Pienituloiset miten teillä näkyy pienituloisuutenne?
Mietin tässä että meillä se ei näy oikein muuten kuin ettei ole varaa ulkomaanmatkoihin. Miten se teillä näkyy?
Kommentit (86)
Asioita joihin ei ole varaa: Auto, kuivausrumpu (en kyllä edes tarvitse), astianpesukone, itselleni vaatteita ja telkkari on hajoamassa mutta ei ole varaa uuteen.
Mutta eniten harmittaa kun lasten kaverit matkustelee ja omat lapset ei ole nähnyt ruotsinlaivan kannelta katsottua tukholmaa pidemmälle.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:26"] Lapsi oli puolipäivätarhassa työnhakuni takia. Tarhaan tarvittiin 5€ rahaa; piti käydä palauttamassa vanhoja vichypulloja että sai käteistä, tili oli miinuksella. Pienemmän vaippoja vaihdoin Ikeassa, kotona olikin ilman vaippaa tai äitiyspakkauksen kestovaipalla kun vaippoihin ei ollut rahaa. Valmisruokia ei ostettu koskaan, vaatteita saatiin tutuilta. Itselleni sain vaatteita seurakunnalta. Ruokajonossa huomaa myös olevansa pienituloinen, näin se kai näkyy. Toisaalta ihoni on pysynyt jopa parempana kun ei ole varaa kosmetiikkaan, pärjään Nivean 2€ kasvovoidepurkilla. Joskus tosin hävettää mitä ihmiset ajattelevat kun en värjää hiuksia, kaveri on ne leikannut vähän niin ja noin enkä koskaan meikkaa. Vaatteenikin taitavat olla viime vuosisadalta. Mutta köyhyys näkyy mm. näin elämässäni. [/quote] Te varmastikin saatte erinäisiä tulonsiirtoja, minne ne ovat menneet? [/quote] Työmarkkinatuki 650€/kk. Asumistukea saatiin sitten myöhemmin, no kahden lapsen lapsilisät. Kun jää työttömäksi ei pysty yhtäkkiä karsimaan kaikkia tuloja: Kestää muuttaa pienempään asuntoon, myydä auto jne. Ja budjetti on sekaisin pitkään. Ja pitää silti maksaa pois vanhaa opintolainaa ja kulutusluottoa (pesutornin ostin ja läppärin kun olin töissä). [/quote] Unohdit mainita ansiosidonnaisen, lasten elatustuet ja toimeentulotuen. Kuvaamasi tilanne on mahdollinen tosiaan, koska maksoit velkoja pois. Näitä sossu ei oikein voi huomioida.
[/quote]
No hyvänen aika, eivät kaikki työttömät saa ansiosidonnaista päivääkään. Itse jäin juuri hoitovapaalta työttömäksi ja ihan työmarkkinatukea vain saan. Mitään elatustukiakaan saa, jos lasten isän kanssa edelleen on yhdessä.
Nojuu vastatakseni kysymykseen, niin toistaiseksi ei ole kovin paljon näkynyt pienituloisuus arjessamme. Mies tienaa n. 2000e käteen, itse sain ensin vuoden verran kotihoidontukea n. 400e ja nyt työmarkkinatukea n. 500e + lapsilisä. Hieman oli tosin tilillä säästöä ennen hoitovapaalle jäämistä. Meillä hypättiin oikeastaan suoraan opiskelija-arjesta lapsiperhe-/työttömyysarkeen, joten tulot pysyneet pitkään samoina, ei juuri ole elämistä tarvinnut muuttaa. Vuokralla asutaan, ei ole autoa, ei käytetä juuri edes julkisia, ei matkusteta, tehdään suurin osa ruuasta itse (tähän vaikuttaa paljon lapsen allergiat kylläkin, muuten varmaan tulisi ostettua enemmän eineksiä/syötyä välillä ulkona). Mutta täytyy kyllä koputtaa puuta, kun ei ole vielä tullut mitään isompaa vastoinkäymistä, kodinkoneen rikkimenoa tms, mihin rahaa palaisi yhtäkkiä satasia!
