokaa VOI syödä myös sekasyöjä, niin mitä sitten? Jos ihmiset haluaisivat syödä vegaaniruokaa, niin kyllä he osaavat kääntyä veganismiin ihan itse. Sekasyöjiä kuitenkin on ylivoimainen enemmistö.
Minun mielestäni olisi kohteliasta ottaa huomioon sekasyöjät, jos vieraiden viihtyvyys yhtään kiinnostaa. Voitte harrastaa sitä kotivegeilyä sitten omissa oloissanne.
[/quote]
On eri asia laittaa vegaani syömään lihapullia kuin sekasyöjä vegaaniruokaa. Ihan vaan jo sen takia, että vegaanin keho voi "hylkiä" lihaa ja aiheuttaa varsin huonon olon. Sen sijaan jokaisen tulisi joka tapauksessa syödä kasviksia, joten siinä ei pitäisi olla ongelmaa, että sekasyöjä syö kasvisruokaa kerran elämässään.
[/quote]
No se on oma moka jos on nirsoillut eikä ole aikoihin syönyt lihaa ja tulee masu pipiksi. Ei kukaan silti laita vegaanin suuhun lihapullia, ole syömättä. Mutta älä sitten valita, jos juhlissa ei ole tarjolla juuri sinulle sopivaa soijapyörykkää. Jos kerran vegaanien mielestä on asiallista tarjota pelkkää oman uskontonsa mukaista ruokaa.
Edelleen sekasyöjä syö myös kasviksia, joten sinulta oli typerä heitto tuo kasvisruokaa kerran elämässään.
[/quote]
En nyt edes takerru noihin nirsoilu- ja uskontoheittoihin.. Olisi varmaan sama heittää lusikalla vettä tulipaloon, turhaa työtä.
Ja en nyt kokisi tuota typeränä heittona, koska tämäkin keskustelu on osoittanut sen, kuinka ylitsepääsemättömän vaikeaa joillekin sekasyöjille tuntuu olevan se, että ateria voi koostua pelkästään kasviksista. Ja olla silti hyvä ja täysipainoinen, täyttävä ateria.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 00:33"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 00:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 23:07"]
Voi mikä itkuvinku on täälläkin tullut, kun sekasyöjien häissä ei ole ollut tarjolla vegaanista vaihtoehtoa. Epäkohteliasta ja moukkamaista ja ties mitä haukkumasanoja päälle. Toisin päin homma näyttääkin olevan ihan ok eikä ollenkaan epäkohteliasta. Ei vegaanimorsiamen tarvitse välittää tuon taivaallista vieraistaan. Minä itte oon pääosassa, niih.
Ja kun tähän kuitenkin tulee joku inkuttamaan, että vegaaniruokaa VOI syödä myös sekasyöjä, niin mitä sitten? Jos ihmiset haluaisivat syödä vegaaniruokaa, niin kyllä he osaavat kääntyä veganismiin ihan itse. Sekasyöjiä kuitenkin on ylivoimainen enemmistö.
Minun mielestäni olisi kohteliasta ottaa huomioon sekasyöjät, jos vieraiden viihtyvyys yhtään kiinnostaa. Voitte harrastaa sitä kotivegeilyä sitten omissa oloissanne.
[/quote]
On eri asia laittaa vegaani syömään lihapullia kuin sekasyöjä vegaaniruokaa. Ihan vaan jo sen takia, että vegaanin keho voi "hylkiä" lihaa ja aiheuttaa varsin huonon olon. Sen sijaan jokaisen tulisi joka tapauksessa syödä kasviksia, joten siinä ei pitäisi olla ongelmaa, että sekasyöjä syö kasvisruokaa kerran elämässään.
[/quote]
No se on oma moka jos on nirsoillut eikä ole aikoihin syönyt lihaa ja tulee masu pipiksi. Ei kukaan silti laita vegaanin suuhun lihapullia, ole syömättä. Mutta älä sitten valita, jos juhlissa ei ole tarjolla juuri sinulle sopivaa soijapyörykkää. Jos kerran vegaanien mielestä on asiallista tarjota pelkkää oman uskontonsa mukaista ruokaa.
