Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaniset häät

Vierailija
12.06.2015 |

Tuli tästä makaronilaattikkoa tarjoavien hääketjusta mieleen: http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/kategoria/2/ketju/4495949/hjalp_riittaako_200gr_makaronilaatikkoa_yhta_haavierasta_kohden

Olen siis sitä mieltä, että tuo tarjoilu on naurettavaa ja jopa vieraita loukkaavaa (itse laatikossa ei ole mitään vikaa edes juhlaruokana, mutta esim. Karjalainen mummoni pitää makaronilaatikkoa lisukkeena, ei pääruokana, ja sellainen sen olisi oltava häissä).

Muusta olin siis samaa mieltä kritisoijien kanssa, paitsi heidän keiden mielestä häissä olis pakko saada lautasellisen lihaa per henkilö, okei, vähän liioittelen, mutta silti.

Me olemme mieheni kanssa tiukkoja kasvissyöjiä, mieheni kotivege ja muuten vegetaristi, joka syö myös riistaa ja itsekalastettua kalaa.
Menimme kihloihin keväällä ja päätimme, että ensi kesänä vietettävissä häissämme tarjotaan vain vegaaniruokaa, molemmilla kuin on tutut, juhlavat lempparit jotka ainakin omaan suuhun maistuu hyvälle.

Häämme ovat pienet, alle 50 vierasta, sekä sukulaispainoitteiset ja kaikki tietää ruokailututtomuksemme varsin hyvin.

Kysymys kuuluukin, kokisitko raivonpuuskan lihattomissa häissä? Lähtisitkö lahjojen kanssa kävelemään, kun kaukaa hyvältä näyttänyt liha paljastuukin seitaniksi ja lasten (ja lastenmielisten) pöydän nakit soijanakeiksi? Tarjoilu on siis kattavaa, alku- ja pääruokaa on suunniteltu kahta eri sorttia, neljää erilaista salaattia, kahta leipälajia erilaisilla levitteillä, jälkiruuaksi hääkakku, pikkupullia ja keksejä, juomina kahvia, mehua, kokista, vettä, valko- puna- ja kuohuviiniä. Lapsille ja nirsoille tosiaan tekisimme perunamuusin ja vegenakkikastikkeen.

Miltä kuulostaa?

Kommentit (165)

Vierailija
41/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 10:58"]

Mun mielestä ei tarvitse vierasjoukkoa huomioida nyt tarjoamalla lihaa, koska kasvisruoka voi olla maukasta ja juhlavaa. Se ei ole ongelma. Ja tietysti soijattomat ja gluteenittomat vaihtoehdot selvästi merkittyinä, ja vaikka vielä nätti "sisältää soijaa" -kyltti epäselviin tapauksiin.

Mutta se maito! Kuten täällä on sanottu, hyvä kahvi on avan mielettömän tärkeä osa juhlia. Tässä ei nyt yritetlä sanoa, että parin pitäisi periaatteistaan luopua tai joihinkin "lehmäntissimaidonjuojien" kohtuuttomiin vaatimuksiin suostua. Mutta suurin osa ihmisistä (myös muualla kuin Suomessa) käyttää kahvissaan maitoa, eli tunnelma todella latistuu, jos joutuvat juomaan kahvinsa mustana tai jättämään juomatta. Vierait a voi kyllä huomioida vähän, vaikka tehdäänkin oman näköiset häät! Eli ehdottomasti kahvin kanssa tarjolle luomu- tai tilamaitoa! Ja toiseen kannuun parin itse käyttämää maidonkorviketta, molempiin kannuihin selvä merkintä mitä sisältää. Pieni ele, suunnattoman iso merkitys kun kerran näin tärkeistä juhlista puhutaan!

[/quote]

Häät ovat morsiamen juhla ja niistä saa tehdä omannäköisen. Se on elämän onnellisin päivä ja sen saa viettää nöyristelemättä vieraita.

Vierailija
42/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 00:17"]

Kävisin varmaan lähimmältä snägäriltä hakees ittelle ruokaa. Kasvikset kuuluvat salaatteihin.

[/quote]

Sulhanen varmaan myös käy jossain vaiheessa salaa snagarilla, koska on vain kotivegaani. Melko tossun alla jo nyt, kun ei uskalla kotonaan syödä, mitä haluaa, vaan justiina määrää, että täällä ei lihaa syödä.