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:26"]Saadaan palkkoineen, lapsilisineen, tukineen yhteensä n.1900€ vaimon kanssa. Ei koskaan voida matkustella edes kotimaassa ja usein on jopa jätettävä kyläreissuja väliin kun ei ole varaa ostaa autoon bensaa, olen jo yli vuoden tarvinnut uudet farkut, takin ja jonku paidan mutta ei ole vara ostaa, pakko käyttää yli 5 vuotta vanhoja, viimekesänä ostin viimeksi 10€ 2kpl t-paitoja. Parturissa tai puhumattakaan koskaan ulkona syömässä ei todellakaan voida käydä, itse leikataan, ärsyttää kun kodin jo 200€ remonttiin pitää ottaa lainaa kun ei sitä rahaa saa edes vuodessa säästettyä. En edes muista koska viimeksi olisi tilillä ollut rahaa ennen tilipäivää, useimmiten viimeinen kauppareissu pitää tehä luotolla... ärsyttää kun ihmisillä on se käsitys että kun on halpa alle 10€ tuote, esim vaate nii sen voi ostaa, mutta kun sitä rahaa ei ole, se 10€ on iso raha. [/quote] Me saadaan 1800 € ja ostetaan ihan normaalisti ruokaa, bensaa, herkkuja ja vaatteita. Käydään ehkä kerran kuukaudessa ravintolassa syömässä ja matkustetaan kotimaassa. Ulkomaanmatkat on ehkä ainoa asia, joka jää tekemättä, mutta jos ne olis tärkeä asia niin saisin säästettyä matkakassan. T. Äiti, teini ja 1,5 alakoululaista
[/quote]paljonko ekalla menee asumiseen ja paljonko tällä 1800 e-tyypillä? Minä saan nettona 2700 (+lomarahat ja bonukset pari kertaa vuodessa) ja perheessä on äiti ja kaksi teiniä. Jos asuisin maalla, asumiseen menisi 500 kuussa mutta täällä pääkaupunkiseudulla maksan tonnin. Maalla lasten harrastukseen menisi parisataa vuodessa, nyt noiden tanssiharrastus maksaa pari tonnia vuodessa. Anyway, en ole pienituloinen koska pystyn pitämään autoa, kesämökkiä, syömään joka päivä lounaan ravintolassa ja mukulat pystyvät harrastamaan vaikka olen yh.
Asioita, joita minulla ei ole: auto, kesämökki/vene, televisio, tietokone, kuivausrumpu, polkupyörä. Ikää liki neljäkymmentä ja työelämässä 15 vuotta. Jossakin meni vikaan, luultavasti siinä että muutin aika nuorena kotoa pois ja kaikki rahat ovat menneet asumiseen.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:23"]
Näkyy lähinnä siten, että talolainan vuoksi joutuu säästämään jokaikiseen toistuvaan, suurempaan laskuun. Esim. moottoripyörävakuutukset täytyy ajoittaa kesäloman yhteyteen ja muutenkin kaikki useiden satasten laskut on tiedettävä etukäteen.
Elämä olisi helpompaa, kun ei tarvitsisi miettiä laskuja etukäteen, vaan voisi vain hoitaa ne pois kun tulevat.
[/quote]
Pienituloinen jolla on omistusasunto ja moottoripyörä? Just joo, malliesimerkki näistä tekoköyhistä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:26"]Saadaan palkkoineen, lapsilisineen, tukineen yhteensä n.1900€ vaimon kanssa. Ei koskaan voida matkustella edes kotimaassa ja usein on jopa jätettävä kyläreissuja väliin kun ei ole varaa ostaa autoon bensaa, olen jo yli vuoden tarvinnut uudet farkut, takin ja jonku paidan mutta ei ole vara ostaa, pakko käyttää yli 5 vuotta vanhoja, viimekesänä ostin viimeksi 10€ 2kpl t-paitoja. Parturissa tai puhumattakaan koskaan ulkona syömässä ei todellakaan voida käydä, itse leikataan, ärsyttää kun kodin jo 200€ remonttiin pitää ottaa lainaa kun ei sitä rahaa saa edes vuodessa säästettyä. En edes muista koska viimeksi olisi tilillä ollut rahaa ennen tilipäivää, useimmiten viimeinen kauppareissu pitää tehä luotolla... ärsyttää kun ihmisillä on se käsitys että kun on halpa alle 10€ tuote, esim vaate nii sen voi ostaa, mutta kun sitä rahaa ei ole, se 10€ on iso raha. [/quote] Me saadaan 1800 € ja ostetaan ihan normaalisti ruokaa, bensaa, herkkuja ja vaatteita. Käydään ehkä kerran kuukaudessa ravintolassa syömässä ja matkustetaan kotimaassa. Ulkomaanmatkat on ehkä ainoa asia, joka jää tekemättä, mutta jos ne olis tärkeä asia niin saisin säästettyä matkakassan. T. Äiti, teini ja 1,5 alakoululaista
[/quote]paljonko ekalla menee asumiseen ja paljonko tällä 1800 e-tyypillä? Minä saan nettona 2700 (+lomarahat ja bonukset pari kertaa vuodessa) ja perheessä on äiti ja kaksi teiniä. Jos asuisin maalla, asumiseen menisi 500 kuussa mutta täällä pääkaupunkiseudulla maksan tonnin. Maalla lasten harrastukseen menisi parisataa vuodessa, nyt noiden tanssiharrastus maksaa pari tonnia vuodessa. Anyway, en ole pienituloinen koska pystyn pitämään autoa, kesämökkiä, syömään joka päivä lounaan ravintolassa ja mukulat pystyvät harrastamaan vaikka olen yh.