Edelleen sekasyöjä syö myös kasviksia, joten sinulta oli typerä heitto tuo kasvisruokaa kerran elämässään.
[/quote]
En nyt edes takerru noihin nirsoilu- ja uskontoheittoihin.. Olisi varmaan sama heittää lusikalla vettä tulipaloon, turhaa työtä.
Ja en nyt kokisi tuota typeränä heittona, koska tämäkin keskustelu on osoittanut sen, kuinka ylitsepääsemättömän vaikeaa joillekin sekasyöjille tuntuu olevan se, että ateria voi koostua pelkästään kasviksista. Ja olla silti hyvä ja täysipainoinen, täyttävä ateria.
[/quote]
Mikähän osapuoli se heittelee nirsoilu-väitettä, hmm.. Kuka väittää, että vegaaniruoka ei kelpaa muka siksi, koska ihmiset ovat vain nirsoja? Niinpä, oisko vegaanit itse. Mikä taho jaksaa tässäkin ketjussa jankuttaa, että onko sitä lihaa pakko saada joka aterialla? Sujuvasti unohdetaan, että lihan lisäksi vegaanit eivät syö munia eivätkä maitotuotteita. Näiden tilalla kiskotaan prosessoituja elintarviketeollisuuden tuottamia korvikkeita ja väitetään niiden olevan täysipainoisia ja terveellisiä, vaikka siitä ei ole mitään todistetta, sen verran uusia tuotteita ovat ihmiskunnan historiassa. Ei se mitään, joihinkin hömelöihin markkinamiesten propaganda uppoaa paremmin kuin toisiin.
Täysipainoista ateriaa et saa pelkillä kasviksilla, se on fakta. Ihmiskunta on elänyt sekaruoalla jo aikojen alusta. Jos väität vastaan, ole hyvä ja esitä todisteet ihmisryhmästä, joka on elänyt vegaanisella ruoalla vuosituhansia.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 23:07"]
[/quote]
Eihän kyse olekaan käännyttämisestä. Vain yksistä hääjuhlista. Sekasyöjä ei vegaaniruoasta sairaalaan joudu, mutta vegaani voi liharuuasta joutua.
Lähinnä tämmöinen kasvisruokailua on sikaniskoja vastaan, jotka uhoavat, ettei salaatilla elä. Niin, eihän veget pelkkää salaattia syökään.
Kyllä on kohteliasta ottaa vieraat huomioon, mutta meneekö kohtelaisuus eläimen kuoleman ja hyväksikäytön edelle. En mun mielestä. Kyse on eettisistä arvoista. En ole vielä kuullut siitä kulttuurista, jotka väittää eettisiksi arvoikseen pelkästään lihansyömisen. Enkä edes epäile, etteikö niitä olisi olemassa jossain. ..
[/quote]
No aloittajan miestä ei eläimen kuolema vaivaa, mikäli se kuollut eläin on riistaeläin tai kotimainen kala. Näissä häissä vegaanisuutta ei siis voi oikein tuolla argumentilla perustella. Paitsi siinä tapauksessa että häät ovat yksinään aloittajan omat.
[/quote]
Totta, vegaaniushan on elämäntapa eikä pelkkä ruokavalio. Eläimen riistämistä vältetään silloin ihan kaikessa..
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 22:13"]Tiukka vege, joka kuitenkin syö lihaa? Jepjep.
[/quote]
Minä olen vegaani, mieheni kotivegaani, eli syö suomalaista kalaa ja riistaa muualla kuin ol muualla kun kotonamme.
-Ap
[/quote]
Käytät selkeästi "kuin" -sanaa "kun" 'sanan tilalla. Opettelepa ero ja ota haltuun.
Ei tässä ole mitään ongelmaa!Kasvisruoka ja vegeruoka on hyvää!Syön sekaruokaa,mutta kasvisruoat ei ole tosiaan pannassa!
Minusta (132 lisää) aviopari päättää sapuskat.Jos ollaan kasvissyöjiä,se on luonteva valintaa ja kätevää kun sopii kaikille.
En tajua jos joku suuttuu,siis syökö porukko tosiaan joka päivä lihaa?!
Huvittavaa, miten tästä aiheesta nousee vuodesta toiseen samanlainen kauhea raivo. Ruoka herättää ihmisissä yllättävän paljon tunteita.