Hyvää avioliiton alkua vain hääparille, missä mies uskaltaa syödä lihaa vain kylässä ja töissä lounastauolla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan taas te, jotka syyttelette mua AP:ksi :D Tiedoksi vaan että minullakin on muuta tekemistä kuin päivystää keskustelupalstoilla keskellä yötä perustelemassa vieraille ihmisille, miksi musta on ok tarjoilla kasvisruokaa häissä. Tiedoksenne myös, että mä olen ihan normaalisti syövä ihminen, nytkin on pakkasesta sulamassa 800g kanaa josta kokkaan tämän ja huomisen päivän safkat :) Onko teille tosiaan noin mahdoton ajatus, että ihminen, joka syö lihaa, voi ymmärtää kasvissyöjiä ja vegaaneja? Asiaan vaikuttaa mulla varmaan myös se, että meillä on perhepiirissä tällä tavalla syöviä ihmisiä ja on normaalia että juhlissa huomioimme jokaisen ruokavalion tarjoamalla vaihtoehtoja. Mulle on pienestä pitäen opetettu, että ihmisillä on oikeus tehdä valintoja ruokavalionsa suhteen ja tätä täytyy kunnioittaa. Mut joo, mä olen sanottavani sanonut tässä ketjussa eli vegaaniset häät on ok.

Vierailija
44/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 10:04"]

Huvittavaa, miten tästä aiheesta nousee vuodesta toiseen samanlainen kauhea raivo. Ruoka herättää ihmisissä yllättävän paljon tunteita. 

En ymmärrä, miksi vegaanien pitäisi ehdottomasti tarjota sadalle hengelle liha-ateria omissa häissään. Kun pointtina koko vegaaniudessa on se, ettei halua tukea lihateollisuutta, eläinten hyväksikäyttöä eikä halua, että yksikään eläin menettää henkensä hänen ateriansa vuoksi. Olisihan se ihan pöljä takinkääntö.

Omatkin hääni tulevat ehdottomasti olemaan vegaaniset, jos joskus naimisiin menen. Onneksi meillä ei kummallakaan ole junttisukulaisia, jotka kuolevat nälkään ilman 300g pihviä joka aterialla. Olen myös aika varma siitä, että ne jotka valittavat, että kasvisruoka on pahaa, eivät koskaan ole maistaneet hyvää, kunnolla tehtyä kasvisruokaa. Jos kokemus perustuu koulun kasviskiusaukseen ja maustamattomaan tofuun, niin en sinänsä ihmettele. Ihmeellisen paljon Suomesta löytyy vielä ravintoloita ja ihmisiä, joilla on todella rajoittunut käsitys siitä mitä kasvisruoka on, eikä osata ottaa selvää eikä kiinnosta opetella laittamaan sitä kunnolla.

[/quote]

Koska ap:n mies EI OLE VEGAANI, vaan sekasyöjä, joten siksi on kummallista leikkimistä tällainen vegaaniruoka häissä, vaikka voitaisiin tarjota myös lihaa. Mutta, kun ap:n mies on niin tossun alla, niin hän ei uskalla sanoa, että "hani, voisiko saada kunnon fläskiä hääaterialle, olis niin maukasta"... Ei, kun ap:n miehen pitää suu vääränä mussuttaa tofua ja lanttua, kun ap niin käskee. Onnee vaan tuollekin "miehelle", hauskaa loppuelämää kynnysmattona. :D

Vierailija
45/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maininta kutsuihin että tarjoatte leikkilihaa, tiedän antaa lahjaksi sitten leikkirahaa.

Vierailija
46/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 11:49"]

Maininta kutsuihin että tarjoatte leikkilihaa, tiedän antaa lahjaksi sitten leikkirahaa.

[/quote]

Ihan paras kommentti! :D Juuri näin, sieltä Monopolipelistä vain muutama satku kirjekuoreen, eiköhän kelpaa. Saa ""vegaanit"" ostaa leikkirahalla lisää leikkilihaa.

Vierailija
47/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 07:42"]

Soija-allergia :D Oikeasti soijalle allergisia on vähemmän kuin tässä keskustelussa moni väittää olevansa. Ei, kyse on valtaosalla joko a) psykosomaattiset oireet tai b) mauste, jota käytetään marinadissa. Tofu itse ei voi maistua pahalta KOSKA SE EI MAISTU MILTÄÄN ILMAN MAUSTAMISTA.