[/quote] 800 € menee asumiskuluihin kuukaudessa. T. 1800 € tienaava
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:22"]
Näkyy lähinnä siten, että talolainan vuoksi joutuu säästämään jokaikiseen toistuvaan, suurempaan laskuun. Esim. moottoripyörävakuutukset täytyy ajoittaa kesäloman yhteyteen ja muutenkin kaikki useiden satasten laskut on tiedettävä etukäteen.
Elämä olisi helpompaa, kun ei tarvitsisi miettiä laskuja etukäteen, vaan voisi vain hoitaa ne pois kun tulevat.
[/quote]
Pienituloinen jolla on omistusasunto ja moottoripyörä? Just joo, malliesimerkki näistä tekoköyhistä.
[/quote]Kysymys oli pienituloisista, ei köyhistä?
Yhden aikuisen ja 2v lapsen talous,
tulot kh-tuki 450€, astuki 180€, palkka n.600€, lapsilisä 140€, el.tuki 180€=1490€/kk.
Ei matkustella, käytetään autoa mahd. Vähän, ruokaostot punalappuista/lidliä/tarjouksia.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:27"]
[/quote]
[/quote]
Onhan tuo nyt naurettavaa valittaa olevansa edes pienituloinen, jos varat kuitenkin riittää omistusasuntoon ja moottoripyörän pitoon. Oikeasti pienituloisella ei ole mitään mahdollisuuksia hommata moisia. Se, että joutuu ennakoimaan isommat laskut, on ihan normaalia.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:46"]
Mun tulot on tällä hetkellä pikkusen reilu 350e/kk. Miehen tuloista ei vielä tiedetä kun vaihtoi äsköttäin työpaikkaa, todennäköisesti n.3000e/kk. Parivuotias lapsi. Meillä nyt ei näy muuten ku että käydään Lidlistä kerralla hakemassa n.100e ruokaa pakkaseen, teen ruuat itse, joskus harvoin ostetaan karvakädeltä kebabia. Vaatteet ostan kirppiksiltä, poika saa hirveästi serkullensa pieniksi jääneitä 10-20e/kassi. Eletään ihan mukavasti kun jättää ylimääräset pois ja laatuaika perheen kanssa on ilmaista tai maksaa vain muutamia euroja. Mies joskus jopa rilluttelee kavereidensa kanssa ja minä saatan käydä pelaamassa biljardia kun en nyt juo ollenkaan.
[/quote] Tarkoitin pienituloisilla sellaisia ihmisiä joilla koko perheen kuukausi nettotulot on n 2000-2700€/kk.
[/quote] Joku pyytää käytetyistä vaatteista rahaa ja vielä sukulaiseltaan??? Me saimme aina ilmaiseksi. Myös annoimme.
[/quote]
Sepä kiva. Minä maksan mielelläni hyväkuntoisista, osa käyttämättömiäkin. Maksavat vaatteet heillekkin, eivätkä heidänkään tulot valtaisia ole :)
Opiskelijana pienituloisuuteni näkyy siinä, etten koskaan pidä lomaa tai vietä vapaita viikonloppuja, koska tarvitsen lisätuloja töistä.