En ymmärrä, miksi vegaanien pitäisi ehdottomasti tarjota sadalle hengelle liha-ateria omissa häissään. Kun pointtina koko vegaaniudessa on se, ettei halua tukea lihateollisuutta, eläinten hyväksikäyttöä eikä halua, että yksikään eläin menettää henkensä hänen ateriansa vuoksi. Olisihan se ihan pöljä takinkääntö.
Omatkin hääni tulevat ehdottomasti olemaan vegaaniset, jos joskus naimisiin menen. Onneksi meillä ei kummallakaan ole junttisukulaisia, jotka kuolevat nälkään ilman 300g pihviä joka aterialla. Olen myös aika varma siitä, että ne jotka valittavat, että kasvisruoka on pahaa, eivät koskaan ole maistaneet hyvää, kunnolla tehtyä kasvisruokaa. Jos kokemus perustuu koulun kasviskiusaukseen ja maustamattomaan tofuun, niin en sinänsä ihmettele. Ihmeellisen paljon Suomesta löytyy vielä ravintoloita ja ihmisiä, joilla on todella rajoittunut käsitys siitä mitä kasvisruoka on, eikä osata ottaa selvää eikä kiinnosta opetella laittamaan sitä kunnolla.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 23:07"] Ja kun tähän kuitenkin tulee joku inkuttamaan, että vegaaniruokaa VOI syödä myös sekasyöjä, niin mitä sitten? Jos ihmiset haluaisivat syödä vegaaniruokaa, niin kyllä he osaavat kääntyä veganismiin ihan itse. Sekasyöjiä kuitenkin on ylivoimainen enemmistö. [/quote] Eihän kyse olekaan käännyttämisestä. Vain yksistä hääjuhlista. Sekasyöjä ei vegaaniruoasta sairaalaan joudu, mutta vegaani voi liharuuasta joutua. Lähinnä tämmöinen kasvisruokailua on sikaniskoja vastaan, jotka uhoavat, ettei salaatilla elä. Niin, eihän veget pelkkää salaattia syökään. Kyllä on kohteliasta ottaa vieraat huomioon, mutta meneekö kohtelaisuus eläimen kuoleman ja hyväksikäytön edelle. En mun mielestä. Kyse on eettisistä arvoista. En ole vielä kuullut siitä kulttuurista, jotka väittää eettisiksi arvoikseen pelkästään lihansyömisen. Enkä edes epäile, etteikö niitä olisi olemassa jossain. .. [/quote] No aloittajan miestä ei eläimen kuolema vaivaa, mikäli se kuollut eläin on riistaeläin tai kotimainen kala. Näissä häissä vegaanisuutta ei siis voi oikein tuolla argumentilla perustella. Paitsi siinä tapauksessa että häät ovat yksinään aloittajan omat. [/quote] Totta, vegaaniushan on elämäntapa eikä pelkkä ruokavalio. Eläimen riistämistä vältetään silloin ihan kaikessa..
[/quote]
Miksi ihmeessä ap menee naimisiin miehen kanssa, joka riistää eläimiä? Eikö vegaaniuskonto olekaan riittävän vahva, eikä siten tarvitse välttää eläinten riistämistä ihan kaikessa? Vai luottaako ap, että hän pystyy ajan myötä käännyttämään miehen omaan uskontoonsa? Onnea valitsemalleen tielle ja toivottavasti sulhanen tajuaa ajoissa, että hänet sellaisenaan (myös lihaa syövänä) hyväksyviä naisia on olemassa.
Itse tein valmistujaisjuhliini täysin vegaanit tarjottavat, mutten mainostanut erikseen että hei näissä ei oo sitten lihaa/maitoa/munaa yms. Hyvin upposi ja kehuja sain, jopa niiltä "kasvisruoka on pupuille ja täyttä paskaa yms" -ihmisiltä. Eli siis hyvältä kuulostaa!
Kiva idea, mutta kannattaa varata myös soijatonta syötävää. Kaikki eivät tosiaan kestä soijaa. Miten olisi joku soijatonta ruoka toiseksi lämpimäksi ruoaksi? Vaikka joku lihaton moussaka/grillattua maissia,munakoisoa, tomaattia, kesäkurpitsaa/kasviskeitto yms?