[/quote]

Minä ainakin olen ihan oikeasti allerginen soijalle. Ja kun yhdistelmään lisätään keliakia, niin ei ole helppoa. Pääsääntöisesti valitsen kasvisvaihtoehdon, joskus syön kalaa. Arvaa huviksesi, millaista näillä kriteereillä on metsästää ruokaa. Gluteenittomissa tuotteissa on tosi usein soijajauhoa. Kasvisruuassa on usein soijaa, vähintäänkin soijakastikkeeba. Hyvin usein kasvis- ja kalaruuissa on myös vehnää.

Eli ei naurata. Tunnen myös toisen soijalle allergisen, hänellä on lisäksi maitoallergia.

t. ketjun alkupuolella kirjoittanut

Vierailija
48/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vegaanihäät varmasti onnistuu, jos tietää mitä tekee. Olin itse kasvissyöjä monta vuotta, kunnes yksinkertaisesti kyllästyin ikuiseen papujen syöntiin (en ollut siis kovin vakaumuksellinen). Kunhan menu on hyvin suunniteltu eikä sisällä pelkkää papumössöä, niin hyvä on. Käyttäkää mielikuvitustanne ja miettikää toisenlaisia vaihtoehtoja "tavallisen vegaaniruuan" lisäksi. Esim. kasvis-sushi voisi olla sopivan juhlavaa tarjottavaa.

Ps soijamaitokahvi on minusta herkkua!

Vierailija
49/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 10:04"]

Huvittavaa, miten tästä aiheesta nousee vuodesta toiseen samanlainen kauhea raivo. Ruoka herättää ihmisissä yllättävän paljon tunteita. 

En ymmärrä, miksi vegaanien pitäisi ehdottomasti tarjota sadalle hengelle liha-ateria omissa häissään. Kun pointtina koko vegaaniudessa on se, ettei halua tukea lihateollisuutta, eläinten hyväksikäyttöä eikä halua, että yksikään eläin menettää henkensä hänen ateriansa vuoksi. Olisihan se ihan pöljä takinkääntö.

Omatkin hääni tulevat ehdottomasti olemaan vegaaniset, jos joskus naimisiin menen. Onneksi meillä ei kummallakaan ole junttisukulaisia, jotka kuolevat nälkään ilman 300g pihviä joka aterialla. Olen myös aika varma siitä, että ne jotka valittavat, että kasvisruoka on pahaa, eivät koskaan ole maistaneet hyvää, kunnolla tehtyä kasvisruokaa. Jos kokemus perustuu koulun kasviskiusaukseen ja maustamattomaan tofuun, niin en sinänsä ihmettele. Ihmeellisen paljon Suomesta löytyy vielä ravintoloita ja ihmisiä, joilla on todella rajoittunut käsitys siitä mitä kasvisruoka on, eikä osata ottaa selvää eikä kiinnosta opetella laittamaan sitä kunnolla.

[/quote]

Koska ap:n mies EI OLE VEGAANI, vaan sekasyöjä, joten siksi on kummallista leikkimistä tällainen vegaaniruoka häissä, vaikka voitaisiin tarjota myös lihaa. Mutta, kun ap:n mies on niin tossun alla, niin hän ei uskalla sanoa, että "hani, voisiko saada kunnon fläskiä hääaterialle, olis niin maukasta"... Ei, kun ap:n miehen pitää suu vääränä mussuttaa tofua ja lanttua, kun ap niin käskee. Onnee vaan tuollekin "miehelle", hauskaa loppuelämää kynnysmattona. :D

[/quote]

Ai että koska hääparista toinen syö lihaa, niin silloin ON PAKKO JA VELVOLLISUUS tarjota liharuokaa häissä? Voi jeesus mikä juntti-einari siellä taas kirjoittelee. Onneksi en tunne kaltaisiasi rajoittuneita taantumuksellisia jääriä.

Eihän nyt missään nimessä kukaan voi omasta tahdostaan syödä kasvisruokaa kotona, vaan kyllä on automaattisesti sitten mies tossun alla? Vai voisko olla kyse myös siitä, että mies vaikka vaan tykkää siitä kasvisruuasta ja huomaavaisuus- ja helppoussyistä sitten syödään kasvisruokaa kotona, ettei tarvitse tehdä omaa ruokaa molemmille? Onko se niin mahdotonta että joku sekasyöjä voisi ihan tykätä vegeruuasta ja omasta halustaan sitä syödä? 