Myös lääkkeiden ostaminen ja lääkärikäynnit stressaavat, koska ne uhkaavat talouttani. Koskaan en matkustele (eipä siihen olisi aikaakaan). Kaikki vaatteet ja huonekalut on kirppikseltä. (Tämä ei kyllä haittaa) Onneksi en ole opiskelija ikuisesti :)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:37"] [quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:26"]Saadaan palkkoineen, lapsilisineen, tukineen yhteensä n.1900€ vaimon kanssa. Ei koskaan voida matkustella edes kotimaassa ja usein on jopa jätettävä kyläreissuja väliin kun ei ole varaa ostaa autoon bensaa, olen jo yli vuoden tarvinnut uudet farkut, takin ja jonku paidan mutta ei ole vara ostaa, pakko käyttää yli 5 vuotta vanhoja, viimekesänä ostin viimeksi 10€ 2kpl t-paitoja. Parturissa tai puhumattakaan koskaan ulkona syömässä ei todellakaan voida käydä, itse leikataan, ärsyttää kun kodin jo 200€ remonttiin pitää ottaa lainaa kun ei sitä rahaa saa edes vuodessa säästettyä. En edes muista koska viimeksi olisi tilillä ollut rahaa ennen tilipäivää, useimmiten viimeinen kauppareissu pitää tehä luotolla... ärsyttää kun ihmisillä on se käsitys että kun on halpa alle 10€ tuote, esim vaate nii sen voi ostaa, mutta kun sitä rahaa ei ole, se 10€ on iso raha. [/quote] Me saadaan 1800 € ja ostetaan ihan normaalisti ruokaa, bensaa, herkkuja ja vaatteita. Käydään ehkä kerran kuukaudessa ravintolassa syömässä ja matkustetaan kotimaassa. Ulkomaanmatkat on ehkä ainoa asia, joka jää tekemättä, mutta jos ne olis tärkeä asia niin saisin säästettyä matkakassan. T. Äiti, teini ja 1,5 alakoululaista [/quote]paljonko ekalla menee asumiseen ja paljonko tällä 1800 e-tyypillä? Minä saan nettona 2700 (+lomarahat ja bonukset pari kertaa vuodessa) ja perheessä on äiti ja kaksi teiniä. Jos asuisin maalla, asumiseen menisi 500 kuussa mutta täällä pääkaupunkiseudulla maksan tonnin. Maalla lasten harrastukseen menisi parisataa vuodessa, nyt noiden tanssiharrastus maksaa pari tonnia vuodessa. Anyway, en ole pienituloinen koska pystyn pitämään autoa, kesämökkiä, syömään joka päivä lounaan ravintolassa ja mukulat pystyvät harrastamaan vaikka olen yh. [/quote] 800 € menee asumiskuluihin kuukaudessa. T. 1800 € tienaava
[/quote]
850-900€ menee asumiseen pakosta, sitten vielä pakolliset omakotitalon ylläpito eli pian 1000 kuussa pelkkään taloon. Vähintään 200€ autoon että pääsee edes töihin ja kauppaan, laskuihin (vakuutukset, puhelin jne ainakin 150€ yhteensä joka kk.) Autonkorjaukset ja renkaat, uuden hankkimis hinta vaikka vain muutaman tonni auto niin siitäkin pian 100€ kk noihin on menny jo 1450€ mikä on aika minimi. Loput 450€ ruokaan. Ollaan siis tuo 1900€ tienaava. Asutaan toki omakotitalossa, omassa lainoineen mutta ollaan pienituloisia. Ei tuosta ihan kauheasti jää ylimääräistä rahaa, kyllä usein on jopa se 10€ iso raha ja 50€ säästöön per kk olisi todella paljon rahaa, sillähän jo lomailis ja vaikka mitä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:18"]
Ehkä siinä ettei shoppailla, eikä osteta mitään turhaa. Vaatteita on vähän, mutta ne ovat laadukkaita. Ruoasta ei tingitä. Asutaan hyvin ja matkustellaan pari kertaa vuodessa. Minä tienaan 1500 kuukaudessa käteen, mies noin 3000. Lapsia ei ole.
[/quote] Tekö muka pienituloisia, haistakaa ny #&"%U!
Pienitulo iso muna! Ei oo bemaria ei!
Mun mielestä 2500€ perheenä ei ole pienituloinen! meidän perheen tulot on 1500€/kk ja lapsiakin on. Me olemme pienituloisia! Tässä on siis mukana kaikki tuetkin, sossuun emme ole vielä kääntyneet ja hengissä on selvitty!