Muuten idea on oikein hyvä, eiköhän kaikille tee hyvää kokeilla joskus jotain uutta ja kyllä nyt pari tuntia ilman lihaa menee :)
Voisiko tarjolla olla myös joku perinneruoka, joka on jo sinänsä lihaton, vaikka karjalanpiirakat tai ohraryynipuuroa luomumaitoon tehtynä, vaikka eivät vegaanisia olekaan? Konservatiivisemmat ruokailijat varmasti ilahtuisivat. Lisäksi tällainen ruoka olisi täyttävää. Itselläni on aineenvaihdunta ja ruoansulatus ainakin sellainen, että pelkän vegeaterian jälkeen tulee alle kolmessa tunnissa jo kova nälkä ja verensokeri laskee niin, että on pakko taas syödä jotain.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 10:04"]Huvittavaa, miten tästä aiheesta nousee vuodesta toiseen samanlainen kauhea raivo. Ruoka herättää ihmisissä yllättävän paljon tunteita.
En ymmärrä, miksi vegaanien pitäisi ehdottomasti tarjota sadalle hengelle liha-ateria omissa häissään. Kun pointtina koko vegaaniudessa on se, ettei halua tukea lihateollisuutta, eläinten hyväksikäyttöä eikä halua, että yksikään eläin menettää henkensä hänen ateriansa vuoksi. Olisihan se ihan pöljä takinkääntö.
Omatkin hääni tulevat ehdottomasti olemaan vegaaniset, jos joskus naimisiin menen. Onneksi meillä ei kummallakaan ole junttisukulaisia, jotka kuolevat nälkään ilman 300g pihviä joka aterialla. Olen myös aika varma siitä, että ne jotka valittavat, että kasvisruoka on pahaa, eivät koskaan ole maistaneet hyvää, kunnolla tehtyä kasvisruokaa. Jos kokemus perustuu koulun kasviskiusaukseen ja maustamattomaan tofuun, niin en sinänsä ihmettele. Ihmeellisen paljon Suomesta löytyy vielä ravintoloita ja ihmisiä, joilla on todella rajoittunut käsitys siitä mitä kasvisruoka on, eikä osata ottaa selvää eikä kiinnosta opetella laittamaan sitä kunnolla.
[/quote]
Itseäni ällöttää lämpimien kasvisten koostumus. Syön kasviksia, mutta vain tuoreena.
Se joka kävis snägäriltä hakees ruokaa
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 01:56"]
Voisiko tarjolla olla myös joku perinneruoka, joka on jo sinänsä lihaton, vaikka karjalanpiirakat tai ohraryynipuuroa luomumaitoon tehtynä, vaikka eivät vegaanisia olekaan? Konservatiivisemmat ruokailijat varmasti ilahtuisivat. Lisäksi tällainen ruoka olisi täyttävää. Itselläni on aineenvaihdunta ja ruoansulatus ainakin sellainen, että pelkän vegeaterian jälkeen tulee alle kolmessa tunnissa jo kova nälkä ja verensokeri laskee niin, että on pakko taas syödä jotain.
[/quote]
Ei, ei käy. Morsian on päättänyt, että hänen häänsä ovat vegaaniset (viis sulhasesta), joten puurot ja karjalanpiirakat on poissuljettu. Sitäpaitsi, menu on kuulemma laadukas ja juhlallinen (?), joten normaali-ihmisten aamupalaksi luokiteltava ruoka ei tätä kriteeriä täytä.
Sinänsä itseäni kiinnostaisi vegehäät, vaikka olenkin tavis sekasyöjä. Itseä aina ihan harmittaa oma raukkamaisuus kasvisruoan suhteen, mutta tuollaisessa tilaisuudessa voisin helposti kokeillakin uusia juttuja. Eli kiinnostuneena saapuisin kyllä! :)
Mutta jotenkin koen asetelman "pelkkää vegeruokaa, ihan oikein teille sekasyöjät!" -asetelman (ja monien asenteen tässä keskustelussa) hyvin rienaavaksi. On toki totta, ettei tarvitse ehkä sitten tulla häihin, jos ruoka on niin ylitsepääsemätön ongelma, mutta jotenkin saan sellaisen fiiliksen että tässä nyt vähän paukutellaan taas jonkinsortin Raamatulla päähän..
ps. jotenkin myös kummeksun miehesi "koti"kasvissyöntiä. Kumminkin ajattelen että vegaanius ja vaikka uskonnottomuus on sellasia elämäntapa/periaate-asioita. Ei niitä toteutella vähän sillon tällön ja miten sattuu. Ei pahalla toki.
