Miksi Runebergin torttuja saa vain helmikuussa? Aivan mahtava leivonnainen, parasta mitä Suomesta saa, varmasti olisi menekkiä ympäri vuoden...
En vaan ymmärrä. Kaikenlaisia berliininmunkkeja, omar-munkkeja, korvapuusteja, ym. löytyy ympäri vuoden, mutta ei Runebergin torttuja? Edes pienissä erissä.
Olen aivan varma, että menisivät hyvin kaupaksi ympäri vuoden. Miksi menestystä ei hyödynnetä?
Onko kyseessä äärimmäinen kunnioitus perinnettä kohtaan, oikeudelliset kysymykset reseptin suhteen vai mikä?
Kommentit (249)
Fazerin ja Rostenin on ollut hyviä. Rostenin on kostutettu enemmän ja maistuu enemmän se ”punssi.”
Muutenkin suomalaisissa kaupoissa on onneton leivosvalikoima. Juuri noita sokerimunkkeja teollista kuraa.
Sama se on, kun rouvan torttu on tarjolla vain jouluna ja juhannuksena. Vaikka saa ympäri vuoden, niin maistuisi useammin.
Rosten on paras! Tämä toteamus käy myös laskiaispullaan :-)
Mä ostan Rostenin Runebergin torttuja pakastimeen, jotta niitä riittää sesongin ulkopuolellekin. Puolitan ne ne koska puolikkaassakin on tarpeeksi kerralla nautittavaksi.
Hankin ne myös leipomosta suoraan (asun paikkkunnalla), joten ne ovat aivan tuoreita kun ne ostan ja pakastan.
Vierailija kirjoitti:
No vähän sama kuin miksi laskiaispullia saa vain laskiaisena tai simaa vappuna. Itse teen kumpiakin ympäri vuoden, koska ne vaan ovat hyviä. Glögiä juon myös koko talven, en vain jouluna.
Glögiä voi juoda myös talvikauden ulkopuolella. Oletko kokeillut laittaa sitä kivennäisveden joukkoon maustajaksi? Tai tippa kuohuviiniin?
Kun aikoinaan täytin pyöreitä, silloin oli mustikkaglögitiivistettä (Marli) ja laitoin sitä tervetuliaisjuoman joukkoon tipan. Uniikki juhlajuoma :-)
Kausituotteisiin yleisenä kommenttina: niillä ei ole menekkiä kauden ulkopuolella, siis niin paljon, että olisi taloudellisesti kannattavaa, siksi niitä ei tehdä kauden ulkopuolella.
Ei ne oo vaikeita tehdä, voi tehdä muffinsivuokiin tai sitten kakun. Itse olen tehnyt molempia ja onnistui hyvin, kuorrutuksesta tuli ruma, mutta ei ne myyntiin menneetkään ja hyvin upposi. Ainoo minkä kanssa pitää olla tarkka, ettei laita karvasmantelia liikaa. Toiset kylä jättää karvasmantelinkin pois, mutta se on just se, mistä se maku tulee. Ei ole pakko kostuttaa alkoholilla, joku hapan mehu esim. omena käy, jos ei halua tai voi alkoholia käyttää. Punssilla tulee kyllä paras, mutta itse käytin vettä ja rommia.
Vierailija kirjoitti:
Kai joku kahvila tarjoilee niitäkin ympäri vuoden?
Meidän lähileipomon kahvilasta niitä saa ympäri vuoden. Aina tuoreita, mehukkaita ja herkullisia.
PullaPirtin on todella kosteita ja maukkaita. Niitä ostan aina. Kaikkialla ei ole myynnissä ja silloin olen erehtynyt kokeilemaan jotain muuta, mutta ne ovat aina kuivia ja mauttomia.
Saahan niitä heti tammikuun alusta ainakin. Oot vähän myöhässä. :D
Lidlissä myytävät runkut on hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Fazerin ja Rostenin on ollut hyviä. Rostenin on kostutettu enemmän ja maistuu enemmän se ”punssi.”
Rostenissa on tunkkainen maku eikä ne ole edes tuoreita, vaan pakkasesta sulatettuja, mikä lukee pakkauksessakin. Niitä tehdään miljoona myytäväksi jokaisessa Suomen S-kaupassa. Kun ostaa hyvän leipomon tekemiä torttuja, niin niissä on paljon raikkaampi maku. Citymarketissa ainakin oli hyvä valikoima eri leipomoiden tuotteita.
Ei ne nyt niin hyviä ole. Kerran vuodessa kun yhden syö niin se riittää.
Olihan noita jo tammikuussa, samoin laskiaispullia, tippaleipiä ja mämmiä.
Itse teen tänään. Laitan likööriä , en punssia, ja hakattuja manteleita taikinaan. Kiva ja rauhoittava harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Rosten on pakatuista paras. Elonen surkea, samoin Fazer.
Päinvastoin. Rosten kuivaa, Elonen pehmeää, kosteaa, maukasta.
Runebergin torttu on kyllä ihan hirveää :D On maistettu karvasmantelilla ja ilman, on ollut kosteaa ja vähemmän kosteaa ja ties minkä leipomon ja kotileipurimestarin. Yäk.
Liittyyköhän Runebergintorttujen syönti Helmikuussa ja lähempänä Helmikuuta siihen että Runebergin päivä on Helmikuussa? En tiedä... ja itse asiassa huomenna onkin, 5.2
Oishan tuo teoria kyllä aika käsittämätön.
Runebergin torttu on ehdoton suosikkini kausileivonnaisista. Tulikin iloisena yllätyksenä, kun muutettiin syyskuussa Porvooseen, että täällä saa lähes joka kuppilasta niitä ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Rosten on paras! Tämä toteamus käy myös laskiaispullaan :-)
Mä ostan Rostenin Runebergin torttuja pakastimeen, jotta niitä riittää sesongin ulkopuolellekin. Puolitan ne ne koska puolikkaassakin on tarpeeksi kerralla nautittavaksi.
Hankin ne myös leipomosta suoraan (asun paikkkunnalla), joten ne ovat aivan tuoreita kun ne ostan ja pakastan.
Kaikki Rostenin tuotteet on ihania , ihan parhaita!
Minulle sopisi, ettei niitä myytäisi milloinkaan. En osta ikinä, joskus jossain tulee syötyä, kun tarjotaan. Ovat aivan liian makeita ja mielestäni pahanmakuisia.