En tilaa mitään lehtiä. En käy ulkona syömässä. Ostan vaatteita vain alennuksesta ja niitäkin ostoksia harkitsen tarkkaan. Pidän kirjaa menoista, ja jos esim. ruokamenot menee yli budjetin, mietin, mistä voisin säästää. En käy lääkärissä, jollei ole ihan pakko. Yritän valita aina halvimman matkustusvaihtoehdon, kävelen kaikki alle 4km matkat. En käy kuntosalilla tai muussa maksullisessa liikunnassa. En heitä ruokaa roskiin, vaan suunnittelen syömiset niin, että mikään ei ehdi pilaantua tms. En osta kirjoja, levyjä tms., käyn sen sijaan kirjastossa. En ole 10 vuoteen käynyt kampaajalla. En myöskään käy hieronnassa, kasvohoidossa yms.
Aika masentava lista, nyt kun tän kirjoitin... Välillä sitä miettii, että mitä elämää tää on, mutta toisinaan on aurinkoisia päiviä, jolloin voi vaan istua parvekkeella ja lukea kirjaa, ja siitä on hyvä mieli.
Ei käydä ollenkaan matkoilla, edes kotimaassa. Ei ole varaa.
Shoppailu tarkoittaa nykyisin sitä, että ostetaan kaikkea tarpeellista kotitavaraa. Eilen polkaisin kauemmaksi shoppailemaan. Sain halvemmalla pesuaineita, roskapusseja yms. Halvat muovikengätsentään raaskin itselleni kesäksi ostaa.
Alkoholin ja tupakan on voinut unohtaa jo vuosia sitten. Tosi harvoin raaskin ostaa edes muutaman kaljan, vaikka hirveästi tekisi mieli. Se rentouttaa minua, kun juon muutaman.
Köyhyys näkyy minun masennuksena, ahdistuksena ja jumalattomana stressinä. Mikä taas näkyy kokonaisvaltaisesti minun terveydessä. Hiukset lähtee, verenpainen koholla jne.
Vaatteet on tavallisia perusvaatteita. Halvimpia mitä H&M:stä yms. halvemmista kaupoista klöytää. Kyllä ne kestää vuodesta toiseen, kun pesee oikein jne.
Ainakin näistä näkyy, ja varmasti paljon muustakin.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:27"]
[/quote]
[/quote]
Onhan tuo nyt naurettavaa valittaa olevansa edes pienituloinen, jos varat kuitenkin riittää omistusasuntoon ja moottoripyörän pitoon. Oikeasti pienituloisella ei ole mitään mahdollisuuksia hommata moisia. Se, että joutuu ennakoimaan isommat laskut, on ihan normaalia.
[/quote]
Kyllä monissa perheissä joissa vuositulot ovat alle 80000€, on talolainaa ja harrastetaan esim. moottoripyöräilyä, eivätkä he ole tilastojen mukaan keskituloisia, vaan pienituloisia.
He eivät saa yhteiskunnalta yhtään mitään ja käytännössä heidän elintasomahdollisuutensa eivät juuri poikkea tukia saavien kanssa, he vaan yrittävät nauttia elämästä omillaan eivätkä valita.
Pahimpia valittajia ovat juuri nämä tulonsiirroilla elävät ihmiset.
70% ruuasta on ruoka-avusta, suurin osa vaatteista on joko ilmaiseksi saatuja tai kirpparilta, ei ole varaa matkustella kuin kaupungin sisällä (bussilippu)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:46"]
Mun tulot on tällä hetkellä pikkusen reilu 350e/kk. Miehen tuloista ei vielä tiedetä kun vaihtoi äsköttäin työpaikkaa, todennäköisesti n.3000e/kk. Parivuotias lapsi. Meillä nyt ei näy muuten ku että käydään Lidlistä kerralla hakemassa n.100e ruokaa pakkaseen, teen ruuat itse, joskus harvoin ostetaan karvakädeltä kebabia. Vaatteet ostan kirppiksiltä, poika saa hirveästi serkullensa pieniksi jääneitä 10-20e/kassi. Eletään ihan mukavasti kun jättää ylimääräset pois ja laatuaika perheen kanssa on ilmaista tai maksaa vain muutamia euroja. Mies joskus jopa rilluttelee kavereidensa kanssa ja minä saatan käydä pelaamassa biljardia kun en nyt juo ollenkaan.
[/quote] Tarkoitin pienituloisilla sellaisia ihmisiä joilla koko perheen kuukausi nettotulot on n 2000-2700€/kk.
[/quote] Joku pyytää käytetyistä vaatteista rahaa ja vielä sukulaiseltaan??? Me saimme aina ilmaiseksi. Myös annoimme.