Mun mielestä ei tarvitse vierasjoukkoa huomioida nyt tarjoamalla lihaa, koska kasvisruoka voi olla maukasta ja juhlavaa. Se ei ole ongelma. Ja tietysti soijattomat ja gluteenittomat vaihtoehdot selvästi merkittyinä, ja vaikka vielä nätti "sisältää soijaa" -kyltti epäselviin tapauksiin.
Mutta se maito! Kuten täällä on sanottu, hyvä kahvi on avan mielettömän tärkeä osa juhlia. Tässä ei nyt yritetlä sanoa, että parin pitäisi periaatteistaan luopua tai joihinkin "lehmäntissimaidonjuojien" kohtuuttomiin vaatimuksiin suostua. Mutta suurin osa ihmisistä (myös muualla kuin Suomessa) käyttää kahvissaan maitoa, eli tunnelma todella latistuu, jos joutuvat juomaan kahvinsa mustana tai jättämään juomatta. Vierait a voi kyllä huomioida vähän, vaikka tehdäänkin oman näköiset häät! Eli ehdottomasti kahvin kanssa tarjolle luomu- tai tilamaitoa! Ja toiseen kannuun parin itse käyttämää maidonkorviketta, molempiin kannuihin selvä merkintä mitä sisältää. Pieni ele, suunnattoman iso merkitys kun kerran näin tärkeistä juhlista puhutaan!
Saako tulla juhliin mukaan? :) Mielelläni maistelisin vegaanisafkoja. Ei ole paljon kokemusta sellaisesta.
Saisiko teidän juhliin tuoda omat eväät. Esim. jonkun valmisruoka aterian? Minusta ainakin lihan korvikkeet ovat pahoja, jopa silloin kun ne on oikein laitettu. Haittaako, jos joku tuo vaikka saarioisen kinkkukiusauksen mukanaan ja lämmittää mikrossa. Tai omia nakkeja pottumuusin kaveriksi.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 08:21"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 07:42"]Soija-allergia :D Oikeasti soijalle allergisia on vähemmän kuin tässä keskustelussa moni väittää olevansa. Ei, kyse on valtaosalla joko a) psykosomaattiset oireet tai b) mauste, jota käytetään marinadissa. Tofu itse ei voi maistua pahalta KOSKA SE EI MAISTU MILTÄÄN ILMAN MAUSTAMISTA.
Ja tuolle tyhjäpäälle, joka väitti syöneensä soijaa 100+ kertaa, älä puhu paskaa, tietäisit kyllä ylemmän kohda viimeisen lauseen todeksi, jos puhuisit totta. Ei, haluat vain purkaa pahaa oloasi oksentamalla muiden niskaan päästäsi tihkuvaa mätää. Mene OIKEASTI sinne Japaniin ja pyydä ruoka, jossa on tofua, niin ymmärrät paljon enemmän kuin nyt.
[/quote]
Kuulepas, kun matkustaa työkseen Aasiassa, niin aika paljon sitä tofua on tullut nähtyä. Ja todellakin maustettua. Mutta se vaan ei maistu. Olen suhteellisen kaikkiruokainen, mutta tofu on kyllä no-no, vaikka olen päässyt sitä testaamaan todella hyvissäkin ravintoloissa.
Miten vaikeaa se on ymmärtää, että kaikki eivät pidä siitä.
Ja Japani on aika pieni osa Aasiaa.
[/quote]
Ja vielä, kumpikohan on se tyhjäpää. Sanoin maistaneeni tofua 100+ kertaa, mutta sinun tekstissäsi se muuttui soijaksi..
Ja jos sinä oksentelet päästäsi mätää, niin voi voi, minä en tee sitä...