Vierailija
50/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 07:42"]

Soija-allergia :D Oikeasti soijalle allergisia on vähemmän kuin tässä keskustelussa moni väittää olevansa. Ei, kyse on valtaosalla joko a) psykosomaattiset oireet tai b) mauste, jota käytetään marinadissa. Tofu itse ei voi maistua pahalta KOSKA SE EI MAISTU MILTÄÄN ILMAN MAUSTAMISTA.

[/quote]

Minä ainakin olen ihan oikeasti allerginen soijalle. Ja kun yhdistelmään lisätään keliakia, niin ei ole helppoa. Pääsääntöisesti valitsen kasvisvaihtoehdon, joskus syön kalaa. Arvaa huviksesi, millaista näillä kriteereillä on metsästää ruokaa. Gluteenittomissa tuotteissa on tosi usein soijajauhoa. Kasvisruuassa on usein soijaa, vähintäänkin soijakastikkeeba. Hyvin usein kasvis- ja kalaruuissa on myös vehnää.

Eli ei naurata. Tunnen myös toisen soijalle allergisen, hänellä on lisäksi maitoallergia.

t. ketjun alkupuolella kirjoittanut

[/quote]

Eiköhän siellä juhlissa ihan oteta ruokarajoitteet huomioon samalla tavalla kuin yleensäkin. Ihmeellistä itkemistä näistä allergioista.

Vierailija
51/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok, mutta ilmoita soijasta selkeästi.

En syö soijaa, koska lekuri käski välttämään sitä (estrogeenin blokkaajat käytössä).

Kivittäkää vaan, mutta en silti syö soijaa.

Vierailija
52/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvältä kuulostaa! Itse olen sekasyöjä, mutta eipä toi mulle mikään ongelma olisi. 

Tottapuhuen aika harvoin häissä tarjoiltavat perus-pitopalvelusafkat ovat mitenkään erityisen hyviä muutenkaan. Siis vaikka on sitä kaikkien halajamaa lihaakin tarjolla. Edellisissä häissä, joissa olin, oli pääruokana tomaattimurskassa lilluvia kuivia broilerinfileitä. Kaikki salaatit olivat majoneesipohjaisia mössöjä. Njoo. Kyllähän niitä nyt söi tietty, mutta ei toi nyt niin hieno ruokaelämys ollut etteikö sitä vaihtasi esim kuvailtuun vegaanimenuun! Eipä se liharuokakaan aina nyt niin taivaallisen hyvää ole.

Vierailija
53/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on teidän häät, teette niin kuin ite haluatte. En todellakaa suuttuis mitä muut tarjoo

Vierailija
54/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasyöjä=Juntti anna mun kaikki kestää. Kaikki ei pidä kasvisruoista ja jos vegetaristeille täytyy aina tarjota kasvisvaihtoehto juhlissa, niin olisi kohteliasta tarjota myös lihavaihtoehto vegetaristien juhlissa.

Vierailija
55/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli normi häät ja niissä piti ottaa huomioon tarjoilussa kaikki allergiat ja aatteet. Onneksi pitopalvelu oli näihin perehtynyt, mutta joka toisessa tortussa tai kattilassa oli joku **ton lappu.
Tuntuu tämäkin menevän siihen osastoon jossa ketään muuta ei saa koskaan sortaa paitsi valkoisia lihaa syöviä heteroita.
Kirkkoonkin pitää ottaa kohta kaksi eri vihkitilaisuutta vanhanaikainen luterilainen ja sitten erikseen sama erikoislasten päiväkotiryhmän kanssa.

Vierailija
56/165 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa, miten ihmiset vaativat, että juhlissa tulee tarjota juuri heidän makumieltymyksiensä mukaista ruokaa. (Juhlien järjestäjä päättää tarjoilut, mutta fiksu emäntä toki huomioi sen, mikä vieraille maistuisi. ) Mitenhän näiden ihmisten mielestä tulisi toimia, jos yksi tykkää suklaakakusta ja toisen mielestä häihin ei voi tulla, jos siellä ei tarjota mansikkakakkua. "Otan lahjan kainaloon, kiukuttelen ja poistun paikalta, kun en saanutkaan toisten HÄISSÄ päättää mitä syön." Kasvakaa aikuisiksi ja miettikää miksi häitä pidetään. Jos haluatte syödä juuri itse valitsemaanne ruokaa, niin menkää ravintolaan, älkää häihin.

Vierailija
57/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:07"]

Sekasyöjä=Juntti anna mun kaikki kestää. Kaikki ei pidä kasvisruoista ja jos vegetaristeille täytyy aina tarjota kasvisvaihtoehto juhlissa, niin olisi kohteliasta tarjota myös lihavaihtoehto vegetaristien juhlissa.

[/quote]

Miten voi olla pitämättä kaikesta kasvisruuasta? Muuttuuko se ruoka sitten yhtäkkiä täysin syötäväksi ja herkulliseksi kun päälle lätkäistään lihapulla? Kyseessä on asennevamma eikä mikään muu.

Vierailija
58/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 23:07"]

Ja kun tähän kuitenkin tulee joku inkuttamaan, että vegaaniruokaa VOI syödä myös sekasyöjä, niin mitä sitten? Jos ihmiset haluaisivat syödä vegaaniruokaa, niin kyllä he osaavat kääntyä veganismiin ihan itse. Sekasyöjiä kuitenkin on ylivoimainen enemmistö.

[/quote]

Eihän kyse olekaan käännyttämisestä. Vain yksistä hääjuhlista. Sekasyöjä ei vegaaniruoasta sairaalaan joudu, mutta vegaani voi liharuuasta joutua.

Lähinnä tämmöinen kasvisruokailua on sikaniskoja vastaan, jotka uhoavat, ettei salaatilla elä. Niin, eihän veget pelkkää salaattia syökään.

Kyllä on kohteliasta ottaa vieraat huomioon, mutta meneekö kohtelaisuus eläimen kuoleman ja hyväksikäytön edelle. En mun mielestä. Kyse on eettisistä arvoista. En ole vielä kuullut siitä kulttuurista, jotka väittää eettisiksi arvoikseen pelkästään lihansyömisen. Enkä edes epäile, etteikö niitä olisi olemassa jossain. ..
[/quote]

No aloittajan miestä ei eläimen kuolema vaivaa, mikäli se kuollut eläin on riistaeläin tai kotimainen kala. Näissä häissä vegaanisuutta ei siis voi oikein tuolla argumentilla perustella. Paitsi siinä tapauksessa että häät ovat yksinään aloittajan omat.

Vierailija
59/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:07"]

[/quote]

Miten voi olla pitämättä kaikesta kasvisruuasta? Muuttuuko se ruoka sitten yhtäkkiä täysin syötäväksi ja herkulliseksi kun päälle lätkäistään lihapulla? Kyseessä on asennevamma eikä mikään muu.
[/quote]
Jätän aina kasvikset syömättä, jos niitä on keitetty, höyrytetty, paistettu tai jotain muuta. Salaateissa kyllä maistuu, kun ovat tuoreita, mutta lämpöisinä niistä tulee limaisia ja muutenkin koostumus on iljettävä.

Vierailija
60/165 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 11:49"]

[/quote]

Ihan paras kommentti! :D Juuri näin, sieltä Monopolipelistä vain muutama satku kirjekuoreen, eiköhän kelpaa. Saa ""vegaanit"" ostaa leikkirahalla lisää leikkilihaa.

[/quote]

Kaikissa muissa ketjuissa paheksutaan lahjan pitämistä pääsymaksuna häihin. Tässä keskustelussa se taas on juuri sitä. "Jos en saa lihaa niin ei tule lahjaakaan". 

Eikö kukaan oikeasti osallistu häihin siksi, että pitää hääparista? Eikö teillä oikeasti ole oikeita ystäviä joiden juhliin haluatte osallistua vain ja ainoastaan siksi, että ovat hyviä tyyppejä? Vai onko tämä seurausta av-maailan "pariskunnan kuuluu olla koko elämänsä kiinni toisistaan neljän seinän sisällä ja vältellä ulkomaailman viettelyksiä" -ajattelumllia. Kellään ei ole parisuhtensa ulkopuolisia suhteita (ystävä) eikä näin ollen ketään haluta ilahduttaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme